Gå til innhold

John deere 6125r


Gjest

Anbefalte innlegg

Ventet det svaret Rune. Valtra går fra 0-50 JD fra 3-50, hva er trinnløst? Tru ikkje samme kårkallen som klarer å kjøre JD 20 serie er like fornøyd med 6R. Prøv Direct når caravanen er rundt, dei har fått ny virkamåte på den nå, enkleste å stille inn på markedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Rune! da han fått en valtra som er lik min Jh 6930, den står også for det meste på verksted... Og siden den ofte er der har jeg fått den glede av og prøve mange traktorer siste 3 år.. Og gleden av å prøve en T182d med kjørepedal var fantastisk da en presser ca 9000 baller i året.. Og desto større var skuffelsen da jeg fikk prøve den nye 6r serien med kjørepedal og dens funksjon, den er ikke på høyde med andre.

Kan heller dessverre ikke forstå hva du mener med at valtra er &quot\;vanskelig&quot\; å lære å kjøre for ny sjåfør, både meg selv og mine sønner hoppet rett inn i en travel dag uten opplæring uten problemer eller nødvendig stopp.. Bare så det er sagt så har jeg i det siste prøvd en forskjellig og kan trygt si at det er mye som overgår min 2010 mod Jh 6930..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Dette er jo gøy :)

Om traktoren går i 3 eller null på tomgang har då ingenting med trinnlaus eller ikkje å gjer, det er et valg dei som har programmert traktoren har gjort, som kun går på betjeninga.. Eg for min del klarer legge foten på bremsa hvis eg vil ha traktoren til å stå stille, eller vippe vendegire til midten.

Og flott er det, at det fins særpreg og identitet,i dette eksempelet hos John Deere..

 

Rune sitt poeng her vert ikkje oppfatta.

Det poenget er at Valtra direct har mekaniske gir som må forhåndsvelges uten belastning. Dette er gjort for å få best mulig virkningsgrad, ved å ha fleire reint mekaniske utvekslingar i girkassens register, og er ein bra ting.

 

Jd si løysing her er ein Powershift som gir 4(?) utvekslingar i girkassen med rein mekanisk overføring undervegs når den girer opp.

 

Poenget til Rune er at dette med giring skjer automatisk i ei trinnlaus girkasse.

Det er altså ikkje noko sjåføren eingong treng vite om, men som ordnes av datan i girkassen.

Altså kan du velge ønska turtal og hastighet elektronisk når som helst, utan å planlegga kva gruppegir du treng for oppgaven, då motor og girkasse arrangerer dette etter beste evne ut frå ønske du kjem med gjennom håndgass, kjørepedal og girspak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune du har mye rett i det du sier, men når det gjelder JD så ville jeg valgt 20 serien før 6R, Kjørepeddalen er som å flytte spaken ned til gulvet og en dårlig løsning. Syns JD har tatt alt for lett på dette og funnet en løsnig i full fart som de ikke være fornøyd med.

 

Når det gjelder Valtra er det ikke heilt som du sier, softweren er forbedret mye og fungerer nå som den skal. På 3 serien har de nå fjernet turbinfunksjonen og lagt inn respons stilling der. Legger du inn automatisk skifte av gruppegir skjer det lynkjapt og du merker det nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

&quot\; Når det gjelder Valtra er det ikke heilt som du sier, softweren er forbedret mye og fungerer nå som den skal. På 3 serien har de nå fjernet turbinfunksjonen og lagt inn respons stilling der. Legger du inn automatisk skifte av gruppegir skjer det lynkjapt og du merker det nesten ikke. &quot\;

 

Er dette slik å forstå at det fungerer som en dyna-6, med elektronisk giring på gruppegir, men med hurtiggirmodul bytta ut med trinnlaus?

