Gå til innhold

Brøyteprisar.


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå får det bli slutt på denna grininga fra dere bønda.

 

Ikke nok med at det er vi skattebetalerne som brødfør dere gjenom hele året i form av tilskudd så skal dere jammen meg ha penger for å måke snøen for oss også. Hadde det vært litt tak i dere og dere hadde vist litt taknemlighet for at vi holder liv i denna gjengen som det samfunnsøkonomisk hadde vært bedre tjent med å uføretrygde! så hadde jeg skjønt det, men nei da. Dere går gud og enhver mann i næringa og har faste jobber ved siden av. Hvis dere er så dårlig tjent med denna gardsdrifta så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke avvikler.

 

Men fin traktor skal dom ha, ikke 400.000, ikke 500.000 men 6-7-800.000 skal det koste for å få en doning med skjær på for å dytte snøen ut av vegen. Nei få beina ned på jorda og tenk dere om. Men det er vel som det sies. Det er ikke noe som heter sunt bondevett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest valtra_pwr_1

Oij, oij..

 

Jomar!

Du mener at det er skattebetaleren som brødfør oss bønder? Det stemmer vell ikke helt! Grunnen til at vi får tilskudd, er at sånne som deg skal ha billig mat. Dessuten betaler vi bønder også skatt! Og grunnen til at vi må ha jobb ved siden av er pågrunn av at vi får for dårlig betalt for varene vi leverer. Og hvis du ikke vil betale det det koster kan du jo måke snøen selv? Vi bønder har faktisk et samfunnsansvar, ved å holde kulturlandskapet. Og hadde det ikke vært for bønder hadde det heller ikke vært mye følk i distriktet.

 

Så jeg vil nesten si at du kaster stein i glasshus her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh!

Neida!! Det er mye vil ha mer syndromet som herjer i denne debaten. Skatten kommer jo ingen utenom, bortsett fra en og annen korupt representant fra det diktaturet av ei regjering vi har. Så den skal dere ha. Men hvis dere hadde vært litt sparsome, ikke hatt hytter i fjellheim og ved strandlinja og faktisk jobba litt selv i stedet for å leie inn polske arbeidere til å måke møkka å vaske huset så hadde du sett dette du også. Den vanlige mannen i gata ser bønda kjøre store traktorer med siste skrik av utstyr mens han snakker i mobiltelefon, å når han parkerer den så klyver han ned i en XC 70-90, X5 eller en mæsje av en større utgave. Da blir det feil å klage! Det er nøkternhet jeg snakker om. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen Joar. Du har helt rett, nyansert og bra. Det er ikke alle som brøyter som er bønder. Så de må jo ha betalt for å brøyte. Du skjønner vel at vi som er godt vant må ha skikkelig utstyr for komfortens skyld, og effektivt opplegg for å komme oss fort tilbake på hytta. Hva jobber du med som er så misunnelig? Mener du ærlig talt at jeg skal bytte den trafikksikre og miljøvennlige Lexushybriden min mot en forurensende Avensis?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok ikke det jomar sikter til er helt representativt for den norske bondestand... er vel oftere å se de i litt gamle slitne volvoer:) Men han sier noe dere alle bør tenke litt over. Og det er hvordan folket ser på de få bøndene som er igjen. husk det har krympet fra ca 200 000 bruk på 50 tallet til ca 50 000 nå.... og det er vel bare et fåtall som vet at maten i butikken kommer fra bonden ved der hytta er.... Er vel et enda mindre antall som forstår at tilskuddene til bonden er en direkte reduksjon av matvareprisene i butikken...!? Men i brøytesammenheng er det vel få traktorer som går i bare brøyting... brøyting har vel kommet som en ekstra jobb for å ha inntekt i vinterhalvåret... er jo samme traktoren som går på jordet som i snøen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;godsbesitter\&quot\;

Jeg arbeider ikke jeg. Har et aldri så lite bruk selv og i den sammenheng arvet jeg også en god slump penger som jeg nyter gode renter av. Samtidig la jeg ned driften og bruker beitene til utflukter i ro og mak.

Men jeg klager ikke.

 

Starter Lexushybriden i denne kulden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar:Kan du fortelle meg hva din pessimisme til landbruket har med denne diskusjonen å gjøre?

Mitt tilfelle:

-Hytta på fjellet er ei lita seter høgt til fjells som blei bygd rundt 1900...

-XC 70\'\'\'\'en din er her en 240...

Andre er bedre stelt enn andre,MEN sånn er det, samme om du er bonde eller noe helt annet.

 

Men ja,brøyting har jeg,for å spe på inntekten.

 

Vi bønder har mange timer i en traktor i løpet av et år.Spesielt under brøyting (og innhøsting...) blir dagene lange.

Da går det ikke i det lange løp å ha traktor fra 80 talet.

 

Syns ikke dette er rett plassen å være negativ til landbruket.

Noen vil drive kun gård,noen vil kombinere med annet.

Syns det må gå an å få velge selv,uten å få kjeft fra deg?

 

Respekterer at du har dine meninger,men syns det blir for umodig å kjefte på oss,som faktisk gjør vårt beste,365 dager i året,for å få norsk melk og kjøtt på bordet ditt...

 

Skal vi prøve å holde oss til topic?

 

Det var min mening.

Fortsatt god helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hmm, kansje jeg skulle selge gården å leve på rentene av pengene jeg fikk...God ide du, da kan jeg sitte i sofaen å klå meg på ballene hele året å ikke gjøre en dritt...

 

\&quot\;Samtidig la jeg ned driften og bruker beitene til utflukter i ro og mak.

Men jeg klager ikke\&quot\;.

 

Ser ikke annet enn klaging på deg...\;-)

 

Og forresten Mercedesen min er lettstartet i kulda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
jo da fålkens, det er ikke rart enkelte av ola normann reagerer på enkelte bønder og biler.enkelte har BMW, MB, VOLVO og andre dyre biler, men det er også en del av dem som ikke får handle kraftfor, kunsgjødsel uten kontant betaling. så det er ett spørsmål om og komme seg på jorda. men det er jo heller ikke slok att fordi om du driver i landbruket så kann du ikke kjøpe disse bilene, vi har jo samme reglene vi som ola normann???. jeg kjører selv en SKODA OKTAVIA 4X4 TDI 2007.DEN JEVNE GÅRDBRUKER HAR SOM REGEL EN SLITEN ARBEIDSBIL/PIKKUPP OG EN STASJONSVOGN/V70,A4,A6 AV NYERE DATO.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...