Gå til innhold

John deere 6125r


Gjest

Anbefalte innlegg

Rakker ikkje ned på Deere, men sier sannheita.

 

Klart JD selger mest, når holdbarheita er så kort at dei bør byttast ut etter 3-4 år for og slippe STORE, kostbare havari. Åså er det tross alt men ein go del slike hage/parktraktorer i reg.statistikken til JD da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar
Nå syns jeg du var jævlig useriøs jd'r! gidder ikke følge denna tråden mer blir bare verre og verre! vil lese om 6r her ikke en masse krangling!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min irritasjon over R seriens kjørepedal ble for stor da jeg fikk teste en finne som var turne! den kjørepedalen der var til mine forventninger på min gård der det omtrent ikke finnes en flat flekk.. Ser jeg bort fra kjørepedalen syns jeg JD R var en nydelig traktor, fikk kjørt den 66timer.. Om 3 uker reiser den i fra gården og blir erstattet av en finne av typen 123D, det blir en ny hverdag med autostopp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne Fendten du har all verdens erfaring med Rune? For hvis den har TMS har du hvertfall ikke lært å bruke det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Rune, hvis du ønsker et spesifikk turtall på pto på en Fendt, stiller du inn motorturtall på handgass eller med knapper i armlenet. Da vil turtall være konstant uavhengig av belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bytter de vekk den nye JD R med en ny Valtra D, intressant... prøvte og den 163 D som Valtra var rundt med, meget bra traktor!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dieselross, det er slik som du forklarer enn IKKE skal gjøre om en vil ha fast turtall på pto. Du må stille dette inn på tms og så velger du hvor mye prosent du tillater motorturtallet kan endre seg før den reduserer farten. Men nok om fendt, er 6R folk forventer og ønsker og lese om her!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sikkert JDmafiaen enige om at JD sine løysninger er di beste i traktorverdenen.

 

Skal våge på at har Valtra hatt like lite holdbare trinnløskasser som JD, så er det det argumentet Rune har gjentatt i det kjedelege, istedet for detta med spett i golvet, og at Valtrakassen ikkje er trinnløs.

 

Må da være bedre med ei Valtrakasse som ein &quot\;kjenner&quot\; litt at den girer, istedet for og stå på verksted med havarert autopowrkasse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Du mener kjørepedalfunksjon er at du kan regulere fremdrift med foten slik at kraftuttaket holder konstant turtall. Men hvorfor skal traktoren holde konstant turtall når man ikke bruker kraftuttaket? Poenget med en kjørepedal er at fremdrift også skal kunne reguleres med foten UTEN å være avhengig av turtall. Om traktoren trenger mer krefter f.eks opp en bakke øker den turtallet og reduserer utvekslinga. Ned bakken er det motsatt. Men fremdriftshastigheten er den samme. Dessuten mener jeg som sagt tidligere at en kjørepedal må kunne ta traktoren fra null til toppfart og tilbake kun ved bruk av pedalen.Uansett om den står flatt eller bratt. Når du hakker på Valtrafolket og påstår at Direct ikke er &quot\;ekte trinnløs&quot\; fordi du under tung belastning kanskje må skifte gruppe manuelt, må du finne deg i at andre ikke kaller JDs løsning en ekte kjørepedal.

 

Ang.helrammekonstruksjon så er det vel både fordeler og bakdeler. Ekstra vekt? Mindre servicevennlighet? Hvorfor er det så få andre merker som satser på dette om det er så suverent? Dessuten bør du dokumentere påstandene dine om drivstofforbruk.

 

Til slutt kan jeg gi en liten forklaring på innstilling av fast motorturtall på Fendt som du påstår er så komplisert:

1. Finn ønsket turtall med håndgass eller pedal

2. Hold inne knappen for motorturtallsminne i 3 sek.

3. Turtallet er nå lagret og kan sjaltes ut og inn med knappen.

Vanskelig?

