Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Til opplysning må jeg si at det er ordentlig artig å lese gjennom diskusjonene. Man trenger ikke vitsebok, når man kan lese gjennom alle useriøse påstander, og til slutt \&quot\;toppa heila driten\&quot\; med innlegget om Q-melk, kontra Tine. BRA

 

Men mye gode argument er det også, blant annet med at de girkassene som ble produsert intill 2005 var det mye tull med. Godt mulig at mange har fungert også. De to første JD-patriotene her i bygda som kjøpte trinnlaus JD da den kom, har imidlertid byttet bort disse i \&quot\;vanlig JD\&quot\; med AQ-kasse. (\&quot\;trinnlaust skal de aldri ha mer\&quot\;)

 

Har dere forresten tenkt på at fargene til JD er helt lik eng med et rikt innslag av løvetann, og at FK fraråder å handle JD for folk med store løvetann -problemer. \&quot\;Det er nemlig ikke så greit når man først finner igjen traktoren når enga er vissen!\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

fk: Hørte ikke om JD sine girkasseproblemer av vaskekjærringa på FK viss det var det du trodde, men av en dyktig mekanikern på FK som jeg kjenner.

 

TorH: Ok, fint at du svarer, har ikke prøvd noen Direct, men har opplevd maskiner fra andre merker som kommer seg betraktelig med 1000 timer på tellern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, lese mykje proffessorinlegg her ja, eg kjører valtra skjøl, men ikkje direct, har hatt en 142 på demo nå i sommer, å kjørt den ca 50 timer, kjempetraktor når eg hadde fått 10-15 timer i den å fekk stillt inn alt sånn så eg ville ha det, å sist men ikkje minst blei vandt me den, kjørte både med dumperhenger, vendeplog, slåmaskin osv, de med manuellgiringa av seier i vanlig arbeid var for meg ingen problem, gjode det en gong med tungt lass, men det var så bjarne tidl her skreiv, \&quot\;bakkestart midt i en bratt bakke\&quot\; følte kansje og litt rykk å napp i starten, men når eg lerte meg te å bruka den va de absolutt ingen problem! kjempekonstruksjoner av cruisen, pto cruisen, retarder-funksjonen, kjørepedaler osv osv, for meg er det ingen problem å trykke 2-3 trykk på en girvekslerknapp, Men eg er enig med valtra sitt inlegg, sånn han beskriv enkelte sine inlegg her, hadde de faktisk gidda prøvd denne traktoren skikkelig, hadde dei kanskje hatt eit litt annet syn på directen, for eg kjenner fleire jd \&quot\;fanatikere\&quot\; så har prøvd directen, så har sagt at dette var den beste trinnlaus traktoren dei har prøvd, vil påstå at 9 av 10 eg kjenner så faktisk har gidda å prøvd denne, har hatt veldig positiv holdning til directen, men rune er jd-fanatisk til de grader, å ein treng ikkje ver rakketforsker for å se at idefox er chn fanatisk, ingen av dei har prøvd directen, vil ambefale dykk begge til å iallfall prøve den, før dere skriver kor ubrukelig den er!!

kan nesten garantere at dere finne mykje positivt med denne traktoren, synd at bjarne ikkje blir fornøgd med sin 202, men syns andre så har kommentert directen sin her inne har mykje positiv omtale av directane deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange ting jeg er usikker på her i livet, men det jeg er helt sikker på er at Valtra Direct sin girkasse ikke er i nærheten av hva de største nærmeste konkurrentene har!! Skal du ha en trinnløs kasse, skal den være trinnløs!!

 

Kassa fungerer greit for en helt vanlig bonde, men for en noe større bonde eller en entreprenør som virkelig trenger traktoren under alle forhold, så holder den langt fra mål.

 

Prøvde traktoren selv, og ble skikkelig overrasket hvor elendig dette var!!

