Gå til innhold

Brøyteprisar.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Jeg kjøpte meg ny traktor i år Valtra N121.Bruker den til brøyting til 450kr timen.Får til å betale ned traktoren på det.Til de som sier det er dårlig betalt vil jeg si de har misforstått hele opplegg litt.Jeg har ikke truffet en eneste entrepenør som lever av brøyting vinterhalvåret enda.Jeg som alle andre har arbeid ved siden av,så brøytingen blir som en tileggs næring for meg som i tilegg driver med svineproduksjon.Og til de som sier at man må være på vakt heile tiden,det er jo bare å bruke sunn fornuft og se på værmelding og værprognoser,da går det an å planlegge andre ting også.Til de som tar på seg brøyting i Norge får å leve av det i vintersessongen tror jeg er litt fersk i gamet.Selv har jeg holdt på med dette i snart 20 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Du har nok misforstått Helge. Hvis du mener det er fornuftig å brøyte for den prisen tar du nok feil. For det første: Du må tjene anstendendig enten det er hovedgesjeft eller ikke. Å si du har det som bigesjeft og derfor kan tjene mindre, blir som å si at du lever av bare ei næring, men kan tjene mindre om vinteren, fordi dette bare er en del av året.

 

Blei litt krøkkete forklart dette, men skal like å se den elektrikeren som senker prisen med 150 kroner pr. time av og til, fordi det er greit..

 

Brøyting under 500 kroner pr. time er som sagt galskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg lever inn anbud som alle andre og da er det vel opp til hver enkelt hvor stort anbud vi lever inn.Enten du vil tjene penger eller ha det som en slags hobby.Uansett hvor folk vender og snur på dette så er det det med lavest anbud som vinner uansett.Da spørs det heller om entrepenøren levere det han skal,og det synes jeg skal legges MERE vekt på når anbud behandles.Det må legges mere vekt på kvalitet og service enn bare på pris,men får de stakkars kommunene så legges det vekt på det billigste og rimilgste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Jeg har 110000kr i beredsap og 2000kr pr tur.

Brøytinga mi per gang tar 2.5-3 timer.

 

Detta er enda ikke godt nokk spør du meg, jeg må stille med alt utstyr selv og være tilgjenglig til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg registerer en som syter her.Si at du har ca 45 turer i vinter sessongen det vil si på 5 månder(nov,des,jan,feb,mars)9 turer hver måned,pluss minus ettersom hvor du bor(kystn eller i høyden).Da har du 90000 innkjørt på 5 månder.+110000=200000 tjener du på 5 månder.Da har du 40000 per måned + enda en liten ti tusen for jeg rekner med du driver hvit.Og kansje du i tilleg har litt strøing+++++++.Og du sier fortsatt at det enda ikke er godt nokk.Mye vil ha mere er vel ett norsk ordtak her.og når jeg ser på hvor lang tid roden din tar på bare 2,5-3 timer,så er det en liten rode.Jeg driver selv med brøyting og roden min tar 5 timer.Men med en rode på bare 3 timer er det minimalt med slitasje på utstyr hvis du passer på å ikke høvle veien så det tar mere grus menn snø.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Roger:

Har hatt 15 brøyteturer og tilsvarende med strøing.

Tingen er at du må regne ca inntekt i en heltids jobb i 5 månder + at du må holde redskap selv.

 

Jeg som ikke har noen annen jobb om vintern kunne ikke kjørt for 300kr timen, da kunne jeg like godt gått på dagpenger fra aetat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når jeg leser innleggene her skjønner jeg godt at prisene er som de er!! Det er liksom helt greit at man som bonde med traktor skal kjøre tilnærmet gratis ser det ut for. NÅ MÅ DERE VÅKNE FOLKENS!!!! Ser dere ikke prisene på andre tjenester i samfunnet?? Jeg er helt enig med deg MH434 man må regne det som en heltidsjobb!! Skal man investere i ny traktor og en del redskap for leiekjøring,må man minst kjøre inn 1-1,2 mill brutto i året skal man kunne leve av det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til p.o.

