Gå til innhold

Brøyteprisar.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis du velger en norsk snekker med svennebrev til 200 kr timen er det 50% sjanse du ender opp med en Bonde med snekkerfagbrev, hehehhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar
Det er klart det finnes mange flinke snekkere i utlandet også,men det er ikke det som er poenget.Jeg mener man må tenke litt langsiktig ellers havner vi alle på trygd tilslutt.Det er kanskje å spore litt av men man kan sammenligne dette med priskrigen bonde vs entreprenør ang.offentlig snørydding.Nå er det jo bønder som brøyter riks.og fylkesveier med traktor flere steder i landet pga at de har priset seg ned.Synes ikke det er riktig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hvor får dere snekkere til 200 kr timen? Skal du ha en snekker på NATTA må du nok ut med 450-500 kr timen og det er uten traktor. Skal du leige en selvstendig maskinfører i dag koster det 300 kr timen på dagtid. En traktor bør vel ikke ligge under 1,50 kr/hk, så med 200 hk blir det 300kr/t. redskapen må jo og betales, så må vel ha ca 80 kr/t for det og. Når jeg legger ihop får jeg da 680 kr/t på dagtid, natt må jeg ha ca 150 kr til. Er vel noen bønder og entrepenører som liker å jobbe dugnad for stat og kommune, er det verdt det? har du ikke råd å holde traktorså er det bedre å legge ned!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til valtra.

Hvis du hadde lagt inn et anbud på brøyting per time til 680 dag og 830 natt så tror jeg du ville ha stått uten arbeid både hos mesta og kommune.Her i min kommune har de såkalte proffe entrepenørene time pris på 450-500 og det er med lastebil,jeg vil tro at lastebil eiere har større utgifter enn jeg som har traktor og som i tilegg kjører på avgiftsfri disel.Jeg ga ett anbud til mesta på 550 kr per time men da prisa jeg meg helt ut fordi en lastebileier kom med et anbud på 450,grunnen var at han måtte syselsette folka sine i arbeid vinterhalvåret sa han til meg pga av frost og generelt lite arbeid om vinteren,da han har lastebiler og gravemaskiner.Hva er forskjellen på proffe og ikke proffe entrepenører da er det antall maskiner?Proffe entrepenører jobber veldi mye dugnad for å syselsette sine egene vinterhalvåret,det er vel bedre økonomi i det enn permitering,det skjønner jeg som Bonde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Kjører billigere en den summen jeg nevnte her, men er det som det burde være. Kjører på 4. året på kontrakt for mesta og prisene da var mye lavere en de er nå. En maskinfører får ca 50 kr/t mer i lønn en for 4 år siden, dieselen har og steget mye så blir ikke mye igjenn. Er nye anbud her neste år og kommer til å legge inn pris på 600 kr timen+ beredskap for traktor uten redskap. Kan heller hugge ved en å kjøre gratis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Opp: Hva har det med saken å gjøre? Er vel ikke noe som er mer useriøst som lastebilbransjen, byr under hverandre og bruker polakker. Sett Løyve prisen til 300 tusen, de fleste bønder ville ikke hatt problemer med å få garanti på det. Har sagt det før 50 km traktorer er ikke konkurent til lastebilen i transport, men det er polakkene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

valtra:ser at du har for vane å ta ting ut av sammenhengen,når jeg nevner lastebil trenger jeg ikke noen utredning ang.bransjen og er polakker plutselig udugelige nå da og snekkerprisene som er nevnt tror jeg er eksempler.Med løyve på inntektsbringende arbeid med traktor mener jeg at da får du luket ut de som brøyter for en kaffekopp og de som tar dette seriøst kan drive med priser som gjør vintervedlikehold lukrativt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Er det ikke derfor vi er her, hehe. Litt seriøst, tror vi er enige OPP. Er bare det at Syns ikke systemet med løyver har gjort lastebilbransjen mer seriøs. Har ikke noe mot polakker, men skal vi jobbe for den lønna de får er det bedre å slutte. Tar du poenget OPP?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG:Hvis det er i egen næring som bonde du tenker så blir det egentransport altså da blir traktoren en hjelpefunksjon i forhold til virksomhetens hovedaktivitet=unntak fra løyveplikten,men hvis du mener kjøring mot vederlag=løyve.Ei løyveordning sikrer en trygg og tjenelig transport for brukerne og like konkuransevilkår mellom utøverne.Skjønner at noen kan bli litt røde i pæra av dette her men har faktisk litt tro på det...tror også det faktisk er påkrevet i visse tilfeller, men som med traktor/nyttelast=tut og kjør........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: skal jeg måtte ha løyve for å kjøre snø og ved med min massey ferguson 35? syntes dette er usmakelig, jeg kapper 20 kubikk ved og brøyter litt hos naboer. skal jeg betale for å gjør jobbene da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør en ny traktor på omkring 200 hk som skal brukes til brøyting gå mange timer om vinteren for att det skal lønne seg?