Jeg kom kjørende nedover en lang bakke med en tung henger med ca 17-18 tonn totalvekt i 50 km/h, og bremset ned og tok av hovedveien. Her var det ganske bratt ned. Skulle så rygge tilbake og av veien for å tippe lasset!! Hva skjedde da? Traktoren sto bare og sluret og ristet som fortalt inne her. Måtte ned i B bakover for å klare dette. Fram igjen og ut på veien i B!! Huff, her var det et laaaaaangt momentavbrudd når jeg skulle opp i D igjen så traktoren nesten stoppet helt opp!! Dette er det bare en ting å si om. ELENDIGE greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje spennande lesing her! Eg har ein T191 Adv. og ein T202 direct i drift innanfor vegvedlikehald/anleggsbransjen. T202 har gått 1400 timar no, ikkje heilt feilfritt desverre. Størstedelen av problema eg har hatt, har vore feil i programvaren. Dette har vorte gradvis betre med nye styringsprogram på girkasse osv. Når det gjeld trinnlaus eller ikkje: Kva er definisjonen på trinnlaus girkasse? Min direct går trinnlaust frå 0 - 53 km/t kun ved bruk av gasspedalen, og må vel då definerast som ei trinnlaus girkasse. Men, det er rett som mange påpeikar: Ved store belastningar må gruppegira nyttast. Irriterande? JA! Gjer det girkassa ubrukeleg? NEI!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå setter du det litt på \&quot\;kanten\&quot\; Rune\;) Er vel ikke mange som kjørte traktorer med turbinkobling på den måten du beskriver. Kan heller ikke være bra for koblinga i lengden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes je en som har kjørt direct i 1400 timer har et godt poeng. Les det han skriver en gang til. Og så kan vi egentlig slutte å kverulere:

 

\&quot\;....Men, det er rett som mange påpeikar: Ved store belastningar må gruppegira nyttast. Irriterande? JA! Gjer det girkassa ubrukeleg? NEI!........\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å gire, men å velge rett arbeidsområde til det du holder på med, visst du skal jobbe med tungt jordarbeid ca 10 km t er B det rette, transport C og D, av og til må du kanskje kneppe deg fra D til C, ser ikke at JD kan sammenliknes med Vatra da den ikke har verken kjørepedal eller noe form for brems, utenom fotbrems, vanskelig å holde igjen i bakkene, noen her rakker ned på Valtra som du kanskje av og til må kneppe deg fra D til C i bratte oppover bakker, mens JD må du justere deg krafttig med spaken i NEDOVER bakker, er der noe stor forskjell??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jml: Det er vel du som holder til inne på Stranda? Link:http://www.langlomaskin.no/

Trur nok jml for det meste køyrer kantslått og snøbrøyting, tipper minst 98% av tida. Det hadde nok vore eit mykje større irritasjonsmoment for jml med skifting av gruppegir og MOMENTAVBRUDD dersom han hadde brukt traktoren til virkeleg tung transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra Direct kan IKKE brukes der hvor hastighetene varierer fra 0 til 50 km/t under max belasting. Slik er det bare. Det fungerer rett og slett ikke under slike forhold desverre.

 

Kassas oppbygging gjør det desverre slik at de aldri kan få rettet opp denne feilen. Stygg skivebom.

 

Er redd at når Valtra-entusiastene har fått tenkt seg litt om, så er vel også de enige i at 4 gruppegir og total momentavrudd ved max belastning skikkelig dumt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hk: Stemmer det.

rmz450: Kan ikkje uttale meg om andre merker. Har for det meste køyrd Valtra.

Eg har ingen intensjonar om å involvere meg i ein lengre diskusjon på forumet om hverken merke eller girkasse. Her er rikeleg mange ekspertar allereie. Men eg deler gjerne mine erfaringar om Valtra.

Eg prøvde ein NH med trinnlaus kasse i 09. Ikkje spør om modell, det anar eg ikkje, men den var på knapt 200 gamp. Den drog dei tyngste lassa utan problem. Det gjer ikkje direct. Det virkar heller ikkje som directen er komfortabel med arbeid i lave hastigheiter på -d-giret, uansett belastning. Men å kalle girkassa for ubrukeleg er vel å drage den litt langt. I kantslått og brøyting er girsystemet heilt genialt. NB! Eg påstår ikkje at den er betre enn andre, så spar kommentarane dokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Poenget med ei trinnløs kasse er vel nemlig fleksibiliteten ved å kunne mate på moment uten tidsavbrudd - både i lav fart, stor fart og i overgangen fra lav til stor fart. Det kan du til dels på alle disse, men der belastningen blir for stor må valtraen passe.

Synd, for jeg tror det er fine traktorer ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraValmet_1
Poenget med valg av girkasse er at den skal være tilpasset til de arbeidsgruppene den skal brukes i. Personlig ment så hører ikke en trinnløs kasse til i transport langs vei. Det er ingen girkasser som har så lite effekttap som en manuell kasse. Så for transportkjøring hvor du for det meste ligger i et gir, så er ikke trinnløs det rette. Uansett om traktoren er rød, blå, grønn, bæsjegrønn eller spygrønn....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Mye artig lesing her, ja, men la nå de som har noe å si konkret om Valtra Direct få sagt det de vil. Det er egne debattråder om trinnløse girkasser. Dette handler om Direct - altså erfaringer med Direct. Nedrakking er helt unødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Ja, det har kommet flere oppdateringer nå siste halvåret. Det kommer nå en oppdatering rett over nyåret som iallefall jeg har tenkt å få installert på min traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...