Du kan godt prøve å lever inn et anbud på 500 per time,eller et anbud som tilsvarer en inntekt på 1mill,og da snakker jeg om veivedlikehold.Da er jeg nesten 100% sikker på at du vil bli stående uten arbeid i vintersessongen.Uansett hvordan du vender og snur på dette så er det laveste anbudet som vinner til slutt.Og hvis det sitter en med litt eldre utsyr uten lån på det som lever inn et anbud til 400kr per time,da er det vel rett og rimilig at han skal få det.Vi skal ikke lage et system som innebærer at de med det flotteste utstyre skal få jobbene,bare fordi de må syselsettes på vinters tid.

Hvis noen her er opptatt av litt politik så har vi vel sett at kommune Norge lider av ett underskudds budsjett,og når kommunene er ute etter oppdrag som blir lagt ut på anbud er de kun opptatt av pris pris pris,lavest mulig.Sånn er det i alle yrker det legges ut anbud.Det er jo på denne måten vi skaffer oss arbeid,og da mener jeg vi må være litt mere fleksible.Det er ikke alltid det lønner seg å ha det mest moderne utstyret til en hver tid.Det skal betales.La nå disse unguttene som kjører med leasing holde på.de kjører i ett par års tid,og så får de besøk av banken og utstyret blir inndratt.Det har jeg sett alt for mange eksempel på desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Om man skal kjøre veivedlikehold hele året og leve av dette så er jeg ikke enig med deg Andre at det holder med 400 kroner timen. Det virker nesten som om du vil at prisene skal gå ned! det hjelper ikke at utstyret er gammelt, penger koster det jo likevel. For det første skal du ha en traktor som har brøyteplate med hydr uttak, frontlaster, gjerne ekstra uttak bak. så skal du ha en traktor som har oljekapasitet på minimum 90 liter i minuttet for å håndere feiekoster og annet oljekrevende utstyr. det sier seg selv at dette ikke er snakk om en MF 3060.. Og så er det redskapen da. du skal ha et brøyteskjær som fungerer og da snakker vi vel fort rundt 70 tusen. så skal du ha frontkost, sidekost og feiebrett, hvertfall to av de tre. det er vel mellom 150 og 200. strøkasse må du ha og også en dumperhenger er en fordel for å klare å fylle opp med kjøring innimellom. for ikke å glemme en totrinnsfreser til rundt 50 lapper.

Dessuten er det jo slik at dersom man kjører en traktor over 1000 timer i året så koster det en god del å vedlikeholde. spesielt dersom dette er en traktor som er så gammel at det ikke er lån eller leasing på den slik som Andre sier. i det hele tatt så forstår jeg ikke helt hvordan man kan unngå å måtte lease eller låne på en nyere traktor dersom man kjører over 1000 timer i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du går rett i den fella med å kjøpe deg dyrt og nytt utstyr.Selv har jeg 80km vei som jeg brøyter og strør.Jeg har en Valmet6300 94mod med krok feste til plogfets(ikke veivesen plate).Så har jeg en Valtra 6850 2000 mod,med veivesenplate.Så har jeg tre spiss ploger en på 3m,og 2 på 2,5m(viking ploger).Kjøpte disse får 5000 per stk med nytt slitestål.Så har jeg to dalen skjær på 3m og 2,75 bakmotert skjær.Men du kjøper deg brøyte skjær til 70 tusen så kjøper jeg meg ploger til 15 tusen.Og til strøing har jeg en brukt kalk vogn som jeg bruker.+ så har jeg en snarkjetting som jeg løfter plogen med.

Utstyret koster ikke mere enn det du vil ha det til selv,vist ikke du stiller krav til deg selv at det skal stå 2007 mod på alt utstyr du skal ha da.Det finnes entrepenører og bønder som gjør ett like god stykke arbeid med litt eldre utstyr mot en med splitter nytt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Du har jo visst ikke helt forstått sammenhengen Andre. Forstår godt at det går fint å brøyte vei med det utstyret du har, men det er totalt ubrukbart til å brøyte parkeringsplasser med. Da må du ha et skjær med diverse hydrauliske muligheter foran (samme om det henger i laster, front-hydraulikk eller vegvesenplate), og det koster mer enn 5000. Ikke finnes det bra brukt av slikt utstyr heller, da det for meg ser ut som det meste av slikt utstyr blir kjørt helt ned.

