Gå til innhold

Valtra direct


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar
Jeg har varme i speilen og jeg vet at en kan få kjøpt noe til å lime på. Det som har vært limt på ruta til enkelte JD\'\'\'\'er er ikke brukbart. Det må jo vær mulig å se ut av ruta også. Skal man ha varme i ruta må det være integrert i ruta og usynlig. Slik det er frontrutene på personbiler. Dette kommer nok etter hvert og burde være tilvalg på all norske traktorer som skal brukes i snøbrøyting. Både i bakrute og framrute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Agroteknik. Messa var bra og viste mye fint. Det som slo meg når jeg gikk rundt og så på traktorer var at adkomsten inni hytta på traktorene stort sett var noe trang. Valtraene utmerket seg som de hyttene som hadde best adkomst fra begge sider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leserne i Bedre gardsdrift kåret Direct 202 til årets traktor. Det er ikke bare de som liker denne traktoren og nyheten. Nyhetsjuryen på Agroteknikk ga denne nyheten to aks, mens publikum likte den enda bedre og har kåret den som nr tre på lista av årets nyheter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 10 på topp lista, ifølge publikum på Agroteknikk:

 

1. Orkel bredplast 837 aks

2. Valtra LHLink 736 aks

3. Valtra Direct 715 aks

4. Biowaz gårdsanlegg for biogass 698 aks

5. Underhaug Balestrip 7850 697 aks

6. Fendt 800 Vario TMS 694 aks

7. Orkel DX130 690 aks

8. Fendt 200 Vario 687 aks

9. John Deere 7530 E Premium 662 aks

10. New Holland T7070 Autocommand 651 aks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med en Valtra-konsulent på Lillestrøm-messa.

Han mente at den nye transmisjonen kom såpass seint fordi: Når AGCO kjøpte Valtra så var variotransmisjonen omtrent halvferdig. Dermed ville AGCO heller bruke Fendt sin transmisjon som allerede var gjennomprøvd, og Valtras transmisjon ble \&quot\;lagt bort.\&quot\; Etter et par-tre år fikk de allikevel grønt lys for å fortsette med sin egen.

Fordi den samme kassa allikevel \&quot\;måtte\&quot\; brukes på 5-trinns powershiften så fikk varioen bli med på lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg har heller ikke hørt om Fendt eller John Deere osv. som har vært plaget med Vario kassene i streng kulde. Og hva så om traktoren må stå på tomgang å gå et par minutter før man kan kjøre. Tror ikke akkurat Valtra`en heller er så veldig rask å flytte på med en gang den har startet i 15-20 minus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva som sto i siste Bedre Gardsdrift, har jo Valtra en transmisjon som er ganske annerledes enn de andre. Det er jo mulig at det kan bidra til å få utviklinga til å gå framover, ved at det kanskje kan bli litt mer konkurranse mellom de trinnløse, om Valtra har lyktes med sin løsning. De har tenkt smart før, så jeg venter spent på resultatet fra testen i BG. Det samme gjelder Case og New Holland, som også er med på å utfordre Fendts hegemoni.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innlegg her.

 

Jeg har skrevet studentoppgave på Blæstad om CVT i nordiske forhold, med fokus på oppstart og bruk under kalde forhold (brukte -15*C som utgangspunkt)

 

Det at Valtra Direct, og enkelte andre produsenter kan koble ut hele transmisjonen under oppstart er jo i bunn og grunn bare for enklere start av motoren. Det som er intresant er jo hvor raskt man kan begynne og arbeide med traktoren / transmisjonen.

 

Valtra har i sammarbeid med Linde Hydraulics (leverandør av hydraulikkomponentene) utviklet en hydrostatenhet som skal kunne brukes med kald / seig olje. Dette går hovedsaklig på økt dimensjonering av oljekanaler og redusert gjennomstrømningsmotstand i retningsventiler osv. Direct vil i tillegg raskere oppnå arbeidstemperatur på transmisjonsoljen da det er mindre mengde olje i sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Valtra er seint på banen ja, men det skyldes mest da de blei oppkjøpt av agco. Valtra har og brukt veldig mange timer på å teste ut girkassen, så det blir sansynligvis lite barnesyktdommer på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

def skriver: \&quot\;ække bra det finske dritn dær\&quot\;.

Jeg håper ingen er så dumme at de lar seg provosere av en slik slengekommentar. Slike innlegg ser vi dessverre fra tid til annen. Uansett om det er skrevet for å ramme Belarus eller Fendt, så er det en fjortiskommentar fra en som håper på å fyre oppunder debatten og vi kan vel være enige om å overse slike??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg synes ikke Valtra eller noen andre skal skryte av at traktoren lar seg flytte på momentant i 25 minusgrader. Det kan så være at transmisjonen lar seg betjene på et vis, pga dimensjonering av kanaler el.l. Men ingen skal fortelle meg at det er sunt i lengden.

