Gå til innhold

Valtra T191 VS JD 7530


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest K.L._1

Til SJ

For å skjære igjennom så vil jeg si følgende.

Finn noen som har en JD med hurtiggirtransmisjon, og sammenlign sjøl. Jeg har kun kjørt 7530 med autopowr, og så vidt prøvd en valtra T 190, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om hverken trekkraft eller forbruk. Det eneste jeg noenlunde kan uttale meg om er komfort i førerhus, og det slo ut til fordel for JD. Likedan oppførsel etter vei syntes jeg var litt bedre med JD. Valtraen hadde luftfjæring foran. Mitt inntrykk når det gjelder drivstofforbruk, så synes jeg ikke det er så avskrekkende. Faktisk ikke vesentlig høyere en JD 6920S autopowr. Nei, du må prøve litt før du bestemmer deg, og det finnes jo alltid en New Holland eller Case du kan prøve også først.

Men produktet er sjelden bedre enn appparatet som står bak, og det er du sikkert den rette til å bedømme sjøl. Det synes å være store geografiske forskjeller på hvor god service du får på de enkelte merker.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest valtra_1

Den testen skal jeg få til, men blir ikke hos Kåre. Får se om vi kan få med Fendt 820 og da. Kommer til å vente til den trinløse valtraen kommer, så må nok vente til høsten.

Skal bli en nøytral test med selgerene til stede.

 

Kåre, Valtraen veier 7200kg med laster og brøyteplate. Er jo greit å slippe å dra på nesten et tonn....

 

Vil ikke rippe opp i alle feila som har vært med JD her, men halvparten av de som er solgt her er reklamasjoner. Får se når 30 serien får noen timer om de har fått orden på tingene, men må mer en 800 timer for å overbevise meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei jeg er MF frelst men synes de fleste traktorer er fine å har sine egne fordeler,morsomt å lese slike diskusjoner jeg synes en bakkepull konkuranse burde kunne arangeres her på berget,se på you tube-\&quot\;farm tractor hillclimb competion\&quot\;4 filmer ifra fmjammo ,canada? noen med initiativ?

synes det burde vere traktor doptest først da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Til valtra:

Jeg har vel vært av de her på forumet, som har vært ganske ærlig på at det har vært en del feil med JD. Fikk jo full pott sjøl på 6920 S som jeg hadde før. Og når det gjelder vekt, så blir vel en fremtidig valtra med trinnløs transmisjon en del tyngre tenker jeg, he he ! Så lenge som dere har ventet på et trinnløst alternativ, så håper jeg det kommer snart.

Men for å balansere debatten litt, så må jo Valtra være den ultimate bæremaskin for skogsutstyr som f.eks kran og/eller tynneprossesor. Og den vendbare løsningen og skogshytta, er jo unik ! Altså som en universel entrepenørmaskin så har den nok sitt marked. Håper at dette fortrinnet forsvinner i anstrengelsene til å bli \&quot\;lik de andre\&quot\;. Det vil være synd, og samtidig ødelegge mangfoldet !

Til MF Johan:

Ja, et rått bakkepull, ville vel være en grei måte å sjekke hva som bor i de enkelte, både folk og maskiner. Men de bør nok være en måte å sjekke at maskinene ikke er \&quot\;dopet\&quot\;.

Da jeg lå forhandlinger i 2002 for å kjøpe traktor,fikk jeg besøk av en Eik-selger. Og han ba meg vurdere MF istedet for Fendt (begge alternativ var trinnløse), pga bedre hytte og komfort, og bedre motor ( MF hadde Sisu motor).

Jeg tror dagens MF er et fullgodt alternativ som mange overser. Synd fordi jeg tror de store modellene er bra maskiner. En annen ting som Eik er av de bedre på, er på service. I perioder har det vel vært sås som så med kvaliteten på produktene de har solgt, men de aller fleste som var uheldige fikk hjelp og blei fornøyd !

Da tror jeg AK kjeden er ute og kjøre om dagen, med en del uro blandt sine forhandlere, ulik håndtering av problemer og reklamasjoner. Og for ikke å si utfordring og unødig logistikk i å kjøre med to nesten like produktlinjer. Ja, hva koster det å ha både New Holland og Case i samme portefølje ? Der i gården må det en oppvask til før jeg får så god tillit til dem at jeg kjøper en traktor til 1 mill. Synd, for jeg tror de har gode produkter. Jeg tror at TVT er blitt misforstått/oversett, for det er jo ei bra maskin.

Så har vi nykommer Claas, da. Den gjør vel valtra folket ennå mere stressa, da den også kom med trinnløs transmisjon. Og så har den jo JD motor da. Æsj og uff ! Men traktorene til Claas har jo fått fremragende kritikk og omtale. Dette er en traktor jeg kommer til å følge med !

Men som sagt så tror jeg humøret stiger betraktlig i Valtra leiren nå den etterlengtede trinnløskassa kommer. Bare de ikke ødelegger det unike med den så.........!

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Til valtra:

Ja, tror du noen selgere vil møte opp til en bakketest? Det tror ikke jeg for å være ærlig ?

Hvor har Valtra vært og hentet trinnløsteknologi da? Tror neppe de får av Fendt, fordi de har samme eiere, og om så er, så får de vel neppe samme styring, eller?

Og hvis det kan være til noen trøst, så har jeg ikke fått 50 km, og får det vel neppe. Jeg kan vel takke byråkratene i \&quot\;Anderledeslandet\&quot\; for dette som mye annet. Gutta i Mannheim sier de har levert det de fikk bestilling på, ferdig med det !

