Guest Anonym Posted March 4, 2007 Share Posted March 4, 2007 I en annen tråd her nevner \"\;konrad\"\; noe som er veldig interessant og jeg tenkte det kunne være litt artig å diskutere dette: \"\;100-hestere med 4-cyl motor og flertallige hurtiggir og mye anna snacks er alltid stygg-late!\"\;. Akkurat dette er vel noe de fleste har merket seg!? Det har jo feks blitt sagt mye bra om MF 5455, men hva skjer når du henger på en 12-tonns henger og møter en motbakke? Da går farta fort ned! Et annet eksempel jeg har erfaring med er Lamborghini Premium som er ganske sprek uten hydr vendegir, men ganske dau med.. Så: Hva går bra og hva går dårlig i forhold til hestekreftene? Personlig syns jeg New Holland TS 110 går bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 4, 2007 Share Posted March 4, 2007 I en annen tråd her nevner "konrad" noe som er veldig interessant og jeg tenkte det kunne være litt artig å diskutere dette: "100-hestere med 4-cyl motor og flertallige hurtiggir og mye anna snacks er alltid stygg-late!". Akkurat dette er vel noe de fleste har merket seg!? Det har jo feks blitt sagt mye bra om MF 5455, men hva skjer når du henger på en 12-tonns henger og møter en motbakke? Da går farta fort ned! Et annet eksempel jeg har erfaring med er Lamborghini Premium som er ganske sprek uten hydr vendegir, men ganske dau med.. Så: Hva går bra og hva går dårlig i forhold til hestekreftene? Personlig syns jeg New Holland TS 110 går bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 4, 2007 Share Posted March 4, 2007 Selv om mange gjør narr av zetor, er det traktorer som det er bra drag i.De har jo fått god kritikk i tester i feks. norsk landbruk også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 5, 2007 Share Posted March 5, 2007 undertegnede har en 5455, og den er slapp i transporthastigheter og oppoverbakker, selv om den oppleves som sterk ellers. når det gjelder sprekhet med og uten hydr. vendegir tror jeg ikke det er noen særlig forskjell på mf54 med og uten(har ikke kjørt uten, men noen sambygdinger har uten, og de gir ikke uttrykk for spesielt spreke opplevelser). clutcfritt vendegir er uansett så ubegripelig digg ved lasterarbeide at det er verdt det, eller? trodde det var semipowershiften som stjal kreftene, ikke vendegiret? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MH434_1 Posted March 6, 2007 Share Posted March 6, 2007 Av de traktorene jeg har prøvd 100hk klassen må jeg si Fendt 309Ci er den traktoren med trøkk, med og uten lass. Traktorer sammenlignet med 309n. MF 6265: Til tross for mere hk blir denne hengende etter fendten, virker veldig dau. MF 6455 Dyna6: ganske lik 6265, men har litt mere krefter på lave turtall. JD 6320: Dauere enn begge MFane. JD 6420s: Ganske lik Fendten, men mangler litt av den spruten som fendten har. JD 6310: Blir parkert! no questions asked. Skal snart få testa 309n mot en 412 vario, blir spennende å se åssen det går\;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 har kjørt case cs 110 50 km laster den var veldig dau.den har høy egenvekt 7 tonn på vekta.fendt 309 ci og eldre 311 er spreke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Powershift med flere trinn,vil alltid stjele kraft fra motoren.Kjører selv MF 675 turbo,og landini blizzard 95.Begge har perkins A4-236 turbomotor,og synkronisert girkasse.Begge drar fenomenalt bra med sine enkle transmisjoner.Har kjørt mange traktorer med ulik powershift.Det gir jo utrolig behagelig giring,men så må du jo gire mye mer når det går tungt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Må huske på at nye avgasskrav gjør sitt til å \"\;bremse\"\; ned traktorer også. vekt og utstyrsnivå henger ofte sammen, er det mange powershift-trinn, er det også avansert hydraulikk-system, kanskje fjæring på aksling og hytte osv. selv har jeg erfart å komme fra en ford 7740sle og oppi en 7840sle og fått bakoversveis av draget. det er vel å ta i litt, men det gikk mye bedre, på tross av at 7840 veier 0,5tonn mer og ikke har turbo, og det skiller 5hk i 7840\'s favør. men, de som vil oppleve sprek traktor, må prøve en turbotrimma new holland 110-90. du MERKER at flytter seg, for å si det slik men du \"\;dka\"\;, var ts 110\'n du prøvde helt orginal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 40 serien er et godt eksempel på transmisjonstap da de kom.Selv med sterk seig motor,virket de litt dau som sle.Her må det ha vert merkbar forskjell på f.eks 6640 SLE og SL.110-90 turbo med 130hk og 4350kg egenvekt må vere utrolig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Sikkert mye riktig her, det er jo klart at når en begynner å blande hydraulikk inn i en girkasse vil effekten være bra i lave hastigheter, og tilsvarende dårligere i høye hastigheter. Merker også at det har begynt å snike seg inn en god \"\;Fiat-bande\"\; på forumet her :) Har ikke store erfaringa med de rustrøde italienerene jeg, strekker seg til en 80-90 og en 110-90. Den minste hater jeg som pesten, en fæl traktor, mens 110-90\'n er veldig mye bedre. Drar jo litt på lavere turtall, og føles generelt mye bedre å jobbe med. Hvorfor veit jeg