Gå til innhold

Fendt TMS eller JD AP


Gjest

Anbefalte innlegg

ja har det,den girer seg automatisk mellom c og d,men med en stor henger meg grus i motbakke så tar det for lang tid mellom han girer mellom og traktorn stopper opp.må planlegge kjøringa og gire før bakken og da er det like greit å ha vanlig giring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest helmer_1

tror dere blander versu og direct her......

versu har fire gruppegir og girer automatisk mellom C og D men får dermed et momentavbrudd.

direct er trinnløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård: \&quot\;Har også endel kjenninger som har eid Valtra Direckt eller har prøvd. Dette fungerer ikke, Valtra er en grei traktor på en liten gård med lite traktorarbeid. Men som sagt, når den blir satt til skikkelig arbeid fungerer den heller dårlig.\&quot\;

 

Skrives mye rart om denne Valtra Direct. Den har ikke vært i markedet ett år enda. Det er vel ikke så mange som har kvittet seg med den igjen allerde.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i alt som skrives på dette forumet. Har selv hatt en Direct 202 siden oktober 2009 og er godt fornøyd. Prøv den selv og gjør dere opp en mening. For oss sto valget mellom JD, Fendt og Valtra. Er fortsatt sikker på at vårt valg var rett i forhold til vårt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal dere få våres erfaringer vedr Fendt og Valtra Direct.

 

Begge traktorene går i dag foran kombipresser. Jeg personlig kjører og eier -09 Fendt 820 Vario TMS mens min bror er totalt Valtrafrelst og kjører Valtra selvsagt. Han hadde frem til iår en -08 mod Valtra på 170 hk og vanlig giring, mens han byttet ivår til Valtra Direct.

 

Han var mye mere fornøyd med den gamle Valtraen fordi her var prisen normal på denne type traktor samt at girkassa gikk i det giret som du valgte og ikke mere hokus pokus med det!

 

Hans nye traktor fungere IKKE som lovet av selgere og Valtra selv. Når han kjører presse på svært bratt terreng der du da gjerne vil holde ca 6 - 10 km/h men motbakken tilsier at motoren ikke orker det girer kassa seg ned for å opprettholde motorturtallet. Da MÅ du på forehand ha valgt lavt nok gruppegir for at kassa ikke skal slure!

 

Når du da kommer opp og svinger bortover på vendeteien og vil opp i fart må du på Valtraen her velge et høyere gruppegir for å få opp nok fart. Når du er nede må du igjen velge et lavere gruppegir for at traktoren skal komme opp. Dette er for meg HELT uakseptabelt hvis du har betalt MYE for at du skal ha ei trinnløskasse.

 

På min Fendt forekommer dette aldri da gruppegir 1 har et hastighetsområde fra 0 til 30 km/h mens gruppegir 2 har et arbeidsområde på 0 til 55 km/h. det en her må tenke på at Fendt anbefaler å bruke gruppegir 1 ved SVÆRT høye belastinger.

 

KONKLUSJON: Styr unna Valtra sine trinnløse hvis du har tenkt å arbeide tunkt. Da handler du vanlig kasse med lange girstenger!

 

men for all del får vi håpe at Valtra retter på dette, for det er jo synd når de har lagt ned så mye tid og penger på utvikling og markedesføring på noe som ikke fungerer som lovet og da forventet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette virkelig er slik Helmer beskriver er dette dramatisk for både Valtra og de som ha kjøpt seg Direct......

 

Det som beskrives ved bytte av gruppe, er jo det klassiske problemet med semi-powershiftkasser!

Er det altså virkelig slik at den trinnløse modulen i girkassa ikke klarer å overføre nok krefter når belastningen blir stor? Det står at gruppe D skal klare 0-50 km/t, men dette er altså bare ved moderat belastning? Og ved pressing må du kaskje ned i gruppe B i motbakkene, og denne har ikke automatisk skift en gang...........

Da er jo mye av vitsen med trinnløs kasse borte!

 

Klarer Fendt f.eks å kjøre med tungt lassi 50 km/t på en flat vei, og inn i en bakke og ned i f.eks 10 km/t uten å måtte skifte gruppe?

Og hvordan skifter JD grupper, uten momentavbrudd?

 

Uansett synes jeg det er skremmede at ikke noen av de testene som er kjørt på trinnløse traktorer har avslørt dette problemet!!!!!

F.eks Bedre Garsdrift sin \&quot\;store\&quot\; trinnløstest............

