Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

Valtra har nå kommet med trinnløs transmisjon.

 

Fordeler: retarder, stilling av akselrasjon, stilling av hastighet forover i forhold ti bakover. Fins flere finesser, som gjør denne transmisjonen veldig anvendelig i forhold ti konkurentene.

 

Synspunkter, debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Valtra har nå kommet med trinnløs transmisjon.

 

Fordeler: retarder, stilling av akselrasjon, stilling av hastighet forover i forhold ti bakover. Fins flere finesser, som gjør denne transmisjonen veldig anvendelig i forhold ti konkurentene.

 

Synspunkter, debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får levert ny Direct i neste uke. Gleder meg til dette. Jeg tror finnene her har laget en traktor som vil bli godt mottatt på det norske markedet. Etter det jeg har prøvd av andre merker så er de ingen som har en trinnløs transmisjon som kan måle seg med det Valtra kommer med nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rune. Hvordan er JD\'\'\'\'en din når du kjører unnabakke med tungt lass og du tråkker inn bremsen på lavt turtall. Har du noen bremseefekt på motoren etter dette i det hele tatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen bremser så mye at det må holdes i rattet om den står på max, det trengs ikke motorbrems i tillegg. Kjører du den på kjørepedalen stopper den heilt opp om du slipper pedalen.

Akselrasjonen kan stilles enkelt med vribryter på sidepanelet, Kan og stille hvor du vil ha den til å akselrere (eks, fra 1600rpm) men må da gå inn på skjermen.

Fins også en bryter for ØKO funksjon som gjør at den går 300rpm lavere når den er aktivert, vil spare drivstoff.

Syns det lover veldig bra ut.

Skal bli moro å prøve dette i vanlig arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du motorbrems på JD Rune?

Retarderen på valtraen stilles med en tre tinns bryter, svak normal og sterk, den akselrere motoren for å gi bedre kjøling, og kan leveres med motorbrems i tillegg, men selgerene sier det ikke er nødvendig med det.

Har spurt hvr stor effekt retarder funksjonen har, men ingen som kunne svare på det.

På valtraen er ikke kjørespaken slik som det er på JD. Gruppe girene stilles med knapper på armlenet eller på panelet ved siden, og kjørespaken kommer ikke til å bli brukt på samme måte som i JD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett har det hvert ett stort problem med JD at de ikke holder i nedoverbakke, du må dra kjørespaken langt tilbake og komme veldig ned i fart vist den skal klare det, på Valtra kan du bare slippe pedalen, transmisjonsbremsen ordner resten, og i tillegg har den meget gode bremser, må du bruke pedalbrems har du både gir og pedalbrems samtidig. Valtra Direct er meget lett å bruke, en traktor som \&quot\;alle\&quot\; kan forstå og kjøre, har selv fått andledning til å prøve en, meget imponert! Den kan enten kjøres med kjørespak eller kjørepedal, to minne for turtall og to minne for kmt. Den har 50 km i ca 1650omdr!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nokk enklere for alle om vi kaller retarder for transmisjonsbrems og motorbrems for eksosbrems.... På Valtra genererer transmisjonsbremsen varme.Derfor går den opp på turtall for å kjøle.

Med bryter på max,er det nesten farlig på grusveg og tom henger. Dette bremset veldig.

Når den i tilegg kan leveres med eksosbrems,blir dette konge på vegen....!

Har fått prøvt ein demo ei stund. RÅTT!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skriver: \&quot\;Hvis jeg kjører i unnabakke med tungt lass og lavt turtall på motoren er det for det første en brukerfeil, enten har en ikke forstått gearkassen eller så har en ikke peiling på slik kjøring\&quot\;

Synes som om han er JD frelst og har problemer med å se at det er andre merker som kan ha bedre løsninger.

 

Har prøvd begge typer gearkasser nå og må nok innrømme at det ser ut som om Valtra har kommet med en løsning som gjør at det blir enklere og behagligere å kjøre trinnløst. Det er vel noe av poenget med en slik kasse at det meste skal være automatisk.

Jeg tror flere kan bli interessert i Valtra med den nye kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er valgdag og de fleste nå har utført sin borgerplikt så kan det passe å fortsette å stemme på årets traktor.