 

Begynner jo å likne noko då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med 3 serien? er det de nye som har sluttbetegnelse 3

Eks N163? Jeg har lite erfaring med nyere valtra, kun kjørt T182D som jeg fikk låne da min var på verksted, og den hadde da trinnløst respons hjul, det var en 2012 mod.. kjørte noen få lass med gruss, ca 18t bak, la inn automatisk skifte av gruppegir og jeg merket det nesten ikke. Noe jeg syns var mye bedre var nedover med mye vekt, der er den en nok mer behagelig en den jeg har, valtran holder godt...

Om jeg skjønner deg rett valtra er 182d en 2 serie? rart det var trinnløs respons hjul på den.. om det ikke er forskjell på N og T serie da?..

Skal sies at jeg har vært veldig fornøyd med den jeg har da selv om det har vært litt &quot\;legebesøk&quot\; tiden jeg har hatt den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så interressant det er å høre om alle andre traktorer en JD 6125r, så vil jeg bare fortelle at jeg pleier å klikke meg inn på denne tråden for å lese om nye 6r, ikke for å lese en egen debatt om Valtra Direct. Da kan dere heller finne fram den tråden og fortsette Direct diskusjonen der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sei meg enig med sørlandsbonden her, lat oss holde oss til 6r takk:) sidan diskusjonen går om kjøyrepedalen til 6r, kunne det vert artigt å høyre frå nåken som har kjøpt 6r om erfaringane deres, er den so dårlig so det høyrest ut som, eller er det berre for å få &quot\;deres&quot\; merke til å høyrest bedre ut?\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere!

Er greit at folk har egene meninger, men å rakke sånn på JD blir litt dumt synes jeg...

 

Hele 6R serien er helt fantastisk etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en JD 6150 her om dagen, bra traktor det men ikke på langt nær så bra som Valtra Direct. Valtra har som de fleste kjenner til helt trinnløse traktorer fra 0-50 km t og en suveren kjørepedal, lette innstillinger på det meste, nå kan du og velge enkelt om den skal prioritere konstant fart eller turtall. JD stopper ikke om du slipper pedalen, kan ikke kalles for god trinnløs uten en god kjørepedal. Synes og JD har blitt vel høy på nasen på den nye typen. Valtra har fått bedre panser og bedre sving. På Valtra finner du både kjørepedal og kjørespak, du kan velge va du vil bruke, forskjellen med de andre er at Valtra har 4 arbeidsområdet der de andre har 2, bedre utnyttelse av moment til en hver oppgave, du kan bruke 0-50 på alt, men blir det overdrevet bratt og 20 tonn bak. bør du velge 0-26 ©, men det kan og velges automatisk. FK kjører nå med 5 års garanti, men haken her er 3000 i egenandel... hva er da vitsen? Valtra har 5års fabrikk garanti uten noe egenandel. og har JD fått bukt med alle girkasse havari på den nye??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hold det innenfor tema syns jeg også :)

Når det er sagt syns jeg det er litt moro og høre hva andre sammeligner JD kjørepedal mot andre.. Jeg har i siste 18 år kun hatt JD og er vel det man kan kalle blind for noe annet..hehe.. Har hatt min 6125 i ca 2 mnd og har litt blandet følelse for hva jeg syns.. Jeg syns det er en fantastisk lettkjørt fin traktor med mye komfort osv, det meste er slik jeg forventet av en ny JD igjen.. MEN.. Da jeg skrev kontrakt så jeg veldig frem til å få kjørepedal.. Hadde ikke prøvd noe annet en Deutz sin kjørepedal og fikk til svar at slik var kjørepedalen på 6125 også.. Desto større ble da skuffelsen min da den for min del ikke kan sammenlignes det jeg trodde jeg skulle få.. Det er en av 2 ting som irriterer meg, det andre er vibration i hytta ved et vist turtall, det er nok kun min da jeg ikke har kjent det i lånetraktoren som er en tilsvarende.. 2 ganger har den vært inne uten hell.... men på det 3dje blir vel alt bra der også \;) Noen andre som har kjent vibrationer?