ikke... Merker og at en del av vendettaen mot John Deere står ved lag. Morsomt for en som tross et åpent sinn har mest følelser for Mannheim-traktorene å lese alle de mer eller mindre saklige argumenta :) Og til MH434, hvordan har du testa den Fendt\'en din opp mot de andre traktorene? Er det kappkjøring med nogen lunde like lass? Syns spesielt den knusende kritikken over JD 6310 er litt merkelig, for jeg er veldig godt fornøyd med hvordan 6010-serien oppleves. Til slutt, ang. traktorer som virkelig flytter på seg. Har erfaring med en litt oppskremt Valmet 805. Det går unna det og :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar_1 Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Må nok være noe med all hydraulikk som skal drives, det må stjele utrolig mye krefter. Har selv opplevd å kjøre Valmet Mezzo 6300 som etter hvert ble skrudd opp, men kun 10 hk så det ble som en 6400. De 10 hestene gjorde virkelig forskjell. Gikk så i 03 over på JD 6420S (dog ikke med common rail) som da hadde 120 hk, altså 25 mer enn valmeten. Det er klart at man merker disse ekstra hestene, men i liten grad i forhold til hva jeg hadde håpet med tanke på spruten av de nevnte 10 ekstra i valmeten. Har TLS på JDen, og den må stjele utrolig mye krefter. Ved stabling av rundballer på lavt turtall, skulle en tro at traktoren skal kveles når en fisker en ball og forakselfjæringa regulerer. Har snakket med FK i den tro at noe måtte være galt, men det skal visst være slik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Steinar,skulle meine eg har høyrt/lest at framakselfjæringa burde deaktiveres ved stabling av f.eks rundball. Samme også for lasterdempinga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Kan virkelig ikkje framakselfjæringa deaktiveres på John Deere? Og detta skal ifølge Felleskjøpet være noe av det mest moderne,avanserte og mest framtidsretta på markedet!!!! UFF UFF UFF!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 den ts110 jeg har kjørt litt gir 110 hester på tappen så den er ikke original. men jeg ser liksom ikke for meg at man kan få en perkins firer til å gi samme effekt... men helt original ts110 har jeg ikke kjørt så er godt mulig den er sløv! ellers har den gamle labmorghini 950en min gått med 14 tonns dumperhenger nå i vårfeiinga og den går slettes ikke værst den altså! litt overraska faktisk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 ts 110 har 100 gamp på motorn orginalt, så den du kjørte var sikkert oppskremt 20 hk. 130hk på 110-90 får du med bare justering på pumpa. med turbo er 150 tasser no problemo. i tillegg til trekkkraft, får du også herlig lyd, det er en del av opplevelsen det og :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Delvis riktig, og delvis feil at forakselfjæringa ikke kan deaktiveres på Deere. Den kunne ikke det på 10- og 20-serie, men kan det på nye 30-serien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 får på intercooler også på 110-90en så har du en virkelig sprek traktor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Jeg må snart få pøve en 110-90,helst eie en. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 7, 2007 Share Posted April 7, 2007 lurer på hva \"\;dka\"\; sammenligner 110-90 turbo med hvis du mener at 150hk på 4350kg ikke er \"\;virkelig sprek traktor\"\;????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 7, 2007 Share Posted April 7, 2007 Jeg tror selv en orginal 110-90 hadde imponert meg,og kanskje tatt livet av snøfresen min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 7, 2007 Share Posted April 7, 2007 hei konrad, der misforsto du meg litt! jeg mente bare at dersom man ønsker å ta ut såpass mye som 150 hester i en 110-90 er det en fordel med intercooler også! den er voldsomt sprek både med og uten, men man får utnytta motoren bedre og får en bedre dreiemomentskarakteristikk med intercooler også! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 7, 2007 Share Posted April 7, 2007 hei konrad, der misforsto du meg litt! jeg mente bare at dersom man ønsker å ta ut såpass mye som 150 hester i en 110-90 er det en fordel med intercooler også! den er voldsomt sprek både med og uten, men man får utnytta motoren bedre og får en bedre dreiemomentskarakteristikk med intercooler også! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 7, 2007 Share Posted April 7, 2007 Di fleste traktorer med 100 hk dabber vel litt av med en 12 tonns henger. Har en Same 100.6 som (lik lamb. premium) drar gaske bra. Har også en 80 hester (4 syl). Di 20 hestene har enorm betydning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 8, 2007 Share Posted April 8, 2007 Ja,spesiellt hvis 20 hk går fra f.eks. en3,9liter 80 hester,og til en 5,4liters 100hk rekkesekser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 8, 2007 Share Posted April 8, 2007 du har vel noe for deg der ja \"\;dka\"\;.men det avhenger jo av motorkarakteristikken, med tanke på slaglengde i forhold til boring men hva kan man samenligne new holland 110-90 med? noen forslag? massey ferguson 399? same 100.6? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.