Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

Je tipper dom (Valtra) driver og tester ei oppgradert Direct-kasse. Med en større hydrostatdel i enn den har nå så den kan overføre mere krefter. Den mekaniske sida er det itte noe i vegen med, få inn en hydrostatdel som takler 40-50 hester mere så fungerer nok Directen og..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bjarne_1

Salget av VERSU har vært dårligere enn forventet av valtra, og dette med å lansere en 213versu har nok med at de vil selge mer av versu-kassen.

 

Når det gjelder hva som er trinnløs eller ikke ute på traktormarkedet er det vel et merke som skiller seg ut i positiv retning, rent erfaringsmessig og personlig, og det er fendt vario.

 

Jeg har kjørt trinnløs fra både Fendt, Valtra og JD en del det siste året, å det er en klar oppfattning fra min side. Jeg sidestiller valtra og JD da begge deres trinnløskasser oppleves som å kjøre en avansert automatgirkasse, så det er ikke bare directkassen som er oppbygd av grupper og trinn. Jd sin ap bygger på en pq kasse og det merkes godt under veikjøring. Jeg synes valtra blir liggende et hakk forran jd på den totale kjøreopplevelsen. kjørepedalen fungere bra, og retarderen holder lassene utrolig igjen i bakkene. Å lagre cruicehastigheter på både fremdrift og turtall er meget fordelaktig. (genialt på f.eks snøfresing). Når det gjelder JD sin ap er det først og fremst betjeningsspaken som jeg likte. Den er enkel og grei å bruke, men savner null-posisjon.

 

På meg blir det nok fendt neste gang, hvis man ser bort fra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arti lesning,jeg skjønner at smaken er som baken. jeg fikk prøve en NH 7080 ? var 240hk på ak her ,den var behaglig å noe uvant det var kunn 10 minutter rundt omkring på veger,slik traktor er uaktuelt her men trinnløs var jo litt arti.

Fendt virker d som mange liker men hvordan er massey ferguson 7400 serien da? er ikke det fendt kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt endel traktorer opp igjennom tidene. Har vært innom de fleste merker. Den aller mest stabile traktoren er selvfølgelig Fendt. Utover det vil jeg si at JD kommer på en soleklar 2. plass. Utover det så er det ganske jevnt med tanke på de neste plassene.

 

En ting som også jeg synes er at Valtras kasse ikke kan kalles en fullverdig trinnløs kasse desverre. Her er det mye som mangler.

 

Så mine anbefalninger er: Hvis du har behov for trinnløs kasse så styr unna Valtra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Alutrac, det som nå kommer på softvaren gjør at behovet for giring blir mye mindre. Første traktoren som fikk nytt progranm gikk 6 km/t fortere opp samme bakke etter den var omprogramert, akselrasjonen var betydelig bedre og motor og driverk passet bedre sammen.

 

Er fortsatt mange her som kritiserer traktorer de ikke har prøvd, og ser og noen som sansynligvis har prøvd de feil. Har en Valtra T som når den har kald olje går ca 35 km opp en bakke, når oljen er varm går den 45-48 opp samme bakken, har jeg da en dårlig traktor når den er kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Idefox: Ikke at det har noe med Valtra å gjøre, men ifølge den lokale FK-avdelingen måtte dem bytte AP-kasse på alle i 6020-serien produsert t.o.m. 2005. Og tillegg kjenner jeg til en som har en 2006 6620AP som har bytta AP-kasse 3 ganger på 2700 timer. Den går i vanlig gårdsdrift. Det er jo litt betenkelig dette da, at de bytter hele kassa, når det kanskje bare er en liten filleting som har streika.

 

TorH: Var den innkjørt den Valtraen du prøvde? Det kan jo være som natt og dag om motorn er innkjørt eller ikke, må helst ha bikka 1000 timer før en vet sikkert om den går gått eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den hadde gått 750-800 timer tror jeg.. Den var ikke brukbar.

 

Hadde planer om og slå med den, men det slo vi ifra oss. Så satte den på riva en uke.

Traktoren akselerte ikke omtrent enda jeg ringte ang dette. Det sto på den beste akselasjonen!