 

Uansett er litt av poenget at det er mye mer effektivt å kjøre x antall kilometer på en vei, enn å brøyte plasser, der bortimot halvparten av kjøringa er tomkjøring. Derfor sitter du med bedre resultat av mindre kroner enn f.eks. dka, som etter hva jeg har forstått brøyter mest industri.

 

Det blir også feil om det er veibrøytinga som skal legge prispremissene for andre oppdrag, da det å brøyte vei som nevnt anser jeg for å være mye mer effektiv kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Og ingen av dere nevner her et ord om lønna vi selv skal ta ut! Hvilken yrkesgruppe som er selvstendig næringsdrivende regner seg under 350 pluss mva pr time?? Så fort det kommer en fill-vott med en hammer eller ei rørtang er det liksom greit å betale 400-500 pr time. Men en som kjører traktor skal være fornøyd bare han får betalt utstyr og driftsutgifter?? Jeg skjønner bare ikke vitsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

akkurat at jeg det må stå 2007 modell på alt hos meg skal jeg ikke ha på meg! nyeste traktor for øyeblikket er fra 1995 og her i gården sveises det skyverammer fra bunnen av og eldgamle brøyteskjær renoveres. akkurat nå er vi straks ferdig med å bygge spyledoning til vårfeiinga med mb-trac 700, bakmontert tank og vannvogn. så du som har 2000 modell valtra er nok mer high tech enn meg. men poenget er jo at det hjelper egentlig ikke stort at vi bygger mye utstyr selv.. det koster jo penger i form av x antall timer som vi kunne brukt ute i jobb istedet for å stå i verkstedet.

 

nei det der syns jeg var dårlige unnskyldninger for lave priser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis noen skal legger inn et anbud fra en kommune på en rode får brøyting og strøing.Si at noen legger inn et anbud på 500pr.time,så er det jo uansett noen som kommer med et lavere tilbud,og kommunene tro meg de går for det laveste anbude før de sjekker ut om entrepenøren er sikket til jobben.Kommunen her har jo et like stor ansvar får å skille ut de som er seriøse og de som er useriøse,men de er kun opptatt av pris pris pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Høyrest vel ut som ein sytepave og dårleg tapar men.Enig med Andre i det han seier,når eg hadde brøyting for min komune var helvete laust om ikkje vegar og plassar ikkje var rydda før kl6 om morgonen,telefonane kima og eit frykteleg mas.Men no som ein annan kar som var dobbelt så billig brøyter kan han gjera nesten som han vil ser det ut som.Vegane er aldri rydda før i 9-10 tida og plassar ligg ubrøyta til neste kveld,men trur han berre får eit klapp på skuldra.Så pengane rår,men er liksom litt feil av komunen å drive på slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg brøyter selv kun som sjåfør. Bruker rundt 6-7 timer tenker jeg, og vil helst kjøre på fastpris. Hvor mye syns dere er greit å ta for dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
kjører selv med traktor og 2 trinnsfres fra westbjørn. ligger da på en timepris som er 580kr/time+mva.har ikke hørt noe om at det er for dyrt.må jeg under 550kr, finner jeg meg heller noe annet å gjøre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Heihei.