 

Det er ingen tvil om at JD er kjempegode traktorer og at 6r blir en veldig populær serie i Norge. Påstander om at JD er garantert girkassehavari er selvfølgelig bare sprøyt. Men det må gå an å ha et nyansert og kritisk forhold til sitt eget merke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjørt Valtra T202 Direct i 2 dager, satt opp veistikker, må si att kjørepedal funksjon er helt suvern, det samme med brems på girkassen, slipper gasspedaln traktoren bremser ned og holder seg der. Kjører til vanlig 6920S med AP, og Direct er mye mere behagelig å kjøre med Pga kjørepedalen. Har ikke prøvd 6R men hvis den fremdeles ikke stopper opp med kjørepedal funksjon, står den veldig langt ned på min ønskeliste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Jeg er ikke spesielt forvirrett om hva kjørepedal. men det er tydelig at de som liker JD har egne fakta rundt dette, så da må vi bare få avklart hvem som har mest rett, dere eller oss.

 

Og du må gjærne komme med literpris på adblue, i 10l, 1000l og fra pumpe, så får vi se. Syns det er intressant å se på latebilsida, hvor Iveco skal levere Euro6 biler med bare adblue og ikke EGR, blir spennende å se om CNH gjør det samme. Og dette med dieselforbruk er jo i alle andre sammenhenger enn traktorkjøring veldig avhengig av den som er bak rattet, noe å tenke på for den med høyt forbruk?

 

Og jeg har prøvd å skifte starter på en JD 6310 en gang, det var at annet enn enkelt, tipper at det tar ti ganger så lang tid som å bytte starter på en Valtra T med laster, og den har ikke ramme. For den som har reparert en motor eller girkasse, ser man jo hvor sterk girkassa eller bunnpanna er, så ser man jo at det er en fornuftig løsning å ha motor og girkasse som bærende element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alt på denne &quot\;tråen&quot\; måtte jeg jo prøve litt forskjellig siden jeg snart skal bytte. Har til nå prøvd nye JD 6170, Fendt 718 og Valtra 163D, kun prøvd 6-7 t hver. For meg virket kjørepedalen til R&quot\;en gammeldags, Fendten og Valtran syns jeg personelig var helt overlegen med sine funksjoner.. Så da er JDr ute for meg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune hvorfor bråker 6R mer en valtra? Du sier de skal gå så stille når det er rammekonstruksjon. Er tunge og 7530 er 800kg tyngre en valtra 202, tror 6R er enda tyngre.