Det viser vel kanskje at slike tester ofte blir veldig enkle og overfladiske, og at resultatene må tas med en klype salt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt på valtras reklame på hvor lett det er å kjøre deres trinnløse....

De skryter uhemmet av lavt støynivå, og at det må være markedets beste hytte. Hvorfor må man da vri seg langt bak til høyre for å trykke på alle knappene... -og langt til venstre for å regulere ventilasjon???

JD skifter mellom trinnene uten momentavbrudd. det gjøres etter det jeg har forstått på samme måte som med skifte av hurtiggear, og at trinnløsdelen jobber sammen med dette for å utligne.

Vet ikke hva som skjer hos fendt, om du kan skifte i fart, eller du må stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Hvis det er slik dere skriver her vil jeg jo nesten mene at det er en 4 trinns gruppegirkasse med trinnløs styring mellom gruppene. Synes det høres litt rart ut og hvis dette ikke er bruker feil skulle jeg tro at det vil tvinge seg frem en forandring ganske raskt. Ellers er jeg redd for at den vil tape markedsandeler fort. Valtra er jo kjent for å ha kruttsterke motorer og hvis en ødelegger det imaget med dårlige transmisjoner ville jo det være synd.

 

Når det gjelder JD trodde jeg det skulle være et automatgir system som \&quot\;girer mellom gruppene\&quot\;, tror det er 4 grupper her også likt som valtra. Godt mulig en kan kjenne giringen men det skjer iallefall trinnløst fra 0-50.

 

Fendt har jo to gir du kan gire mellom, bruker begge \&quot\;gira\&quot\; jeg men er jeg på vei så står den i høyeste gir uansett og det er jo som kjent ingen problem. Men tror kanskje jeg ville valgt gr 1 om jeg skulle opp en veldig lang bakke med veldig tungt lass. En vil ha større mekanisk kraft der og dermed også mindre tap skulle jeg tro, but arest me if I`m wrong.

 

Å så tilbake til trådstarter, jeg kjører Fendt (riktignok 412 uten TMS) selv og liker betjeninga godt, derfor står den høyt i kurs hos meg. Men må nok innrømme at hytta har bedre komfort på JD. Så må du velge hva som er vikrtigst for deg.

Lykke til

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye intr. og mye kompetanse - som langt overgår min :)

 

Tror jeg for min del konkluderer med at JD gir mest for penga for min del. Det er gode motorer og ei god trinnløs girkasse. Evt. merforbruk av diesel ift. Fendt, (noe som vel heller ikke er skikkelig dokunmentert) er vel neppe nok til å forrente den økte prisen.

Om en går på Finn på nyere brukt, 09-mod, er det betydelig prisforskjell mellom de to.

 

Takk for gode svar og intr. diskusjon. Dette er er godt forum for utveksling av erfaring og kompetanse.

 

6930 og 7530 har samme motor, men 7530 er ca 400 kg tyngre og større, 42\&quot\;, hjul. 7530 har vel og grøvre overføringer, akslinger mm. Men 6930 er vel i de fleste tilfeller et bedre kjøp slik jeg ser det. Noen meninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skreiv før på denne tråden, så er alle \&quot\;Proffesjonelle traktorkjørere\&quot\; på dette forumet. ( Det er heilt utruleg) Det er ikke lett å velge blant traktor/redskap når \&quot\;alle\&quot\; er proffesjonelle. Jeg foreslår til trådstarter at du prøver dei traktormerka du er mest interessert i og gjør opp din egen meining av hvert merke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

I BG sin trinnløstest står det om Valtra\; \&quot\;Skifte av gruppe kan gjøres i fart , men det tar sin tid og medfører momentavbrudd\&quot\;

 

\&quot\;Kjører du i tung transport, og skal opp en svært tung bakke så hastigheten blir lavere enn 10 km/t, anbefaler Valtra at du skifter fra arbeidsområde D til C. Hvis ikke risikerer du at du ikke får høyt nok moment i transmisjonen, slik at den kobler ut og parkeringsbremsen aktiveres\&quot\;

 

Om JD står det\; \&quot\;Testførerne opplevde også at traktoren frikoblet når farten ble for høy i nedoverbakke. Motoren er altså sikret mot overrusing, men du må være oppmerksom om farten blir for høy. Du får ikke noe forhåndsvarsel\&quot\;

 

Gjør den det?

