Gå til innhold

Fendt TMS eller JD AP


Gjest

Anbefalte innlegg

Husk at det er bare Fendt og MF 7400 og 8600 serie som har variotransmisjon. Ja og så den største Valtraen som bygges på MF fabrikken i Frankrike. Alle de andre merkene kan i beste fall kalle sin transmisjon for trinnløs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Jeg synes ikke John Deere folket skal være så kjepphøye overfor Valtra. Autopowerkassa i john deere er en helautomatisk powerskiftkasse. Forskjellen mellom autopower og direct, er at jd har en smidigere overgang mellom gruppene, ellers er ikke forskjellen stor. Også jd ap har hatt problemer med momenttap ifbm gruppegirskift ved tyngre kjøring. Mitt råd er at, skal du ha trinnløs, velg fendt. Fendt er vel den eneste traktoren med trinnløs kasse, slik jeg ser det. Hvis direct er juks, så er jd ap like mye juks.

 

PS: VARIO ER EN BETEGNELSE PÅ FENDT SINE TRINNLØSE MODELLER, VARIO SKAL IKKE BENYTTES NÅR ANDRE MERKER OMTALES. Det heter MF Dyna-VT, JD Autopower, Valtra Direct o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan spørre seg selv om ein kan stole på \&quot\;testpanelet\&quot\; som testet dei trinnlause traktorene i BG. Det dei kom fram til om hver enkelt modell, kan det være mange som ikke er enige om det som sto skrivet. Ta for eks. valtra som kom som nr 2 i testen, og i ettertid så \&quot\;hakker\&quot\; nesten alle om denne modellen. Vi er heldigvis forskjellig (og takk å lov for det) så noen setter meir pris på ein ting, og andre setter meir pris på andre ting.

Uansett, skal ein handle seg ny traktor så må ein prøve modellene selv. Da får ein eit bilde av traktoren og om den passer deg som bruker. Ein kan jo også gjera slik som mange gjør på dette forumet å spørre hvilken traktor som er best. Da er det jo det merket som ein har selv som er den beste, og han/ho som spurte er ikke komme lenger en da dei startet med spørsmålet. Det blir jo ein diskusjon og mange/noen liker å \&quot\;kverrulere\&quot\; litt. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Mc lurer på om testpanelet i BG sin trinløs test er til å stole på.Personlig lurer jeg mer på området testen ble lagt til var det mest gunstige for å gjennomføre en skikkelig test av traktorene.Ikke for å fornærme Rogalendingene,men Jærenområde er jo ikke akkurat kjent for å ha de lengste og bratteste bakkene,og det viser seg jo også i ettertid att det er nettopp i bakker att de som har kjørt Valtra Direct er mest misfornøyd.

Det er lett og være etterpåklok,ikke minst som tilskuer(leser),men jeg vil tro f.eks Gudbransdalen ville vært ett mer egnet testområde.

 

Har ikke så veldig mye og bidra med når det gjelder trinløse traktorer,men vi har hatt Fendt 716 på prøve for noen år tilbake.Og vi har en Fendt 412 på prøve nå.Det eneste jeg med hånden på hjerte kan si er att\;Her er det rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrives det mye rart. Den Valtraen som var med på test i BG før nyttår går i Gudbrandsdalen i dag.

Det er jeg som har denne traktoren og har nå hatt denne Directen snart ett år. Den traktoren går i variert jordbruksarbeid på sommeren. I vinter gikk den i snøbrøyting.

For oss sto valget mellom Fendt, JD og Valtra. (Hadde ikke Valtra kommet med trinnløs hadde det blitt et annet merke.)

Vi er veldig godt fornøyd med denne traktoren og kjenner meg ikke igjen i alt som skrives her. Det er tydlig at mange kaster seg på svertekampanjen uten å ha mye erfaring med traktoren.

Har ikke tenkt å begi meg inn på noe diskusjon rundt dette, men for oss passet ikke Fendten. Vi valgte det vi mente var best og det har stått til forventningene. En gjennomgående god traktor. Veldig grei å kjøre for alle, enten du bruker den til daglig eller skal bruke den en kort periode og kommer fra en annen traktor.