Uansett, er veldig fornøyd og det blir nok hjort på neste kjøp også :)

Hadde bare selger opplyst om hvordan kjørepedalen egentlig virket hadde nok ikke skuffelsen heller vært så stor..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt å lese, men ser fokuset glir litt vekk fra det det dreier seg om. 6R er jo en knallbra serie traktorer. Kjørepedalen er blitt et stort tema her, har sjøl prøvd 6150R på FK's karavane, og ble imponert over traktoren. Prøvde også kjørepedalen, som var en ny opplevelse for meg. Kjører sjøl 6430pr, og 6030 serien har i stedet for kjørepedal en funksjon i commandcenter hvor du kan stille inn ønsket hastighet på kraftuttak, og da prioriterer traktoren det. Ved AP girkasse kan du også stille inn ønsket fart. Dette er jo akkurat det samme som kjørepedal! Skjønner ikke hvorfor alle synes det er negativt at JD ikke har hatt kjørepedal før! Alle traktorer er jo ikke like. Støynivået i hytta til 6R er noe bedre enn 6030, pga lengre avstand mellom panser og hytte. Og panseret til 6R er jo bare barskt!

 

Nå må valtrafansen slutte å skryte av Direct, den er jo ikke helt trinnløs. Du må jo til og med velge gruppe før en bakke slik jeg har forstått det. Poenget med trinnløs er jo nettopp at du skal slippe dette. JD's autopower er kjent for å være blant den enkleste og samtidig veldig avansert girkasse. Den er heller ikke helt trinnløs, men du slipper i hverfall å tenke på hvilken gruppe du skal velge. AP har 4 hurtiggir. Og det er absolutt ikke et minus at du må holde på bremsepedalen for at den skal stoppe. Det er heller et pluss, for ved lasterarbeid kan du finkjøre med bremsa. Er alle virkleig blitt så late at de ikke orker å holde på bremsepedalen? I forhold til Valtras turbinkobling har du mer kontroll med JD's AP.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjorten...

Synes du burde prøve en traktor med skikkelig kjørepedal....

Jeg har også JD.. 6930 og det kan ikke sammenlignes med å kjøre en med kjørepedal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mc..

Beklager utrykket.., la meg heller si... prøv en annen traktor med kjørepedal en JD som stopper da da man slipper opp, og man derfor slipper å bremse selv... Som JD mann i dag var det et veldig hyggelig bekjentskap første gang jeg prøvde en traktor som hadde den funksjon.

Ser forøvrig at Fjellbonde også har gitt utrykk for sin skuffelse over kjørepedalen kontra Deutz, men alikevel ikke gjør traktoren ubrukbar.

Forstår også Rune her som nok er mer ihuga JD mann en meg at den kjørepedalen er god nok til hans bruk.. Lurer alikevel på om ikke du Rune har veldig mye flate fine jorder du presser på siden du ikke savner en full stopp på kjørepedalen ? bare lurer for det er i bratt terreng jeg for min del syns det var et fantastisk bekjentskap med kjørepedalen som den jeg fikk prøve i Valtran.. Skuffet meg at JD ikke har samme funksjon da jeg prøvde en 6190.. Og utover det så gikk jeg ut med et stort smil da jeg leverte den traktoren tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kunne se var det vel faktisk Rune som drog Valtra inn i denne debatten, han har vel vondt for å se at Valtra har en skikkelig trinnløs traktor, noe som ikke JD har enda...+ de har ett alt for stort og klumpete panser, mer støy syns jeg og det var i de nye JD kontra Valtra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune du trenger ikke kjøre Fendt eller Valtra på pedalen, er cruescontrol på de som er veldig enkel å bruke. Ved laster arbeid vil du kvele motoren i JD om du ikke bruker klutch eller bremsa for å holde igjen traktoren. JD hadde den enkleste simpleste trinnløse giringa og det har de enda. Har det siste halve året kjørt Fendt, MF, Valtra og JD med trinnløs girkasse og bare JD skuffet meg.