 

@Jens\; Hvis du er fornøyd med Deeren du har, så kjøper du JD igjen. Da vet du hva du får. Jeg tror heller ikke Fendt`en er verdt merprisen du må ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autopowr kassa til John Deere og Variokassa til Fendt fungere aldeles helt utmerket begge to, men på to helt vidt forskjellige måter.

 

Fendt har ei HELT trinnløs kasse mens JD \&quot\;bytter\&quot\; gir uten at det merkes. Ved spesielle situasjoner merkes byttene hos JD samt at det en heller annen gang ved store belastinger i motbakker virker som de ikke er helt \&quot\;enige\&quot\; nedi der om hvilket gir som skal velges. Dette oppleves som litt rykking og napping, men ikkenoe problematiskt!

 

Fendt har ei kasse som fungerer absolutt helt utmerket i alle situasjoner. Gruppe 1 brukes svært sjeldent, men den kan brukes ved \&quot\;krypkjøring\&quot\; og ved svært store belastinger der hastigheten ikke overstiger 30 km/h. Skifte mellom gruppe 1 og gruppe 2 kan gjøres i fart og det gjøres med en trykkbryter på panelet rett bak variospaken. Meget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte et par ting!

 

Når du stiller inn riktig hastighet på kraftuttaket f.eks på ei rundballepresse er Fendt sin Variokasse helt perfekt vil jeg påstå! Når du nå setter deg ned for å kjøre bestemmer du framdriftshastigheten med høyre foten helt uavhengi av motorturtall. Når pressa er full slipper du bare høyrefoten og traktoren stopper av seg selv uansett om du står bratt opp eller ned. Når du skal kjøre igjen trykkes bare kjørepedalen ned (samme som gasspedalen)

 

På JD må vendegiret settes i park (slippes i midtposisjon) eller du må holde traktoren på bremsen.

 

Variokassa til Fendt er suveren iforhold til andre kasser. Eneste minuset hos Fendt synes jeg er barnesetet og ut og innstigning, men absolutt ikkenoe problem. Lydisolering og betjening er helt i toppklasse samt traktorens smidighet er helt utmerket iforhold til traktorens størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du grundig feil!! Når du stiller øvre og nedre turtallområde går IKKE motorens turtall over eller under dette område. Her er det nok din kunskap om traktorens muligheter som er begrensningen!

 

Altså: Stiller du inn øvre/nedre turtalssområde er det traktorens variokasse som veksler opp og ned framdriftshastigheten!!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som kritiserte meg for å ikke å kunne kjøre. Når en passerer 2000 timer hver år så må det vel kunne regnes som proff... Saken er vel att Valtrafolket prøver å forsvare noe som ikke duger i hele tatt. \&quot\;Angrep er beste forsvar vet dere\&quot\; Ingen slår JD og Fendt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Idefox:

 

Virker ikke som om nesten noen har satt seg skikkelig inn i hvordan Fendt sin variokasse virker og fungerer med dens muligheter for justeringer. Når du sier at kjørepedalen ikke er \&quot\;fintfølende\&quot\; på Fendt må det være at du ikke justerer føligheten helt ned. Når alle tre justeringsmulighetene justeres på max følsomhet er jo traktoren like myk i bevegelsene som en katt!!

 

Men men, smaken er jo som baken!! Delt i to! Alle traktorer har jo sine sterke og svake sider. Ikke foe å \&quot\;fyre oppunder\&quot\; men jeg mener at Fendt har de sterkeste sidene når det gjelder trinnløs transmisjon mens Valtra har vært så grei så de har tatt de svake sidene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg vil rekna meg som ein amatør i traktorkjøring. kjører nok ikkje meir enn 1200-1500 timer i året fordelt på 2 traktorer. den ene er jd6920 med trinnløs kasse. den er nykkitte og brå. havarerte etter ca 1300 timer, med påfølgende 2 mnd på servic. trur ikkje eg kjøper jd igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmer skriver dette:

 

Hans nye traktor fungere IKKE som lovet av selgere og Valtra selv. Når han kjører presse på svært bratt terreng der du da gjerne vil holde ca 6 - 10 km/h men motbakken tilsier at motoren ikke orker det girer kassa seg ned for å opprettholde motorturtallet. Da MÅ du på forehand ha valgt lavt nok gruppegir for at kassa ikke skal slure!

