Gå til innhold

Sprek eller dau?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Du Vegard, eg set ikkje fast i 80 talet, men har ein forkjærligheit. Har heller ikkje sagt at 110-90 overgår Fendt, for Fendt er bra, spessielt nye 312 Vario virkar som ein god traktor. MEN, du treng ikkje ein traktor til 600 000++ til å dra ei harv i 10 km/t på marka. Menmen, Vegard meiner ein ting, eg ein annan ting, og me kan krangle i evigheiter, for du er sikker sta du og Vegard?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 269
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Vegard_1

Heilt enig i det prisargumentet ditt Jarle, og lidenskaper er og lov det - men dessverre sitter jeg igjen med oppfattelsen av at 110-90 overgår alt til tider :) Men jeg veit at jeg selv ville klart meg godt med en 110-90 (selv om jeg nok ville sett meg om etter en JD 3350 i stedet - for her kommer lidenskapen inn da) om jeg hadde skulle dratt en multikutter på 150 mål gras, og jeg ville nok hatt en JD 6930 om jeg skulle pressa 6000 rundballer i året :)

 

Og \&quot\;JD\&quot\; - kverulant? Ikke jeg i alle fall, jeg prøver desperat å diskutere saklig. Dessverre deler vi visst ikke den interessa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Neida Jo, det stemmer at jeg er Deere-kar, men det er en liten forskjell på oss. Jeg er fullt klar over at Ferguson lager gode traktorer, og jeg har tidligere sagt at jeg er veldig i tvil om jeg ville kjøpt JD 6430 eller MF 6470. Poenget er at du har en kommentar til John Deere, \&quot\;ubrukbart\&quot\;... Slik er ikke jeg i forhold til andre merker, ganske enkelt!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Glemte å svare deg Jarle - grunnen til at jeg nok ville kjøpt 3350 i stedet for 3650 er at siden mitt valg ikke er det største i serien, mens 3650 er, så er ofte prisen på 3650 kunstig høy i forhold til den andre. Eneste som skiller de effektmessig er vel turboen, og da kan jeg sannynligvis \&quot\;lage\&quot\; meg en 3650 utav en 3350 billigere... Dessuten er jo sånne turboprosjekter (og kanskje cooler og) grusomt morsomme da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg må bare nevne \&quot\;nh\&quot\;,at effektforskjellen på 100 og 110-90,forutenom de 10 hestene er:36nm høyere dreiemoment på 110-90+0,5l større motorvolum.Så vet Jarle mer enn meg,om effektforskjellen i praktisk kjøring med disse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vell forhold hos dere Jarle, hvor Fiaten virkelig kommer til sin rett.Både draget i 100/110-90 og 4-hjulstrekket på alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

vegard, det jeg mener er at et merke kan ha knallbra vare i en effektklasse, men bare søppel i en annen effektklasse. selv om jd 5020 har 4tr. hurtigir mot nh tla\'s 2, så er nok case ih mxu/ nh t6000 muligens bedre utstyrt enn jd 6030.

 

og hvorfor i alle dager må du ha en 6930 på 180hk foran ei presse? 6230 på 110 gamp skulle holde i massevis.

 

jarle, du som er sånn fiat-kar, du har vel ikke noen erfaringer med fiat winner serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Muligens du misforsto meg litt konrad, poenget var vel å skissere noen ytterpunkter - men jeg er enig i at 6930 er litt \&quot\;overkill\&quot\; på ei presse, i alle fall hvis det ikke er bratt da, da er i alle fall vektta grei å ha om du kjører kombipresse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Winner serien fikk ingen lang fartstid,3 år på de som gikk lengst.Er mer skeptisk til disse,for her er det mye nytt i forhold til 90-serien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard,det er når eg les extremt provoserende innlegg at eg berre må gå til motangrep,og da bruker eg det eg har for det det er verdt. Som f.ex ner \&quot\;jd\&quot\; skriv at john deere er så mykjy bedre enn alt annet,at det ikkje finns konkurerende traktormerke og samenligne med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
winner serien har av en eller annen merkelig grunn hatt litt frynsete rykte. jeg har lest et par brukt tester av de fra sverige og england og der får de veldig bra skussmål. noe trøbbel med ehr på de aller første. i england får du vel forresten kjøpt tm som samme gir kassa sitter i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg mener det er fiat selv,som har både range og dual command,i M serien til NH.Det er dual command som ligner mest på winner, som jeg kan se.Uansett erfaring brukere har hatt med driftsikkerhet på winner,så må den utvilsomt ha en meget god førercomfort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

winner-serien gikk vel ut til fordel for m/60-serie, som også kunne leveres med enkle girkasser som man fant i winner\'n. men i norge har den blitt importert med range command, etter min mening en ypperlig girkasse med tanke på førervennlighet.

 

winner er jo bedre utstyrt enn 110-90, med f.eks. vendegir, hurtigir, hydr pto, ehr o.s.v. og har et lignende potensial motor-messig, så det skulle jo være en bedre traktor enn 110-90...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er jo litt intresant at hele winner serien,faktisk har 110-90 sitt motorvolum på 5,9 liter.F 100-120 har nøyaktig samme 8065,05 motor.

I arvtageren M/60 er det 7,5l ford powerstar som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har en John Deere 6320 common rail med KCR box montert, den ble målt av FK til 119 hk på pto. Det ble en merkbar forskjell, den burde hatt den effekt som standard!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
NH. M-serien er vell mer spennende enn winner,om man skal kjøpe brukt.Den har godheter både fra fiat og ford,og som det ble sagt i en test: Den tøyles med fingertuppene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Winner F130 tidligere.Det hvar en MK1(91mod).kjøpte den brukt.Tidligere eier hadde hatt et problem med girkassen,ellers hvar det svært få problemer med den.kun litt el-problemer,og det hører jo mer eller mindre med når man kjører fiat.var veldig smidig,romslig hytte med storedører og godt innsteg.Brukte også lite diesel.Byttet den i en ny NH M135i 98.Bedre transmisjon i M135\&quot\;en,men likte motoren bedre i winnern.Synest også hytta hvar like bra,bedre plass,bedre sikt forover pga breiere frontrute.Synd at ford og fiat ble et merke.Er ganske sikker på at fiat hadde hatt en bedre traktor idag hvis de hadde utviklet dagens moddeler alene.Hvis man kommer over en 95mod mk2 F140 med lavt timetall,tror jeg nok at man får en traktor med svært få problemer, og komfort som ikke ligger alt for langt etter dagen traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Joda Jo, det beste for å bli kvitt slike usaklige debattanter som \&quot\;JD\&quot\; er selvsagt å slenge akkurat like mye dritt tilbake :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

å nei du, min 6320 er sprekere enn 6420s den har 125 hk på motor. siden min 6320 har 119 på pto må det vel vere ca 130 hk i motoren?

Dessuten kostar kcr boxen 6300kr, ein 6420s hadde vel kosta 40000 meir, minst! og det er stort sett den samme traktoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja \&quot\;ksa\&quot\;da har du jo en sterk traktor allerede.Vil tro motoren yter litt over 130hk fordi det tapes så lite effekt,ut på kraftuttaket hos fiat.Usikker på hvem som har passende cooler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...