Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Har en dalen 2054 -2013 modell ( ny..) , med langt transport bånd og stokkebord med mating,traktordrift, og 4 delers kniv..--ble rådet til denne. pga av lite plunder og heft. Dette kostet villledende 160 tusen. ( noe rabatt fikk jeg , men det ble dyre råd). Fungerer bra. og foreløpig kroner &quot\;null&quot\; til vedlikehold.

 

Litt utfra min forventinger ..

 

Minus..

- Mekanisk vedholder ( arm) fungerer dårlig på tynne strenger (5 cm). Her er det rom for forbedringer..

( tips spar den tykke enden til slutt --tenk på det når du legger opp på stokkbordet).

-Krokete strenger rådes å kappe i korte strenger..( ingen vedmaskin er vel egnet for dette) --evt ha motorsag tilgjengelig og kapp opp før du legger på stokkebordet)

-man trenger lange armer for å betjene alle funksjoner..

-veden kappes ikke &quot\;automatisk&quot\;, mye håndtering..

-etter kapp legges ikke veden riktig til i kløyver , slik at den prøves å kløyves på tvers ( råd --renkapp endene før du kapper opp, eller aller best ..tenk på dette når du kapper i skogen - da sparer du deg mye arbeid )

- 4 delers kniv fungerer greit optil ca diameter=25 cm, større må du ofte sende flere ganger gjennom kløyver

- 4 delers kniv fungerer også greit på max stokker D=50cm -alt blir delt, men ulempe er du må sende gjennom flere ganger gj.klyver.

 

 

Pluss..

-Kløyver var sterkere enn jeg trodde..alt har gått igjennom..( krokete furuer fulle av kvist.osv).

-Ved rette strenger diameter 10-30 cm går det unna..

-Maskinen var mer gjennomtenkt enn jeg trodde..

 

Konklusjon: Det er mye arbe med ved, selv om du kjøper &quot\;kvalitet, en av de beste osv&quot\;. Skal maskinen &quot\;lønne seg&quot\; --bør du selge ved for minst 15.000.- pr år..( da betaler maskinen seg selv)..så kommer jo vedtraktor med mer, frakt av ved, hogging, transport,skatt på uttak av egen ved ..

 

Sånn er det å være nybonde..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Trivelig å se at det fortsatt er &quot\;liv&quot\; i vedbransjen her \;)

 

Til Nybonden : Ved kjøp av maskin til den summen (160.000,-) er det klart man må selge en del ved for å kunne sitte igjen med noe.

 

Du skriver at man bør selge ved for minst 15.000 pr år, er dette netto?

Tenk på blant annet\; avskriving (20% = 32.000,-)

Rentekostnader 4% - 6% (= 4% - 6400,-)

Tømmerkostnader 300kr/m3

Diesel, transport, markedsføringskostnader, div utstyr etc.

 

Så må man kunne selge vedsekkene også, får man ikke det , sitter man igjen med en dyr vedmaskin som står på tomgang... Det å selge vedsekkene er ikke alltid like enkelt når milde vintre herjer og mange sitter igjen med ved fra i fjor. Vedsekkene skal også håndteres riktig, de skal tørkes, helst innendørs, og de skal leveres til kunden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rabatten jeg fikk var ca 40 tusen, så da koster det ca 120.000..for vedmaskinpakka. Siden jeg ikke vil gå overskudd på gårdsdriften på mange år ...blir det ikke så mye skatt på vedsalget. Jeg antydet jo også andre utgifter, så skal en kjøpe en såpass dyr pakke bør en nok selge mer ved før vedregnskapet lønner seg. --nybonden har nok engang smertelig erfart den dårlige inntjeningen i landbruket , nå på vedarbe. Timelønnen blir dårlig, med vedmarkedet vi har nå.

 

Nybonden er likevel optimist og vil produsere for lager i håp om en sprengvinter.....godt at man jobber i staten vedsiden av.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvor lenge får du holdet på og gå med underskudd i drifta???

 

Har selv startet et vedfirma og har dermed investert en del, men fikk likevel beskjed av regnskapsfører alleredet 2 året, at et underskudd i driften kanske ikke ville bli godkjent 3 året, (komp.for moms og skatte avdrag).

Skjønner ikke hvordan man skal kunne starte et firma om man ikke skal kunne investere en del de førsta årene.

Dessuten vil det narturlig nok ta en del tid og bygge opp en kundekrets.

Det er ikke noe man fikser på et år eller to.

 

Har forresten en Dalen 2054 jeg også (som er 10 år gammel) som fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Skal skifte ut min gamle maskin og leste i dag om Duun 370 i Norsk Ved. Er det noen som har erfaring med denne maskinen eller sett den i bruk? Ser blant annet at kniven er støttet i ramma. Takker på forhånd på eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...