Gå til innhold

Fendt TMS eller JD AP


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurerer å bytte traktor. Har JD 6920 AQ 05-mod med Trima 5+, og er veldig fornøyd med den, men har lyst på trinnløs transmisjon. Om en tenker 09-mod er det røflig 150 tusen dyrere med en Fendt716 TMS enn en JD 6930 AP med samme utstyr. Er Fendten virkelig så mye bedre? Ser det går stadig flere Fendter, men det er kanskje forde mange bønder har for mye penger(?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar
Vurerer å bytte traktor. Har JD 6920 AQ 05-mod med Trima 5+, og er veldig fornøyd med den, men har lyst på trinnløs transmisjon. Om en tenker 09-mod er det røflig 150 tusen dyrere med en Fendt716 TMS enn en JD 6930 AP med samme utstyr. Er Fendten virkelig så mye bedre? Ser det går stadig flere Fendter, men det er kanskje forde mange bønder har for mye penger(?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Det er vell nevnt før her på forumet, men Fendts veiledene priser er vell snarere \&quot\;villedene\&quot\;.

Fikk tilbud på Fendt og JD for noen år siden, da ble Fendt marginalt biligere.

Har JD fått kjørepedal nå?

Synes Fendt er mer oversiktelig og bedre transmisjon. Ellers er komforten på JD i første klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv flere trinnløse. Hvorfor ikke velge en Valtra. Har selv hatt den nye Valtra trinnløse en tid. Det er den som har den klart beste hytta. Sjekk den tidligere store trinnløstesten som ble presentert i BG ved årskiftet. At Valtraen også bremser på gir er helt topp ifm transport. Kjører du en JD AP og går over til å kjøre en Direct fra Valtra vil du neppe bytte tilbake. Directen må bare prøves.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd annet enn JD faktisk. Jeg kommer til å kjøpe bruktimport, ett år gml og ca 1000 timer. Da er det greit å kjøpe et rimelig kurant merke. Utvalget her er og størst på JD og Fendt. Men at andre merker er like gode og kanskje bedre skal jeg ikke mene så mye om da jeg ikke har prøvd de. Bor nær Kløfta, så service er sikkert ikke et problem for noen av de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Kjører du en JD AP og går over til å kjøre en Direct fra Valtra vil du neppe bytte tilbake. Directen må bare prøves.\&quot\;

 

jeg ville heller sagt motsatt.

 

når det gjelder hva trådstarter spurte etter\; Sjekk servicen rundt deg.

Hvem er best, hvem kommer på dagen hvis noe stopper osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde valtra direct her en dag,syns det er en trinnløs powershiftkasse og ikke trinnløs.fyll opp hengeren med grus og legg til i motbakke så skal dere se,kan ikke samenlignes med jd,fent og cnh kassene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan JD trinnløst er når de passerer 4000 timer? Eller rettere sagt, noen som har gode erfaringer med dem da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en JD 7530 autopower som har snart passert 2000 timer. Tenkte å bytte da jeg hadde ett lite snev av tro på Valtra direckt. Men NEI da for en jævla møkkatraktor. Last til du er ca 25 tonn totalt da får du se... For det første bremser den ikke lenger ned bakkene i stor hastighet, den går i fri mellom gruppene å den står bare å uler når den ser en bakke. Lat er den også i forhold til min gode JD.

