Gå til innhold

Din Traktor


Modlendingen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

\&quot\;mfguten\&quot\;\; Når du har opplevd dette, så er det nok slik alle andre plassar og.....\;D Det er heilt sikkert maskinane som gjer om folk gir service eller ikkje. Har heilt sikkert ikkje noko med kunden å gjere.

Ei sak har vel ofte to sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest O._Hope_1

Endeleg ein som kjem med litt nye tankar her! Denne merke-striden begynner eg å bli litt lei.

Kor lenge går det før det finst kun nokre få merker? Agco eig feks. Fendt, MF og Valtra.

Kva med endring av heile den tradisjonelle traktoren? Den er jo, i grove trekk, ei maskin med bakhjulstrekk, som er påmontert framhjulstrekk. Alu-trac er nevnt her, ein norsk traktor, bygd frå bunnen som ein firehjulstrekk. Ein ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser \&quot\;landbruksmekaniker\&quot\; får plager av og kjøyre MF. Da kan eg legge til at eg har forlengst sluttet med og kjøyre John Deere. Årsak: Det trånge førarhuset gir meg klaustrofobi. Og stakkars evt. passasjer,sit gnekka knea frami frontruta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

JD er tydeligvis et merke som noen elsker å hate like mye som endel andre elsker det, tror så gjerne at tyske jd er noe bedre sammenskrudd en franske mf, men at de er prestasjonsmessig vesentlig bedre mhp. trekkraft, komfort etc., det tviler jeg sterkt på, og det er en prisforskejll her som kanskje utligner kvalitetsforskjellen.

 

noen nevnte alutrac,firehjulsstyring, lav vekt 170 gamp, trinnløs transmisjon og \&quot\;trac\&quot\; med fire like hjul også norsk! et uhyre spennende konsept, men det blir vel aldri realitet, og jeg grøsser ved tanken på kostnadene knyttet til å bygge noe sånt i norge. men kommer den noengang på markedet skal jeg ha!

 

jon gustav, jeg har nettopp tatt arrest i 1.5 mill og fortjente litt surfing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må si at jeg synes denne debatten har tatt en helt annen retning enn va \&quot\;tråden\&quot\; skulle inneholde.\&quot\;Fortel om traktoren din, om den er spretta ny, eller kanskje ein gamal Ivel frå rundt første verdskrig. Ta gjerne fram fordeler og ulemper med denne traktoren du presenterer\&quot\;

 

En manns favoritt traktormerke går mye på følelser. Derfor bli det fort gjort at man kaster dritt om andre merker.

Jeg er oppvokst med MF, derfor bli det mitt favoritt merke. Har prøvd mange forskjellige merker, men MF er og forblir nok favoritten. Dette kan ha noe med å gjøre at jeg er alt for kritisk når jeg kjører andre merker. Men jeg klarer å finne positive sider med andre merker, og jeg klare å finne dårlige sider med MF, sånn som f.eks at jeg kunne ha tenkt meg å hatt parkeingsfunksjonen som valtra har...

 

Til Jarle H Molland, vet ikke hvor du bor. Men der jeg bor, så var det en gjeng som laget seg en egen pullingbane på en åker, og startet fosen traktor pulling klubb. Etterhvert så måtte de ha en større bane, med større plass til parkering rundt, og flyttet banen til en travbane med pukkverk ved siden av. Sjekk ut linken http://www.tractorpulling.no/ kanskje du kan få mere hjelp hvis du tar kontakt med noen av klubbene der.

 

Håper seriøsiteten tar seg opp betrakelig på denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei over til Alu-trac. Schlueter Euro-Trac ligner en del på alu-trac. ellers har vi Rigitrac som er et spennende konsept. Har opplevd en gang att p giret på jd 6310 hoppet over et hakk da sto trktoren ekstremt bratt med lass og det er ikkje riktigt bruk. har og en jd 1020 1971mod dene har kun park gir og ikkje hand brekk. det er vell nokk av historier me traktorer som har reist med handbrekk og da!: fin og kunne parkere i p og ha ett brekk som er nesten som nytt da en trenger det . tror jeg kan telle på en hand alee gngene jeg bruker det på et år. så till atte som klager på p gire til JD bør vell heller klage på at dei andre merkene ikke har dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

krangle så mykjy på grunn av ein traktor(er traktorgal sjølv men) eg vil sei dei fleste merka i dag trillar no i vaffall!!!!!!!!!

noen som vet noe omm alu-trac, internett side e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Når det kommer til autostyring tør jeg påstå at jeg begynner å være egna til å uttale meg om evnet. Sammen med en annen jobber jeg med bachelor-oppgava på Blæstad i disse dager, og den omhandler presisjonssystemer i jordbruket. Konklusjonen er vel ikke akkurat spikra enda, men det begynner å ligne veldig på at er det noe du har mulighet til å tjene penger på så er det å kjøpe deg en GPS-guider. Dere vil ikke tro hvor masse tid og diesel det blir kasta bort i Norge i løpet av en vekstsesong i at man kjører med vel mye overlapp.

