Gå til innhold

Hva er bra av vedmaskiner?????


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest øystein_1
Har ikke erfaring med evo 30, men har evo 36. Skulle være ganske like å bruke disse. Maskina fungerer bra, stokkeløftet er helt genialt når en ikke skal ha bord. fremtrekket av stokken fungerer også greit vist du venner deg til å legge stokken med kroken mot deg slik at rillene får tak i stokken. Synes avstanden fra betjenings håndtaket til håndtaket som støtter stokken er for stor, må ha lange armer her. ellers har jeg ikke mye å klage på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest k.i.s_1
Er visst en del forandringer på EVO 30,kom ut på markedet høst 2010,men er vel ikke kommet ut til salg,til så mange ennå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
Evo 30 og evo 36 er vel like betjeningsmessig og like å se på. Forskjellene ligger i klyvekraft og lengde på sverd. Max stokkediameter 30 cm evo 30 og 36 cm evo 36.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer på å kjøpe en brukt Duun VM 100. Hva er forskjellen på denne og den nyere VM420? Disse tar vel like grovt virke ser det ut til.

Hva kan man gi for en pent brukt VM 100? Ligger en ute på finn.no nå som ser pen ut til 65 000. Ser ut til at prisen på disse var ca. 70 i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Stokkeløftpatenten til Pilkemaster er et rallemikk uten sidestykke etter min mening. Har den gamle typen, men har skjønt det som at de faktisk ikke har forbedra denne nevneverdig til evoen?

Jeg har trua på duun eller kanskje. Dalen er overprisa, Hakki Pilke er det mange som har dårlige erfaringer med her inne såvidt jeg har lest.

Integrert flisvifte/oljekjøler på Duun virker smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Hei

Jeg har lest så mye nå om vedmaskiner, og er fortsatt usikker.

Ble innbudt på demonstrasjon i Sparbu i helga på disse Tajfun maskinene. Ser virkelig fram til å se hvordan den er \&quot\;live\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Da har nok jeg ei litt nyere maskin enn deg, for på min er det heldigvis hydraulikkmotor på transportbåndet, så jeg slipper problemet med slakk rem.

Har akkurat knerta en sånn vedlengde-justerer sjøl. BEstiller nå ny og forsterker den før bruk. Satser på at det holder lenger..

Mulig den stokkeløften er fin, men fort går det ikke, og stokkene skal helst være snorrette. Min ligger bak låven - bruker heller stempelkløver på litt mer, evt. så løfter jeg stokken oppå for egen maskin.

Alt i alt godt fornøyd. Kommer vel brukertest på den i neste nummer av BG trur je..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Stokkløftet syns jeg fungerer godt nå. det er bare å kjøre det med full klyvehastighet og så låse det oppe med den lille hendelen nede til høyre. Så drar jeg stokkløftet litt frem for hånd og da triller stokken ned på ,,vogga,, av seg selv. fungerer greit selv med krokete stranger, men de må ha en viss lengde. Den kroken som skal dra stokkløftet har jeg slått av mange ganger. dette har lett for å skje når maskinen står ulendt. Men nå har jeg greid å sveise den på i en posisjon som ikke er så utsatt for å bli slått av.

 

Transportbåndet har jeg aldri hatt problem med. Det eneste som kan skje er at en kubbe kan kjile seg fast hvis vedhaugen når opp til båndet.

 

Vedlengdejustereren min har nok sett bedre dager. Ikke for de den er dårlig men fordi en må passe bedre på når en holder på. Nå står den på skrå og det gjør at den spretter lettere unna hvis det er noe som presser på, men så blir det også mer unøyktig mål på vedlegden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_d_1
Eg skal kjøpe meg ei dalen 2054 etter å ha lest litt her på forumet. lurer på kva transportband dere anbefaler (3,4m eller 4,3m). og kva delingskniv som er å anbefalle. 6 delar eller 10 eller begge to. maskina skal matast med bjørk og gran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Er ny her. Vi klyver og kapper ca 70 kubikkmeter med ved hvert år. Hvilken vedmaskin burde vi kjøpe?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Har til nå i vår kjørt ca 60 hydropallsekker med Pilkemaster evo 36. Det har gått meget bra. Har hatt mest furu og gran men også litt bjørk. Bruker kun 6 deler kniv. Nå skal det sies at jeg aldri har brukt noen annen vedmaskin, men jeg mener denne kan annbefales.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Jeg har stokkløft på min og synes det fungerer bra, selvfølgelig hender det at det blir litt plunder med veldig krokete virke men da kapper jeg det med motorsaga. Trur ikke det er lagd noe stokkebord til akkurat den maskinen, men det går vel å bruke et hvilket som helst bord hvis det passer med høyden (dette er bare noe jeg trur.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvor lang tid ca bruker du på å lage en hydropallsekk med hvor mange medarbeidere? Kommer 6 delingskniv som standard?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1

6- delingskniv er ekstrautstyr, maskinen blir levert med en 4- deler. Den har jeg ikke brukt.

Vi er som regel to stykker og hvis vi har pent virke så kan vi regne to hydrosekker i timen. Jeg stabler litt i sekkene for da blir de mye mer stabile.

Har lagt opp to rette stokker som jeg ruller virket inn til stokkeløftet på og har traktor med tømmerhenger stående ved siden av så jeg kan lempe virket nærmere maskinen når jeg har tatt unna en del.

Har som sagt ikke brukt andre maskiner eller stokkebord så jeg vet ikke om det ene er bedre enn det andre men syns dette opplegget fungerte bra.

Når en går fra å kappe alt med motorsag å stå med en gammeldags kløver vil jeg påstå at vedhandteringen har blitt vesentlig behagligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Nei, drar den med MF 135. I ettertid ser jeg at det hadde vært behagelig med el motor, trur det kan ettermonteres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Alternativt kan det kjøpes en elektrisk 3-fasemotor med pto-tapp. Da vil du ha muligheten til å bruke traktor hvis dette skulle være ønskelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg vet at elektrisk drift kan monteres på.

Hjemme har vi en Igland WR 6 hvis dere har hørt om den. Den er koblett til en Fendt 305. Så traktoren bruker ikke mye diesel.

Vi har også en elektrisk Kellfriklyver HK 770.

Jeg ønsker en vedklyver med 7-15 tonn klyvekraft der hvor man kan regulere høyden på kniven via en spak. Forslag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Til J.A.N: Føler du at Pilkemasteren din klarer de fleste stokker? Jeg mener at den klarer de fleste stokkene du vil ha kappet og klyvet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Den skal jo ta inntil 36 cm, men kommer en opp i de dimensjonene skal stokkene være ganske rette. Jeg må også ta igjen en del av kubbene når de har gått igjennom kløveren da de blir for store. De perfekte størrelsene er opp til 25 cm, da er det bare å måke i gjennom. Har også kappet av rotstokkene noen kubber med motorsaga for så å lempe disse oppi kløveren. Men det var ikke så vanvittig mange kubbene dette var nødvendig å gjøre dette med av den veden jeg har gjort opp i vår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...