Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar
NH, jeg styrer stegmateren med en el.ventil(kjøpt hos økonomideler):Jeg har splittet oljekretsen til Kløyvekniven med denne el.ventilen, slik at en veksler mellom stegmater og kløyvekniv med en liten el. bryter.Jeg bruker en tømmerkran til å laste stegmateren med(den tar ganske greit et fullt tømmerhengerlass). Jeg ble litt interssert i det du sa om å justere hydral.ventilen til innmatermotor, kan du beskrive hvordan du gjordet dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rare justeringa egentlig. Men det er en viss vandring på ventilen som styrer forover eller bakover. Jeg har justert den slik at den åpner seg mer når den mater inn da får den mer olje og blir litt sterkere. Minuset er at den blir svakere bakover men det gjør jo ikke så mye.

 

Skal foresten sjekke det med å trykke kraftgangen for langt frem, kanskje det er derfor den stopper opp litt.

 

Jeg bruker bare tømmerklype på traktoren ved pålessing det fungerer antagelig dårlig sammen med stegmater? Har vurdert det store stokkebordet til Hakki får se til neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nh, jeg tror at lasting med tømmerklype også hadde fungert fint, jeg har ikke prøvd det siden jeg har tømmerhenger, men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere, kanskje bedre til og med.jeg laster på et helt lass på en gang og sjansen for litt kluss tror jeg er større da enn om en lastet på litt og litt.Det er ihverfall et godt hjelpemiddel hvis en er alene, selv om det er dyrt, men et hydraulisk bord vil vel koste omtrent det samme, eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nh, du laster stegmateren \&quot\;bakfra\&quot\; der det er skråbord, så siger stokkene ned mot stegrammen som løfter dem fram en og en. Så det skulle ikke være noe problem, men det krever jo at du har en traktor i tillegg til den som driver maskinen. Derfor laster jeg på et helt hengerlass så jeg kan sage noen timer før en trenger å fylle på mer.Blir som regel 2 lass på en dag 10-12fkbm3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

665, Kikka akkurat på hjemmesida til Kisa og på stegmateren den virker bra.

Har den ingen problemer med å løfte frem stokker selv om den er full lastet?

Hadde vært artig å sett hvordan du har splittet og plassert el ventilen til stegmateren. Kanskje du har et bilde å sende på epost?

Har forøvrig montert en avskraper på inntreksbåndet slik at den bakre rulla ikke kladder seg til med snø og går skjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH. Har ikke hatt problemer med fremmating til denne tid selv med fullt lass, men jeg kjøpte den i høst, så jeg har ikke fått kjørt igjennom så mye enda(jeg laster mest i bakkant og det har fungert fint). Har ikke noe bilde akkurat nå, men skal prøve å få tatt noen å legge ut eller sende deg. ( har bare bilder av selv stegmateren og innmaterrullene ). Legger ut beskjed på denne tråden når jeg har bilder.

Jeg prøver også og holde lengden på stokkene på ca 4-5m.Men jeg tror nok at å laste på litt og litt ville vært det helt ideelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torfin, det er det jeg lurer litt på også om du virkelig får fylt sekken skikkelig. Med et slikt opplegg skal du slippe å dandere veden oppe i sylinderen men det spørs om det går.

Det blir jo ikke noe netting som veden kan huke seg fast i og ingen kanter.

På filmen ser jo sekkene riktig fine ut de står 2 i høyden også. kan jo hende de er retta litt på da?

Sjekka pris ca 25000,- så det koster en del.

Volumet på sekkene er 1600 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei

 

Ser dere liker dalen.Har akkurat fått min 2054 med el og traktordrift.. ser frem til å komme i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei lurer på og kjøpe meg en pilkemaster,og lure på hva jeg kan betale for den,står til 46000.-.er det noen her som hat nydlig kjøpt seg en?skal bare lage noen få favner (60-70)så den får grei seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest småbrukeren_1
Vi har en eldre Hakki Pilke 600 Electronic. Kjøpte brukt, gikk bra en stund, men siste tiden masse trøbbel med elektronikken. Stempelet vil ikke gå fram og tilbake som det skal.Må muligens kjøpe ny \&quot\;hjerne\&quot\;, noe som er kjempedyrt. Er interessert i andres erfaringer med denne vedmaskinen! Trenger reparasjonstips!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Timotei_1

Kjøpte Tajfun RCA 400 Joi i våres og er nesten skremt over kapasiteten til denne . Satt i 12 delingskniv og bruker bare det . Kjører den bare på topp når det er mindre ved og stokken blir delt i 2 eller 4. Kunne spart meg for både 4 delings og 6 delings kniven jeg kjøpte med.

