Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar
Er det noen som har testet de på toppfart? har andre lagt merke til dekk/transmisjonstøy? Hva slags dekk var det montert på de traktorene som har vært kjørt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne.

Var ute å kjørte versu 202 først med continetal, på denne var det dekkstøy eller annen støy da den kom opp i 50 og over.

På Direct-en var det ikke noen støy i hytta, stilleste traktoren jeg har kjørt, denne hadde xeobib.

Har ikke prøvd flere versu så kan ikke si om det er dekkene, men mener å kjøpe så dyr traktor å spare 15 tusen på å ikke køpe Michelin (som er det eneste dekket som noen traktor bør ha) er tull.

 

Hva slags dekk Har du på 202-en Bjarne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bytte traktor og fikk prøve nye N serie direct før helga, likte traktoren godt, og særlig den trinnløse kassa, mange fine funksjoner der og en trivelig traktor alt alt - - - bortsett fra den veldig ubehagelige dekk/transmisjonsstøyen ved full fart. Fikk også forklart at dette var dekkstøy, men er ikke sikker, kanskje fordi det er en prototype? Er det forresten noen som har fått pristilbud på disse allerede, og evt hva er merprisen i forhold til Advance modellene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Valtra Versu T202 som ble levert 4.juli 09 Traktoren ble montert med michelin multibib 650/65X38. Med disse dekkene støyer det noe voldsomt over 48-49km/t. For å finne ut av dette problemet ble det etterhvert montert 650/65X42 multibib, men støyen var fortsatt vedvarende etter dekkbytte. Nå venter jeg på å få testet dekk fra trelleborg (tidligere pirelli) før vi event. konkluderer med noe som helst.

 

Jeg må og legge til at jeg prøde en T 202 V DEMO med continental 650/65X38 (dekk jeg generellt mener er ubrukelige til traktor). Med de dekkene støyet denne traktoren og ved toppfart, men det var med lavere støy enn på min traktor.

 

For en liten måned siden testet jeg en N 142 D DEMO med multibib 600/65X38. Den traktoren hadde og samme symptomer som min traktor.

 

Selv håper jeg selvfølgelig det er snakk om dekkstøy ved disse tilfellene, men jeg har etterhvert fått mer og mer tro på at dette er transmisjonstøy. Synes det er litt underlig om det skulle være dekkstøy siden det er snakk om to helt forskjellige traktormodeller med forskjellig girsystem, vekt, vektfordeling, akselavstand og HK-klasse.

 

Utover dekkstøy ved toppfart er de nye valtra traktorene en drøm etter min smak, med komfort på topp nivå på alle mulige måter. Den nye generasjonen traktorer fra valtra kan fort bli en ny målestokk innen moderne jordbrukstraktorer om de lykkes med de.

 

Versu og direct er ikke \&quot\;prototyp\&quot\;. De er standard traktoren i valtras sortiment som i dag er under produksjon og i salg. Når det er snakk om pris i forhold til advance er versu ca 30.000nok dyrere og Direct 70.000nok dyrere en advance (med forbehold). De prisforskjellene er relativt rimelige etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyen kan og komme fra andre ting som hyttefester eller hydraulikkslanger som er feil montert.

På T 172D som jeg prøvde var det ingen støy.

 

Var og plaget med støy da vi fikk T-en, byttet hyttefester og problemet var løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra: hva slags valtra er det da? års mod?

 

Vi har en god dialog med forhandler, som har intensjoner om å få fikset utfordringen. Men det er interessant å høre hva andre erfarer. Samt at det finnes modeller uten støyproblematikk. Xeobib på 172?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en JD med Xeo-bib 710/60x38 dekk og en med xm 108 650/65x38 dekk.Den med Xeo-bib er rolig opp til ca 50km ,men har enorm dekkstøy over50 km ,Den med xm 108 finnes det ingen dekkstøy fra.Så de er nok ikke fra kassen støyen kommer fra på¨valtra`n heller men fra dekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 172 Direct de hadde på Jæren var iallefall helt stille og rolig i hytta, selv med toppfart, ingen lyd utenom det som skal vere, fra hverken transmisjon eller dekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har nå hatt min Direct i ca 2 uker. Det som i alle fall er helt sikkert er at det ikke er mye støy i den på toppfart. Det er ikke mye støy i hytta i andre sammenhenger heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Michelin Multibib 600/65R38 bak og 480/65R28 foran.

Erfaringer: Litt pløying og transport. Det virker som om Valtra har kommet med en løsning som er fleksibel og god. Mange fine muligheter i kombinasjon med cruise kontroll, vendeteigsautomatikk og den trinnløse kassa. Motorbremsen virker veldig bra med \&quot\;tungt lass\&quot\; (henger på ca 8,5 tonn). Fint at man har valgmulighet på bremseeffekten med denne funksjonen. Med aktiv fjøring på hytta og framakslingen går den meget behagelig langs vegen. Det er bare å sette den i D (høygir) gi gass og resten ordner seg selv. Enklere kan det vel ikke bli hvis man da ikke skal sitte inne og fjernstyre den fra godstolen da. Gleder meg faktisk til å få prøvd den i tung snøbrøyting i vinter med PTO cruise. Når det gjelder pris så er vel Valtra konkuransedyktig med de fleste andre merker. Dette handler vel mye om hva man vil ha av funksjoner og utstyr. For meg har det vært viktigst å få det beste på markedet til vårt bruk og så langt ser det veldig lovende ut. Det jeg har sammenlignet med er JD, Fendt og MF. De har ikke løsninger som jeg følte var like gode til vårt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
Direct202: eit lite spørsmål litt på sida av temaet her, men likevel: Kva plog har du når du pløyer med den dekkdimensjonen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverneland Variomatic ES 4 skjærs vendeplog med 16\&quot\; skjær. Bruker ikke fåråpner. Har en traktor til med samme type dekk. Vi har brukt den dekkbredden de siste 7 årene i pløying og det går fint. Klemmer fåra litt.

