Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar
De har ikke forhandlere, man kjøper direkte fra fabrikk. Jeg kjøpte nettopp en stegmater fra kisa til min Dalen 2054, og det fungerte helt greit, tok bare et par dager før den annkom med Scenker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

665:

hei. hva er scenker? mener du shencker????

du må lære deg å skrive norsk da. og er det vlm 665 du mener? fytterakkern. kjøp deg en john deere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre I, ja det er schenker det skal være, resten av ditt innlegg var så useriøst at det gidder jeg ikke kommentere.(hvem sa at guttungene forsvant fra forumet ved innføring av registrering?)

 

Torfin

Stegmateren kostet 39000,-sek +4000(frakt og toll)Mener og huske at dette ble ca 37000,-+mva nok.

Det har fungert utmerket(kan trenge litt manuell hjelp ved krokete stokker).Men den mater frem en og en stokk veldigt greit. Kjøpte innmaterruller

fra Dalen for å være sikker på synkroniseringa med innmaterbelte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilkemaster fra Felleskjøpet er utrolig enkel men veldig effektiv.

Og den er rimelig.

Bare en sylinder som samtidig betjener både stokkmating og kløyving. Stokkløfter er ekstrautstyr. Den betjenes av samme sylinderen den også.

 

Kan også kjøpes med bensinmotor, fint hvis du bare har en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke hevde at det bare finnes en bra vedmaskin, men at man får hva en betaler for.

(Forstår ikke de som mener at Dalen 2054 er så dyr, den eneste som er i samme \&quot\;divisjon\&quot\; er vel Kisa`største og den koster ca 50000,- mer).

Det viktigste etter min mening ved kjøp av vedmaskin er at den har innmating av stokkene + sagkjede. Du går veldig fort trøtt av å måtte skyve stokken inn manuelt, og med sagkjede får du mulighet for kapping av større dim.+ at vedikehold er enklere og utføre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på om du mener den tradisjonelle 2052 eller den med bøylebetj.2052 er jo i utgangspunktet en maskin med manuell betj.( med spaker for kapping, justering av øks o.s.v), samt mindre oljepumpe og mindre kløyvekraft.Dessuten har den et litt mindre sverd 3/8\&quot\; 42cm dim.

Det går an og få den i en versjon med betjening som på 2054, her er også kløyvekraften økt til det samme som 2054, så forskjellen på disse er vel at 2052 har fremdeles den mindre oljepumpen og del litt mindre kappesverdet. Har ikke priser på disse, men vil tro at prisforkjellen også er mye mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vurdert Dalen både 2052 og 2054 opp mot Duun vm 100 men de kommer for dårlig ut i prissammenligningen!

For kort innmatebånd og for kort uttransportbånd som standard er to ting som trekker ned.

Skal og hente min nye Duun maskin i dag,(kr. 69900) og håper jeg har gjort ett godt valg!

Ps! Dalen 2054 med transportbånd koster faktisk 120000.-+mva.

2052 koster 100000.-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ei Hakki Pilke 1X-37. Er forsåvidt nøgd med denne, men savner sving på transportbandet. Stor fordel å ha dette, både ved produksjon i storsekk og evt. i tilhenger. Så oppfordringen er å kjøpe ei maskin med svingbart transportband...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N.A.Hippe, hvor har du disse prisene fra?

Så nettopp hos Eik var veil.105000,- inkl transportør for Dalen 2054, så den burde en kunne få for ca 95000,- ved ren handel. Skjønner ikke hva du skal med en lengre transportør enn den orginale(kun kr 1800,- i tillegg for en på 4,3m).Kan fylle opp til 4 paller med den på 3,5m hvis en vill. Inntrekket er vel ca 2m som på de fleste andre(har ikke målt, men hadde en hakki pilke 1x før og den virker like lang som den.)

En annen ting er at på en slik maskin har du som regel hydruliske ruller i tillegg og da betyr ikke bandet så mye uansett. Men jeg tror allikevel du blir fornøyd med din Duun, har hørt mye bra om den etter noe \&quot\;barnesykdommer\&quot\; på de første modellene.En del av forklaringen på prisforskjellen på disse er selvsagt at Dalen har hydraulisk betj. mens Duun er manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den prislista jeg har så er det de prisene jeg snakket om, er du sikker på at transportbåndet er med da?

Sitter med en prisliste fra febr. 08.

