Gå til innhold

Sprek eller dau?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Tenkte evt. å oppjustere til rundt 115/120 hestar. Har mykje transport, og dels oppoverbakke. Men har hatt vanskar med å finne en 6420(s) i rett prissjikt og kvalitet. Fryktar at en 6320 blir litt svak i forholdt til vekt og gearsystem, ettersom at eg har ein 6310 på jobb. Den køyrer eg med ein bailey-dumperhengar som har egenvekt på nær 4,5 tonn. Og erfaringa tilseier at dette vert litt motorsvakt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 269
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym
til jan.,Hadde tsa 110 tidlegare som eg sette i kcr boks.Kjøyrde vel ein 8-900 timar med den etter eg chippa,forhøyrte meg med a-k reperatørar fyrst og dei meinte det gjekk bra å seta i boks.Traktoren blei ivertfall ein heilt annan å jobbe med sprek som eit uvær med skikkeleg moment.Ein må så klart bruke hovudet litt og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jarle, jeg syns det høres litt brutalt ut å justere opp 40%, men det kommer litt an på om traktoren er den største eller minste i sin \&quot\;gruppe\&quot\; i serien. For eksempel er det drøyt å hente 40% ekstra av en MF 6170, som vel har samme bakstuss og drivverk som 6150 og 6160. Det er vel heller ikke store effektforskjellen på de tre fra starten av, spenner vel fra 95 til 110 hk. Du kan gjerne mer Fiat enn meg, men er ikke 110-90 den største traktoren i det jeg kaller gruppe? At drivverk og bakstuss er grøvre på de traktorene som kommer videre \&quot\;oppover\&quot\; i modellrekka?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei. Leste innleggene deres og lurer på om dere kan hjelpe. Jeg har 50000 og trnger en traktor som kan brukes på gården. Vi har ingen peiling på dette, og vil gjerne ha noe som ikke går i stykker med en gang, og som det er lett å få tak i deler til hvis noe skjer. Vi ønsker også lesseapparat på denne. Finnes det slike traktorer? I så fall hvor. Er det vanskelig å få fraktet de hit (Akershus) hvis de er til salgs langt unna? Er det noen spesiell type vi bør se etter? Glad for svar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tg. det er en side på www.kcr.se om effekt på traktor med eller uten kcr box.cirka 200 stk står der på en liste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

berta: ja de finnes, leit litt på finn så vil du nok finne mye interessant.

 

ad trimming: jeg har veldig vondt for å tro at det skal være problematisk å skru 110-90 eller 399 opp med omlag 30% verken med tanke på drivverk eller selve motoren, er tross alt ei diger seks liters blokk vi snakker om, og den skal ikke bli veldig hardt prøvet med 130gamp, det som kanskej er mest problematisk er varemutviklinga med ettemontert turbo. drivverkene må minst være dimensjonert innenfor 60% av hva de tåler, det er jo tilogmed alminnelige personbiler, og traktorer, spesielt fra 80 tallet, må ha mye større toleranser. men jeg fatter ikke vitsen med å trimme emr enn dette, dette er jo fire tonns traktorer, begriper ikke at det er noen vesentlig gevinst i å ha dem på 170hk hvis grepet ikke lar deg bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
399 er ikkje det beste å skru opp. Da er 110-90 mykje bedre. 399 er ein 390 med seksar i. Ikkje noko meir. Da seier det seg sjølv at transmisjonen er for veikt i forhold til motoren. Ein må det og i tanken når ein skrur opp. Å skru opp ein TM190 til 260hk går gale ein dag. Men å skru opp den minste TM\'en til den største skal nok gå bra. Må tenke litt sånn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå er vel ikke New Holland TM det skumleste å skru opp, siden det er en såpass ny traktor. Men til dere som kan Fiat ut og inn, har 110-90 underspyling av stemplene? Jeg vil tro det har en god del å si for hvor mye du kan tåle å øke effekten ved turbo og mer mat. Og angående drivverk og bakstuss på den, er den lik 140-90 og de der, eller er det en mellomting mellom 90-90 og stortraktorene? For Gisle har jo et poeng i å se av hvilken ende av skalaen traktoren er, det har jeg og påpekt tidligere.

 

Enda et eksempel på mye potensiale, men et stort varselsignal er John Deere 6506. En gørfin traktor, med motoren fra en 6800/6900, og bakstussen fra en 6400. Har kjørt 6506 med 170 gamp på tappen etter turbo og pustehjelp, var et vanvittig drag - men jeg ville hverken gjort noe slikt selv, eller kjøpt en traktor som var kjørt med så mye pluss i effekt (er jo tross alt snakk om nære borti 70% effektøkning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er en lykkelig eier av en Valtra 6400 fra -98.

Traktoren har rullet i 4500 timer uten at annet enn styrekulene nettop måtte skiftes.

Traktoren ble oppgitt til å være 95 hk da jeg kjøpte den, senere ble dette korrigert da målinger viste at denne traktormodellen snarere var en hel del mer.Mange ble målt til 115 hk, så servce folka til FK- som da hadde Valtra i \&quot\;sortementet\&quot\; mente at jeg godt kunne regne med 110 hk på min traktor.