I nedoverbakker holdt traktoren igjen bakhjula, så gikk fort ned og stygge spor! enda denne slags motorbremsen ikke sto på i det hele tatt.

 

Sto på trinn 2 på motorbrems da jeg hentet den. Slipte gassen og ble to heftige svarte spor i asfalten!. Høres dette riktig ut på en traktor i 2010?

 

Tror det måtte vært noe feil med programeringa på den traktoren...

 

 

Ang JD sine AP kasser: De har ordet på seg for og ikke vøre noe ved mye transport , de går varme og så ryker magnetventilene.. Skjedd flere ganger på en 6920s oppi bygda her.. Han fikk til slutt nye 30 serie girkasse og ikke hatt noen problemer etter det. Har også hørt det har gått en del girkasser på 30 serie også.. Kjører selv AQ på min siden jeg har mye transport..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bache G : Hvilken fk avdeling bor du ved? Og hvem på verkstedet påstod dette? Men sånn alikavel så stemmer ikke det som er blitt sagt. Mange i 20 serien har mange tusen timer uten problemer. Tor H : Har ord på seg? Har selv aldrig hørt det.....kjører selv ap mye i tranport med dumper henger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det fantastisk mye spisskompetanse ja!! :) Har kjørt valtra direct ca 50 timer, både n å t seie samt jd både 20 å 30 serie autopowr, fendt 716 osv, å av alt jeg kan se å lese av idiotinnlegg her inne må jeg le meg spendt i hel, for det 1: så ser jeg at de aller fleste som sitter her å kritiserer valtra direct har aldri sittet i den, eller kansje testet den i maks 5 min uten å ha fått nokon som helst tegn til opplering.

for det 2: de aller fleste er totalt fanatiske til andre merker, så i stedet for å sitte her å ødelegge forumet, kan dere ikke bare koke dere en kanne med te å kose dere sammen med hverandre?? ser mange \&quot\;gromkarer\&quot\; så sitter her å skriver hadde passet bedre sammen på en \&quot\;teaften\&quot\; eller på et traktorforum...

Nei faktisk er jeg ikke i denne valtra \&quot\;klanen\&quot\; så en viss rune babla om... tror heller han blandt visse andre bør passe på sin EGEN KLAN \;)

for større problemtraktoren enn john deere skal en iallfall lete lengre etter, så om dere sier at dere kjører med jd autopowr, å aldri har problemer med disse, tror jeg dere ikke, for jd er den traktoren med mest problemer etter min erfaring (stikk huet innom verkstedene å se, PÅ fk å på a-k er verkstedene fulle av blå, røde å grønne traktorer i 1000 biter, dette er ting jeg har observert selv, så jeg driter i hva alle andre sier! NÅ skal jeg si noe som er like lurt så de fleste andre her på forumet sier: jeg lurer på å kjøpe ny belarus, det er jo samme kvalitet å komfort som både john deere å new holland, bare til halv pris :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg fatter ikke at folk orker å kjøpe, eller for den saks skyld drikke TINE melk hele tiden heller, jeg, for den smaker såååå vondt i forhold til Q-melk. Ikke har den skrukork heller, i mitt distrikt i allefall. Jeg har hørt noen hevde at det har forekommet skrukork på TINE melkekartonger i andre deler av landet, men det har ikke skjedd på en eneste TINE-kartong her i fylket i allefall. Det er sikkert 12 år siden Q-melken kom med skrukork, og juicekartongen hadde det lenge før det. TINE-folk påstår at skrukorken til Q-meieriet lekker, men det er helst på demonstrasjonskartonger som ikke har vært skikkelig innkjørt. Q-melka holder seg minst en halv dag etter at den har gått ut på dato, mens TINE-melka blir sur dagen før. Spesielt hvis den har stått i solsteiken på hagebordet en formiddag, DA blir den vond, da. Fysj, jeg brekker meg med en gang jeg smaker på ekkel, solvarm TINE-melk. Q-melka blir ikke fullt så vond, selv om den har et gjennomsiktig vindu på sida som slipper inn lys i kartongen, og dermed egentlig skulle bli ødelagt med en gang. Men på brunosten, derimot, der ligger TINE 160 år før Q-meieriet og Synnøve Finden i utvikling. Du kjenner det med en gang du får ostebiten på tunga, at innholdet av geitemelk er sikkert 0,2% for høyt. Amatørmessig, rett og slett. Men menigheta deres fortsetter å kjøpe den møkkaosten, leiere å høvle er den også. Jeg prøvde begge typene en stund i fjor men gikk helt opprådd. Det er håpløst å ha to fabrikat av brunost i huset. De plastlokkene som er til å tre på osten så den ikke skal tørke har jo ikke standardiserte mål, så du blir liggende med TO slags plastlokk i skuffen. En helt bortkastet investering spør du meg. Q-meieriets ost er akkurat 1,3 cm for lang til å passe på lengden med en Kaptein sabeltann-brødskive. Og så er den 0,5 cm for smal til å passe tre bredder ved siden av hverandre på en vaffel. Nei, de som kjøper Tine melk men Q-ost gjør det fordi bestefaren deres hadde andel i meieriet, og så føler de seg forpliktet til å støtte opp enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