Helt enig med jh da han å tydeligvis har samme mening. Valtra vær så snill å gå tilbake til 505. Det var god traktor med ei røs av girstenger.Dessuten er jo hjula midt under traktoren slik mf 165 hadde da den hadde belter..:) JD er jo en designmessig fin traktor lik Fendt. Et enkelt valg spør dere meg JD eller Fendt. Er ikke økonomien sterk nok til det så selg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer JD sinn trinnløse kasse når ein stopper i ein motbakke med fek. 20 tonn? Låser kassa seg eller må ein bruke bremsen for å holde den der. Har ikke så mye kjennskap til trinnløse kasser, men hadde ein Fendt (400 serie TMS) på prøve i fjor med ei rundballepresse på og den imponerte meg veldig i bakkene. Her i mitt område så er det ikke akkurat flatt. Om 1-2 år så blir det nok ein trinnløs traktor på meg også, men er usikker på hvilket merke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bruke bremsa for å hindre JD i å trille bakover i bakker.....men du må bremse for å stoppe helt fra å gå fremmover. Tar du vendegiret i fri står traktoren.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt er hakket bedre enn de andre traktorene. PUNKTUM. Fendt fikser det med STORE lass, det er jo det traktoren er bygd for.

Har også endel kjenninger som har eid Valtra Direckt eller har prøvd. Dette fungerer ikke, Valtra er en grei traktor på en liten gård med lite traktorarbeid. Men som sagt, når den blir satt til skikkelig arbeid fungerer den heller dårlig.

 

I mine øyne er det kun 2 traktorer. Fendt og JD. Fendt har den desidert beste girkassa og det laveste dieselforbruket PUNKTUM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård.

Når du sier det kuner to mener jeg du tar feil. De nye fra cnh er kjempetraktorer. Nå kommer og de trinnløse kassene på de mindre 6 syl. Hytte komforten er den beste på disse. Så er det jo mye med smak og behag selvsakt. Skulle jeg valgt mellom JD og Fendt så hadde det helt klart blitt Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si meg enig med Bård. Jeg har selv eid John Deere mellom 100 og 200 hk i mange mange år. Gode traktorer alle sammen. Den siste var en 6930 med auto-powr kasse.

 

Jeg har noe variert tung kjøring innen pressing, møkktransport kalk etc. Tidlig i vår så fikk jeg en Valtra Direckt på prøve. Satte den for en stor møkktank og kjørte avgårde! Denne traktoren var en enorm skuffelse for meg desverre da jeg samenlignet den med min JD AP.

 

Dieselforbruket økte betraktelig samt at kassa fungerte fint hjem igjen ETTER at jeg tømte lasset. Helt riktig som det er skrevet om disse kassene her i forumet! Det hjelper så lite med ei romslig stille hytte da resten av traktoren også bør fungere synes jeg.

 

Men så kom min overraskelse!! Jeg fikk en 200 hk Fendt Vario TMS på prøve! Denne traktoren er virkelig en traktor som mestrer oppgaven! Absolutt alt var bedre på denne traktoren med tanke på hva jeg skulle bruke den til. Motorbremsen er helt enorm samt at kjøreteknisk er det ingen som slår denne traktoren. Smidigheten på denne traktoren er det garantert ingen i samme størrelsesorden som kommer i nærheten av!

 

For å få en så lik samenligning på dieselforbruket som mulig må traktorene settes i helt likt arbeid over endel timer.

 

Jeg gjorde det og dieselforbruket er MYE lavere på Fendt, sånn er det bare. Utgjør faktisk ca kr 45000,- pr år på min type kjøring.

 

Også var det den diskusjonen om hytta da!! Støynivået er selvfølgelig helt upåklagelig, barnesetet er ikke bra, men når du først sitter i setet er det helt topp! Betjeningen er nøye igjennomtenk for alt sitter der hvor det skal.

 

Det er bare en ting å si om Variokassa. Genialt og helt topp!

 

Jeg kjøpte meg FENDT fordi den passet meg og min type arbeid samt at det er selvfølgelig en fordel med lavt igjennomsnittsforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ser at JD tullingene er på plass igjen. Den ene (Harald R) kan jo ikke kjøre traktor og Rune har vel ikke prøvd de han slenger dritt om.

