Gå til innhold

Sprek eller dau?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valtra_1
6850 er ikke sprekeste Valtraen, men mister ikke mye effekt i turbin, ca 2,5%, dps tar ca like mye. Hurtigiret på Valtra er ikke rykkete om det brukes rett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 269
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest valtra_1
Til Rune. Greit du er useriøs og du liker kansje andre merker, men ikke rakk ned på ting du ikke har greie på. Har prøvd og testet de fleste merker og det er ingen som er 100%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Valtra ligger i topp når det gjelder motor hydraulikk og vendegir. Girkassen er gammel, men er lite feil med den. Turbinen gir full effekt ved ca 1300 omdreininger, hadde en 755 med ca 180hksom jeg kjørte pulling med og den drog bedre en 805en med 190 hk. Vekt fordelingen har både fordeler og bakdeler, men er jo ikke heilt bra med laster på 6000 serien. Kjøre T serie idag med luft fjæret foraksel, vil påstå det er den beste fjæringen justerer nivået automatisk. kjørte JD7530 med tls og den måtte låses ved laster bruk.JD var ikke mer stabil en Valtraen, litt rart syns jeg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mye bra i det du sier mr.t. Hadde egentlig tenkt og holde meg for god til å kommentere Rune men når det gjelder hurtiggirene på Valtra så rykker de verre enn noe annet, vel og merke på hi tech 1 som tydeligvis rune har kjørt!! for på hitech 2 er det jo siklemykt. Nesten rart at Rune i det hele tatt har satt seg i en Valtra med alle de fordommene sine. Og kom ikke og si att turbin stjeler 20-30 hk. Turbinen er jo og justerbar med henhold til inngrep, ved og fylle eller tappe olje. Jeg og synes jo det er mange andre traktorer som er vanvittig fine, brukervennlige og driftsikre, men til mitt bruk med kombinert jord/skogs bruk finnes det egentlig ingen alternativer. P.S Heng på ei rundballepresse og dra opp en bratt bakke med en av de nesetunge Valtraene kontra en baktung anna traktor og så skal vi se hva som graver i torva!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
TG, valtra og valtra2 er ikke samme person. Hydraulukken kan skremme noen når de ser den, men kan læres på 2min, er jo bare plus og minus og mengde og tid, kan nesten ikke gjøres enklere. På pressing drar motoren så jeg trenger ikke mange gir, men har jo over 200 hk så er vel ikke relevant. sammenligner med JD7530 fordi de har ca samme effekt, JD drar dårligere og bruker mer diesel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At JD(30serie) bruker mer diesel en valtra er ikke tilfelle for min del.Har hatt flere T serie traktorer og samtlige har brukt vesentlig mere en JD 7530 som jeg tok ibruk i vår.Har hatt bare valtra traktorer de siste årene,tok sjansen på en JD ved siste bytte(var veldig skeptisk),og jeg må si at det var en annen tidsalder jeg hadde kommet til ettet noen ukers kjøring i 7530 kontra mine tidligere T150/T130/T180/T190 moddeler.Er ingen tvil om at JD har kommet mye lenger en det valtra har gjort.Valtra har bra motorer og er driftsikkre(viss man ikke snakker bremser, lekkarsjer fra nav i framaksel,skifte av AC bryter),men i 2007 holder det ikke med en oppgradert utgave av valmet 8100.Samme grunnkonstruksjon,samme girkasse (et trinn til på DPS og elhyd vendegir),samme hytte(littforandringer av konsoller),samme konstrukjson på bakstuss og trekkrok fra ,tja..valmet 903.Det hjelper ikke at de får til et fint traktor med og legge til plastikkdeksler rundt hyttetak og metlakk.Valtra har nødt til og konstruere en helt ny traktor fra bunnen av,og ikke la seg friste til og bygge en plattform traktor av MF komponenter.Det har vist før at de kan dette med og bygge traktor.05 serien var jo meget langt framme i 82,det samme var mega 8100 i 90.Så klarer de og komme med noe like fremtidsrettet ved erstatningen av gammelmodige T serien,er det store muligheter for at det blir valtra traktorer på meg igjen.Men som sagt, T serien er godt ut på dato for de som har traktoren som arbeidsplass,mener nå jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
kan være litt enig i at valtraen er litt gammel, var litt skuffet da T serien kom, hadde regnet med en liten S. Hadde og ventet noe heilt nytt med nye T serien. Syns MF har de fineste hyttene og hvis kvaliteten er blitt bedre så kansje jeg prøver en...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Til valtra-signatur 07.07.2007 23:41, heldigvis har MF fått en skikkelig byggekvalitet igjen de siste åra - de to siste årgangene av 6100-serien var det lite tull med, 6200 var bra, og 6400/7400 har jeg ikke hørt om noe med, bortsett fra en i Hamartraktene, den var ALT galt med, men den ble tatt tilbake til fabrikk, og eieren fikk etter det jeg veit ny traktor. Men slike katastrofemaskiner har ALLE merker, inkludert \&quot\;de store\&quot\; som Fendt, Deere og New Holland, og helt sikkert Claas og. Jeg kan i alle fall trygt anbefale deg en MF :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

må jo spørre hva som er riktig bruk av hurtiggir.