Men som sagt, dette er kun synsing enda, men det begynner å nærme seg noe, og ut i fra hva jeg har lest rett ovenfor her så blir det ei hard nøtt å knekke å overbevise Jarle om å kjøpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

euro-trac har jeg ikke hørt om før, men rigitrac fremtrer som en meget interessant traktor for oss oppe i fjellbandet, firehjulsstyring og 120hk detz, trinnløs med vridning i ramma og integrert fronthydraulikk. de hevder den \&quot\;henger\&quot\; 30% bedre enn en tradisjonell traktor. men den er vel ikke akkurat billig, maila såvidt med produsenten da den kom, og de snakket om 100 000 euro for basic.

 

autostyring er spennende, men foreløpig er det vel en inngangspris på dette som med våre bruksstørrelser neppe dekkes av innspart diesel, såvarer og kunstgjødsel. en annen sak er jo hvor godt systemet fungerer på små, bratte og ujevne stykker som heller til flere kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
MORK, alutrac har ingen egen hjemmeside som sådan, men hvis du googler finner du et par artikler med prototypbilder og intervju med utviklerne på ÅS. ellers var vel det siste vi hørte om denne en artikkel i BG før jul 2005 en gang. der ble det opplyst at utviklinga fortsatte, men på deltidsbasis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har så vidt prøvd autostyring på bane i utlandet, og ein ting er sikkert: Eg vart hekta. Dei nyaste systema kompenserer for helling, og på små, bratte og ujamne stykke er det berre å køyre sjølv første runden, legge inn breidda på reiskapen, og deretter styrer den seg sjølv. Når som helst kan du overta styringa sjølv.

Til og med - eller kanskje særleg - når teigane er såpass ugreie, har eg tru på autostyringa. Enda til det å køyre fôrhaustar må da gå mykje meir effektivt. Overlappinga kan reduserast frå ein plass i området -10 til +30, til å jamt vere til dømes 2 til 12 cm, med andre ord kan du auke effektiv arbeidsbreidde frå å vere kring ein meter og nokre variable centimeter til å vere vel 125 på ein 130-haustar. Det sparer deg mange rundar og mykje køyring!

Så var det prisen, då. Men den stuper. GPS til bil er jo nede i eit par-tre tusen, og snart er GPS innebygd i dei fleste proffe mobiltelefonar, vil eg tippe. Kjem autostyringa ned i kanskje 10 000, trur eg autotstyringa kan verte av dei reiskapane på garden som løner seg mest, til og med på dei minste bruka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Er med på mye av det du sier jeg oddvar - men det ønsket ditt om pris går nok noen år før kommer enda. Autostyring ligger på +130.000,- ut til kunde.

 

Angående overlapping, det er allment akseptert at overlappen med \&quot\;manuell\&quot\; styring er 10% av redskapsbredda, med GPS-guiding (styreassistanse) er den nede på 5%, mens med autostyring ligger avviket mellom 2 og 10 cm. (I de aller fleste tilfella er avviket langt nærmere 2 enn 10...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
når det gjelder prisnivået for autostyringa går den vel samme vei som all annen ny elektronikk , lukt ned på en grei pris. bare å se på forbrukerelektronikk som bærbar gps og flatskjermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Joda anders, prisen kommer til å falle, men jeg frykter det går ei stund til den er nede på 10.000,- slik som en tidligere her mente.

 

Og Mr.T, jeg sier ikke på noen måte at du ikke skal stille inn gjødselsprederen eller såmaskina riktig selv om du kjører med presisjonssystemer. Riktig justering av redskapet er fremdeles like viktig det.

 

Poenget mitt er med en GPS-guider (IKKE autostyring, men styreassistanse) kan du kjøre enda mer presist med den riktig innstilte kunstgjødselsprederen din enn hva du klarer på øyemål. Og er du fra før av såpass flink at du setter ut siktestikker kan du spare den tida med å kjøre med en guide - og det sparer du tid på. Og jeg regner med at du ikke har noe problemer med å fylle den ekstra tida med noe fornuftig Mr.T?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

vel, vel \&quot\;landbruksmekaniker\&quot\;, hvilken verden lever du i? mf og nh kan ikke nevnes i samme åndedrag som jd? helt enig, men hvorfor? er det fordi at jd ikke fornyer seg og kan konkurere med mf og nh utsyrsmessig? se f.eks. på girkassen, er bedre med jd\'s løsning med 6 hovedgir og 4 hurtigir er bedre å bruke enn mf\'s semi powershift? eller nh\'s range command? har du prøvd noe annet enn jd? det virker slik når du sier at mf ikke har utvikla seg siden 135 (det er vel den grommeste traktorn EVER...). hva med jd 6000-serien ifra 91? hvis du sammenlikner uviklinga der med f.eks. mf 3000 til dagens 6400 og 7400?