 

Når det gjelder JD mot Fendt så hadde jeg prøvd begge før jeg hadde bestemt meg, hadde trolig tatt JD fordi Fendt-en føles gammel. Har kjørt nye 9 serien og må si det er noe av det fineste som er på markedet sammen med JD R8

 

Kommer mest sansynlig til å kjøpe Valtra Direct selv fordi den har mange muligheter for innstiling av transmisjon til forskjelige arbeidsoppgaver, har testet ut mange arbeidsoppgaver og er ingen konkurenter som gjør arbeidsoppgavene enklere og greiere.

Å tro at retarderen skal holde 25 tonn ned bratte bakker er bare tull, men du kommer fortere ned en konkurenter som ikke har denne funksjonen uten å bruke bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg har kjørt litt amerikansk JD med trinnløs i brøyting og tung transport. Fendt har jeg bare prøvd med tom traktor så jeg vil ikke driste meg til å sammenligne disse. Men jeg vil bare supplere litt hva \&quot\;valtra\&quot\; sier i sitt forrige innlegg: \&quot\;Å tro at retarderen skal holde 25 tonn ned bratte bakker er bare tull, men du kommer fortere ned en konkurenter som ikke har denne funksjonen uten å bruke bremsene.\&quot\;

HELT KORREKT SAGT, VALTRA! Det er vel ingen som har hevdet at man kan kjøre i 50-60 km/t i alle nedoverbakker selv om kassa har en retarderfunksjon? De som ikke har kjørt vogntog har rett og slett ikke begrep om hvilke krefter som er ute og går i nedoverbakker. En lastebil med retarder i gearkassa har kanskje 600 hk å dra oppover med, mens eksosbremsen og retarderen tilsammen gir 850 - 900 hk å bremse nedover med. Derfor kan et vogntog, UTEN å bruke hjulbremsene, kjøre i 80-90 km/t nedover en bakke som man kanskje bare greier 50 km/t oppover.

Retarderen i girkassa på en lastebil er kjølt av motorens kjølevann, og gir en så voldsom varmeutvikling at motoren faktisk kan fosskoke i nedoverbakkene. Til tross for at lastebilens radiator er så stor som et vanlig kjøkkenvindu!!! Retarderfunksjonen i en traktortransmisjon har ikke nubbesjanse til å lede vekk nok varme, og er derfor mye svakere. Tenk dere lastebilens 50-60mm kjølevannslanger til retarderen, mens traktoren har 20 mm rør til oljekjøleren. Kjøleren er dessuten ikke større enn et A3 eller A4-ark.

Her er det fysiske lover og naturkrefter ute og går, gutter!!!

Og til de som klager på at Valtraen \&quot\;hyler og stopper\&quot\; midt i motbakkene... Dette er rett og slett feilbruk fra føreren. Valtraen har 4 gruppegear, og den klarer ikke å dra de tyngste bakkene på gruppe 4. Derfor må man skifte til en lavere gruppe FØR det går for tungt. Den går i opptil 30 km/t på gruppe 3, så det er bare å skifte til gruppe 3 når man ser at motbakken nærmer seg. Selvfølgelig er det mer omstendelig enn på Fendt, som stort sett står i høyeste gruppe på veien, men for de som har kjørt vogntog er det å unngå gruppegirskift i en kneik en dagligdags ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Kjenner ikke igjen beskrivelsen på kjøring av Valtra Direct her. De som har disse traktorene kjører i D når de kjører transport, de drar like godt i D som i C. Tror tanken med å bruke C giret var å få raskere akselrasjon når du tar i gang med store lass, uten at jeg har prøvd det.

Kjenner til tester der de har prøvd 202 Direct mot 191,(samme effekt) der 202 går mye fortere opp bakkene, er det ikke det som er meningen?

Så er enig med deg Rune skal det være trinnløst så skal du ikke gire, trenger det ikke på direct-en heller.

Må bare oppfordre Rune til å prøve Direct og komme med ei sakelig vurdering av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Skal sjekke det, men er ikke slik de jeg kjenner kjører den. Har dere prøvd å kjøre uten å gire? Kan jo og programeres til å gire ned og opp automatisk, prøvd dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...