Gå til innhold

Din Traktor


Modlendingen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
til deg \&quot\;jo\&quot\;. Du kan jo tvinge park.bremsen til å gå i sporet sitt, men det lettaste er jo å la traktoren anten stå stille eller la den stille litt så den finner plassen sin blant tannhjulene!!! det fungerer jo upåklageleg bra! har aldri høyrt om ulykker med park.bremsen. trur det er overdrive og kanskje har ikkje girstonga stått i p-stilling heller viss det har skjedd ulykker. valtra har jo noko tilsvarande og,,men på vendegiret då....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Hei JD

Det er nok fornuftig og være litt smidig med parkstillingen da det er en ren mekanisk funksjon.

Er du for rask på labben og traktoren beveger seg så kann låseanordningen bli skadet eller smelle av.

Valtra har en helt annen løsnigsom er elektrohydraulisk.det vil si:Når du slår av tenningen eller fører spaken i parkstilling så evakuerer du olje ut av en hyd.sylinder p.g.a at en kraftig fjær som påvirker en bremsevaier.Systemet er hel likt det som er på lastebiler med luftbrmser.Det er uten diskusjon det sikreste og enkleste.Bakdelen med valtra er at vaieren kan jo ryke.Fordelem er jo at alle traktorer har jo hydraulikk så man slipper dyre lupanlegg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hva fiat angår så mener jeg at en må på 115.90 og oppover for å få brukbar ergonomi. skal ikke være for bastant for jeg har ikke kjørt så veldig mye 100-110.90. du har et godt poeng hva innslag av 4wd og sperrer angår på mb.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hva gjør en om jd 6420 stopper i en bakke en har jo ikke bremser hanbreket sitter langt ifra sjåføren.når det står om sekunder om og kjøre utfor en small vei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
en kompis velta 6420en sin fordi han kvelte traktoren i en bakke med et \&quot\;stup\&quot\; ned på andre siden. bremsene virket jo selvføgelig ikke så han og traktoren raste utfor og velta. flaks at han ikke ble skada. d bremse greiene på john deere er en skandale og hvordan dette kan ha blirr typegodkjent er helt ufattelig for meg. men i norge er jo john deere laget av gull i og med at fk selger dem så da går det vel greit med en velt eller kræsj i ny og ned?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kan vere enig i at det er lettere å koble med pneumatikk,og smart at det nyttes når traktoren har kompressor.Jeg presser med MF 675 og må gire med 3 spaker,så jeg bytter gjerne i en 80-90turbo selv om jeg mister el.firehjulskoblinga på MF.Kanskje en 2004 mod.110-90 med mekanisk klokobling her og,det er da driftsikkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

ja du \&quot\;dka\&quot\;, om en nyere john deere velter og totalvrakes gjør da det ingen ting, det er da så mange av dem likevel :)

må vel bare applaudere valtra\'s parkbremsløsning, det er jo genialt når man bruker vendegiret til å sette igang med, og frisetting.

 

\&quot\;markus s\&quot\;, du må huske at du også får to-trinns clutch med på kjøpet.men når man vet noe er bedre rykker man gjerne ett hakk opp, og når det er gjort vil man ha noe anna bedre, så du ender vel opp med trinnløs-kasse til slutt...

men i 2004 var det vel vanskelig å utkonkurere 110-90 på pris og egenvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja \&quot\;konrad\&quot\;,jeg liker 2-trinnsclutch fra da jeg kjørte fiat 680Dt,og på landini i dag.Det er nok de som kjører virkelig mye timer i året,som må gi slipp på 110-90.Men en stortraktor åpner jo dørene for leiekjøring,så hvem vet,kanskje trinnløst blir realitet en gang.298000 var en fin pris på sterk motor og høy kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til JD,og ander John Deere fanatikere som ikkje trur på eller har høyrd om at P-giret på John Deere har ein tendens til og ryke. At dere ikkje har høyrt om det,kan skuldast at FK dysser ned hendelsene,måtte ikkje komme ut blandt offentligheten at \&quot\;gullklompen\&quot\; har ei slik svakheit. Hugs at det er ikkje parkeringsbrems som går på når den settes i P,men ei underdimensjonert leamikk/tannhjul/drev i girkassa som går i inngrep. Kan berre ikkje holde det,det er tross alt nokså mange tonn som skal holdes i ro,vekt av traktor evt rundballpresse,tilhenger osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hva som er grunnen til at park-giret på John Deere kan løsne veit jeg ikke Jo, ei heller veit jeg noe om at det har skjedd så mange ganger at FK har dyssa ned hendelsen. Jeg er fra ei VELDIG MF-dominert bygd, og jeg ville tru at det fort hadde blitt nevnt om noe slikt hadde skjedd med en Deere i nærområdet mitt, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hørt om det. Ei heller benekter jeg at det har skjedd, men som sagt aldri hørt om det, og aldri opplevd det, enda så mange ganger jeg har dratt 6400\'n på stive hjul med vinsjen.

