Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Kan anbefale palax vedmaskin på det sterkeste,har nå hatt min palax ks35 i snart 7 år,produserer ca 200 paller med ved i året,å til nå så har det ikke vært noe feil med maskinen. Høydejusteringen av kløyve kniven har jeg heller ikke hatt noe problem med,synes den er lett å rask å bruke,når den er \&quot\;trinnløs\&quot\; .

Så kan trygt anbefale palax ks35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym
Hydraulisk justering av kniven er ikke nødvendig i mine øyne,men er jo kjekt å ha da :) Du har fått et bra tilbud der,får mye for pengene ivertfall. Lykke til med ivesteringen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Trikkern_1

Har selv kjøpt en Palax ks35 som jeg er fornøyd med. Lurer på stokkebord? Kjøpe et kun mekanisk fra fra palax eller hakki e.l.

-eller investere i et bord med hydr fremtrekk/ruller. Ettersom jeg skjønner kan jeg bruke bord fra flere - da palaxen er forberedt med uttak.?

Eller sveise sammen noe ræl selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sveis sjøl hvis du kan og har materialer. Mitt kostet 600 kr. + arbeid. Kjøpte 4 stk. store kjølruller til båt i hard gummi fra Biltema, 3 ligger og en står på høykant ved matebordet. Laget ei ramme med bein og brukte 3 stk. gamle jernbaneskinner som jeg hadde liggende. Laster alt med lasteapparat, fungerer kjempefint!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det nye bordet til DUUN. Med drift på alle tre rullene. Det fungerer kjempefint og er \&quot\;halve\&quot\; vedmaskinen i mine øyne. Det har håndtert ca 200 m3 tenker jeg.

 

Det kostet ca 13 frognertiere pluss moms. Jeg syntes det var en grei pris med tanke på jobben det gjør.

 

Vebaron 2: det er ikke alle som bor så nærme jernbanen som det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det jeg mener er stokkholder som holder stokken under kapping.

 

Til: NIB.

Siden det er stokkholder på maskinen er det kanskje ekstrautstyr?

 

Har hørt noen si at den ikke har stokkholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært stokkholder på Dalen 2054.

Men den er mekanisk og ikke hydraulisk (som sikkert MW tenker på?).

Denne bruker ikke jeg i det hele tatt (Hånda er den beste stokkholderen spør du meg).

Men man skal være forsiktig med den siste kubben, og ikke være for nærme sverdet med hånden.

Hydraulisk holder er bare med på og sinke sage/kløyve syklusen(spesielt på kleint virke), så det er ikke noe jeg savner.

Men det er selvsagt en sikkerhet på siste kappet med stokkholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder siste kubben så har jeg laget et merke ved siden av innmatingsbåndet 30cm fra Sverdet slik at det er nest siste kubben som evt blir kort. Den siste er alltid 30cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir den veldig kort legger jeg den i ei sortering sammen med råte og andre korte som jeg brenner selv. Jeg har imidlertid merket av på kappebordet 30, 60, 90 og 120 cm. slik at jeg kan justere de siste 4-5 kubbene litt på lengden. Dvs. at jeg f.eks. kan lage 5 kubber som er 26-28 cm på slutten av strangen for å få det til å gå opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Kjempeide å merke 30 cm flere ganger.

Jeg sorterer aldri ut kort ved. Kun en gang har jeg fått klage på det. Jeg kaster ved som er gjennområtten men er det litt råte så går det oppi sekken for jeg har erfart at det ikke vises når veden er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en stokke-/kubbeholder jeg også, med pedalbetjening, men har aldri brukt den.

Erfaringa mi med lys råte er at jeg kaster ut for mye til eget bruk. Når veden er tørr, den jeg brenner selv som er sekunda, ser jeg ofte ikke at det er noe galt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Flott tips fra Vedbaron II om å merke kappebordet med 30, 60, 90 og 120 cm. Det er noe av det som gjør debattforumet til BG til en liten gullgruve. Masse praktikere som deler med seg av sin erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalen_1
Jeg fikk ny Dalen 2054 som har gått siden januar og er kjempefornøyd. Eneste er at jeg savner en ekstra flisutskiller. (Den til Duun midt på transportbandet gjør nytten.) Men det går jo ikke når det er band.Er det noen som har tips om det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt... Du må ihvertfall sørge for å holde rista rundt kniven helt ren (hvis du har det). Kanskje vurdere å bruke en kniv som ikke deler i mer enn 4. Jo flere biter jo mer flis blir det vel. Evt. bytte med meg som har Duun :-) Jeg ser at det blir en ganske stor haug med flis under flisutskilleren på transportøren, så den fungerer absolutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Har sett noen har sveiset seg et stativ med en ganske skrå rist som står mellom transportøren og sekken for å skille ut mer av bøsset. På de jeg har sett har det også vært en velger så man kan velge mellom to sekker.

For de som ikke har sving på transportøren er dette en mulighet til å slå 2 fluer i en smekk, da også de kan sette opp flere stativ og slipper å stoppe arbeidet for hver eneste sekk.

 

Min konklusjon på hva som er best av vedmaskiner:

Har du ikke et ordentlig stokkebord får du ikke utnytta kapasiteten til de \&quot\;store\&quot\; maskinene. Da begrenser det seg etter min mening til Pilkemaster.

Har du stokkebord tror jeg det spiller mindre rolle da alle maskinene har forskjellige styrker og svakheter. Bare se på denne tråden, de fleste har både ris og ros til sine maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei. Driver med ved i veldig små mengder. Har likevel sett meg om etter en ok vedmaskin. Har noen av dere erfaringer med Peltec? Jeg skal kjøpe med EL-motor. Peltec ligger rundt 40.000 - men kanskje noen av dere kan anbefale en med EL-drift i samme prisklasse som er bra?

 

Dalen 2054 ser jo meget solid ut - men til mitt beskjedne bruk koster den mer enn den smaker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1
Noen flere som har erfaring med Bala Agri? Kjøpte en for noen år siden, og synes den funker bra. Har dog ikke prøvd noen andre maskiner så har lite sammenligningsgrunnlag. Men den har ikke vært markedsført noe særlig her i landet før Sisu har starta nå i det siste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Har selv dårlig erfaring med Pilkemaster Evo 30. Fikk havari på hudrolikkpumpa og etter 1mnd så venter jeg enda på at Felleskjøpet skal raparere den. Garantisak.

Skuffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym
Har en 2013 Hakki Pilke easy 38 som det har vert mye tull med elektronikk og hydraulikk på. Etter ca 1 år kommer plutselig importør og bytter det meste av hoved hydraulikk på maskinen samt monterer filter også på trykksiden. ble da opplyst att dette var noe de gjorde på de fleste maskinene&quot\; når kunden hadde hatt nok problemer&quot\;. Er det andre som har noen erfaring med denne typen, gode eller dårlige?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...