Når du da kommer opp og svinger bortover på vendeteien og vil opp i fart må du på Valtraen her velge et høyere gruppegir for å få opp nok fart. Når du er nede må du igjen velge et lavere gruppegir for at traktoren skal komme opp. \&quot\;

 

Min kommentar:

Han må lese instruksjonsboka si. Det er en cruise funksjon for PTO, og en annen cruise for framdrift. Det må itte blandes sammen!!

Ellers så har den traktoren en gammel software versjon. Den er oppdatert flere ganger det siste halvåret.

Hvis motbakken er så bratt at den ikke drar pressa oppover på gruppe B så er det dekkene som slurer og ikke hydrostaten. Pressa går tungt på PTO, og da er det itte framdrifta som svikter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange softwareoppdateringer i løpet av siste halvår tyder vel på at det er problemer.........

 

Konkret spørsmål til de som har prøvd Valtra Direct:

Hvis man skal ta igang med traktoren med f.eks tung dumperhenger i en bratt motbakke, klarer da traktoren å ta igang i gruppe D?

Hvis ikke får man vel en oppgiring med momentavbrudd fra C til D når man kommer opp i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PL spør

\&quot\;Hvis man skal ta igang med traktoren med f.eks tung dumperhenger i en bratt motbakke, klarer da traktoren å ta igang i gruppe D?

Hvis ikke får man vel en oppgiring med momentavbrudd fra C til D når man kommer opp i fart?\&quot\;

 

Og je svarer:

Da må du starte på gruppe C hvis det går svært tungt. Toppfarta på gruppe C er ca 30 km/t. Skal du starte i en bakke som er styggelig bratt. Og som så flater ut etterhvert. Så lønner det seg å dra helt opp til 30 km/t i gruppe C før du skifter til D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konkret svar Hamar BM!

 

Med andre ord er ikke Valtra Direct noen optimal transporttraktor.

 

Det er jo blant annet disse plagsomme opp og nedgiringene med momentavbrudd jeg kunne tenkt meg å slippe ved å investere i trinnløs.

 

Da er nok heller JD og CNH sin løsning mer aktuell med powershift(JD) eller dobbelclutch (CNH) mellom gruppene. Eller Fendt selvfølgelig, for de som har tilgang på kapital.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

hei. er enig med Hamar BM at det er viktig å sette seg inn hvordan hver enkelt traktor før en begir ut på en diskusjon.

Helmer. har nok ikke satt seg helt inn i hvordan Direct fungerer optimalt.

jeg har kjørt Direct i 700 timer nå i variert kjøring, men betegner meg ikke som \&quot\;proff\&quot\; bruker....

helmer som innlogget bruker og Helmer. som uregistrert bruker er ikke samme person....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinnløs skal være trinnløs og ferdig med det! Velge ditt og velge datt for at traktoren skal orke å dra iveien eller bremse ned! Det er fullstendig feil spør dere meg. Hvis ikke Valtra klarer å ordne \&quot\;feilene\&quot\; med kassa si så har de et skikkelig seriøst problem. Det verste er jo at de har bygd kassene akkurat slik de oppfører seg, så det burde absolutt ikke komme som noen overraskelse.

 

Kjøp trinnløs av Fendt eller JD, disse fungerer opptimalt til alle forhold.

 

Valtra kan dere pr. i dag kjøpe uten denne halvferdige \&quot\;trinnløse\&quot\; girekassa!! Da slipper dere unna mye irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag S skriver, i håp om å få litt bensin på bålet:

 

\&quot\;Kjøp trinnløs av Fendt eller JD, disse fungerer opptimalt til alle forhold.\&quot\;

 

Da skvetter je på litt ekstra tennvæske og sier at JD sikkert fungerer optimalt i 1500-3000 timer. Da er det transmisjonsbytte, det veit vi jo alle. Nå har FK begynt å overhale variokassene sjøl. Kanskje ikke ZF vil holde dem med kasser lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mange forskjellige traktorer opp igjennom tida.

 

Er forsåvidt enig med at FENDT er den desidert mest igjennomførte traktoren, da tenker jeg på hva alt traktoren brukes til!

 

Variokassa er utrolig bra og gjennomført, en skikkelig sliter! Motorens dreimoment og forbruk er som kjent utrolig bra. Selve snittforbruket ligger langt bak konkurrentene. Jeg har selv en Fendt 820 TMS Vario og er storfornøyd. Tidligere har jeg eiet JD AP, JD AQ, New Holland TL 100, Ford 4610 og Ford 3600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...