Gå til innhold

Valtra T191 VS JD 7530


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Valtra har ikke utvikla sin egen variokasse, det er vel patentert fra før. Og Agco som eier Valtra har egne vario på MF og Fendt. Så trolig er det Fendtkassa de har flikka litt på hvis det ikke er Z-F, kansje også Linde som i alle skogsmaskiner og trucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest K.L._1

Til Oddbjørn:

Jeg er i utgangspunktet ikke så uening i det du sier. Ei rein mekanisk overføring, uten noen lameller,hydrostater,planetveksler etc har da selvfølgelig mindre krafttap, det har det vel aldri hersket noe tvil om. Men så er det dette med praktisk bruk da. En traktor har i utgangspunktet et alvorlig handicap, den er ikke, og blir aldrig heller økonomisk i veitrafikk. Den egner seg til å dra tungt, på ujevnt og dårlig underlag, og gjerne i kupert terreng. Og da vil i mange tilfeller en ren mekanisk, manuell transmisjon med klutsj komme til kort, fordi den taper fart/effekt i vekslingssekvensen. Og som du sier, den vil ikke alltid finne den \&quot\;mest fordelaktige utvekslinga\&quot\;.

Og når det gjelder slitasje på ei variabelkasse, så vil vel slitasjen gi mest effekttap i de hastigheter/moment som har mest hydraulisk kraftoverføring, da trolig i de aller laveste hastighetene. Og hvor overhengende er denne muligheten, med et så stort olejeresevoar, dobbelfilterpakke og gode oljekjølerere. Den største fienden for hydraulikkslitasje, er vel høy temperatur, og partikkler. Merka ingen ting på JD 6920s som gikk 3500 timer, og fikk ny kasse.

Gikk på en prikk samme hastighet i samme bakken, med samme totalvekt. har forøvrig sett Fend`ter som er omsatt på nett med timestand på 9-10000 timer, og som har gått med et monster av en 3 aksla henger (se Nyaas Maskin). Så i sum kan det vel ikke bli værre enn ei hurtiggirkasse, hvor lamellene har sett sine beste dager........!

Og forresten så har også jeg fått bekrefta at valtra faktisk kommer med sin egen variabeltransmisjon, så da så!

Jeg synes det er tøft at Valtra fortsetter å dyrke sitt egen unike image !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

her er en morsom sak til der som sa at IVT/CVT

transmisjon ikke var aktuell i lastebiler/busser,

se her:http://www.torvec.com/products_ivt.html.

Og studer gjerne høyre kolonne, som lister opp fordelene i forhold til automattransmisjoner med

converter. IVT= Infintiley variable transmission.

CVT= Continiously variable transmission, (les variator med stålbelte).Og se gjerne på denne også som forteller en del:http://www.torotrak.com/offhighway/agvehs.htm

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Ja, nå er dere vel spent på å høre resultat av den første \&quot\;bakkepullkonkuransen\&quot\;.

Selgeren fra AK stilte med en Case CVX 190, 40 km, med fjæret foraksel,full vektpakke foran, og standard hjuldimensjon. Den har gått ca 1oo timer

som demo. Tilhenger som var medbrakt, var en Orkel DX 120, med Continental dekk.

Vi bestemte oss for å kjøre hver vår tur, med samme henger og med samme lass, og ta tida med stoppeklokke. Vi lasta opp tilhengeren med singel, så mye som vi fikk plass til, ca 7 kbm.