IDEFOX: Du tar da virkelig av her må jeg si. Det må gåan å høre på hva andre sier uten å hoppe i taket av den grunn. Mulig jeg tar ting som jeg får høre fra FK-selgere for, for god fisk, og bør vel være mere kildekritisk fremover.Jeg tror vi har like mye rett begge to da. JD er vel heller ikke trinnløs, på lik linje med valtra er min mening. Kjenner godt at den girer på trinnene hvertfall,selv på den nye 30-serien, noe dere Jd-karra og må ta innover dere.

 

Med autopower slipper du å gire ned manuellt, men har tilgjengjeld ikke nullfunksjon på kjørespak pedal i tillegg til å ikke ha retarder. Disse ulempene veier kanskje opp for hverandre hos noen traktorkjørere?

 

Selv er jeg såpass missfornøyd med min direct, at jeg vurderer å selge den. Det kommer av at den ikke fungerer bra nok i transport, men til åkerarbeid ol. er den super. Jeg har hvertfall eid og prøvd en direct skikkelig før jeg mener noe om den. Det er og mulig noen mener jeg har brukt transmisjonen feil, men det må de bare mene, for selv ser jeg meg såpass kyndig og setter meg grundig inn i ting.. Traktoren er brukt til flere former for PTO-arbeid, tranport, brøyting og jordarbeiding.

 

Konklusjonen blir at valtra blir lengre og lengre etter konkurenten når det gjelder denne typen traktoren. Merkelig i et ledende konsern som agco. Skulle tro de hadde såpass til komponenter, at de greide å sette sammen valtraen til en fullt brukbar traktor, på lik linje med andre merker i agco.

 

Jeg har fått pris på ny 6930ap og kjørt my 30-serie i høst, men ender nok opp med fendt for fremtiden. Den har den beste totalpakken for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om Valtra har blitt \&quot\;sydd\&quot\; sammen i ei bakgårds-sjappe langt inne i Finland av en full finne på grensa mot Russland!!

 

For over 40 år siden landa det folk på månen med den teknologien som måtte til for det!! For OVER 50 år siden så bygde de MYE mere avanserte styringsmekanismer enn hva Valtra får til nå i 2011.

 

Kassa i Valtra er rett og slett en skam for dagens forskere og teknologi! Hvis dette er det beste Valtra har å komme med så burde de legge ned alt som har med forskning å gjøre.

 

Plukk ifra hverandre en Valtra Direct kasse og ta en kikk innvendig!! Kun juks og fanteri!

 

 

Er kun en litt mindre avansert 4 trinnskasse.