 

Tror det var meg som drog inn Valtra i debatten, men det har satt fart på den og er bra og ha noe å samenlikne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe litt anna, eg leste i eit anna forum ang start stop av pto på bakskjerm, at det måtte klargjerast på skjermen inne i hytta før kvart bruk,stemmer det? Tungvint når eg skal kjøyre møk i tilfelle.noen erfaringer med dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt komisk å se de som &quot\;til the bitter end&quot\; må forsvare &quot\;sitt merke&quot\; :-)

Skulle nesten tro de hadde utviklet traktoren selv eller har økonomiske interresser i fabrikken!!!

Det vil vel alltid være slik at det er både plusser og minuser med alle merker/modeller.

Hvis det er slik at JD ikke har &quot\;autohold&quot\; på sin kjørepedal er selvfølgelig dette et stort minus for mange så lenge konkurrerende merker kan tilby det.

Mulig at Rune kan overbevise seg selv om at han ikke har behov for en slik funksjon, men hvis vi først prøver å stritte imot utviklingen så trenger vi vel strengt tatt ikke trinnløs transmisjon heller? Det ble både freset snø og laget rundballer før også:-)

 

Særlig der det er mye bratt terreng er det for meg helt innlysende at en &quot\;autohold&quot\; funksjon må være en meget nyttig og sikkerhetsmessig bra funksjon.

Så dersom dette stemmer ang JD 6R og 7R, er dette etter mitt syn en vesentlig svakhet/ulempe med deres trinnløse transmisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er at når du kommer f.eks opp en brat bakke og stopper, så blir traktoren stående dønn i ro uten at du aktiverer noen bremser.

(NH T7 sitat)

&quot\;A key safety feature of Auto Command is Active StopStart. When the tractor is brought to a standstill, the transmission prevents the tractor moving backwards or forwards. Even with a heavy load. When the transmission takes up drive there is no risk of roll back on steep inclines. For safe parking, an electronic brake is easily engaged via the shuttle lever.&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke som en JD fanatiker, men er veldig godt fornøyd med JD. Ca 25 % av alle som kjøper traktor kjører faktisk JD, og det er nok en grunn for det. Nok om det.

 

Jeg har hatt JD med Autopower i ca. 3 uker, og er veldig fornøyd. Til mitt bruk, og med en tilsvarende JD med powerquad synes jeg det er en fordel å ha like bakstusser å koble redskaper på. (hadde Valtra, men å kjøre henger i trekkroken på den langt inn under hytta var helt forferdelig etter min mening - elendig sving, og det i kombinasjon med lange trekkstenger var ikke like greit for slanger, aksel og annet med triangelen påkoblet.)

 

Ok. Jeg kan slevfølgelig også tenke ut noen forbedringer for girkassen. Ved vending i bakke så rekker girkassen å komme i N før du skifter retning, det var litt tilvending å koble redskap, men nå klarer jeg å lure den helt fint med bremsa. (valtra med vanlig clutch var her helt grusom, etter tre år klarte jeg ennå ikke kjøre mykt inn mot et redskap)

 

Veldig enig med Rune, jeg kunne godt tenkt meg kjørepedal når jeg slår. Nå drar jeg AP spaken bakover når jeg nærmer meg vendeteigen. Hadde vært kjekt å gjort det med foten når høyrehånda skal betjene slåmaskinen.

 

Men, men, i utgangspunktet så har jeg ikke så mye å si i denne diskusjonen for jeg har aldri kjørt en 6r enda. Hvis det er som noen sier at det ikke er kjørepedal tilsvarende Fendt, Valtra, Deutz etc. så tror jeg nok jeg også hadde blitt skuffet. Men til veldig mange sine bruk tror jeg JD sin AP holder lenge. Har kjørt NH, Fendt og prøvekjørt Deutz, men ingen er så lettfattelige som JD sin. Så kan det bare være at den er noe simplere i innstillinger, den er i alle fall enklere å skjønne (Eks. når Top Gear skulle prøve kjøre traktorer så tror jeg det gikk et kvarter før Fendten ble startet, og etter en halv time hadde de enda ikke klart å kjøre av gårde).

 

Nå sklir det visstnok litt ut her, håper å få lest litt mer om 6r........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...