 

Poenget er i alle fall at for meg virker det som dette er noe oppblåst her inne - men det kan være et større problem enn hva jeg har fått inntrykk av fra før av.

 

Og Jo, ærlig talt er vel ikke du den som skal rope høyest om fanatisme, jeg sitter vel ikke med inntrykket om at du har innrømt så alt for mange småfeil og uheldige serier med dine elskede røde heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Du nevner nok noe sentralt her TG, ikke bare for parkbremsen på John Deere, men også mange andre uforklarlige feil som oppstår - brukerfeil. Dessverre er ikke alt like godt merka mot idioter som det er over dammen, men det skal vel likvel ikke være til hinder for at det er lov å tenke seg om en ekstra gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Parklåsen kan man se allerede på JD sin 30-serie fra 70 tallet.Henger bak må stå på egen brems som det nevnes ovenfor,og mange traktorer er ofte uten parkbrems fordi en svak wire har røket.JD har jo både brems og lås for å holde traktoren der den ble parkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg ser jo at dere har 2 flotte traktorer fra før,slik at MB-tracen kan bli mer som en hobby for deg.Den er ikke så komplisert at det ikke kan mekkes på den,så det blir bare skøy.Den er utrolig artig å kjøre uansett alder,så lykke til med tracen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

eg er iverig lesar av bladet traktor, alle testane John Deere(John Drit) har mot MF så tape dei,,,,

 

skal ein ha driftsikker traktor kjøp mf, skal ein ha brukt mf, kjøp hos gimre... billig men bra!!!!!

 

mvh mob: 97012919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå skal jeg ikke være alt for bombastisk her, men siste testen mellom Deere og Ferguson som stod i Traktor var vel mellom 6420 og 6470, og jeg mener det ble uavgjort jeg?? Husker Fendt vant med ett poeng på 6920s, men det er en annen sak.

 

Ingen stor sak likevel, men det er lov å være litt saklig - blir bare latterlig når argumentet ditt er \&quot\;John Deere er bæsj\&quot\; og så ikke noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hehe... Må nesten flire litt av alle \&quot\;verdensmeistrane\&quot\; her inne. Har skrudd landbruksmaskiner i over ti år no, så å høyre på at folk meiner MF å New Holland(!) kan nevnast i samme åndedrag som JD er jo berre til å flire av. Valtra har sterke å seige motorar, men eg har hatt fleire motor og gearkasse overhalingar på Valtra å MF enn på JD, sjølv om eg då arbeidde på eit FK verksted. Kvifor blir JD levert med livstid garanti på clutch?

Nothing runs like a Deere!

Det er pluss å minus med alle, men Fendt å JD er i ein eigen klasse. Dessverre blir det å kjøre NH å MF som å kjøre berg-å-dal bane fyllesjuk i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, må nok le litt av meg sjølv og, det finst vel bedre ting å finne på enn å diskutere traktor på internett, å eg skal no ikkje skryte på meg å vere bedre eg. Men det er jo litt artigt at du trur FK er reine \&quot\;mafia-organisasjonen\&quot\;, eller kanskje på høgde med FBI å CIA, som legger \&quot\;lokk\&quot\; på at P-giret ryk? Greitt at FK er store, men trur ikkje du skal skryte så mykje på dei. Har forøvrig vore borti ein gong at P-giret rauk, då skubba dei bort i traktoren med ei 20 tonns gravemaskin mens den stod i park. Ingenting varer evigt. Stemmer forresten ikkje heilt det du skreiv om clutch-wire på 5500, det er på 3000 serien dette er eit problem. Små-serien til JD frå 1950 og fram til 5020 serien kom var dårlige greier dessverre, men desse vart produsert i Brasil, og ikkje i Mannheim, Tyskland. MF bruker jo Valtra (sisu) motor i dei store modellane sine, rart det, om MF er så bra.....? Mf 135 er bra traktor, berre synd dei ikkje har utvikla seg sidan...\;) Eg meiner unasett at ein merkar stor forskjell på 12-15 timers dag i ein MF, NH eller Valtra enn i ein JD. Kan hende kroppen min er \&quot\;special-made\&quot\; for JD, men eg har aldri hatt vondt verken i rygg, skuldre eller nakke i JD. Hadde det tidlegare når vi kørde MF.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
FK har eg ikkje erfaring med når det gjeld synspunkt etter ein prøvekøyring. MEN, eg har ein erfaring med Maskinsenteret i Sogndal. Me hadde ein valtra 6850 på prøve i vel ei veke var det vel. Nokon dagar etter at me hadde levert traktoren tilbake så var det ei messe her. Der lurde ein som jobba på Maskinsenteret kva eg tykte om valtran. Eg sa som sant var at eg likte den ikkje. For mykje som kunne ha vore bedre. Men da eg begynte om det eg likte og at pappa likte traktoren, da hadde selgjaren begynt å gå vekk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