Vi hadde valgt det samme igjen i dag helt uavhengig av pris. For oss handlet det om å finne det som var mest anvedelig til vårt bruk og ikke om hvilket merke som står i fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Så har vi altså slått fast at Direct-transmisjonen ikke egner seg i tung transportkjøring i lange oppoverbakker. I hvertfall ikke hvis man skal starte i et tungt parti, og forhåpentligvis kunne aksellerere til minst 25-30 km/t. Årsaken er at det må utføres gruppegirskift underveis, som på en annen semipowershift. Men så har det seg sånn, at ikke alle lass i Norge skal transporteres oppover. Slår man gras på sætra så er det som regel skikkelige nedoverbakker når rundballene skal på hjemveien. Og i nedoverbakke har Direct-transmisjonen såvidt jeg har skjønt, bedre bremseegnskaper enn de andre. (Jeg snakker nå om transmisjonsbrems og ikke eksosbrems.) Dessuten foregår mye traktorkjøring i Norge i langs flate landeveier og på flate jorder. Der kan også den ubrukbare Directen starte i gruppe D. Eller foreta et uproblematisk gruppeskift fra C til D et sted mellom 10 og 25 km/t. Gruppegirskiftet foretas ved å trykke inn to knapper samtidig, og IKKE ved bruk av kløtsjpedal som en har hevdet tidligere. De som trenger en trinnløstraktor til annen bruk enn tung landeveistransport i bakker vil trolig bli godt fornøyd med traktoren, dersom den viser seg å holde mekanisk! Jeg tror vi skal vente et par-tre år og se om det blir mye havarier på dem før vi uttaler oss om kassene er ubrukbare eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn:

 

Du kan da ikke seriøst mene at en bonde skal bruke kr 150000,- ekstra på en traktor, og ikke får en trinnløskasse som fungerer under alle forhold??

Enten så har du trinnløskasse som fungerer under alle forhold, eller så sparer du de ekstra kronenen og kjøper en med vanlig giring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomdiskutert ja, men ferdigdiskutert blir slike trinnløs-tema aldri!

Dette er det 104. innlegget, så du fikk iallefall bra respons selv om Valtra var en avsporing i forhold til ditt spørsmål!

 

Det er forøvrig startet en annen trinnløs-tråd \&quot\;Traktorkjøp JD6830, Valtra t-162 eller Fendt 716\&quot\;, her kan vel trinnløs-diskusjonen fortsette?

 

Synes stort sett denne tråden har vært saklig diskutert, og det er når det blir litt temperatur med mange og lange innlegg, at det virkelig er spennende å klikke seg inn på Bedre Gardsdrift sine debattsider (må inn å sjekke flere ganger om dagen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Du kan da ikke uttale deg negativt om kassene i direct, når det sitter nesten identiske kasser i jd ap. Dette er helautomatiske powershiftkasser, og må ikke sammenlignes med fendt. Vet om de som har jd ap, og sliter med det samme som er beskrevet ang valtra direct.

 

Enig med Oddbjørn, hvor ofte oppstår egentlig dette problemet, sjelden, kanskje aldri?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PEP:

 

JD`s Autopowr kasse har ALDRI momentavbrudd! denne kassen er oppbygd på en helt annen måte enn Valtra`s kasse.

 

Om kjørespaken står på max hastighet hos JD så veksler den ned helt automatisk ved bakker. Jeg har selv både JD og Fendt og vet absolutt hva jeg snakker om! Kassa til JD fungerer helt utmerket ved max belastning uansett motbakker og fart. Dette fordi kassa har en 6 platers oljetrykks-system som gjør at platene \&quot\;overlapper\&quot\; hverandre. Da merkes aldri giringen!

 

Eneste forskjellen i grove trekk er at JD ikke har kjørepedal, (hastighetsregulering på høyrefoten) når pedalen slippes på Fendt står traktoren helt stille uansett om den står i krafig motbakke eller utforbakke.

 

Når kassa står på full TMS hos Fendt så regulerer du

framdriftshastiheten med høyrefoten. Om traktoren ikke trenger noen krefter så reguleres hastigheten opp uten at turtallet øker. Dvs at traktoren regulerer turtallet etter behov. Det er denne funktionen som gjør at Fendt er så mye billigere i drift enn konkurrenten ved snittforbruk. Dette er udiskutabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hei igjen Rune, har ikke hatt tid til å skrive her på en stund.

