Gå til innhold

Din Traktor


Modlendingen

Anbefalte innlegg

appropos 6030-serien: har de ikke flyttet girspaken litt nærmere føreren? på 6020 synes jeg den sitter litt for langt unna til å rekke den uten å flytte på seg, men virket som den satt nærmere når jeg prøvesatt den nye på messa i høst?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar
Får legge inn noen ord i John Deere debatten jeg også da. Som daglig bruker av MF 6455,som har ein meget godt plassert vendegirspak,som nås med ein finger,og handa godt på rattet,så syntes eg at v.girspaken på J.Deere 20 serie sat alt for langt framfor og ut frå rattet. Måtte slippe rattet for og bruke v.girspaken på Deere`n. Men på 30 serien har dei prestert og flytte v.girspaken frampå dashbordet.Er ikkje ein gang kløtsjfunksjon på v.g.spaken! Må vel kalles og gå baklengs inn i fremtiden!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Man venner seg vel til det meste, men selv har jeg ikke noen problemer med å nå vendegirspaken på en John Deere 6020-serie uten å ta hånda vekk fra rattet. Ikke har jeg spesielt lange fingre heller :) Men skal være enig med \&quot\;Jo\&quot\;, clutch-funksjonen på vendegirspaken til MF er snedig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var hovedgirspaken jeg mente...

 

men selvfølgelig enig i at vendegirspaken på mf er genial! også det at du kan gire hurtiggira på den også. det er superfint feks når du brøyter industri. da trenger man ofte å rygge så fort som mulig, og kan dermed både vende og gire seg opp og styre med venstrehånda slik at høyrehånda er ledig og kan brukes til å stille skjæret så det er i riktig vinkel til neste tur forover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring m Deere`n er fra ein 6420,05 mod med trinnløs gear,og commandarm. Den flate v.g.spaken med p.funksjon sat ikkje godt plassert. Likte bedre den runde spaken uten p.funksjon,men til min store fortvilels så måtte du til gjengjeld bruke skjikkelig muskelkraft for og få hovedgirspaken i P. Har sett dem som bruker begge hender. Og den p.funksjonen burde det fulgt advarsel med,tåler ikkje og bli brukt i hellninger,eller med lass. Er mange som har erfart at smeller,så begynner traktor`n og trille.

Overlivde traktorn da,så er det berre oppsøke verksted for ein større reparasjon,og bruke håndbremsa heretter,som forøvrig ikkje sitter særlig godt plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Muligens vi diskuterer smak og behag her, men jeg klarer ikke se de problema du nevner med vendegirspaken på trinnløs JD \&quot\;Jo\&quot\;. Syns vende/parkgiret er både lettbetjent og greit plassert - man når den jo med fingertuppene. Og når vi først snakker trinnløs JD er vel savnet etter en autoclutch ikke all verden heller, da man kan bruke bremsepedalen til det. Jeg rører i alle fall ikke clutchen annet enn når jeg handler i refleks i uventa situasjoner.

 

Har og kjørt mye JD med vanlig girkasse, kan ikke huske at park-giret er så veldig tungt. Poenget er jo å stå stille, og holde litt på bremsa, så smetter det lett inn. Ikke har jeg hørt at traktoren har stikki av for noen heller. Kan nok ha skjedd, men det kan like gjerne være brukerfeil som teknisk feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford 7810 egner seg ikke særlig godt til brøyting pga giringa. Ikke er det vel verdens mest driftsikre eller lettkjørte maskin heller.

 

Har ikke kjørt nok trinnløs JD til å vite noe om den. Men vendegirspaken på 6010 og 6020 er rett og slett bare dårlige greier. Jeg får seriøst vondt i hånda på 6320 fordi den går så tungt. Er klar over at ca 99% av norske bønder for øyeblikket mener JD er verdens beste og jeveste traktor, men samme hvordan man snur og vender på det og hvor høyt og blindt man enn elsker Felleskjøpet og dets produkter så finnes det ikke en eneste bra ting med det vendegiret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det er vel rimelig lett å forstå at vi diskuterer smak her, så jeg tror jeg gir meg. Du liker ikke vendegiret på John Deere \&quot\;dka\&quot\;, jeg syns det funker helt greit.

 

Samtidig er jeg med deg i at mange handler traktor like mye ut i fra forhandler som merke, og det er fullt forståelig. Lett tilgang på god service er utrolig viktig. Og det er forskjell fra avdeling til avdeling i de forskjellige forhandlerkjedene. Noen steder er Eik eller AK superflinke mens FK er totalt skrudde, og noen steder er det stikk motsatt.

 

Et lite stikk kan jeg få inn da, mer som et svar til han som en eller annen plass her mente at samtlige fire-sylindra JD i 6000-serien knakk veivakslingen, og generelt var bare sorgen - Bedre Gårdsdrift hadde en test på vedlikeholdskostnader for et par år siden, og der kom John Deere veldig godt ut (var vel 6300 som var gått etter i sømmene der). Massey kom vel dårlig ut, men det har gjerne med å gjøre at det var noen 6150 inne i bildet. Men kjørte man få timer var det faktisk Zetor som var billigst å holde vel like :) Den tapte når det ble snakk om mer enn 500 timer i året, pga korte skifteintervall på olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja akkurat det med servicen hos de forskjellige varierer dessverre mye. dette er jo et eget kapittel som sikkert kunne vært grunnlag for en voldsomt lang diskusjon! personlig har ikke jeg noen god erfaring med fk her jeg bor, men det er vel liten tvil om at de generelt har vært mye flinkere med kundeservice og merkevarebygging enn konkurrentene!

