Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Det er kun Hakki Pilke som gjelder på Vedmaskin,vi har en 1X42 gren Speed og den er meget bra.

Hold avstand på andre merker f.eks. Tajfun 380 vi har sett på den,ikke brukervenlig i det hele tatt.

Pris nedsatt før å få et bedre salg på market.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt ny maskin i dag ville det nok blitt den største til Dalen. Den er utrolig kjapp og effektiv, og den hydrauliske styringa er genial. Kjører selv Duun i dag og er fornøyd men savner el motor og hydraulisk styring. Transportøren er veldig bra her ligger Dalen etter.

Klyva kan ikke kjøres separat på Duun og det er dumt. Tror ikke det er noe problem å få det til men du må mekke litt.

Har noen tips om maskiner/langklyver som tar store dim. 45 cm og mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei

Har kjøpt Duun vm 100 og er nesten fornøgd.

Saknar allerede kniv med 8 eller 10 deling. Kansje eg skal ta ein prat med Duun om dette.

Til NH om det er mogeleg send meg ein e-post, hadde vore kjek å høyra kva erfaringar du har gjordt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

NH: skal du kløyve langved eller grove dimensjoner, er et godt valg Posch hydro combi serien. Har selv en av de minste modellene, med 12 tonns kløyvekraft. Du får disse i veldig mange modeller, opp til 30 tonn. Dette er maskiner som er lite kjent i Norge, men er veldig populære lengre sør i Europa. Disse modellene har stort sett eget hydr. anlegg, på min 12 tonner på 235 bar. Selv med 12 tonn har jeg til gode å sette fast kniven. Du kløyver ned mot bakken, så du slipper å bære tunge kabber. På mindre dimensjoner setter du en stor kabbe som bord, da du har ca 100 cm slaglengde. 2 eller 4 kløyving bestemmer du selv. Det er bare å sette på krysskniv på dimensjoner under ca 40 cm diameter.

 

En slik maskin er et godt alternativ til den vanlige kløyveren, og mye raskere / sterkere. Bruker en Husqvarna 372 til å kappe opp, noe som er langt raskere enn en standard 40-50 ccm sag.

 

Se maskinen på www.posch.com. TH Teknikk AS på Løten selger dette i Norge.

 

Posch har også andre typer kløyvere, opp til 50 tonn og egen kran! Pluss div. vedmaskiner som langt overgår det finnene selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Jeg tror den største Dalen Vedmaskinen eller Palax S 70 eller S100 må være noe av det beste. Har selv en PW vedklipp.Den er helt grei men vanskelig med dimensjon over 25 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hadde hakki pilke 1x i 5år og det var en bra maskin etter hva den kostet, kjører idag en Dalen 2054 som naturlig nok er en mer lettbetjent og driftsikker maskin, men var da også mye dyrere.

Så konklusjonen er vel at det kommer ann på hvor mye penger du vil legge i utstyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1
Kommer vel ann på hvor store stranger du skal gjennom med. Saga på dalen 2054 tar 44 cm (går enda litt mer) mens haki tar ganske mye mindre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er riktig som du skriver Andreas at en merker forskjell på 37cm og 44cm,hvis du har mye virke som er i disse størrelser. Man blir mye hindret dersom en må kappe mye med motorsag først.

Dalen maskinen er også mye bedre enn hakki på kroket virke p.g.a det breie innmaterbordet

Men poenget mitt var at disse maskinene er i to forskjellige prisklasser som det derfor blir litt uretferdig å samenligne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man ser bort fra det som allerede er nevnt som fordeler ved Dalen 2054, vil jeg også framheve den helhydrauliske driften(herlig og slippe alt styret med reimer som hakki har)

et minus ved dalen 2054 er ëtter min erfaring at den er litt svak motor på innmatingen av stokken.