Hadde vært spennende å hatt en ny test slik BG hadde for et par år siden, nå kunne de hatt JD 6R125 . valtra N163D. fendt 516 og tilsvarende andre merker. Tror ikke resultatet hadde blitt så mye anderledes :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette paniske forsøket til Rune og forsvare JD (som ikke har kjørepedal) men iallefall 220 Vstrømmuttak...Wow!, ser jeg iallefall at både Fendt og Valtra er helt unike i sammenheng, innstillinger og funksjoner, lettkjørte og sånn en trinnløs traktor skal være!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom denne tråden blir jo fliret mitt breiere å breiere, det ser jo ut som de aller fleste som FAKTISK har prøvd både john deere, fendt, valtra direct osv osv, er enige om kva som faktisk er en FUNGERENDE kjørepedal, en kjørepedal er en pedal som faktisk fungerer fra 0-40(50) ikkje frå 3-40(50), dette kan jo folk som også har prøvd de forsjellige alternativa også bekrefte ettersom jeg leser her... Jeg er forøvrig en særdeles lykkelig eiger av en 2010 modell Valtra n142 direct, En traktor som går i varierende arbeid tilknytta gardsarbeid, traktoren har bare blitt bedre å bedre med programvarene som har kommet med tida, å nå med det siste 8,0 programmet er traktoren heilt fantastisk, Å kjørepedal med retarderfunksjonen gjør at eg slepper å bruke pedalene i alt arbeid, KUN KJØREPEDALEN, Men med 6r hadde eg som eg ser mått brukt pedalen eller vendegirspaka heile tida, kan med hånda på hjerte sei at eineste gong eg skifter girserie med dette siste programmet (noko som er gjort med et lite knappetrykk) er når eg kjører slåmaskinen eller slepesnitteren i bratt terreng, eller bruker 4skjers vendeplog eller andre TUNGE Jordredskap, dette gjøres kun når eg begynner å når eg slutter på stykket. Men på vanlig veikjøring skjer det aldri, så eg har aldri hatt momentavbrudd pga seriebytte, Å du Rune bør heller prøve en valtra direct før du snakker om denne... Du har ikkje snøring kva det er snakk om, gå å legg deg :-) Du har aldri prøvd den engong, du snakker bare ukonstruktivt lauskrutt.... Seriebytte på vatraen er kun peanøtter i forhold til alle ulempene kjørepedalen til JD tilfører med vendefgirnøytraler å klutsjing... Dessuten kjenner jeg 3 stykk med 30 serie med autopowerhavari på ca 2000 timer, en 6430 å en 6530, å en 6630 som varte 300timer, alle 3 som jordbrukstraktorer, så den autopoweren i 30 serien kan dere bare ha.........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt min 6930 nå i snaut 3 år, 6700 timer og presser ca 9000 rundballer i året.. Jeg fikk en 182D på prøve da min egen måtte på verksted under pressing og kan si det slik.. det ble veldig kjedelig og få tilbake min egen... Klare og sammenligne disse to traktorene som noen gjør her sier meg bare en ting!! de har ikke prøvd! dermed ikke sagt at traktoren er dårlig, tiden er bare gått forbi dem..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du treng ikkje sitte med foten på kjørepedalen til Valtra, finn den hastigheten du ønsker og trykk inn bryter (cruise kontroll)i armlenet så holder den konstant hastighet under arbeid, likt med turtall, to minner for fart og 2 minner for turtall, så kan du regulere hastighet med kjørespak helt til stopp og opp igjen ønsker du litt mer fart kan du finjustere underveis, på vendeteig kan du trykke pedalen ned så øker den, slipp pedalen og den kjører i det du har satt den til, på den nye 3 serien til Valtra kan du nå velge med å vri på en bryter om den skal prioritere fart eller turtall. Ingen problem å kjøre med 23 tonn på henger på en skogsbilvei, for best komfort og utnyttelse, ett trykk for arb omr C. Retarderen holder deg nedover. Sier jo litt Rune at de JD folka her inne som faktisk har prøvt Valtra litt er meget fornøyd, tror ikke du hadde innrømmet at Valtra var bra uansett om du liker den eller ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Kjører JD AP selv og er fornøyd med det, kunne nok veldig godt tenke meg f.eks Fendts girkasse istedet, men sammenlagt så er JD`n veldig bra til mitt bruk.

 

Tror det er mye enklere å presse/slå med Fendt enn du tror. Har sittet på mens naboen har presset. Mener at han stiller inn en hastighet på cruisekontrollen, da er det pedalen helt i gulvet. Ved start etter full balle mener jeg at han tråkket litt på pedalen for å få den igang og trukket inn cruise knappen. Da økte traktoren til angitt hastighet. Da den nærmet seg full balle trykker han igjen pedalen i bånn slik at cruisekontrollen deaktiveres og hastigheten justeres med pedalen ned mot null. Alternativt tror jeg også at man kan trykke på cruise knappen for å stoppe traktoren.( tror den må få en impuls fra pedalen for å komme igang igjen før man kan trykke ned cruise knappen igjen.) Stemmer ikke dette sånn noenlunde, Fendt-folk?

 

Uten å ha prøvd andre trinnløse traktorer i arbeid enn Fendt og T7 med henger og JD AP med slåmaskin så vil jeg tro at de fleste andre enn JD som har pedalfunksjon fra 0-maks har en eller annen form for cruise funksjon tilsvarende det jeg beskriver.

 

For å ikke bruke foten når du presser, Rune, så ser jeg for meg at MF sin funksjon med at du kan regulere fremdriftshastigheten med vendegiret som ellers betjener hurtiggirene heller ikke er helt dum. Gleder meg forresten til MF kommer med frisikt og trinnløs med JD sin hytte, hehe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox, du bør kontakte din lokale Valtra forhandler og prøve en Valtra D, ingen kan utfordre deg til å prøve når de ikke vet hvem du er... få satt deg litt inn i den før du tar den hjem, kos deg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Her tar det jo helt av! Det er jo en konstant heksejakt her inne. Er jo dog litt gøy med en viss temperatur! Over til saken..