 

JD er vel på et generelt høyt nivå enten det gjelder egenskaper som traktor eller driftsikkerhet! det jeg synes er for dårlig når det gjelder traktorer er kvalitetskontrollen. \&quot\;mandagsbil\&quot\; er et velkjent begrep, men det ser ut til å gjelde mer for traktorer enn for biler nå om dagen. det er jo altfor vanlig å høre om nye traktorer det bare er feil på enten det er mf, jd, nh eller fendt. samtidig som andre er heldige og aldri har et eneste problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert litt salgs-stattistikk for traktorer,og det må n si er gledelig lesna for ein \&quot\;friends of Ferguson\&quot\;. Fortsett framgangen for MF,og tilbakegangen for JD,som i 2006,så er vel MF \&quot\;Back on top\&quot\; på eit par år!:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som gjør at JD selger over 1000 traktorer i året hvis det ikke er for fk? Er ikke noe bedre å kjøre enn andre merker,det er elendig sikt forover og voldsomt driftsikre er de heller ikke.Er vel ikke mange seksere som går i litt hard kjøring som ikke har havarert?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som gjør at JD selger over 1000 traktorer i året hvis det ikke er for fk? Er ikke noe bedre å kjøre enn andre merker,det er elendig sikt forover og voldsomt driftsikre er de heller ikke.Er vel ikke mange seksere som går i litt hard kjøring som ikke har havarert?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei modlendingen, hvilken amerikansk traktor er det du tenker på, hvis du har 500 meter rett ned i fjorden på vestlandet ville jeg to du ønska deg noe lett og italiensk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Okei... da kan vi egentlig avlyse denne debatten, og greit konkludere med at vi ikke kan diskutere traktor her inne. Er visst alt for mye følelser (og tydeligvis de vonde som kommer til uttrykk) med i det bildet. Ser og ut til at de mer pubertale og dyriske sidene i språkbruket kommer fram (ref. \&quot\;konrad\&quot\; og \&quot\;Modlendingen\&quot\;).

 

Hadde i grunnen håpa at debattsidene på et så seriøst nettsted som denne skulle bli et fora for faglig interesserte, men... lykke til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford county for alle penga her hos meg, har to med

6 syl motor i dette er gode og enkle traktorer råe til og trekke og bruke i skogen selv om dette er gamle og velbrukte traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei anders, har knappbetj pto clutch, det fulgte med på hishiftn og blir ikke så irritert av det.

Flere med erfaringer med turbinkobling og hurtiggir på valmet mezzo- serie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg syns det blir vel usaklig, men jeg skal jo ikke kreve at dere andre gir dere... Sier bare at jeg ikke gidder en debatt der argumentet er \&quot\;det og det merket er ræva\&quot\; :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ingen i dette landet som egentlig trenger mer enn en ford 4000. Da kan det hende bøndene betalte litt tilbake i skatt av bidragskronene de får også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja det var vel et heller dårlig forsøk på å provosere..

det er lett for \&quot\;folk flest\&quot\; å anta at alle bønder kjører nye, dyre og flotte traktorer. og det er kanskje ikke så rart, for de traktorene folk ser i hverdagen er kanskje maskiner som går med dumperhenger, i snørydding og den slags i mer sentrale områder og pga dette er dyre og nye maskiner. men tar man seg en biltur på sideveiene, feks i hedmark her vi holder til, sånn i midten av mai vil man se mange \&quot\;klassikere\&quot\; i full sving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Jon Hjort: Las i Bedre Gardsdrift for ei tid sidan,at JD 5500 hadde ein EXTREMT dårlig kløtsjvaier! Var gjenganger på alle,holdt berre noen hundre timer kvar vaier!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jo har rett i at det har vore problem med kløtsjvaieren på JD 5000, som omtalt i BG 2/05. I same artikkel skreiv vi også at FK hadde eit obligatorisk ombyggingsprogram på alle desse traktorane, for å rette feilen. For traktorar som framleis hadde feil, vart det laga eit ombyggingsprogram nummer to.

Det er heilt klart ugreit om kløtsjvaieren ryk, så om du skal kjøpe JD 5000, bør du sjekke at ombygginga er utført og at det ikkje har vore problem etterpå. Problemet gjeld ikkje etterfølgaren 5010 eller dagens 5015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg har min erfaring med valmet.. Det eg meinar om det er eit ein kan ligge langt unna de gammle modellene! Er selv ein 705 mæ turbo. Den koste eg på 200 000 når den hadde gått 2500t! huff har overhalla:motor, girkasse, bakstuss bytta klutsh ja dæ meste så æ vikti på ein traktor! men eg må kritisere fk der, dei hadde kji renska oppatt bakstussen så dæ låg att spon i bakstussen! så der vart det ein ny reprasjon.og den er nå alt for treig på all hydrulik og alt fot tung på klutsen! men det er min erfaring, men e kjem alder til å kjøpe me at dæ. så derfor bytta eg te case 5150 som e håper er ein slitesterk traktor mæ nok drag i..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...