Sammenlignet med andre traktorer i denne klassen, er denne traktoren rå.Vi er noen bønder som har danna redskapsring ,bla rundballeutstyr.

Tidligere hadde vi ei Orkel 1202 presse,den med \&quot\;forhøster\&quot\; integrert i fronten, og denne pressa er relativt tung å dra under våte forhold.

Der hvor en 110 hk Case kvalte motoren før pressa indikerte full ball, på laveste framdriftshastighet, hadde ikke Valtraen noen pusteproblemer , allt som skjedde var at den ble noe \&quot\;argere\&quot\; i målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Konrad, er det turbinkoblinga til Valtra (HiTrol) du kaller konverter? Ble bare litt usikker, for begrepet konverter har jeg ikke hørt noe spesielt om på traktorer tidligere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Converter finner man i Valmet 415 og 615 industri,og jeg regner med man får det i valtra city med rammestyring.Turbinkobling i valmet/valtra og fendt er jo samme prinsipp,men mangler en stator mellom pumpehjul og turbinhjul,som skaper dreiemomentforsterkning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

jepp, det er turbinkoblinga jeg kaller konverter, det er jo tross alt bygd opp på samme prinsipp, det har jeg observert da jeg har reparert det på en 6400...

men problemet er jo den den er utsatt for å få lekkasje, og da går den varm VELDIG kjapt, og blir så deformert at det ikke er nok og skifte pakninger i den. også er det jo en del effekttap i den også da, du merker at den er der selv uten belastning

 

TM 190 har max 240hk på motor med powerboost, og ikke på pto, og har full-powershift-kasse.

110-90 har lik bakpart som 90-90 og 100-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Konrad.

Jo,Valtraen min har både turbinkobling og 3. trinns hurtiggir.Hurtiggiret på denne traktoren er litt brutal av seg, spesiellt ved maks turtall.

Turbinkobling er blitt et \&quot\; must\&quot\; for meg, synd at den ikke leveres på større modeller av Valtra.

Disse har noe som kalles for N- auto, noe som gjør at du kan velge om fremdrifta kobles ut ved en viss hastighet og turtall.Ved gasspådrag kobles framdrifta inn igjen.

Allikevel er turbinkobling å foretrekke , desverre var selgeren fra FK ikke særlig oppdatert på hva som var tilgjengelig ekstrautstyr til denne traktoren,da han ikke viste hva traktorvakt var.På nyere finnlendere er dette standard, da havari i turbinkoblinga gjør et dypt innhugg i hestehandlerpungen om så skjer.

Ellers må jeg si at et normalt norsk gjenomsnitts gårdsbruk ikke har behov for \&quot\;anleggsmaskiner\&quot\;les ,for store traktorer.

Dette utifra agronomiske grunner ,og ikke minst av lønnsomhetskriterier.Selvfølgelig er det mange som har behov for litt større maskiner, men disse driver vel gjerne litt entrepenør arbeid på si.

Som bonde med 3 årsverk i melkeproduksjon ,merker jeg godt prisøkninga på diesel,samt ellers kostnadsnivå på innsatsfaktorer i drifta.

Å kjøre rundt med en traktor på over 2oo hester for å gjøre daglige gjøremål på et gårdsbruk ,blir som å skyte spurv med kanoner.

Samtidig er det dyrt å la \&quot\;gliset\&quot\; stå parkert,dvs mindre timer å fordele utgiftene på.

Jeg skal ikke være noen glesesdreper ,for jeg synes selv det er interessant å \&quot\;skremme \&quot\; opp effekten på maskinene mine, og forsøker å få med meg så mye stoff som mulig omkring dette.

Mange ganger kan en turbo få opp effekten, samtidig som drivstoffutgiftene reduseres.

Vann til luft ladeluftkjøler fra Daugbjerg i Danmark kan bestilles hos Traktor og Maskindeler Sør, jeg kjøpte min derfra.

En ladeluftkjøler av dette fabrikatet er meget godt laga , og reduserer temperaturen på motoren, samtidig som du får en effektøkning på høyde med hva turboen gir.

Det er vesentlig å få kjøling nok på motoren for å unngå havari og redusert levetid.

Etter min mening bør ladeluftkjøler monteres samtidig med turbo.Ellers bør nok skifteintervallet på motorolje kortes ned en del pga økt motorkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vegard, jeg har netopp kjøpt meg et klenodium av en traktorgraver, en MF 3165 fra 1965.

Det er et restaureringsprosjekt som jeg har starta på nå.

Stemplene er rusta fast i sylinderforingene pga at dysene har vært demontert.

Har kjøpt nytt allt av utskiftbare deler til motoren.Dette er en Perkins AD4-203.Graveren er en Sesam 500.Maskinen var skrudd fra hverandre , så det skal bli et puslespill å sette den sammen igjen.Motoren er heldigvis urørt.

Har en liten plan om å montere en lavtrykksturbo på maskinen , hvis det er tilrådelig.Motoren blir jo som ny når jeg har skifta allt av lager ,foringer ,tetninger ,stempler og sylinderforinger, så kanskje Gamlingen blir sprita litt opp.Men på den annen side så bør vel en slik veteran, som tross allt har 42 år på baken ikke være allt annet enn original.