 

Kjører til daglig Fendt og JD. Har dessverre ikke fått prøvd ny R med kjørepedal i pto-modus. Jeg synes JD og Fendt har sine fordeler til hvert sitt arbeid. Fendten er en myk katt som bare mæler seg fremover. Jeg skal ikke legge under en stol at fendten har en finere motorgange og har bedre betjening, men det er jo min smak. Det jeg savner med Fendt er et hjul i kjørespaken som kan justere crusie kontrollen under for eks pressing. Er fullstendig klar over at på slutten kan jeg regulere med pedalen, men det er for tungvindt synes jeg. Å sitte å kjøre presse en hel dag med kjørepedal er for min del uaktuelt. Blir utrolig sliten i foten. Det kjørepedalen er fin til er å snu på vendeteigen og under rygging. I slåing er den jo suveren. Ta JD i pressing, synes den er bedre enn fendten til den oppgaven. At den ikke stopper helt opp hvis jeg drar spaken bak eller slipper pedalen (ny R) er for meg ikke viktig. Jeg er borti vendegiret uansett. Må jo bakover å plukke opp sølet?

 

Uten å ha prøvd ny R kjenner jeg til hvordan kjørepedalen og aktivering av den foregår. Jeg vet jeg kommer til å savne en crusie funksjon under pedalkjøring, som Fendt, Valtra og andre har. Man må bort på konsollen og skru av pedalmodus for å få det hos JD, det ligger ikke i armlenet... Det er et minus i mine øyner, et mye større enn at den kryper 1 km/h ved slipp av pedal.

 

Over til pedalkjøring UTEN fast turtall. Slik jeg kjører jeg i dag ved brøyting og lasterkjøring synes jeg det er fint å flytte foten over på bremsen og regulere fint. Synes det er enklere å presisjonkjøre slik kontra fendt. Ta for eks når jeg rydder kryss med fendten kontra JD. Så bruker jeg kjørepedalen/gasspedalen hos begge to. Slipper jeg den på fendten stopper den ikke fort nok og jeg må på bremsen. Men trykker jeg på bremsen skyver traktoren etter i pedalmodus. Det liker jeg ikke! På JD er jeg kjapt litt innom bremsen, som forresten er en klasse over fendt, før jeg endrer kjøreretning. Så til sånn kjøring synes jeg det er en fordel å kunne justere med bremsen, med dog min smak.

 

Nå vet jeg ikke hvor fin JDR er på pedalen ved bruk så det skal jeg ikke uttale meg om. Må prøve en først. Håper å gjøre det ganske kjapt. Når det er sagt synes jeg at Fendten er utrolig fin og myk kontra mine 30-serier, særlig vendegiret. Derfor liker jeg Fendten hakket bedre, selv om den har dårligere hytte og mangler klimaanlegg.

 

Valtra D har jeg såvidt prøvd. En halvtimes tur etter veien med en N142D og en slåmaskin i trepunkten. Jeg syntes ikke den dro nevneverdig godt, men nå er jeg jo vant til 6-syl. Den var ikke stille i hytten, 820 og 7530 var betydelig roligere. Likte ikke alle knappene i høyrekonsoll. Det jeg likte og har alltid likt hos valtra av joystikken, vendegiret og rattet. Nå fikk jeg ikke prøvd den i arbeid. Det må jeg jo få gjort før jeg kan uttale meg mer om den. Men mitt inntrykk er at Valtra er en bra traktor.

 

Vi kan diskutere og rakke ned på merker men blir aldri enige. Vi vil ha forskjellige meninger. Hvilken traktor man velger til slutt avhenger jo av hvilke løsninger man liker best og vektlegger. Det avhenger igjen av bruken. Selvfølgelig stiller serviceapparatet og pris en stor del inn.