 

Har lest igjennom det meste her og ser at de fleste som kritiserer Direct enten ikke har prøvd den eller så har de brukt den feil. Legger også merke til at det er få som eier eller kjører den til daglig har komentert i forumet.

 

Vil påstå at du i en Direct har brukt mindre energi på betjenig spaker pedaler og knapper en det du må i en tilsvarend JD i løpet av en dag! Prøv å kjøre JD med rundballepresse uten å røre clutch og bremser. ( får vel mye kjeft nå som jeg har kritisert JD :)

 

Gidder ikke ramse opp alle fordelene som Directen har, det får dere teste ut selv, men som jeg har nevnt tidligere så vil over 95% av kjøringen gå uten at den må gires.

Som Oddbjørn nevner trenger du ikke bruke clutchen, men føler jeg har mer kontroll ved å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er som kjent relativt:

Valtra Direct har sannsynligvis en meget bra transmisjon, og selvsagt bedre enn en semipowershift-kasse (f.eks Valtra Versu etc).

MEN så koster den mer penger også!

 

Selv de ivrigste Valtra-religiøse må da vel kunne innrømme at Direct ikke er 100 % trinnløs transmisjon???

ERGO finnes det bedre alternativer når når man skal ha trinnløs.

 

Dersom Valtra Direct og en konkurrent vurderes som like gode forøvrig og tilbys til samme pris, ja da skulle vel valget være enkelt??

 

Valtra: Hvorfor måtte gire i 5 % av kjøringen hvis man kan slippe å gire i det hele tatt?

 

MEN dersom Valtraen er vesentlig rimeligere forandrer det seg, da er det opp til hver enkelt å vurdere hvor stor ulempe \&quot\;jukse-trinnløsen\&quot\; i Valtra Direct er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Stein H skrev i går kveld følgende:

 

Oddbjørn: Du kan da ikke seriøst mene at en bonde skal bruke kr 150000,- ekstra på en traktor, og ikke får en trinnløskasse som fungerer under alle forhold??

Enten så har du trinnløskasse som fungerer under alle forhold, eller så sparer du de ekstra kronenen og kjøper en med vanlig giring!!

 

Jeg svarer,

pristillegget for Direct er ikke 150.000,- men under det halve. Etter hva jeg har klart å finne ut koster en Direct nå ca 70.000,- mer enn Versu.

(Prisen på Versu er satt noe ned siste året.)

Og siden det er levert svært få Versu i Norge men mange Direct, så ser det ut til at mange mener det er verdt å gi 70 lapper for å få en mere lettkjørt traktor. Om det er en god investering ser vi på bruktprisene om to-tre år. Da vet vi også hvordan havaristatistikken på transmisjonen er i forhold til konkurrentene.

Argumentet er brukt tidligere her, og jeg tar det fram igjen: En snøscooter eller ATV kan også ha to-tre gear. Jeg har aldri hørt noen si de ikke er trinnløse for det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være anonym fordi jeg i disse dager prøver å selge min Valtra Direct.

 

Jeg føler i dag at jeg nesten har blitt litt lurt ved å kjøpe Valtra Direct. Selgeren sier at jeg må venne meg til denne kassa, men problemet er jo som kjent at å venne seg til noe som ikke fungerer, ikke er noe lett sak!!

Har også fått pris fra selgeren hvis jeg skal selge traktoren nå, traktoren har litt over 1000 timer. Og hvis det er noen i dette forumet som sier at Valtra har god 2. håndsverdig tar de grundig feil! Prisfallet er jo helt enormt, dette minner meg om før i tiden da folk kjøpte seg de gamle Skoda bilene. Har du først kommet inn i denne onde sirkelen er det vanskelig å komme ut igjen! Du MÅ bytte inn for å ikke tape enorme summer med penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym. Hvor har du lagt ut traktoren for salg og hva slags Direct er dette. Jeg finner den ikke på FINN. Hvor mye skal du ha for den. Hvor mye selger du den under ny listepris?

Hvorfor skal du selge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg mener det er best at kløtsjpedalen sitter der selv om man ikke trenger å bruke den. En valtra-selger sa at kløtsjpedalen mest var til nødstopp, og det har han faktisk rett i. De som ikke er vant til kjørepedal vil i en katastrofesituasjon tråkke inn kløtsjen som en ren refleksbevegelse.

