Gå til innhold

Fendt TMS eller JD AP


Gjest

Anbefalte innlegg

Den som kjøper fendt har for mye penger.....

John Deere 6430 med laster koster 450 000 med noen timer

Fendt 412 - 415 med laster koster 750 000 med noen timer

Jeg sier ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Idefox hevder at je er helt på jordet. Når je hevder at JD\'\'\'\'s variokasser havarerer før 3000 timer..... Jaja, så er je vel det da. Je har sikkert funnet på det sjøl. Men det er da itte imponerende det som du skriver, at en traktor har gått hele 4000 timer uten girkassehavari??? For å prate litt alvor så er John Deere det merket som har hatt absolutt mest havarier på variokasser. Og da tenker je på prosentvis i forhold til solgte antallet, så det nytter itte å bortforklare med at det er solgt mange av dom...

Årsaken har ofte vært sirkulasjonen på kjølevannet. Men uansett årsaken så har kassene havarert og blitt byttet i stort antall. Før så kom kassene med en servicebil fra ZF. Men heretter skal FK overhale de sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, Idefox, så trur je ikke at Fendt-gutta ønsker seg SISU motor i Fendt. De er så godt fornøyde med Deutzmotorene at de er skeptiske til å bytte. Man vet som sagt hva man har, men ikke hva man får...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for dumt nå er det på tide dere slutter med denne diskusjonen.

Når eg ser på hvor mange innlegg dere har så kan det ikke være mye annet dere har og gjøre,dere kverulerer jo på alt og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Mr. positiv! Virker som om det ikke er lov å synes at et merke er bra, og er du så uheldig og si at Fendt er bra så er Fendthaterene på deg som kleggen.

 

Men som de fleste sier, Fendt er bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange eksperter... Dere skulle jobbet med utvikling av gearkasser tror jeg, da hadde det sikkert blitt kjempebra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Har ikke fulgt med på hele diskusjonen, men på vegne av trådstarter og andre som også har innsett at dette har glidd langt utover det debatten skull: Trådstarter ønsket input om Fendt og JD, han har helt sikkert lest de egne debattene om trinnløse traktorer hvor veldig mange av innleggene her burde ha vært.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox, jeg trodde transmisjonen på JD var kjølt av en varmeveksler som fikk kjølevæske fra motoren. Men det er mulig den har \&quot\;vanlig\&quot\; oljekjøler. Den første utgaven av pumpa var elektrisk og når den kuttet ut så ble det havari. Den elektriske pumpa ble endret til en mekanisk drevet pumpe på motoren.

Det å kjøle transmisjonsolje med vann er forøvrig ingen uvanlig patent. Mange biler med automatgir, anleggsmaskiner, lastebiler osv. har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Valtra har separat transmisjons og hydraulikkolje.

Det gjelder både den med 5 hurtiggear, og den \&quot\;trinnløse\&quot\;.

Begge kretsene har hver sin oljekjøler foran radiatoren på vanlig måte. Varmeveksleren er ikke noe annet enn at de to kamrene ligger inntil hverandre i traktorkroppen slik at de kan utjevne hverandre ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Rune må da ha rett i at JD har levert flest trinnløse i Norge? Fendt har såpass beskjeden markedsandel i forhold til JD at jeg tror det går flest trinnløse JD her i landet, selv om Fendt leverer kunn trinnløs nå. Begynner man å telle etter så er det ikke solgt så fryktelig mange CVT-traktorer fra CNH/Steyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ameldal_1

Ser det er snakk om Fendt\'\'\'\'s variokasser og JD\'\'\'\'s variokasser. Har selv kjørt en del Fendt 926 Vario i 2-3 år, og jeg må først og fremst si at det er en fantastisk girkasse som står i disse Fendt traktorene, svært behagelig, rett og slett!!! På 926\'\'\'\'n jeg kjørte en del var det ikke TMS, noe som jeg kunne tenkt meg og prøvd, men det blir vel nesten det samme som JD\'\'\'\'s AP, bare å gi gass...

 

Har også prøvd JD traktorer med AP girkasse, og behagelig er den girkassa også, samt at den er meget lettkjørt, bare å gi gass!

 

Kjenner en som har en JD 6920 med AP kasse, denne gikk til dundras en gang for noen år siden, og det ble satt inn ny AP kasse, og har siden gått greit. Den traktoren brukes bare til vanlig gårdsbruk (kornproduksjon) og har aldri gått i anlegg. Den er ikke hardt kjørd, så en svakhet må det tydeligvis ha vært et sted. Mener selv å ha hørt at det er flere som har skiftet AP kassene på JD\'\'\'\'s -20 serie som kom de første årene, men mener de nyere -20 og -30 seriene er bedre.

 

Jeg selv hadde ikke vært skeptisk til å kjøpe JD med AP, eller Fendt\'\'\'\'s Vario TMS. JD\'\'\'\'s AP kasser er vel produsert av ZF, som også brukes i andre traktormerker... \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at Fendt har en mer avansert kasse med flere innstillingsmulighter enn de andre merkene. Men trenger man det? Har bare prøvd en eldre Deutz TTV 1130, som jeg syns var veldig fin og passe avansert - dette er vel samme traktoren som tapte BG sin trinnløs test ??.....kanskje ikke representativ i det hele..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Har skjekket ut litt. Ja med tunge lass må det gires på Direct i bratte bakker. I den kjøringen jeg har vil jeg i over 95% av tiden aldri trenge å gire. Gires den i passe fart er det ikke så store moment avbruddet.