Dette skulle ihvertfall tilsvare ei totalvekt på tilhenger på minimum 14 tonn. Case traktoren yter

iflg brosjyre 216 hk med powerboost og JD 203 hk med powerboost. JD var vel kansje litt tyngre på testtidspunkt pga Ålø Q75 laster, grusskuffe, og brøyteplate med rammefeste. Så kansje 500-700 kg større faktisk egenvekt, og 13 hk mindre ville gi den et lite handicap. Men så må vi så ta i betrakning at Case`n var vel ikke innkjørt med bare 100 timer på telleren. Løypa vi kjørte, startet ved havnivå, var ca 6 km lang, og endte på 280 høydemeter, så vi kan vel si at det var jamnbratt ! Og nå kommer resultatet: JD brukte 10minutter og 52 sekunder, Case 10 minutter og 44 sekunder. M.a.o så vant Case med 8 sekunder. Gratulerer ! Basert på at dette ikke er en vitenskapelig test, og at traktorene ikke var helt lik i ytelse og vekt, så var vi vel enig om at dette var så nært dødt løp som mulig. Men det som er verdt å merke seg er at en traktor som veier nesten 9 tonn, og trekker en dumperhenger med 14 tonns totalvekt greier å holde gjennomsnittshastighet på 34.2 km/t opp disse bakkene. Atter en gang hatten av for Eide maskin og Case CVX, for at de ville stille opp, og gratulerer med seieren. Nå er det bare for neste å stille opp, og invitasjonen går spesielt til Fendt/MF og Valtra, hvis de tør !!.

Så langt har vi funnet at to traktorer med samme ZF variabel transmisjon, er omtrent jevnbyrdige, og går som bare f.........! i bakkene.

Og så må jeg tilføye at jeg syntes Case var god å kjøre på vei med en vel fungerende transmisjon som var like rask som JD. Må innrømme at jeg sleit litt med å bli fortrolig med Case sin multicontroller, med det har vel med min alder og evne til å venne seg til noe nytt. Kjørepedalen er også noe som sikkert har mye for seg. Hyttefjæringa til Case var vel ikke så god som JD sin, men ellers så syntes jeg at hytta var grei, og støybildet inni var vel ganske likt, m.a.o. bra. Og Orkel hengeren var bare nydelig å kjøre, uten noen form for hopp og sprett !

 

Mvh Kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Glemte å si en ting vedr. vårt bakkepull stunt.

Jeg stolte så mye på JD sine ingeniører, at jeg valgte å la transmisjonen stå innstilt på full auto, med auto turtallsdropp, m.a.o så økonomisk som mulig. Under testen så la jeg merke til at Deeren jevnt over lå fra 100 til 200 omdr/min lavere enn Case`n. På 43 km/t så går Deere`n på 1580 omdr/min.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Ved tomkjørin langs løypa, før testen, så fant vi ut at traktorene gikk noen lunde likt på maks fart. Og dieslforbruket målte vi ikke ! jeg understreker at testen ikke ble gjort etter vitenskapelige metoder, vi bare konstatere hvor lang tid hver traktor brukte på å dra den samme tilhengeren, op den samme bakken. Det blir vel litt feil å si bakken, for løypa består også av to flate partier, der begge traktorene kom opp i maks fart.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne testar som dette er interessant,på tross av at det ikkje er heilt vitenskapelig utført. Hadde vært bra viss feks. BG kunne ta tak i dette og arangere ein liknande test med flest mulig forhandlere involvert. Gjerne på ei landbruks messe med publikum involvert. Kunne jo vært interessant å teste trinnløs mot feks powershift også....I tillegg kunne jo bønder stille med egne traktorer for ein egen liten konkuranse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka er egentlig forskjellen på Steyr og Zf sin kasse då? Steyr utvklet en trinnløs kasse som ZF overtok, så tvile på det er noen forskjell på dei utenom styring og eventuelt kjølesystem og sånne ting. Begge har vel fire \&quot\;trinn\&quot\;?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

8 sekunder forskjell på over 10 minutter?

Ja det må kalles uavgjort. Men hadde dere kjørt en av traktorene to-tre ganger så hadde den variert med mer enn de 8 sekundene......

En traktor med manuell kasse ville variert med sikkert 30 sekunder avhengig av hvor heldig/duktig sjåføren er.