Men valtra2, det er ikke meningen at man skal endre nivået på oljen i turbinen, dessuten er det flere timers arbeid. og hvorfor skulle man det? med mere olje blir den vel hard, og får fare for overtrykk og påfølgende lekkasje, mens med mindre olje vil den ikke dra ordentli og man har mindre olje til å kjøle turbinen.

 

når det gjelder valtra og skogen, så har den vel noen fordel der, men jeg har hørt flere skogsdrivere med f.eks. valmet 6400 som lengter tilbake til 903.

 

og vegard, hvilke modeller har vært \&quot\;katastrofemaskiner\&quot\; ifra fendt, deere og new holland da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hurtiggiret går rykkfritt mellom 1300 og 1700 omdreininger, når du har funnet ut det merker du at sisu diesel er laget for traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det jeg mente med katastrofemaskiner er \&quot\;mandagstraktorer\&quot\;, en traktor fra en bortimot feilfri serie der ALT går i stykker etter tur... Slike tilfeller forekommer hos de aller fleste merker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

valtra\; hvis du skal opp en bratt bakke med tungt lass og du skal akselerere, vil du jo helst ha oppimot max turtall, eller hur? saken er den at for dem som kjører valtra til daglig og sjelden prøver noe annet, så venner man seg på rykkinga, men for oss andre som kjører andre merker, så blir hurtiggira på valtra en ENORM nedtur, og direkte ubehagelig.

PS: har prøvd både MF og NH med sisu diesel, kan gå med på at de drar, men kvaliteten har ikke vært bare toppers i tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
ER ikke noe problem i motbakke, da har du motstand i driverket og får ikke de rykkene. Er ikke rykking i girene på hi-tech 2 transmisjonen om den er justert rett. Har kjørt JD som var mer rykkete i girene. Har prøvd de fleste merker og ser fordeler og ulemper med de fleste. Den beste å kjøre var JCB 8250, men passer ikke til mitt bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
JD 7530 har et forbruk på 40 liter i timen, 267 g/kw. syns det er for mye. SISU bruker 210 g/kw. Med 10 liter mer i timen koster det for mye å kjøre JD....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

valtra:

har nettop hatt JD 7530 på prøve, målte forbruk på den i løpet av 4 timer hardt arbeid (finsnitter), da hadde den brukt 77 liter diesel, altså i underkant av 20l per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Her blei den testet med 30 tonn etter og tok ut maks effekt, gjenomsnitten er nok bedre men kommer ikke utenom 267 g/kw.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
kan legge til at måleren i traktoren fleire gonger under kjøringa viste forbruk oppunder 40l/h. Mens egen måling (full tank før start, og måling av det som vart fyllt på til full tank etterpå) ,viste altså forbruk på 77 liter på 4 timar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
er girkassa som redder 7530,ellers blir den for dyr i drift. G/kw er ikke så vanskelig å regne ut når du veit hva den bruker i timen. Hva er feil med valtra kassa under pressing, bruker som regel bare et gir da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
JD har altid brukt mye diesel. blir vel mest kjøpt fordi FK selger dem, og har du først kjøpt en er det ingen andre som vil ta den i bytte. MF hadde litt av samme problemet på 90 tallet. Hytta på JD er like gammel og den er trang, hjalp med comandarm. Er mye som kan bli bedre på valtra, men fins andre merke med SISU motor+ fendt og cummings.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Har prøvd det meste, og kjører valtra fordi den fungerer. AK og FK fungerer ikke her så de merkene er i grunn utelukket, kan ikke la traktoren stå 14 dager å betale leige på lånetaktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1

zetor 9540 som æ kjørt va no steik go te å dra.å va go å kjør. john deere har æ kjørt lit tå den e go å kjør, men e skeptisk te valtra da, høre kor mang ganga den gire i motbakka så tru æ det e lite me motor ja, å e ikke nå fin å sjå på men dæm ska vest værra go i skogen,

sattse på zetor æ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hehe. Har sansynligvis kjørt traktor lenger en dere har levd, og fyrer vel litt... Prøv å last lastbil med gammel ford county med malm orstad laster, så lærer dere å bruke girstenger... Trenger vi alle duppedittene? Har et dårlig forhold til JD, halvparten av de traktorene som er solgt her er tatt tilbake på reklamasjon....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jarle: Då kan du vel rekne MF\'en for dau ja. Held samme farten som deg med ein 90hestar og 6tonn etter på den same strekninga som du referer til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...