For det er en ting jeg ikke har sett noen av dere nevne enda, og det er filtrene. Når olja er kald så går det svært tungt å trykke olja gjennom filtrene. Dermed åpner by-passventilene seg, og olja går ufiltrert i systemet den første tiden. Mange maskiner har varsellamper for tette filtre, som lyser når motoren ruses med kald olje. Enkelte traktorer har faktisk en føler som kobler ut denne varslingen når olja er kald, for å ta bort et irritasjonsmoment. Det blir egentlig litt \&quot\;ulv ulv\&quot\; hvis føreren er vant til at lampa lyser rett som det er. Derfor er det bare en fordel å la maskinen rusle noen minutter på tomgang, og ta det VELDIG pent i førsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Nå er det vel ikke det Valtra mener med det de sier om fordeler i minus grader. Valtra har delt hydraulikk og transmisjonsolje som varmer/ kjøler hverandre via en varmeveksler (olje til olje radiator) dette gjør at oljen blir fortere varm. Fins og andre merker som har delt olje, men de har ikke varmeveksleren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mye diskusjon om girkasse og kulde. Jeg tror og håper Valtra er minst like gode som de andre merkene på dette området. Dette vil vel tiden bare vise. De har tydlig hatt fokus på kulde ved utvikling. Det er kanskje andre ting ved Valtra sin kasse som er minst like viktig å diskutere. Så langt er jeg imponert over transmisnonsbremsen. Den har tre forskjellige innstillinger. Dette er en funksjon jeg tror vil komme på flere traktorer.

To hastigheter på framdriftscruise og to på turtall i tillegg til pto cruise er også noe som virker bra.

 

Ser av flere innlegg her at det er mye følelser rundt traktormerke ved valg av traktor. Hvis man ikke har bestemt seg for merke før man handler kan jeg ut fra min erfaring i alle fall anbefale alle å prøve en Direct før man tar beslutning om noe annet. I tillegg får man det som er standard i alle nye Valtra T, god plass i hytta, god og bred inn og utstigning av hytta, lite støy, godt varmeapparat med ekstra vifte, mulig å snu setet bakover.

 

Er det noen som har tenkt å bytte traktor mener jeg at man bør ha prøvd en Valtra Direct før man bestemmer seg hvis man er ute etter det beste på markedet. Så får behov og ønsker bestemme. Det handler vel like mye om hva traktoren skal brukes til i tillegg til pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til \&quot\;Valtra:\&quot\; Hvorfor skulle varmeveksleren gjøre at oljen, som er delt i to systemer blir fortere varm? Fortere enn om transmisjon og hydraulikkolje var felles? Det skjønner jeg ikke.

Jeg mener det er en stor fordel at oljene er delt i to pga forurensningsfaren. Men hensikten med varmeveksleren er vel å minske risken for at noen av systemene blir overopphetet, fordi det systemet som blir varmest får hjelp av det andre til kjøling. (Transmisjonen går sikkert varmest i tung, rask transport og ved retardasjon i nedoverbakker, og i de situasjonene jobber neppe hydraulikken hardt.) Og når jobber hydraulikken hardt? Helst ved kontinuerlig drift av f.eks en feiekost eller annet hydraulisk redskap, og da går som regel transmisjonen lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Vil legge til at på nye valtraer så er transmisjonens oljekjøler ganske stor, mens hydraulikkens kjøler er tilsvarende liten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Oddbjørn, systemet virker også motsatt vei og varmer det som er kaldt, skjønner?

Ta for eks. forakselfjæring (hydraulisk) så kan du kjøre mange mil før den virker når det er veldig kaldt, på valtraen vil hydraulikkoljen bli varmet opp av transmisjonen og fjæringen vil virke før (N-serie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet en kald Direct, som for øvrig var en meget bra traktor, men den har gått av å stå noen min på tomgang den og som alle andre traktorer når det er kaldt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Ja alle traktorer bør svive en stund når det er kaldt, pleier å starte opp traktoren og så spise frokost før jeg tar avsted. På brøyting tar jeg en lett runde før jeg begynner på bakkene, traktoren går 10 km fortere opp bakken da, så det har noe for seg ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
tror nok du blir fornøyd med 142`n. jeg har kjørt min 2 uker nå og trives. litt tilvening er det jo med alle nye traktorer, men så langt er jeg veldig fornøyd. prisen er jo alt etter hvor mye utstyr du skal ha!! men billig er det vel ikke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
det er riktig som du sier i de siste linjene \&quot\;ALLO\&quot\; det var da jeg kunne regne ut hvor mye den forrige traktoren kostet meg pr time... det var innbytte. og så spørs det hvor mye en får prutet på ny traktor.... jeg ble fornøyd med prisen, men det innebærer at selger kan ta med seg kunder for visning av traktor hjem til meg.. de første som bestilte ny direct får de før demo traktor kommer til forhandler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel derfor Fendt selger så bra og har så bra rykte i proffsegmentet. Høy driftsikkerhet, lavedriftskostnader og høy innbytteverdi.

Men merk dere at Deutz-Fahr i flere tester kommer gunstigere ut når gjelder totaløkonomi.

 

Det blir spennende å se resultat av BG sin test av vario traktorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...