Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Oddbjørn_1

Vet ikke om Olgas kommentar egentlig var saklig ment. (Om at traktoren går så stille at det er bare dekkene du hører.) Men det er faktisk noe i dette. Legger du sammen to støykilder som bråker like mye så blir det ikke dobbelt så høyt, det blir bare halvannen gang så mye. Går valtraen i utgangspunktet stillere enn konkurrentene så blir dekkstøyen mye mer fremtredende. Derfor bør man prøve å sammenligne ulike traktormodeller i nedoverbakke, når motoren ikke arbeider. Kanskje man til og med bør trille i 40-50 km/t i frigear, da vil man kunne få et bilde av \&quot\;bare\&quot\; dekkstøyen.

Slik støy har ikke noe med vanlig isolasjon å gjøre. Støy som har en viss frekvens kan forplante seg til førerhuset gjennom en forbindelse, som oftest hyttefestene.

Jeg husker noen av Valtras første 50 km/t

modeller for 10 års tid siden. De hadde en \&quot\;uling\&quot\; på høygear, som viste seg å komme opp gjennom hyttefestene. Hyttefestene ble omgjort på både eldre og nye traktorer, og lyden var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er debattert mye om dekkstøy eller transmisjonstøy her nå. Er det ikke mulig å klosse opp traktoren skikkelig å så kjøre for å høre hvordan lyden er da? Mulig resultatet ikke blir riktig grunnet mangel på belastning, men det skulle være verdt et forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyisolering av hytta i Valtra Direct mot transmisjon kan nok vise seg å være en svakhet. Dette kan vel også medføre at mer dekkstøy slipper inn:

 

Sitat fra test i Farmers Guardian:

 

http://www.farmersguardian.com/news/machinery/machinery-features/tractor-test-john-deere-7530e-premium/28393.article

 

\&quot\;It is a quiet environment, but given the fact you can hear the CVT whining, some would argue the cab doesn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra T202 Direct er BG-lesernes favoritt. Er det noen som har plasseringene på den internasjonale kåringen ut over NH\'\'\'\'s første plass?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel fra maskinbladet i Danmark Anders. Er det noen som vet om traktorene i finalen til årets traktor ble rangert og evt hvor man kan finne info om dette. Eller ble det bare utpekt en vinner?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt min nye Direct i over en månede. Mine erfaringer så langt er meget bra. Når det gjelder støy som enkelte har tatt opp i denne debatten kan jeg bare si at mer behaglig traktor å kjøre med tanke på støy i hytta har ikke jeg opplevd. Har nå de siste dagene kjørt med kjetting også. Det er nesten ikke mulig å høre at en kjører med kjetting på selv på bar asfalt. Ser at Maskinnbladet i Danmark har testet traktoren. De har også forskjellige støymålinger. De har også en testvideo av traktoren.

http://maskinbladet.dk/article/article_view.php?id=49351

Med min erfaring så langt har jeg ingen problemer med å anbefale denne traktoren. Girkassa med retarderen er i en klasse for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner rangeringen på årets traktor ut over første plassen?

 

I Bedre gårdsdrift ble NH nr 2 og i danmark ble den nr 3, mens Directen ble nr 1 her og nr 2 i Danmark. Det er kanskje ikke så rart at det nordiske markedet ikke er helt i samsvar med resten av europa. Tror Valtra har en traktor som passer det norske markedet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Tror ikke den traktoren ville blitt fin Rune.

Setter du på Q75 laster på den og hjulvekter bak så får du nok rekkevidde på lasteren. Ville ikke hatt støre en Q65 laster da jeg ikke har behov for så veldig lang rekkevidde, laster fint lastebiler med 980 lasteren jeg har nå på T-en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Q75 (Valtra 75) på min 202. Den stikker ganske langt foran traktoren. Vil nok ikke ha noen laster som stikker mer ut enn den.

Jeg tror bestemt at det er en fordel at Valtra har valgt å skille oljen på girkassa og transmisjonen. I alle fall for oss som skal bruke traktoren under kalde forhold om vinteren. I tillegg er det viktig med godt defrosteranlegg med luftspjeld til alle ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig - Valtra er suveren med tanke på å operere under krevende nordiske forhold. Det er dermed ikke sagt at andre merker ikke fungerer, men det blir noe eget med et produkt hvor konstruktørene vet hva kulde er! At de har hatt naglesprett noen ganger og ikke sitter langt sør i europa og bare har hørt om begrepet is og snø.

 

valtra er et produkt for oss nordboere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Rune du må nok kutte fronten rett av foran radiatoren da, har ingen tro på at det blir fint. Lasteren er jo ikke mulig å flytte uten å lage nye braketter. Tror ikke du kommer til å kutte i fronten for å få den rekkevidden, hva skal du bruke den til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separate oljesystemer for god varmeveksling og et langt liv

Hydraulikk og transmisjonsolje er separate på Versu og Direct. Dette gir mindre fare for at hydraulikkoljen blir forurenset. En annen fordel er varmevekslingen mellom hydraulikkolje og transmisjonsolje: Hydraulikkoljen varmer opp transmisjonsoljen på kalde dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Valtra har selv produceret den trinløse transmission, og koncernen har formået at lave en transmission, som kan køre under meget kolde temperatur.

 

Et af hjørnestene i dette er, at transmissionsolien og hydraulikolien er adskilt. \&quot\;Væggen\&quot\; mellem de to kamre tillader varmen at vandre, således at kan den modtage eller afgive varme mellem de to systemer.\&quot\;

 

Fra Maskinbladet i Danmark

 

Vi får tro at det er en utvikling fra Runes Valmet fra 1985 og fram til i dag. Hvis ikke har nok jeg kjøpt katta i sekken. Foreløpig så ser det fortsatt ut til å gå bra, men den er bare en drøy mnd gammel. Jeg har ogs en gammel traktor som er vond å starte når det er kaldt (under 0 grader) Det er en MF 675, men det er vel ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Valtra har selv produceret den trinløse transmission, og koncernen har formået at lave en transmission, som kan køre under meget kolde temperatur.

 

Et af hjørnestene i dette er, at transmissionsolien og hydraulikolien er adskilt. \&quot\;Væggen\&quot\; mellem de to kamre tillader varmen at vandre, således at kan den modtage eller afgive varme mellem de to systemer.\&quot\;

Fra Maskinbladet i Danmark

 

Vi får tro at det har skjedd en utvikling fra Runes Valmet 405 fra 1985 og fram til i dag. Hvis ikke har nok jeg kjøpt katta i sekken. Foreløpig så ser det veldig bra ut selv om den bare er litt over en mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til om Valtra har noen fordeler ved kulde som de andre ikke har.

 

Fra tidliger artikkel i dette bladet:

 

\&quot\;Det spesielle med Valtras trinnløse transmisjon, er at hydraulikkmodulen er frikopla når vendegirspaken står i P. Det gir, ifølge Valtra, enklere kaldstart og redusert dieselforbruk.\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som mangler på Valtra er varme i bakruta. Jeg kunne egenlig tenkt meg dette som en mulighet i alle ruter. Dette er helt fraværende på traktorer mens det er standard på alle personbiler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Varmetråder i bakruta. Får det på Zetor tror jeg, hehe, var standard på de gamle.

Har sett de har montert på andre traktorer og bla. valtra med SVC cab. Hør med din forhandler om de kan skaffe varmetråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...