 

Hvorfor kaller de kassa Direct forresten!? Jo fordi de sier at du bare kan sette deg inn og kjøre dette rælet direkte når det er sprettkaldt uten å forvarme traktor eller drivverk! Hva er poenget med det da?? Andre merker med litt sirkulasjon i topplokket har satt en stopper for dette med at du ikke kan bevege traktoren før en viss temperatur er oppnådd. Det er jo mange ganger så klokt da en del fysiske lover faktisk trer i kraft ved meget lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, \&quot\;1968:\&quot\; skrev: \&quot\;Plukk ifra hverandre en Valtra Direct kasse og ta en kikk innvendig!! Kun juks og fanteri!\&quot\;

Vel, hvor mange i Norge her sett ei Direct-kasse innvendig??? Kan du si hva det er som er juks inni der?

 

Og videre:

 

\&quot\;For OVER 50 år siden så bygde de MYE mere avanserte styringsmekanismer enn hva Valtra får til nå i 2011.\&quot\;

Kan du gi oss noen eksempler på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
Vurdera å kjøpa Valtra Direct,142 ,og meinar at om Valtra held betre igjen i unnabakke i forhold til JD ,som me har idag,so må det vel vera ein bagatell om ein av og til må gira ned i oppoverbakke.Men når ein då girar ned,må traktoren då stå heilt i ro,eller er det berre å dra i spake eller trykka på knapp?Ellers må eg sei at JD fungerar godt,og er ypparleg til snørydding.Det er ein JD AP 6420 2003 mod,gått 5100 timar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne: Du har nok rett i at jd,case new holland og andre ikke er \&quot\;tinnløse\&quot\; i den forstand fra 0-50 kmt. Det er det bare Fendt som er. Men det er jo ikke helt poenget. Jd autopower kjører hydrostaten over en \&quot\;powershiftpakke\&quot\;. Den girer altså UTEN momentavbrudd i forskjellige hastigheter for å ha mest mulig effektiv girkasse. Valtra derimot kjører hydrostaten over mekaniske trinn. Samme som hovudgira i advace. Den kan kjøre trinnløst fra 0-50, men ved tunge lass må du altså gire. Det kan du gjøre selv, eller la traktoren gjøre det. Men uansett blir det MED momentavbrudd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nils: Direct og Versu skifter gruppene elektrohydraulisk. Mens traktoren er i bevegelse.

Du gjør grupegirskift ved å trykke inn to knapper på armlenet samtidig. Det er et vanlig synkronisert gir, som sjaltes av en hydraulsylinder. Derfor blir det avbrudd som om du hadde trådd inn kløtsjen og beveget ei vanlig høy-mellom-lav gearstang. Men skiftinga tar litt for lang tid så du mister endel fart hvis du må gjøre det i en bratt kneik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Som jeg sa her tidligere, det nye programmet har mye bedre respons så da slipper du i de fleste tilfellene å gire.

 

Rune at en kom med en komentar om at turbin var som å kjøre trinnløs bruker du til en hver tid, at fyren ikke viste bedre er greit, men det burde du!!!! Påse at naboen din får siste oppdatering før du begynner å slenge for mye drit om Directen. Og med all respekt så kommer du som regel med mye fornuftig her på forumet bortsett fra at du hater Valtra!

 

Idefox, er litt skuffet over at du ikke tok deg bry til å prøve direct før du handla puma. Venter fortsatt på en sakelig vurdering fra deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
hvorfor trenger du og gire mindre med den nye softvaren,får du høyere dreimoment på hydrostaten eller.er det valtra direct som kjører størst andel hydraulisk drivlinje ved toppfart.ved 50 km.t kasse er det 0 og25og25 og 50km.t 30 gr vinkling på pumpa på disse hastighetene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen traktorer i høst, fordi jeg skulle bytte ut en 02mod 6510 John Deere. Da prøvde jeg blant annet en Valtra N142 Direct, med laster og traktoren hadde gått ca 600 timer. Jeg startet prøvingen med åpent sinn, og hadde i utgangspunktet positive meninger om traktoren. Valtra og Claas er meget godt representert på service siden her i området, så jeg ville prøve disse. Jeg kjørte ca 40 timer med Direct`n. Inntrykket av traktoren er at den er solid, men absolutt ingen trinnløs traktor som de fleste andre også mener. Jeg har ikke hatt Valtra før, og syntes knapper og menyer er svært innviklet, men sikkert greit når man er vant med det. Kjørepedalen ble jeg ikke helt fortrolig med. Jeg syntes traktoren forandret hastighet i det øyeblikk den byttet gir, særlig ved tom kjøring. Den taklet svært dårlig å dra tungt lass, fordi en må gire for å takle bratte bakker...