Automatikken er for sein om den settes i auto mellom c og d og du rissikerer stopp i kjøringen, det samme har du på Versu.

Ja valtra spriter opp programvaren heile tiden, og får den bedre å bedre. Har ikke hørt om mekaniske problemer med girkassen, så det er vel ikke bare skrot det finnene har fått til?

 

De jeg kjenner som har Direct er veldig godt fornøyd, og ser flere fordeler en problemer med de.

 

Rune. jeg har ikke kjørt Direct mer en 20-30 timer, ca det samme med JD AP. Liker JD sin giring veldig godt, men har sine svakheter den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en lang og avsporende diskusjon,men innteresan.Må si at selv om jeg ikke har prøvd den nye valtraen(sporer av jeg og)så må jeg si at jeg trodde de klarte og levere noe som er bedre enn det som er beskrevet her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en kollega som prøvde Direct forrige helg med tungt lass. Han var rett å slett skuffa pga. at den tapte seg på momentkurven ved klatring. Kassa var ikke god nok til å veksle så han mistet momentet.

Han har hatt flere Valtraer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj a meg for et elendig system. Hadde en på prøve i sommer! Valtra Direckt er en direkte skuffelse spør dere meg. Meg som med flere satte traktoren foran en 12 kbm tankvogn og satte iveien. Kassa står i \&quot\;D\&quot\; Første transportstrekning er på RV 3, altså asfaltert 50 km/h fart. Svinger så av veien og inn på en asfaltert bygdavei. Første del av veien går det unna, holder greit 50 km/h. Så starter det med gradvis stigning, som ender i ganske bratt asfaltert stigning. På det bratteste klarer traktoren ca 5 km/h. Hva skjer da med Valtra Direckt??? Helt full stopp. Her må det sjaltes ned til \&quot\;B\&quot\; for at det ikke skal \&quot\;slure\&quot\; Og når en mister all framdrift når dette gjøres blir det full stopp midt i bakken!! For at dette ikke skal skje, må det sjaltes ned i \&quot\;B\&quot\; lenge før de svakeste stigningene begynner, må med Valtraen sitte å kjøre i \&quot\;B\&quot\; i lav hastighet for at det ikke skal bli full stopp i de bratteste bakkene!! Dette er absolutt ikke brukbart. Styr LANGT unna Valtra Direckt, og spar de pengene. Hvis dere skal ha trinnløs, legg de ekstra kronene i Fendt, da blir dere fornøyd!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje eg skal få ta fram igjen det eg skreiv for snart ett år siden? Da ble eg hakka nord og ned, men les ordlyden i innlegget mitt nøye:

Og les de to-tre første kommentarene som kjem etterpå.

 

http://www.bedregardsdrift.no/id/32665/viewtopic/2068#20032

 

 

Har prøvd Valtra-varioen bare 3-4 kilometer sjøl, så jeg skal vel væra litt forsiktig med å uttale meg. Men jeg har fått forklart at det egentlig er en \&quot\;fake\&quot\; vario. Valtra har laga en fattigmanns løsning bygd på sin nye 5-trinns hurtiggir transmisjon. De har bare erstatta dei 5 hurtiggira med en hydrostatenhet omtrent som på en skurtresker. Dermed er det egentlig ingen ordentlig vario, du må jo skifte gruppegir underveis. Og det gruppeskiftet med tre kronglete trykknapper gikk slett ikkje på skinner.... Det endte med full stopp sjøl i en liten motbakke med en tom boggihenger, og hydrostaten hylte og skreik som på ein Atlas hjulgraver. To forsøk ble til to stopp, mens selgaren stotra og bortforklarte alt han orka frå passasjersetet. Den funka OK på flatmark, men i bakker har den ennå langt igjen før den matcher ei andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om Valtra har prøvd seg på en \&quot\;snarvei\&quot\; innen det med trinnløse kasser!! Trinnløst er faktisk ikke enkelt! Særlig ikke når mye innen det som fungerer trinnløst er patentbeskyttet!!

 

En skikkelig bommert får en si av Valtra dette her! Får virkelig håpe de får orden på rotet sitt. Skikkelig synd at de ikke fikk det til da lovnadene var så store! Husker godt den PR virksomheten som var!! Valtra skulle jo komme med rene revulusjonen innen trinnløst!! Hmm, ikke bra.

 

Men men, den som venter får se.....! Artig å sjå fortsettelsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Grunnen til at det er stille fra Valtragjengen er vel at denne tråden (ut fra trådtittel hvertfall) omhandler Fendt og John Deere...

 

Når det er sagt må jeg si det er sjokkerende å høre hvordan Direct\'\'\'\'en fungerer...Har ikke prøvd den selv, så jeg skal ikke uttale meg, men det høres ikke oppløftende ut det som har kommet fram så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...