Har du en 40cm 5m lang furustokk har den store problemer med å dra den inn i maskinen(bruker hydraulisk rulle i tillegg til bandet), da må en som regel hjelpe til med hånd til en har kappet noen kubber.Men alt i alt en meget bra maskin som absolutt er å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Hakki Pilke EH med sagblad og byttet den i Pilkemaster fra Felleskjøpet for to år siden. Har ikke savnet Hakki\'\'en ett sekund. Pilkemaster er så utrolig enkel, og det var eneste maskina jeg fant med sverd, stokkmating, stokkløft og lang elevator til under kr 40.000. For en som ikke kapper mye ved for salg så er den et godt alternativ. Kløyveren kan justeres ett-to trinn nedover selv om det er vedkubbe i den, og det er det slett ikke alle maskiner du klarer på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en dalen 2054 men hydraulisk matebord....er veldig fornøyde med den har hatt den i nærmere 2 år nå og har alderig hat noe problem med den. den er absolutt og ambefale men prisen er kansje litt stiv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Driver og vurderer ny vedmaskin om dagen, men jeg synes dalen er for stiv i pris.

Da mener jeg at f. eks. Duun vm100 er mye bedre kjøp!

Romslig og åpen maskin med ordentlig både innmatebånd og transportbånd med god lengde!

Her er det du trenger inkl. i kampanjepris på 69000.-

MENINGER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg har hatt ei hakki pilke 2x i 5 år.

Mine erfaringer er middels med denne maskina

Har fiksa mye meir enn det er setter pris på.

Mekaniske overføringer i alle varianter har laget mye krøll.

 

En annen ting er at den tar alt for små dimensjoner.

 

Såg noen skrev at duun vm 100 var like rask... duun er mye raskere.

 

Etter min meining er duun det beste kjøpet i sin prisklasse, etter det eg har prøvd.

 

 

Er for tida i ferd med å kjøpe ny maskin , og trur eg kommer til å gå for dalen 2054, setter stor pris på driftssikkerhet og den heilhydrauliske styringen.

 

Noen som eventuellt har erfaring med Palax 100, eller noen som har fått prøvd japa 450??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Dalen 2054 og det er en kjempemaskin(hadde før hakki pilke 1x 37, og mye av de samme erfaringer som forrige taler.

Tror nok at den nye japa 450 er en bra maskin, men skulle noe nytt blitt aktuelt ville jeg sett nærmere på den nye binderberger 520. Denne er ikke så mye dyrere enn japa etter hva jeg har lest.Palax 100 hadde jeg utelukket p.g.a sagbladet

Har dårlig erfaring med dette fra mindre maskiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Palax power 100 er ei kjempemaskin har ikkje sjølv,men har prøvd ei,det er ei proff maskin med proff pris skal ein forsvare ei slik maskin må ein nokk kappe ein 50 mål ved minst,fordel med sag blad, er ein brøkdel med sagflis,og er diameter på virke under 25 cm er det etter mine erfaringer best med sagblad har ei Dalen 2054 med sagblad funger heilt greit,men saknar 8 tonns kløyver.

Dalen er nokk ei bra maskin forsatt men eg tykkjer ikkje pris står i stil til min bruk.

Derfor ville eg sett på Palax power 70 eller Duun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

palax 100 koster vel omtrent det doble av dalen 2054 , og allikevel er dim. begrenset til 40cm stokker. Palax 70 er vel begrenset til 30cm stokker(blir ikke mye furuslip igjennom den).

Med aut. styring koster den vel også omtrent det

samme som Dalen 2054. Med rent virke kan en sage veldig lenge før filing er nødvendig, med et sagblad blir dette en annen historie når dette må slipes (selv om en kan sage lenger).Det blir også mye mer støy med sagblad. Har også god tro på Duun wm 100, selv om jeg ikke har prøvd den, men mitt råd blir å styre unna maskiner med sagblad( er vel bare palax som fremdeles har dette på dyrere maskiner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi er etter hvert mange som har egen sentralfyr med plass til vedlengder 50-70cm.Dette gjør desverre Dalen maskiner uegnet da disse bare kan kappe lengder på 40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei.

Skal du virkelig produsere mengder med ved vil jeg anbefale svenskproduserte Kisa. Skikkelig kvalitet. Vi har en Kisa Kombi fra -91, gått 300 kubikk med bjørk i året de første 10-12 åra, deretter endel blabdingsved. Det som er byttet på den maskin er sagblad og ett lager. Den bare går og går. Denne går på strøm, står innendørs og produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...