Kan jo hende de også kjører noen kampanjepriser.

Alikevel blir jo forskjellen minst 30-50000.-

Har også tro på transportøren til Duun med utskillefunksjon og kjededrift.

Og innmatebåndet er faktisk 40 cm. lengre på Duun.

Vifte med kjølefunksjon er også en finesse på Duun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja beklager N.a. Hippe det ser ut som du har rett.

Mine \&quot\;kilder\&quot\; er visst ikke til å stole på.

Da jeg sjekket selv så jeg det samme som du sier, men den har da steget voldsomt i pris, fra 93000,- inkl. transp. til 105000,- uten.

Viss dette er riktig har den jo steget med nesten 30000,- på noen måneder.Ja da er jeg glad jeg allerede har en. he he

Lykke til med din nye maskin og GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har kjørt Duun i 3 år. Den første maskinen var det mye tull med. Fikk så en ny som gikk bra.

Bytta til Dalen 2054 i fjord og er veldig fornøyd. Synes ikke de to maskinene kan sammenlignes på pris da de er så forskjellige. Dalen maskinen er rett og slett bedre og så er den hel hydraulisk og har muligheten for mer ekstautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka akkurat med en her nå som driver med samme produksjon som meg, som hadde bytta ut igjen sin 2054 mot Hakki pilke sin store modell(Helhydraulisk og stort sverd).

Han sa han ikke var fornøyd grunnet dårlig arbeidsstilling og plassering av betjeningshendler?

Bare for å nevne det så blir jo prisforskjellen på Duun og Dalen med like langt transportband over 50 000.-!!

Duun har jo også en kraftigere kløyver og mer oljekapasitet(2 separate pumper på 50 liter hver) og mulighet for omstilling til 60 cm ved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har intet behov for å fronte Dalen 2054 sin fortreffelighet,men jeg må rette litt på inntrykket som du gir her.Forskjellen mellom den Hakki pilke og Dalen i sagdim er 3cm 44 mot 47(her går kløyveren hele lengden 60cm).Dessuten koster Hakki pilke minst 100000,- mer enn Dalen.

Betjeningen er etter min mening noe av det som er bra med Dalen 2054, der en har den ene handa fri til og føle på stokken når en kapper.Dette er vanskelig på maskiner med joystick.Både oljemengde og kløyvekraft er mer enn tilstrekkelig på Dalen( kløyver i 10 biter uten problem), dette kan du ikke med Duun . Dessuten kan den kappe ned til 20cm lengde(aktuelt for de med vedkamin), det kan du ikke med mange andre maskiner uten å bygge på vedlengdemåleren.Jeg har faktisk ikke ønske om noen annen maskin enn Dalen 2054, før vi kommer til maskiner av type Pezzolato og andre vedfabrikker.Så det blir vel smak og behag hva en velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en HakkiPilke x2 som vi lager ved til eget bruk med.

 

Jeg og en til slo oss sammen å kjøpte den brukt for 20000 meiner jeg. Han som hadde den før oss ladge også ved til eget bruk, så den var v-e-l-d-i-g bra stand. Han vasket den og satte den inn med litt tynn olje før han sette den inn for vinteren osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en vedkolega her som hadde den store Hakki Pilke han bytta den ut etter 1 år fordi den blir alt for treg på mindre dimensjoner.

Dalen takler ganske store dimensjoner samtidig som den er veldig rask. Den er raskere en Duun og er veldig åpen på innmater bordet slik at både stort og krokete virke kommer inn. Duun har jo plasert stokkholderen slik at virket butter i den.

 

Men det er en ting som irriterer meg med Dalen og det er når stort virke blir kappet og detter ned i klyva da stikker kubben på oversiden av lengde stopperen. Setter du i gang klyva da så trykkes hele lengdemåleren av. Den må jeg bygge om slik at den lett kan hukes av når de store kubbene kommer. Ellers så synes jeg utmaterbandet på Duun var bedre med kjededrift. Synest det ofte kommer flis i klem slik at bandet drar skjeft nede på Dalen sitt spiller kanskje ingen rolle.

 

Alle maskiner har fordeler og ulemper og Dalen maskinen passer meg best slik jeg driver nå. Står innendørs og kjører på strøm det er fint når snøen laver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH, har du virkelig revet av lengdemåleren?

Jeg kjører også mye grove dim. helt opp til maks ca44cm, men har aldri hatt dette problemet.