 

og livstidsgaranti på jd-kløtsjen, så vidt jeg husker så hadde også case ih det på 5100-serien. felles for begge to er jo at det er snakk om hydrauliske flerplatekløtsjer. det hadde også nh 40-serie i 91. det de også hadde, var at modellene med 4tr. powershift \&quot\;tenkte selv\&quot\;, når du byttet hovedgir tilpasset hurtigiret seg. men hva er \&quot\;livstid\&quot\; på en jd?

 

du nevner at mf bruker sisu motorer, men hvis du hadde fulgt med litt så hadde du visst at agco EIER sisu, men det er greit at fendt har deutz motor?

 

når det gjelder kundebehandling så varierer vel det fra selger til selger uavhengig av bedrift.mange selgere har jobba for andre landbruksforhandlere før...

 

til slutt en fk-historie. fikk tak i en brukt jd-motor ifra en 2450. den var helt grei, sa fk, men når jeg hadde satt motorn inn i 2040\'n låt det ikke fint, og den kasta av seg oljen. dårlig gjort av fk å selge en HAVARERT motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
jeg trenger en ny traktor til gården min, trenger en lett smidig traktor på 100-120hester, men med minst mulig elektronik vurdere å kjøpe en fiat 110-90 uten turbo med laster må da være nyere en 91 mod,er det noen som har erfaring med 110-90. noen negative/posetive sider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! Kjøp dere en Fendt eller JD. Her på gården har vi kjørt Fendt siden 1983. Har nr 4 nå de tre første har vi kjørt til nesten 10.000 timer. har byttet en kløtsj, alle har gått med laster og er brukt til kasse stabling, foring og alt mulig gårdsarbeid pluss brøyting. Det må en kunne si er bra!? Nå har vi en Fendt 412, som har fått selskap av en JD 6820. Begge har passert 5000 timer nå og skal kjøres mange timer til. Fendt er overlegen på økonomi, som diesel forbruk, lave faste service kostnader, driftssikker og meget høy annenhånds verdi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
fendt 412 er en bra traktor, men kanskje litt i tynkste (dyreste)laget for meg men. den nye 300varioen kan være en mulighet, men litt mye elektronik og slikt på den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

-GPS kjem,Trinnlaus transm.,og vendeautomatikk m.m. Men kva gjer det med meg som førar, forsvinn ikkje noko av gleda med traktorkjøringa med dette ? Hytta er så stille og dempa at eg har vanskar med å forehalde meg til terrengets variablar kontra maskinens belastning,- Eg har blitt ein kontrollør/opratør og passasjer på eigen maskin !!! Og kva med ein doning som det

går ann å ta med utanfor asfalten (les:skogen)

Dagens traktor er så full av glass og plast, lave trekkkrokar og breie radialdekk, slangar og ledningar, at ein tur i det fri\&quot\; fristar lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
det du sier der Olav det er noe av det jeg frykter mest at jeg nesten ikke treng å gjøre noe på traktoren nesten, for man kan jo ikke reparere på elektroniken selv heler. så derfor syns jeg en 110-90 hadde vært et bra valg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er no fleire tiår sidan fortvila bønder ringe

serviceleder og ikkje greide å få senka plogen på

MF 3000-serien...Det er vel eit skrekksenario som

kosta MF dyrt og skremte kundane,- men mykje har skjedd sidan heldigvis...Men for eigen del vel eg

fortsatt det enkle dvs: MF 4255 der alt er mekanisk og eg føler fortsatt eg har litt å bidra med både på kjøring og vedlikehold/rep. Eg var med

å mosa\&quot\; to Fiat 780/880 og ein Valmet i si tid,men

110-90 er vel ein solid kar\&quot\; det...Eg er altså av dei som synes det er synd traktorfabrikantane ikkje lengre ser seg råd til å oppretthalde dei gamle,gjennomprøvde og enkle seriane (Les MF 4000

serie/ JD 2050-serie) men istaden kjøper inn serieproduserte/ferdiglakkerte Carraro,Landini eller what ever..og set sine navn på !

Synes kvar traktorprodusent med respekt for seg sjølv burde ha ein egenprodusert enkel øko-serie

i tillegg til sine high-tech modellar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
100/110-90 som totalt holdt i 20 år,er ett trygt kjøp.Her må bare vurderes brukt stand på ulike eksemplarer,og jeg ønsker meg en av de nyeste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

til mr.t har du vurdert å montere knapp på klørtsjen, å er det noen her som vet hvor mye det koster å montere.

og er det noen som vet hvor mye det koster å montere turbo på 110-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...