Hvis man har flere traktorer, og bare en med trinnløs, eller tilfeldig arbeidshjelp så er dette absolutt et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox, hva bruker du tre hastigheter på pto en til? Har kjørt i mange år med bare 750 (540E) og 1000. måtte ha vært noe redskap som skal ha veldig liten hastihet om jeg skulla ha behov for 540.

 

Kjøring av rundballe presse med direct gjøres med å legge inn cruisekontroll på pto og det samme på framdrifta, for å stoppe trykker du bare av cruisen på framdrifta og den stopper opp og står uansett bakke, for å sette igang igjen trykker du bare på cruise knappen og den finner farten du har stilt inn, på ende kan du sette opp farten med å bruke kjørepedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

\&quot\;Valtra\&quot\; skrev: \&quot\;hva bruker du tre hastigheter på pto en til? Har kjørt i mange år med bare 750 (540E) og 1000. måtte ha vært noe redskap som skal ha veldig liten hastihet om jeg skulla ha behov for 540.\&quot\;

 

 

Endel redskaper, som gjødselspredere skal jo gå på eksakt 540

o/min. Noen også saktere enn det. En stor snøfreser uten reduksjonsgear vil jeg si går unødig fort (og dermed unødig tungt) hvis du kjører den på 540E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, kjører snøfres og kunstgjødselspreder på 540 (ca 1550rpm) har da veldig høyt dreiemoment og aldri problem med turtallsvariasjon. Ser problemet på en mindre traktor som ikke har krefter nok til å dra det på 540E.

Idefox, syns du skulle prøve Valtra-en før du bestemmer deg, trenger ikke kjøpe den men se om den er brukende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle la vær å kommentere denne diskusjonen, men må nesten bidra litt :)

 

Synd det med Valtra om den er slik som det beskrives her, at den må \&quot\;gires\&quot\; når det butter i mot. For det er egentlig en meget fin transport traktor med retarder og eksosbrems. Vurdere å bytte den minste av mine JDer av forskjellige grunner, og må si at en valtra sto høyt på listen, helt til jeg har lest 7 sider i denne diskusjonen. Case og NH er for stor i ytre mål til å være minstemann i min park, så de er utelukket. Må si at de har fått til fine traktorer, men jeg likte godt den gamle cvxen med MXU hytta.

 

Da står det egentlig bare igjen med fendt og JD. Må innrømme at fendt har fristet før og frister fortsatt, men den er dyrere enn JDen, selv med ganske likt utstyrsnivå. En av mine sjåfører (er valtra mekaniker) kjører også noe fendt, han liker JDen bedre. Synes fendten er oppskrytt. Punkter han nevner på JD er hydr betjening, lett å lære seg, god sittestilling, fin hytte m/godt klimaanlegg osv. Han mener også jeg burde prøve en valtra før jeg evt handler ny traktor. Problemet er at de ikke fikser en demotraktor med mye utstyr, så jeg får prøvd ut forskjellige funksjoner.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg savner kjørepedal på JD til bla, snøfresing og slåing. Men på pressing synes jeg JDen er bedre enn fendten. Det å rører vendegiret en ekstra gang er ikke slitsomt, men en stoppfunksjon som beskrevet tidligere hadde ikke vært dumt. Kan forresten nevne at en i det lokale FK forsker på å lage en kjørepedal patent på JD. Vet ikke hvordan det går nå, men kan si i fra om det blir en løsning \;) Uansett tror jeg det kommer på neste JD, den nye R-serien, uten å si det sikkert. De kom for ca et år siden med pto cruse, no jeg har savnet voldsomt i brøyting, da jeg veklser mye mellom fres og plog. Desverre går det ikke ant å få det ved software update enda, noe jeg har klaget på da mine ikke har dette.

 

Ellers vil jeg spørre om noen her bruker Parallelltrack eller Autotrack til slåing, sprøyting, gjødsling osv? Sitter og vurderer innkjøp av et sett, hovedsak til slåing og raking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Deutz`en er det vel samme gearkasse som det er på JD. (ZF) Det som er forskjell er vel programmvara som skiller. Ein har 3 forskjellige kjøreprogrammer på Deutz`en og ein kan kjøre fra 0-50 km uten mommentavbrudd/gearing mellom seriane. Ein kan stoppe i ein bakke med full ball i pressa uten å bruke bremsen. Sette den i revers og bruke gasspedalen som \&quot\;kjørepedal\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...