Og jeg skal vedde på at om en sjåfør hadde fått prøve begge traktorene og ikke hadde hatt klokke med seg. Så hadde han sagt at den ene traktoren var \&quot\;rå\&quot\; og den andre \&quot\;dau\&quot\; selv om de gikk omtrent likt. Følelsen når du kjører, den juger!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Att valtra kassene har lavt effekttap, det kan kanskje hende, men att de er lettbetjente, nei da må de sammenligne med en gammal Ursus eller Volvo BM 650. Vendegiret på Valtra er riktignok meget bra, og lettvint med brekket i samme grepet. Men de andre, lange spettene er langt fra gode å jobbe med! De har lett for å skrape. Spesielt når olja er kald. Og krypeserien er klin umulig å få inngrep, og nesten verre å få ut igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

John Deere. Deutz og Same har ZF Eccom

Steyr, Case og New Holland har ZF S-matic.

De som ønsker å lese mer om forskjellene mellom

disse to, og ulempene/svakhetene med Fendt vario, kan slå opp her:http://www.bauernzeitung.at/index.php?id=2500%2C17245%2C2163%2C%2CeF9QSUNUX05SWzBdPTAmaW5saW5lPTEmbnBmX3NldF9wb3NbaGl0c109JTI1bnBmX3NldF9wb3MlMjU%3D.

Forskjellene mellom de to ZF kassene er små, men S-matic har noen flere finesser, og raskere akselerasjon. Begge har 4 planetgear, Eccom har sju flerlamellskløtsjer, som i S-matic er erstattet med klokoblinger. Begge har vesentlig større mekanisk overføring sammenlignet med Fendt vario. Fendt har kontruert sin egen hydrostat med 45 graders skivevinkel for å kompensere for bare ett planetgear. Straffen er vesentlig større varmeutvikling.....!

 

Mvh Kåre Langseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er JD som har hatt størst problem med varme utvikling. Har faktisk ikkje hørt det har vært problem med det på Fendt. Noen som vet hvordan den Amerkanske JD trinnløs kassen er? I og med at JD har hatt litt tull med sin ZF kasse, og JD er produsenten i verden som bruker desidert mest på forskning og utvikling er det rart dei ikkje lager sin egen til 6030.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra Revolution? Det ligger en snutt på youtube med en styla Valtra. Ellers har det vel ikke vært noen revolusjoner fra den finske fabrikken siden Volvo Valmeten kom i 1982. Synes de har gått i stampe de siste åra, temmelig gammeldags det de har å servere nå. (selv om de nå sier at den variotransmisjon som snart skal komme faktisk kommer etter mange år med \&quot\;snart\&quot\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Til KM

Nei , John Deere har ikke problem med varmgang pga konstruksjon. Varmeproblemet har skyltes ei elektrisk sirkulasjonspumpe, som har svikta.Grunnen til at jeg hevder at Fendt har større problem med varme, er det faktum at en vesentlig større del av kraftoverføringa skjer hydraulisk. Og da er det logisk at det skjer større varmeutvikling, som krever mere kjøling.

Jeg sa vel ikke at det var et alvorlig problem.

Usa Deere har ei kasse med et planetgir, og Danfoss hydrostat.

 