Synes synd på dere gammle som klager over oss unge. Er 18 år, like rundt hjørnet. Tok over firmaet etter faren min. Er entrepenør på heltid. Har jeg ikke samme retten på å legge inn annbud som andre? Har tatt frem brøyteutstyret nå og satt grrasutstyret inn for vinteren. Selv har jeg 2 traktorer som går i brøyting. Har nylig invistert i en ny John Deere 6630. Er ikke av dem som skal armest og stå i ro. Det er da du taper kunder. Legger inn et normalt anbud på ca.450-500 for å gå inn på pris.Er kanskje ikke det lavest, men kudene er fornøyde. Kommunen holder en K-70 plog og en spiss plog. Selv har jeg en gammel Tellefsdal plog(som jeg kjøpte billig uten løft og bygde på et løft), Dalen 2010 fres og Dalen bakskjær. Funker godt. Minuset er at det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
For å ta omstendighetene rundt bedrifta di i stedet for akkurat selve bedrifta \&quot\;KV\&quot\;\; Hva annet har du å betale på enn den nye traktoren og maskinene forøvrig? Og hva setter du deg som mål å ha som inntekt på brøytinga? Det er og en viktig del av diskusjonen. Det ER forskjell på å bo hjemme hos mor og være glad for at brøytinga gir litt småpenger i lomma etter at leasinga er betalt, og til å skulle betale hus og bil og mat til en familie etter at låna er trekt fra kontoen... Og jeg tror det er akkurat DET enkelte vil få fram i denne diskusjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard, jeg kunne gjerne tenkt meg at prisene var høyere. Det var ikke jeg som priset det ned her i bygda. En nabo gav inn et lave anbud, men fikk det ikke. Selv om det var 20 kr pr time er det penger. Jeg må selvfølgelig betale andre utstyr som rundballepresse og annet gras utstyr, drifthus kostnader, diesel leie av leilighet som jeg leier av min bestemor. Den er ikke dyr og jeg får middag. Men utenom der igjen er det strømregnig der, bredbånd, tv og telefon, leasing og lån. Alle her vet at man ikke kan leve av å kjøre brøyting 4-5mnd i året. Nå som vinterne blir dårligere også. Jeg tar det på meg fordi mine traktorer må gå hele året skal dette gå i rundt. Det nye traktor kjøpet ble basert på at jeg hadde arbeid til den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

til Andre

Ser at du som bonde og entreprenør synes det er greit å legge inn lave anbud på brøyting for å holde andre aktører unna markedet.Dette er et stort problem over hele landet,enten får man være bonde eller så får man være entreprenør.Ikke rart prisene blir lave når \&quot\;fritatte\&quot\; bønder skal leke entreprenører,he,he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag freser litt snø hos naboer med massey ferguson 35 betaling for dette er ofte en flaske brennvin,jeg mener dette er en god betaling for jobben og begge blir fornøyde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjarne.

Du sier jeg leker entrepenør ja,men med mine 5traktorer 95mod til 2007 mod så er jeg nødt til å ha kjøring på disse i vinterhalvåret,for å dekke utgiftene jeg har,og da er jeg ikke villig til å prise meg ut av anbudet,så lenge jeg dekker mine utgifter og har litt igjen for slite er jeg fornøyd.Selv leverer jeg ca 2000 slaktegris i året og har ca700 mål med korn.Grisen har jeg litt fortjeneste på men har utgifter der også,og kornet tjener jeg litt på men har lån på ei trøske som jeg betaler på også,så får å si det sånn så betaler jeg ikke ned mine traktorer på gris og korn,derfor \&quot\;leker\&quot\; jeg entrepenør på vinters tid.Hva er forskjellen på proffe entrepenører og en som leker entrepenør da??.Få å si det sånn hva er forskjellen på en norsk snekker som tar 200 kr timen til en polsk håndverker som tar 100 kr timen.Tror neppe det har med kvaliteten å gjøre.Det er vel helst at de proffe tror de eier markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Andre

Hvor mange traktorer man har er jo selvsagt opp til hver enkelt,men når man har så mange at man må prise seg ned for å beholde de er det noe galt.Å drive som proff entreprenør krever ganske mye det hvis man skal følge lover å regler men som bonde er det jo bare å kjøre på.Det er ikke snakk om å eie markedet men å holde prisen på et nivå som gjør at det er liv laga å drive.Til slutt vil jeg si at jeg heller leier en norsk snekker med svennebrev til 200,-enn en polsk til 100,- som kanskje ikke er snekker engang.man får hva man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...