Guest Bache_G_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Gisle: hadde ingen av traktorene noen gang vært brukt som trekkdyr? det er jo typisk på litt større traktorer som går med stor henger at bremsene går til h...ete, og da begynner jo folk å sutre for at bremsene er å dårlige og at alt var bedre før og bla bla bla... for å si det sånn, valmet har jo kommet seg noe på bremsefronten, de kjørte jo med tørre skivebremser frem til 1982. ellers må jeg nevne at jeg har prata med flere som har hjemmelagde hengere av lastebiler og lignende, mange kjører trykk til bremsen med et tipputtak og bremser bare med hengeren. med bremser som er beregnet for stoppe en trailer i hundre blir selvsagt en smal sak å holde igjen traktor og henger 40km +/- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 ER ikke noe problem å stille bremsene så pedalen blir høg, men er ikke forsterker på de så det må litt kraft for å stoppe i 55-60 km/t. Har ikke hatt problemer med bremsene på noen av de valtraene vi har hatt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 tror deg fullstendig valtra, bremser ( både foran og bak, he-he ) er sjelden noe problem når det brukes riktig. ta diskusjonen med en lastebilsjåfør om hvordan å bruke bremsene på en mest mulig fornuftig metode. Mr.T: er det tørre trommelbremser på din 307? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 har kjørt mye lastebil og bruker ikke mye bremser da. Har henger som låser hjulene med 12 tonn på. Vurderer å bytte bremseventil så de ikke tar så mye, eller å strupe slangen på hengeren. Noen som har erfaring med det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 valtra: Det finst vist nok trykkreduksjons ventil som er beregna for dette å få kjøpt. Du må ivertfall ikkje strupe slangen med valig strupeventil. Då vil bremsene henge på lenge etter du har slept pedalen + att dei vil reagere veldig seint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 har ikke erfaring med det, men en strupeventil ville vel gjort susen, er jo ikke så kostbart å prøve det. mange har jo problemer med at bremsene står umiddelbart ved bremsing, noe som føreer til at dekka ikke blir runde så lenge, på asfalt-kjøring altså. når hengeren er tom og man kjører litt fort hopper det en del Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 tror det finnes ventiler som struper en vei og gir fritt trykk tilbake. har 1-11 bremseventil, lurer på å gå ned til 1-7. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Valtra: Ja det finst, men problemet er at dei brukar for lang tid å sleppe oljen gjennom i strupe- retninga , slik at det går ei stund før dei virkar. Når dei først virkar har dei det same trykket som før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 valtra: ein bremsetrykksreduksjonsventil kostar 3100,- hos Sele Sveis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Kansje det er det jeg trenger, for da bremser hengeren seinere. trenger jo fuldt trykk etter hvert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 godt å høre at du er fornøyd med din 307. det er vel ikke mange andre merker som holdt så lenge med trommelbrems som Fendt? dette understreker jo bare holdningen til dem som har fulgt traktorutviklinga fra en tid tilbake og som mener at Fendt er en gammeldags traktor, d.v.s. frem til 90-tallet. I hengerbremsventilen er det jo en egen trykkbegrensningsventil som kan justeres, men da vil jo trykket bli permanent forandret om man skulle tukle med det. når det gjelder struping av oljen så er et jo slik at bremsesystemet ikke trenger å være konstruert for noe særlig høy oljekapasitet, slik at bremsene blir bråere enn hva hengerprodusenten selv har beregnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Konrad: Jo, 8150 hadde blitt brukt som trekkdyr, MEN 6850 var ein demotraktor som ikkje hadde gått 100 timar eingong. Og bremsene var heilt like... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 javel, jeg skal ikke forsvare valtra jeg, men synes det høres rart ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Har aldri opplevd at bremsene kommer med et rykk, men pedalen kan være litt lav. Sammenlignet med traktorer med traktorer som har bremsekraftforsterker må du bruke mye krefter for å trø ned bremsepedalen på valtra. Da Deutz kom med agrotron var bremsene for gode og de måtte bygges om. valtra har bremsekraftforsterker på ny T-serie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Du konrad, ikkje løge at det høyrest rart ut. Det er jo valtra me pratar om! :p Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Er det nokon som har prøvd Deutz 8006, 9006, 10006 eller 13006, Deutz DX 6.30 eller Deutz-Fahr AgroStar 6.38? Isofall, kva la du merke til i desse traktorane? Kor spreke var dei? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 på de valtra traktorene jeg har prøvd, 865, 6200, M130, 8950, må mann pommpe i ett på bremsen for att den skal ta, de har mye og lære av john deere, vår JD 6220 bremser bedre med samme lassta som en M 130 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted August 19, 2007 Share Posted August 19, 2007 Har hentet en valtra T161 Advanse i dag og den har bremser som bare JCB overgår. Synd vi ikke får 50 km/t på den.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Har ikke fått pris på den enda, skal prøve den litt først. virker bra så langt, er bedre en de gamle på hydraulikk og hyttefjæring. Mangler el. speil, klima og xenon lys, ellers har den alt utstyr. Vil egentlig ha 151, men blir prisen rett tar jeg denne. Det eneste jeg liker bedre på JD er den trinnløse kassa.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 http://3c31a11111cbde1d398a0e9f97a37e42-t.xqhjls.org 3c31a11111cbde1d398a0e9f97a37e42 http://3c31a11111cbde1d398a0e9f97a37e42-b1.xqhjls.org[/url] 3c31a11111cbde1d398a0e9f97a37e42 http://3c31a11111cbde1d398a0e9f97a37e42-b3.xqhjls.org[/u] 97f6634264cdb53d5c30283e7ef515cc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.