Til slutt det jeg egentlig ønska å si ,denne traktoren har også turbinkobling, og kan brukes som en vanlig traktor da denne har 3-pkt oppheng , og kraftuttak bak, om man velger å demontere graveaggregatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Meget interessante argumenter du har Ludvig - og jeg er enig i omtrent alt du sier. Men når det kommer til ladeluftkjøler, eller intercooler om du vil, anbefaler jeg luft til luft-kjøler. Effektmessig veit jeg ikke om det er noen stor forskjell, men vann til luft-kjølerene har \&quot\;datostempling\&quot\;, og tøyer du levetida på de kan det bli en dyr affære med vann i motoren.

 

Til SISU - jeg klarer ikke helt å koble hvilken traktor du snakker om, men motoren høres kjent ut. Jeg er litt skeptisk til turbo og oppjustering på så gamle motorer. Ikke nødvendigvis fordi motoren har gått mange timer (det sier du ikke noe om), men fordi tålegrensa kanskje er enda lavere på en gammel konstruksjon, selv om gamle Perkins-motorer er av det seigliva slaget. Hvis du (som meg) har lyst til å tukle med dieselpumpa, nøy det med rundt ti hester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henke_1

Det er klart hydraulikk stjeler krefter! Ser jo også det på traktorer med turbinklutsj. Tar jo f.eks. ekstremt lang tid å komme opp i topphastighet (i mitt tilfelle en Valtra 6550 sammenliknet med New Holland L85\'n som vi har her hjemme)

Valtraen har jo nesten ikke drag i forhold til NewHolland som heller ikke er kjent for å dra skinnet kjappest av pølsa..

 

Kan jo også opplyse om at vi har skrudd opp NH\'n litt så den yter ca. 100 hk og jeg synes ikke det var noen revolusjon fra før til etter.. Litt seigere med 10 tonn korn er den såklart, men jeg synes ikke den er 15 hk seigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Alle dere som klager på elektronikk som går til helvete - kjøp Valtra! Enklere og bedre traktor finnes nesten ikke, bortsett fra gamle slitere som 110-90.. Valtra er enkelt og driftssikkert som noe annet! 6850 med vendbar førerplass, turbinklutsj og laster er en skikkelig killer når det gjelder anlegg og snømåking+alt som har med lasterarbeid å gjøre. og ikke minst en genial traktor å kjøre frontmontert slåmaskin bakover hvis det er vendbar førerplass! DET er traktor!

 

 

har kjørt 100-90 litt med noen dugelige stenlass og den imponerte virkelig. Traktoren er original og har kun gått 2500 timer. Makan til seig traktor i samme størrelse tror jeg du skal lete lenge etter! Traktoren gikk å fortere enn jeg hadde trudd tatt i betraktning at den ikke hadde \&quot\;kanin\&quot\; på panseret..gikk nok ca. 35km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Hendrik,men 6850 MÅ ha hjulvekter bak viss den skal fungere.Ellers er den noe av det mest ustabile å kjøre laster med.Suveren traktor ellers!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra ja... Der har me hatt tull med elektronikken på vår 900. So ikkje kom her og sei at den er feilfri på det punket. Elektrisk betjening av hydraulikk har klikka, hi-shift har klikka og det er ikkje alltid at fjærnlyset vil funke. Så nei, elektronikken på Valtra er ikkje feilfri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Generelt er det vel mindre elektronikktull på alle nyere traktorer nå enn det var for fem år siden og mer? Jeg synes i alle fall det virker slik. Og ja - du må huske å huke på betongloddet når du skal bruke lasteren på en Valtra Mezzo/HiTech/M eller T ja. Hjulvekter er sikkert greit i anleggsdrift, men til en jordbrukstraktor ville jeg nok anbefalt et betonglodd til trepunkten i stedet - tviler på at noen tar jobben med å plukke av hjulvektene før de skal på jordet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Vi hadde en Tsa 110 og en 135,

110 er noe av det sterkste 4 syl traktoren jeg har kjørt innen 4 sylinderen. Impornerende sterk og sprekk.

vil mene at det er stor forskjell på vær traktor,

Har nå gått over til fendt og Mf pågrunn av deres ttrinnsløsegirkasser og vil nok mene at de er beste traktorene på markeded nå.

Mens den jeg fikk var slapp, har derfor gått over ttil Fendt 716 og Mf 7490 med trinnsløstgirkasse, ddette noe av det beste traktorene jeg har kjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra 6850 hitech med turbinclutsh er noe av det mest behagelige en kan kjøre. da må det såfall bli vario av noe slag. kom med hva det skulle være, men er ikke mange som slår sisu power. Husk at jo enklere girkasse desto mindre effekttap!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
vel valtra2, på valtra tappes all effekten i turbinen og ikke i girkassen:) i tillegg vil traktorn nå opp til 28 på richters skala om man skulle bruke hurtigiret. ALT annet enn 6850 blir sprekere og mer behagelig å kjøre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...