Jeg har en Fendt 412 fra 04 fra før. Bortsett fra hydraulikk spaken for uttak bak, syntes jeg den fungerer mye bedre.

Jeg har også prøvd en Fendt 415. Dette ble en helt annen verden for meg, så handelen endte på en brukt importert Fendt 415 TMS m laster, 2010 mod, ca 550 timer.

Etter å ha kjørt Fendt`n en mnd nå, så mener jeg fortsatt at Valtra er en solid traktor, men at Valtra har glemt han stakkaren som skal kjøre denne traktoren i mange tusen timer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjarne

 

Ser du vurderer å bytte ut din Valtra Direct.

Det er jo irritrende å være misfornøyd med en traktor

handel men hvis det ikkje svarer til forventningen er det

bare å bytte. Eg har kjørt Fendt i over ti år nå og har en

med vario og tms to eldre skal byttes i en til vario tms

dette året. kombinasjonen vario tms er heilt uslåelig.

Du vil garantert ikkje bli skuffa men bruk tid og lær deg

skikkelig funksjonene på terminalen så får du max

glede av bruken.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Bjarne. Er spendt på hvordan oppdateringen vil virke på traktoren din, første oppdatering blei gjort sist uke og resultater er veldig bra. Gikk som sagt 6 km bedre opp samme bakke etter oppdatering og ein heilt annen reaksjon når du trør på gassen, virket som den drog på heile turtallet.

 

alutrac. veit ikke hva de har gjort med oppdateringen, men det er mye å gå på når det gjelder justeringer av girkasse mot motor. Slik det har vært til nå har ikke effekten kommet fram der den skal ,til hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Ja, det er en 202direct jeg har da, men den får ikke effekten fram på hjulene bra nok. Bruker forholdsvis mye diesel. Å gire med manuellt er vel ikke et problem som kommer ofte. jeg har måtte gjøre det en gang på min, å det var da jeg stoppa midt i gårdsveien(bratt) med en overlesset 15tonns henger. Så problemet er der, men er ikke dagligdags. Det er den totale kjøreopplevelsen ved transport jeg ikke er fornøyd med. Traktoren er rykkete, og når traktoren er belastet under transport med lass, å du prøver å slakke av på frarten så \&quot\;henger den igjen\&quot\;, og du må trykke på bremsen for å få stoppet. Parkeringsbremsen går heller ikke på bestandig, å traktoren kan begynne å trille en meter etter at tenninga er slokket. Nå er jeg åpen til sinns og fokuserer veldig på det negative med traktoren, men det er da ofte det som får fokus når man ikke er 100% fornøyd

 

Ha heter det nyeste programmet da \&quot\;valtra\&quot\;? har du kjøpt direct?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Nei har ikke kjøpt enda, men kommer vel snart til å gjøre det. Kjenner flere som har kjøpt Direct og de er stort sett fornøyd, men de mangler litt av effekten. Han som fikk oppdatert traktoren sist uke beskrev den som heilt rå nå.

Har ikke navnet på programmet, men det var Torland maskin på nærbø / jæren som instalerte det, så hør med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1
ja, ok. Vi får se, men det var STOR forskjell jeg ble lovet da traktoren min ble oppdatert sist, men jeg merka ingen/liten forskjell. Blir litt Lei av det da, når traktoren må oppdateres en gang i kvartalet. Men men, det koster da meg ingen ting, så da er det bare å få servicemannen til å komme å gjøre oppdateringen en dag jeg ikke bruker traktoren. Jeg håper da noen liker direct å, så kanskje jeg får solgt den :p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Selger du den uansett?

Ja veit det har vært mange oppdateringer og liten forskjell på traktoren før og etter, men dette skal være noe heilt annet, skal prøve en av de så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...