Lengdemåleren reiser seg opp når kubben treffer, da lengdemåleren er avrundet så \&quot\;klatrer\&quot\; den oppå kubben. Hadde du hatt en Duun wm 100 kunne du vel heller ikke stått innendørs, da denne vel ikke kan leveres med el. motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har ennå ikke så mye erfaring med Duun, men utfra spesifikasjonene så er kløyveren både raskere og kraftigere enn Dalen sine spesifikasjoner.

Skulle også bare mangle når Duun har 2 pumper(en som bare driver kløyveren med 220!bars trykk)

mens den andre går direkte på kappingen.

Full kapasitet oppnås allerede ved 400 omdr.min på kraftuttaket.

Stokkholderen tror jeg må være ombygd på den nye modellen for kan ikke se det som noe problem for å få inn virket.

 

PS! Hvorfor har ingen funnet på å bygge en elmotor på et stativ med kraftuttakstapp?

Da kunne du få eldrift på hvilket som helst redskap, og kanskje til en billigere penge enn fabrikkmontert eldrift til blodpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

665, Jeg har ikke revet av lengdemåleren men mener det lett kan la seg gjøre.

Stemmer at lengdemåleren er skrå slik at den krabber opp på stokken. Men har flere ganger registrert at kubben ligger litt over skråen. Det kommer litt ann på fasongen på kubben det kan foreksempel være en forhøyning i forbindelse med en kvist.

Jeg står innendørs nå med Dalen og el motor før stod jeg ute med traktor og Duun.

 

Duun er nok litt raskere på smått virke opp til 10 cm fordi du kan dra sverdet fort ned med hånda. Men Dalen kapper raskere groft virke og klyva returnerer nesten dobbelt så fort det er merkbart. Og oljeflyten er så stor at det ikke er noe problem å kappe og klyve samtidig. Utmaterbåndet gjør et rykk når sverdet starter med det gjør ingen ting. Viktige funksjoner som klyve og sverd har første pri på olje.

 

Tajfun har en type el motor på stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nh, ser at du skriver at utmaterbåndet gjør er rykk når saga starter og dette stemmer,men jeg bruker å holde sage igang hele tiden mens en stokk kappes, så det blir bare stopp ved hver ny stokk(synes det er tungvint og slippe og gripe starthåndtak for hver kubbe). PÅ små stokker som ikke skal klyves bruker jeg ikke slippe sverdet helt tilbake, bare nok til å kunne skyve stokken frem manuelt, på denne måten kan en kappe i ett og stokken er kappet på et øyeblikk. Eneste negative som jeg opplever er att den har problemer med å trekke inn store stokker (ca4-5m lange og 40cm dim), synes innmatermotor er for svak( dette var mye sterkere på en Hakki Pilke jeg hadde før), er dette noe du også kjenner til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

665, ja kan godt kjøre slik du skriver men det røske i utmaterbåndet spiller ingen rolle. ivf ikke når hastigheta er stilt helt ned slik at vedskiene ikke kastes over sekken, da er det også mer fart i kjeden.

 

Innmatermotoren er svak ja. Jeg har justert litt på ventilen slik at han er sterkere på inntrekk kontra bakover. Kjører med stokkebord og så lenge de 3 rullene der også trekker går det ganske greit. Inntrekket til Duun var sterkere.

Kan hende at inntrekket blir sterkere når farta på utmaterbåndet reduseres?

 

Duun har også lengdemåler som det bare er å løfte av når man skal klyve groft feks når en stor kubbe skal løftes ned i klyva.Det er bedre å løfte den av enn å henge den opp som på Dalen.

 

Har du erfart at når kraftgangen settes inn så står stempelet og trykker noen sek mot kubben før den går igjennom? Dette er kun når den virkelig trykker hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke tenkt denne tidsforsinkelsen som du tenker på, men jeg har registrert at en ikke må trykke hendelen for kraftgang for langt frem, for ellers stopper den opp litt som du sier.

Jeg har ellers montert en gummikrans på enden av utmateren slike at veden detter rett ned uavhengig av farten på belte.Jeg bruker også en flisutskiller, slik at veden detter ned på denne før den renner videre opp i sekken.Det er ganske mye flis som går ut her, da veden detter ned på rista.Med flisrista som er etter selve kløyveren

synes jeg ikke blir bra nok når veden kjøres rett i sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...