traktoren skal ikke så stille om sommeren, menn det holder vi utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sindre:jeg har kr 1.25 pr.meter ferdig brøyta vei+ kr 8000,- i beredskap pr mnd. med ny traktor på 130hk og er ganske fornøy med det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
MESTA!!!!!!!!!Jeg brøyter en god del veier for min kommune,og ble i høst kontaktet om å brøyte noen km med fylkesvei av mesta,fordi fylkesveien ligger rundt min rode,det var greit jeg tok jobben+ strøing av en gangvei av mesta.Det jeg egentlig stusser på er de prisene mesta kjører med,jeg får 4500 per km i beredskap i en engangsum og ca 17 kr pr km når jeg brøyter får å dekke driftsutgiftene,disse satsene var vanlige over hele landet fikk jeg høre.Det vil si at jeg tjener pengene mine med å la vær og ikke å gjør jobben,ellers kan det bli en utgiftspost med de 17 kr pr km jeg har,hvis jeg skal leie inn folk.Jeg har 8 ganger bedre betalt pr km får kommunen jeg brøyter + fast bereskapsum.Og i tilegg fikk jeg brev fra Mesta før helga at gangfelt skulle ikke strøes full bredde på.Ikke vet jeg om det er sparkføre de er redde for,men mest mulig er de ute for å spare litt sand,men jeg har samma betalinga enten jeg strør full bredde eller ikke,så jeg bryr meg ikke.Men det jeg vil fram til er at entrepenørene som meg som tjeneste gjør for mesta tjener pengene sine ved å la være å gjøre jobben sin pga at de har inntekta si uansett i beredskapsum 4500kr per km vei.Så sier noen at Mesta krever GPS,det hørte jeg ihvertfall ingenting om så jeg kjører forsatt uten med god samvittighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Svein j. De prisene du har fått av Meste er ganske nøyaktig halvparten av det du burde hatt! Jeg brøyter 45 km fylkesvei og 9 km kommunale veier. Utgangspunktet er 3 roder med tre traktorer, men jeg bestemmer selv om vi går ut to eller tre.. Jeg har 120 00 i beredskap pr år, og 500 pr time.

Når det gjelder å brøyte på kilometer så vet jeg at gjennomsnittsfarten er 14-15 km/t på fylkesvei.(grusveg). Mulig at denne er høyere i praksis,men dette er en teoretisk gjennomsnittsfart. SÅ Mesta de vet å sko seg på andres bekostning. Jeg har selv brøytet for de så lenge de har eksistert. Men makan til frekke forhandlerer som sitter sentralt i Mesta skal men lete lenge etter. Lokalt har Mesta vært helt upåklagelige. Nå blir det spennende å se hvordan det går å brøyte for Risa som har overtatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synd at Mesta gir blaffen i brøyting, hadde en opplevelse der Mesta mista jobben og vi fikk anbudet, Kjørte sjøl vegbrøyting for Mesta og hadde 450 kr per time, Kjører for det meste for kommuner nå. Vi brøyter og strør alle riksveger osv.

Men synes det er synd at Mesta ikke kan være seriøse og et firma man kan stole på. Hadde en opplevelse i vinter der jeg måtte strø meg opp til pukkverket jeg henter grus, der hadde Mesta strøinga ingen salting på vegene.

Men har fått private henvendelser om brøyting som ikke er utført som Mesta har derfor må jeg ta kontakt med Mestadirekte og får tilbakemeding på at jobben er utført, Uffa meg for et system de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym
Hvilke timepriser skal jeg gi inn til kommunen på en 5 årskontrakt? De har fastsatt beredskap på 40000 kr i året
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
dieseldyret, kommer litt ann på hvor stor traktor og hvor mye utstyr du skal holde. Kan du få inn reguleringav prisen for dieselprisen så er det en fordel. Syns det er vanskelig å gi pris for 5 år med de de galoperende prisene på ting som fins nå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skal kjøre med en 125 hester å skal ha alt utstyr selv, kommunen holder strøsand. Prisen blir indeksregulert etter tre år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Får sikkert kjeft for dette, men mener du må ha minimum mellom 650 og 700 kr/t for det. Hva hadde du tenkt på selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har tenkt meg over 600 ja, hvis ikke kan jeg like godt sitte hjemme med føttene på bordet. Gidder ikke å jobbe på dugnad for kommunen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Sitter med anbudspapirer fra kommunen,og lurer litt på hva normal pris pr km brøyta veig i året er.det er her snakk om fastpriskontrakt i 5 år,ingen ting i beredskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest JD4EVER_1

Hei,

 

Lurer på om noen har erfaring med Iss Landscaping(tidl.vaktmester kompaniet)??

Ossen roder får man, hvor lange er de, hvordan er betaling osv?

Er det greie folk ¨ha med å gjøre og tilslutt kan de gi arbeid om sommer til traktor?

Ossen beredskap bør jeg ha og ossen betaling bør jeg ha på en Fendt 818?

På forhånd takk for svar!

vebjørn

Uregistrert bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vert brøytebonde i oslo i 4 år 2 år for iss, iss er jeg positive ovenfor,hyggelige folk garasje til traktorn,vaskehall,kantine ,seng å sove i osv.for de fleste.

Rodene er jo ikke like men brøyting var det da på alle mann når det snødde,det er altid litt misunelse og \&quot\;jeg vet best\&quot\; holdning blant flere bønder (synes jeg!).Du gjør mye eller lite ut av det selv egentlig (ha lua over ene øret når andre legger ut)les kontrakta og vilkår nøye!. jeg haddde ca 75 lapper for å vere med-eksta etter 160 timer, og det var omtrent akurat dit jeg komm alle årene,men jeg hadde kun snørode og reiste hjem til kua når det var klart hver gang .ekstra kjøring vanker om du jobber aktivt for det dvs godt kjent i byen,gjør god jobb m få klager osv.

betalinga der er?/var lik for 50 hk volvo som din fine fendt! stor ruvende traktor behøves ikke men man reiser jo med det man har!.

Er du blid hyggelig viser interesse og arbeidsglede så fins det nokk kjøring på sommeren -vårfeiing og dumper m liten graver? vill du og kan noe slik så ordner det seg.Du fakturere iss de er stødige på betaling!

Sjøl så gidder jeg ikke lengre grunn, summen minus utgifter er ikke nokk for grådige meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...