 

Jeg ønsker nå høre hva R-eiere synes om traktoren og hva de har å utsette på den. Håper de fleste er fornøyde og at den lever opp til forventningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Ja da har du vel rett da, JD har kjørepedal, men JD har jo fremdeles en betjening som ikke kan måle seg med konkurentene, så da er vi jo like langt. Og at du skiftet starter på 6310 med laster på under 1 time, det tror jeg ikke på, ganske enkelt. Og poenget var at ramme er veien i dette tilfellet, så dette enkelteksempelet beskriver veldig bra det jeg mener.

 

Og Rune, du skriver at adblue er omtrent like dyr som diesel, hvor får du tak i diesel til ca. 3,85kr/liter, der skal hvertfall jeg kjøpe diesel heretter. Og når du er så godt i gang så kan du jo også finne ut hvor mye det koster å bytte partikkelfilter på JD og hvor ofte det må gjøres, det er jo også en del av regnestykket.

 

Idefox: Ja, Valtran starter i pedalmodus ( hvis en skal kalle det det ) slik en skikkelig traktor skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! her er det mye fram og tilbake om 6R sin kjørepedal . Jeg venter i spenning om det er noen som har et seriøst innlegg om emnet ! Har kjørt med kjørepedal i ca.1400 timer. Traktoren er maserati blå, og bruker adblue til 3 kroner pr l +moms.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Interesant debatt :). Syns det er mange fornuftige innlegg her, og svært få som er fornøyd med det som JD har kommet med. Jeg trodde ikke det kunne være sant, men det var det. håper JD tar hintene og gjør noe med det. Å være størst i verden er ikke det samme som å være best. Dette burde de ha sett og gjort noe med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Du har tydeligvis ikke prøvd Valtra Direct, men det trenger du ikke heller, for du vet jo akkurat hvordan den er fra før, fint for deg. Hvis du leser innlegg i tråden av Idefox innlagt 11 oktober 16.00 så kanskje du skjønner hva jeg mener med at Valtra starter i pedal-modus. Og hvis du ikke kjenner kostnadene ved partikkelfilteret så er det jo rart at du vet at at adblueén gjør driftsutgiftene så høye. Om du må innvestere i ei dyr pumpe til adblue så er jo det en livstids-innvestering, hjorten må jo ty til de også, så du slipper jo ikke unne. Og så lurer jeg litt på hvor du bor hen landet siden du ikke har et isolert rom å sette adblue i, er det ikke minusgrader der du bor?

 

Jensb: Nei, SCR-systemet er sikkert ikke feilfritt, men hvis du skal kjøpe ny traktor så kan du jo kjøpe en uten elektrisk tipputtak, klimaanlegg, elektrisk styrte løftearmer, clutchtritt vendegir, forakselfjæring, LS-hydraulikk osv, da blir det færre sånne drittfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , har fulgt med litt på debatten her,og den har vell sklidd en del ut fra det opprinnelige,å her kommer det mer,:). je har nå både Valtra T190 cr4 og Jd 7530 ap ,så jeg er nå ikke helt merke låst .når det gjelder autopw kassa så er det jo noen mangler når det gjelder programering /innstillings muligeheter, men største savne er kjørepedal , men liker veldig godt krypefunksjon og den enklebetjeninga og 0 til 50 km uansett belastning,og kassa holder jo igjen som en vanlig kasse når du bruker den riktig, Jdn går med 240 hk i motor og pasert 4000 timer uten noe problem, vet andre merker som har problem med trinnløse kasser,vet da om noen fendter og valtrar med kassebytter, er betenkelig at selgern av valtra i distrikte ikke vill selge direkt på grunn av mye tull, blir nåk ikke direkt på mei før det kommer no nytt/oppgradert,har ikke hatt noe store problemer med Valtran ,grei kjørekomfort,men har slitt noe med at den er &quot\;dårlig&quot\; sammenskrudd fra fabrikk ,har så vitt prøvd 6125r og 6210r, men første verson uten kjørepedal , (ikke oppdatert softvare ennda).hytta og den nye terminalen var veldig bra ,men må teste den mer før det blir no konklusjon,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...