Mvh kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
TG: Bare for å påpeke:p Skal dere bygge om til mekanisk? Altså lik den som sitter i 6030-serien? Ble prøvd det på min 6420s, som jeg har slitt med. Den hydrauliske pumpa har gått 2 -(3) ganger. De sa rett og slett at den mekansike ikke passet på 6420sen min da. Meen..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre: har vel aldrig sagt det er pga sjølve konstruksjonen JD kassen blir varm, og er med på at Fendt kassen utvikle meir varme,men det er likevel JD kassen som har hatt størst problemer med varme. TG: har du stått opp på feil side av senga i dag? Har alltid visst at det er forskjellig kasse i JD og CNH, men Kåre forklarer hva som er ulikt veldig bra. Med andre ord ikkje stor forskjell på dei, men så kommer dei fra samme fabrikk også da. Har foressten CNH separat girolje på trinnløs kassen? Ser på det som et minus at JD ikkje har det. Vet at Fendt kjøre med separat girolje på vario.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påpeike bare det faktum at det er JD som har hatt mest problem med varm olje. Rigtig at det er pga elektrisk kjølepumpe, men det gjør det ikkje til et mindre problem uansett. Har heller ikke hørt om havari på JD kasse på grunn av urein olje, men kan vel ikke utelukke at noen av kassane som er blitt bytta er pga nettopp det. JD har jo på 20 serien hatt problem med bremse band som løsner pga dårlig lim.Dette må da være meget uheldig på en autopowr skulle en tro...? Når der gjelder redskap så går det an å være mest mulig reinslig, men er ikke alltid like lett når en kansje låner, låner bort, eller har nabosamarbeid med redskaper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Aha! Hvis friksjonsbelegg på lameller eller bremseband på JD løsner pga for dårlig lim, så er jeg helt sikker på at det skyldes oljen. Uansett farge på traktoren så vil vann i transmisjonsoljen kunne forårsake at beleggene løsner på bremseskiver (JD har hatt sin dose av det på 6000-serien før) eller lameller. Jeg kjenner til både JD og Valmet hurtiggear hvor belegget falt av når det ved en feiltagelse ble fylt 20-30 liter hydraulikkolje på transmisjonen.

Det samme skjedde på en Ford 7740 hvor det kom mye vann i oljen. Ikke på noen av de var beleggene utslitt, de bare løsnet i liminga. Så derfor burde ALLE traktorer ha separat hydraulikkolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Deutz og Same, har ZF ecom, m.a.o, samme kasse som JD.

Og til de som er redd fordi jD kjører samme olje på både gear, bakende og hydraulikk, så vil jeg påpeke at det er tre filter i dette systemet, hvor ett filtrerer olja som går gjennom hydrostaten. Så faren for havari pga urein olje er ikke overhengende. Og det er jo godt å tenke på at det er over 70 liter olje som skal evakuere varme bort fra kassa.........! Hvor stor oljemengde er det på gearkassa til en Fendt ?

Og hvor stor \&quot\;slitasje\&quot\; er det på den olja, på den transmisjonen som overfører mesteparten av kreftene hydraulisk ? Skal jeg rangere transmisjonene, så må det bli slik:

Nr1, ZF E matic (Steyr, New Holland , Case )

Nr 2, ZF Ecom ( JD, Deutz, same)

Nr3, Fendt Vario ( fendt, massey )

 

Mvh Kåre Langseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt har rundt 20 liter på kassen (412) tror jeg. Og skift intervallen er som på Jd 1500 timar. Vet ikkje hvordan det er på Fendt men på JD bytter en i tillegg transmisjon filteret ved 750 timar. Kåre: du skreiv tidligare at s.matic akslererer raskere en ecom, er dette pga av klokobling i staden for lameller? I følge din rangering så vil vel usa JD havne rundt fendt da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: stemmer det at vatn i olja er ugunstig, faktisk verre en å kjøre uten olje.Men det var bremsene og ikkje hurtiggira på JD som var problemet.Du sier det skjedde på ein JD der det ved ein feiltagelse blei fylt hydraulikkolje på transmisjonen? Siden JD har felles olje så skal det hydraulikkolje på, men en må passe på å bruke ei LS olje ellers forsvinner lameller og bremser...Og du vil uansett ikke løse problemet med bremseband med separat girolje. Men nå er ikke dette et problem på JD lenger da. Men er uansett enig at det er å foretrekke med separat girolje, I alle fall dersom det er mange som bruker traktoren og mange lånte, bortlånte redskaper....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
KM : Det skal IKKE hydraulikkolje på John Deere traktortransmisjon!!!!!! Når jeg sier hydraulikkolje så mener jeg ren hydraulikkolje for \&quot\;gravemaskiner\&quot\;. Hvis det er LS-tilsetning i den, som du sier, så heter det ikke hydraulikkolje, da er det transmisjonsolje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...