\&quot\;TG\&quot\;\; pussar du brille glasa litt no, å les innlegget skikkeleg, så ser du kanskje at det var små-serie traktorane til JD eg meinte...\;) Dei som blir produsert i Mannheim er ikkje feilfrie (det er vel det ingenting menneskeskapt som er), men dei er mykje betre enn dei første seriane, som skulle \&quot\;overta\&quot\; etter 40 og 50 serien.Dette er 3000- serien (Renault), å 5000 +5010 serien (Brasil). 5020, som er produsert i Tyskland, \&quot\;liknar\&quot\; mykje meir på 6000 seriane kvalitetsmessig, og brukarmessig. Er fortsatt forbedringspotensiale, men det er det vel over alt. Mtp. effekt lurer eg på om det er den effekten som står i dei vanlige \&quot\;selgar\&quot\;-brosjyrene, eller i verkstedhandboka de har tatt utgangspunkt i. Ser ein på effekten i brosjyra, vil det alltid vere effekttapp i drivverket, på 10-20%. Effekten i brosjyra er som regel målt på motor, ikke på kraftuttak, som selvfølgeleg er meir reelt. Samstundes skal ein vere klar over at alle maskinleverandøra har ein skala dei testar motorane på ut ifrå fabrikk, der dei tolererer ein viss skilnad prosent vis. Ligg ein i nedre del av denne skalaen, vil ein merke forskjell i forhold til ein som ligg i den øvre delen.

Les du innlegget litt meir, så ser du at eg trivst best i JD fordi der får eg ikkje plager som eg veit eg får i MF. Useriøst? Kanskje, men det er slik det er. At eg er grønn er det ingen tvil om, men eg prøver å ha eit så objektivt syn på ting som eg kan.

At det tok FK 6 mnd på ein slik jobb tykkjer eg er uforståeleg, men det er med mekanikara som med straum-rekninga, den varierar...\;)

Ein traktor som eg tykjer var synd forsvann, var ein norsk ide, produsert i Aluminium. Nokon som hugsar denne? Vart kalla \&quot\;Alu-trac\&quot\;, å det var landbrukshøgskolen på Ås som stod for ideen. Den verka virkelig som noko å byggje vidare på. Lenge sidan eg har høyrt nokjo, så dei gikk vel på ein msell økonomisk. Nokon som veit noko meir??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
private seljarar kan verta sure, men FK drive meir profesjonelt og taklar eit nei. På Leikanger er det ingen som sel traktorar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

var hos fk, å så på jd 7820, prøvekjøre, -sa eg tykte den var grei.. han så surt på meg og gikk...

(service!!!!!!)

 

hos ak.- tm190.. var en lærling som viste meg den, sa den er sikkert fin til brøyting.. han smilte:) vet om en som bruker den til det sa han:)

bra:)

 

hos Eik såg eg på 6499,med laster, han var veldig interisert i å selge.\;P prøvekjørte 6499, men ville ha exenon, greit, sa eik, skal få det+ fronthyd for 19000.- eks mva sa han, bilde på eik:) fekk kaffe ++++ eg fekk numeret til ein som driv med entrepenørdrift som meg, var å prøvde den, såg kossen den gikk:) kjører stolt rundt i 6499 laster,fronthyd, exenon.

fant ut eg måtte ha ny henger og, kontakta Arvid Gimre, fekk bra tilbud på baily henger. frakt 2900.-:) kjøpte hos hyggelige selgere eg, bra tilbud og, orntlig service avtale på + mf er 50km:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Les med interesse dei forskjellige innspel i den meir eller mindre saklege debatten...Ein vert sjuk av å kjøre MF, mens ein annan snakkar om John Dritt...OK : The show must go on !!!

- Og kven har dei suraste seljarane ???

Nei la oss \&quot\;skifte gear\&quot\; og heller ta opp :

- Er den gode traktorførar snart overflødig med all automatikken?

- Kvifor ikkje større interesse for frisikt,kva med Intrac, Xylon, ja Alutrac for den del ?

- CaseNH skal la begge merka ha egenidentitet,men

kva inneber det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...