 

Vår direct 202 brukes til jordarbeiding og såing ifm kornproduksjon samt til snøbrøyting om vinteren. Vi mener at de dekkene vi har utstyrt denne med er de dekkene som passer best til den allround traktoren dette skal være. Kjører med kjetting om vinteren.

Har ingen problemer med å anbefale denne bredden på dekk til pløying med tilsvaredne plog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn Direct 202 som har noen erfaringer å dele med oss andre om Directen. Synes motorbremsen virker spennende. Må se til å få prøvd dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

På de traktorene jeg har prøvd har desverre dekkstøy vært en gjenganger på både versu og direct. Ellers er vel girsystemet- og transmisjonsbremsen ok. Men om valtra sin trinnlauskasse er bedre eller darligere enn andre merker er vanskelig å si. Det handler mest om smak og behag for hver enkelt.

 

Å pløye med 600-hjul tror jeg går veldig fint, nesten uansett plog. Jeg har heller ikke hørt noen være missfornøyd med å pløye med 650-dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjarne: Du skriver at dekkstøy har vært en gjenganger på Versu og Direct. Er det mere støy i samme type dekk på Valtra enn andre merker? Hvor mange Direct er det egentlig kommet til landet. Det er vel farlig å kalle det en gjenganger når de første traktorene akkurat har annkommet Norge. Den jeg har prøvd syntes jeg gikk stille og rolig. Synes det er noe merkelig at dekkene evt skal bråke mer på det ene eller det andre merket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har endt opp med en diskusjon om dekk. Er det flere som har noen meninger om traktoren. Synes hjemmesiden til valtra er god og informativ om den nye traktoren. Tror finnene nå har en traktor som kommer til å øke sin andel i markedet her på berget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Rune, hvis du leser litt lengre oppover i innleggene så finner du ett skrevet av \&quot\; Q45 \&quot\;.

Han liker John Deere, akkurat som deg, og han sier sjøl at den ene JD\'\'\'\'en hans har en enorm dekkstøy mens den andre går rolig. Bare noen få pund opp og ned på lufttrykket kan være nok, det merka jeg sjøl på en MB Trac 1300 med knastedekk for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel snart en test i Bedre gardsdrift som vil si noe om støyen til flere traktorer tror jeg. Skal bli interessant å se hva som står der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

At debatten har kommet over på å bli en diskusjon om kun dekk, er jeg ikke enig i. En typisk landbrukstraktor har i de fleste tilfeller fire dekk. Samsvarer ikke traktor og dekk, blir det fort til at man blir mindre fornøyd med traktoren som totalenhet. I mitt tilfelle er det dekkstøy jeg er misførnøyd på min valtra versu.

 

Jeg ser selvsagt at jeg skal være forsiktig med å generalisere når det gjelder dekkstøy i versu/direct, men de modellene jeg har kjørt har dekkstøy faktisk hvært en gjenganger, selv om støynivået har variert litt fra traktor til traktor. Mye av grunnen til at jeg spør forumet om det er andre som har merket støy-problemet (-utfordringen liker kanskje noen å kalle det) er jo for å kartlegge litt i forhold til hvor stort problemet er, selv i en tidlig fase for de nye valtra-modellene, og om det mer eller mindre er tilfeldigheter.

 

Jeg har kjørt:

202versu m/laster med continental 650/65X38. mich. xeobib 710/60X38(?)

202versu m/fronthydr. med mich multibib 650/65X38, 650/65X42, continental 650/65X38. (håper på å få prøvd trelleborg av samme dim. i løpet av få dager.)

142direct m/laster med multibib 600/65X38

172direct (uskikker på dekktype)

 

generellt for alle er at de støyer ved vegkjøring i større eller mindre grad.

 

For å sammenligne har jeg kjørt MF 6480, JD 6930, fendt 716, alle med multibib 650/65X38 dekk. Ingen av disse dekkstøyet ved toppfart.

 

Jeg og vil tro at valtra ordner opp i dette etterhvert, men blir det ordnet på min traktor? Valtra selv, hevder hardnakket (selvfølgelig?) at dette kun er dekkstøy. Mye tyder på at det også kan være andre ting som lager støy, men det får ekspertisen ta seg av og vurdere.

 

Når det gjelder BGs støytest, så er mitt stalltips at valtra versu/direct totalt sett kommer best ut, for de nye valtraene er MEGET stille ved alt arbeid under 45km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra Direct går så stille, at det er vel kun litt dekkstøy som du hører, de andre er det vel mye annet som bråker så du ikke hører dekkene..-:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...