Selv om det ikke er så mange som har fått prøvd den enda så er Valtra Direct 202 ett godt valg. VALTRA: Valgfri, Allsidig, Lettkjørt, Trinnløs, Robust, Arbeidshest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Valtra-varioen bare 3-4 kilometer sjøl, så jeg skal vel væra litt forsiktig med å uttale meg. Men jeg har fått forklart at det egentlig er en \&quot\;fake\&quot\; vario. Valtra har laga en fattigmanns løsning bygd på sin nye 5-trinns hurtiggir transmisjon. De har bare erstatta dei 5 hurtiggira med en hydrostatenhet omtrent som på en skurtresker. Dermed er det egentlig ingen ordentlig vario, du må jo skifte gruppegir underveis. Og det gruppeskiftet med tre kronglete trykknapper gikk slett ikkje på skinner.... Det endte med full stopp sjøl i en liten motbakke med en tom boggihenger, og hydrostaten hylte og skreik som på ein Atlas hjulgraver. To forsøk ble til to stopp, mens selgaren stotra og bortforklarte alt han orka frå passasjersetet. Den funka OK på flatmark, men i bakker har den ennå langt igjen før den matcher ei andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Diare: Det er nok ikke en Direct du har prøvt, men en Versu som du ikke er kjent med da blir det litt hopp når du er ny i sete. Skifte gruppe gir underveis...ja,ja seier litt om deg som sjåfør, eller om selgeren, har selv fått kjøre en Direct litt, må vel si at det var en drøm å kjøre, ikke noe skift av gruppe der iallefall, kjørespaken fram og kjør!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direct har 4 kjøregrupper å velge blant: 0-8km,0-18km,0-28km, eller 0-53km, dette er ca km. Men selv om du velger å starte i gruppe C med for eks. veldig tung lass i motebakke kan du legge inn automatisk overgang til D som er 0-53. Da for du det beste dreiemoment fra start og traktoren går videre til 53 km selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
valtragjengen: ved å sammenligne trinnløskassaa opp mot JD sin trinnløs vil man alltid få noe bedre. har ikke prøvt nye direct selv, men har kjørt litt New Holland TVT, og det var virkelig en fin traktor, men det har vel lite med saken å gjøre. på den var det 4 gir sammen med en hydrostat-enhet, og begynte å bremse når man slapp opp kjørepedalen ( noe som CNH kom først med ). tipper ar Valtra får høyere anseelse nå med sine nye transmisjoner, slik som f.eks. Ford og Fendt har fått opp igjennom histrien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at FK har måtte skifte ut noen av sine trinnløse kasser på JD på grunn av havari. Er det noe i dette og er det noen som evt kjenner til hva som har vært feil med disse kassene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo`n har JD 6420 AP,og når den blir hardt belastet/går i tungt arbeid i høg utetempratur,så kjem det fram feilmelding om at oljen på bakstussen er for varm,og må stoppe for kjøling.

Skulle vel vært adskilt olje for girkasse og hydraulikk på JD også. Får inn mye dritt om oljeuttaka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått testet valtras nye girkasser og man kan vel si at dette er en revolusjon i valtras nyere historie. Endelig klarer valtra å etterkomme de produktene markedet vil ha. Jeg har selv kjøpt en T 202 versu, en traktor som i og for seg er veldig god på alle måter. Men skal jeg anbefale en girkasse ville jeg valgt direct. Direct-kassen fyller vel de fleste krav en krevende \&quot\;trinnløs-sjåfør\&quot\; stiller. Den er veldig brukervennlig og transmisjonsbremsen fungerer veldig fint. Jeg synes Direct-systemet faller meget godt i smak, særlig i forhold til både JD og Fendt, som det ofte bli trukket paraleller mellom.

 

MEN! På de modellene jeg har prøvet støyer det noe voldsomt i hytta. Det blir en uutholdelig \&quot\;bromming\&quot\; i hytta. Dette gjelder i hovedsak ved toppfart. Selgeren og servicemann mener dette er hjulstøy, dermed har vi prøvet forskjellige dekkdimensjoner på min traktor, men dette har ikke ført til noen markant forskjell i støynivået. Støyproblemet gjelder både versu og direct (alle de jeg vet om/har prøvet).

 

Spørsmålet mitt er: Er det flere som har denne erfaringen med direct og versu? Kan støyproblemet rett og slett være transmisjonsstøy, selv om forhandler/servicekspertise mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående om valtras direct er en \&quot\;fattigmannstrinnløs eller juksetrinnløs\&quot\; er det et faktum at alle \&quot\;trinnløskasser\&quot\; ( finnes vel forsåvidt bare to, fendt vario og diverse steyr/cnh/ZF variasjoner fra steyrs gamle opplegg til siste c- til traktor egentlig er basert på et antall mekaniske gir og hydraulisk overføring som bidrar, så hva som er så fattigslig med valtras direct skjønner jeg ikke.

 

men det kommer jo andre typer kasser, som \&quot\;boomer\&quot\; kassa til new holland som forsåvidt er mer \&quot\;ekte\&quot\; trinnløs. noe tilsvarende audis og nissans multitronickasser kommer vel etterhvert også til traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg prøvd direct. Var bare et par prøveturer hos forhandler med litt instruksjon.

Har aldri kjørt mer stille traktor, og jeg har prøvd mye. Girkassen har veldig mange finesser som gjør traktoren enkel å kjøre i de fleste arbeidssituasjoner, må prøves!!!

Det var flere som kjørte konkurerende merker og der, og da de kom ut av traktoren var det ikke vansklig å se de var imponert av hva de hadde prøvd. Veit om flere som vil/har bytte ut Fendten nå.

 

Prøvde og Versu, bra girkasse på den og, men var litt støy fra transmisjon i den. Kan komme fra dekkene, som ikke var av rett merke.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Valtra: Hvor er det du får testet en Direct nå? Hvilken modell testet du, var det en T eller N? Er det flere som har den nye Direct som demotraktor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

går noen Direct prototyp på rundgang i valtrasystemet i landet. så det er nok bare å spørre hvor de er blitt av!! kommer jo snart noen leveranse til kunder også snart. 4 nov. var leveringsdato til meg har jeg fått bekreftet. N142. håper jeg blir fornøyd.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på åpen dag på Jæren og prøvde den.

Var en T172 med semiaktiv fjæring og skogshytte. Vendbar føreplass, fronthydraulikk med kraftutak og laster. Xeobib hjul.

 

Kommer straks demotraktorer ut til forhandlerene, og regner med de kommer til å noe for å markere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...