Hadde Hakkipilke 2X før men ble lei av å skifte reimer og innmater band + sveide sprekker både her og der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym

Jeg kan anbefale Tajfun. Har en som jeg leier ut. Den fungerer aldeles utmerket og samtlige som har leid den er storfornøyd. Mange av kundene mine har hatt erfaring med andre maskiner og får ikke fullrost denne maskina. En annen ting er servicen. I fjor stod importøren på døra uanmeldt og ville bytte en joystikk, da den hadde vært problem på enkelte maskiner. Hvem har tid til slik oppfølging i 2010!? De aller fleste reagerer først etter at det har gått til helvete og knapt nok da :-)

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Kjøpte en Pilkemaster evo 36 med stokkeløft og 6 delings kniv. Kjøpte ett stockbord fra bala agri som står på baksiden av vedmaskinen (elektrisk) laster først på stokkebordet og senere på bakken til stokke heisen. Fungerer bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kaffelars_1
Jeg står og vipper mellom Hakki Pilke 1x37 og Pilkemaster EVO 36. Hakki pilke blir nesten 300 kg tyngre og jeg har en traktor som er i minste laget til å løfte den. I tillegg er det mye som taler for å drive maskin med el-motor i mitt tilfelle så jeg heller nok mot EVO 36. Jeg er klar over at det går flere 1x37 rundt omkring og at dere som har en slik ser ut til å være veldig fornøyde, men skal jeg ha den med samme utstyr som på EVO blir det dyrt. Er det noen som kan gi meg en tungtveiende grunn til å styre unna EVO 36 i mitt tilfelle og heller velge 1x37? Er det noen som har gode ting å si om EVO 36 vil jeg gjerne høre fra dere òg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tidligere har vi hatt 3modifiserte hakkipilke 2x maskiner(har kjørt de med 20ccm pumpe, og ikke med 16ccm originalpumpe + oljekjøler). De 2 siste byttet vi en gang i året. Sleit de ut med stort volum. Bestemte oss for Kisa Kubik etter å ha blitt overrasket over hvor lettkjørt denne var. Har prøvd både dalen, tajfun og duun, men INGEN er så lettkjørte og proffe som kisa!

Nå har vi hatt denne maskinen i 1,5år, og har kjørt igjennom nærmere 2000fm3. På dette volumet har vi brukt strøm for ca 6000kr, byttet 1 skrue på armen til stokkholder, og sveisa ene bladet på 8delerskniven. Dette røk antakelig på grunn av kulda i vinter.

Selv om maskinen er kostbar, så har man igjen for det. Null klunder, ekstremt solid, lettkjørt, rask og PROFF! Profesjonelle i selgerleddet hos kølefors maskin. Skal dere produsere ved uten klunder så kjøp kisa, det er det lureste jeg noengang har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ser at det helt store når det gjeller vedmaskiner er Palax og pilke,men det jeg lurte på når det gjeller liten produksjon er klippemaskin,men det er vell hobbymaskiner og reine,forstår jeg.Er det noen her som har erfaring med slike?har vell intrykk at de har en tendens til og bli mye småbiter.Det er jo svært enkle maskiner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at både palax og pilke(både hakki og super/master) er maskiner for \&quot\;liten\&quot\; produksjon (bortsett fra deres toppmodeller).

For større produksjon blir det Duun, Dalen, kisa, tajfun, binderbeger og posch.

For stor produksjon blir det pezzolato og liknende maskiner som gjelder.

Gikk selv fra en Hakki pilke 1x37 til Dalen 2054, og det var et langt steg fremover i kvalitet og produksjon, men selvsagt også i pris.

Disse klippemaskinen(om du mener Pw klippen og liknende??) er nok mest til egen husved, då det går sakte, og dårlig klyving av større dimmensjoner. Dessuten går fort lei manuell innmating av stokken, om du skal kjøre \&quot\;mye\&quot\;.

Så konklusjonen er vel her som med mye annet, at du får stort sett det du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har en Dalen 2052 THS, er veldig fornøyd med den. Ser at alle refererer til høypris, men her har forhandlerne godt prutings monn.Ta villedende pris, trekk ifra 25% å start pruting! Har også god erfaring ved evt. feil, ble satt rett over til ingeniør ved Dalen Industrier, feilen rettet på 1 minutt!

Som flere har nevnt er stokkbord et \&quot\;must\&quot\;, men det er mulig å lage selv, da sparer du tusenlapper i fleng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest smaabrukar_1
Kanskje litt på siden, men noen her med erfaring med japa 700? skal brukes til småskala vedproduksjon til eget bruk, samt litt til salg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trikkern_1
Mye erfaring her om hva som er bra og hva som er mindre bra. Er fersk i vedbransjen, og vurderer kjøp av maskin. Står mellom Hakki 1x37 til 65 og Palax KS35 til vel 60,- Noen RÅD/ANBEFALINGER ØNSKES!! Dette er jo maskiner -slik jeg vurderer det- sånn midt på treet- produsjonsmessig!! Har egen skog, så da kan det jo være litt økonomi i dette!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

ikke finn på 1x37 i hvertfall. nettop skiftet min i en duun vm420. kjempefornøyd nå.

duun har jo også en modell som heter vm360 som er i samme størelse som de du lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...