Så i værste fall så ligger det vel an til traktorbytte i nær fremtid. Og da blir det vel et rush av selgere med feberblanke øyer og propagandabrosyrer. Det er det værste med hele greia ! For som sagt jeg har ikke noe religiøst forhold til et bestemt merke, og vurderer alle seriøse tilbud, før jeg bestemmer meg.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kåre: nå synes jeg du tok deg opp betraktleig. Et fornuftig innlegg. Jeg er helt enig med deg at MF er et fullgodt altnernativ. Den var heller ikke så verst i pris, men armlenet er ikke det beste + at den har fendt sin kasse uten TMS. Det er så mange som sier at Fendt sin trinnløse kasse er udugelig uten TMS? Jeg er ikke hundre prosent sikker på dette meen.

 

Som du sier, Claas. Jeg har synes det ser ut som en kjempe traktor. Den er absoulutt en av de som vuderes som en erstatter for 6920 i fremtiden. Armlenet ser ikke verst ut og JD motor mener jeg bare er et pluss.

 

Valtra bør komme med trinnløs snart, fordi det er en fullgod traktor og har hørt mange positive tilbakemeldinger fra de som har kjøpt den ny N og T serien.Eneste noen savner er muligheten for å velge trinnløs. Men det med pto harstighet er et problem for entrepenører, jeg håper at de kommer med 4 hastigheter, noe også JD burde hatt. Som kåre sier, bør de ikke slutte med sine skogs traktorer, det er ingen som slår valtra der. Absolutt noe de forsatt de bør satse på, og sikkert noe de gjør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Valtra kommer med egen trinløs... Syns Mf har den fineste hytta på markedet, men så var det servicen.

 

Er sikker på at jeg skal få til den testen, men som sagt blir noen mnd til.

Syns JD er litt arogante når de ikke vil levere programvare til de traktorene som er bygd for 50km, ser KV fikk byttet sin traktor så FK ordnet greit opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Til valtra:

Hvor har du det i fra at Valtra kommer med \&quot\;egen\&quot\; trinnløs transmisjon?

Kan virkelog en så lite ttraktorprodusent bære alle kostnader med å utvikle noe så dyrt alene ?

Eller er den så unik, at det kan være aktuelt å bruke i andre merker eller ?

Når det gjelder JD sin arroganse, så er vel den ganske berømt i fra før. Men forklaringa på at dette var umulig å få til var: Hver traktor blir produsert med sin unike ID, og all programvare må stemme over ens med denne. Og min traktors ID sier at denne er en 40 km versjon, og godtar kun programvare for dette. Med andre ord helt idiotsikkert, når det gjelde manipulering. Naturligvis helt genialt, med mindre du bor i anderledeslandet, der myndighetene ikke på noen måte kan kalles forutsigbare.

JD har vel vært kritisert for mange unødige sperrer og vern, jfr f.eks utbendig betjening av PTO etc. Og her er det ei anna sperre som desverre i mitt tilfelle blir litt tragisk.

Amrikansk sikkerhetskultur kombinert med tysk grundighet, gir av og til noen uheldige utslag.

Til KV: jeg er litt nysgjerrig på hva du skal med

4 pto hastigheter ?

Jeg er fornøyd med tre, så lenge som jeg har alle muligheter til å justere fremdrift og turtall i commandsentert. Og så er det jo blitt så enkelt å skifte hastighet nå, når det skjer el.hydraulisk.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kingofsnow_1
Heisann!! En slik test har jeg ventet på! Jeg stiller med min klæss nye Fendt 820!! Hva om vi tar Testen her på Senteralt Østland. Feks di 9 Km med motbakke opp på Norefjell. Også Avslutter vi med en kjempe fest etterpå... Oppfordrer traktornorge og importørene til å ta kontakt!! Mvh Jarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kåre: 4 ptohastigheter er ikke dumt. Hvis man redkap som har bare 1000 fart og traktoren klarer å dra den på eco modus. Ta foreksempel min gammle JF slåmaskin. Der kunne jeg ikke snu girkassen og den gikk på 1000 fart. Og det var mange ganger jeg hadde ønsket meg 1000 E da. Det at du nå an skifte el-hydr på Jd er bra, noe jeg mener budre ha kommet tidligere.

 

Det med utvendig betj av pto er jo et lite problem, siden man må starte kraftutaket så vippe på en bryter så gå ut og trykke på bakskjermen. (På John Deere 6020-serie). Dette er jo idielt for de som skal tømme avlesservogn osv, men funker lite for de som må bruke den mens de er ute. Da er det like greit og kjøre kraftuutaket innenfra. Men jeg kjøper ikke HMS for den utvendige betjeningen av kraftutaket men er jo fint at det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Vil ikke røpe hvem som er min kilde, men er garantert en av de sikreste som fins.

 

Hadde vært tingen med en stor felles test. Dette er noe BG kan lufte litt med importørene.

Er viktig å få med et dynamometer på testen så effekten blir sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra var i gang med utvikling av trinnløs lenge før Agco kom inn i bildet. Så det er nok derfor dei har utvikla denne ferdig.Har allerede stått noen år i traktorar for testing. Så vidt eg vet så kommer valtra trinnløs til hausten. Men det er vel ingen revulusjon. Det er jo begrensa hvor forskjellig trinnløse kassar kan byggast. Er vel samme prinsippet som dei andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Til Jarle: Stiller opp med Nh T7550 som kom idag, det var traktor det, har såvidt prøvkjørt den på en 14t dumperhenger, den drog som faen.. Imorra ska jeg kjøre 16t slamhenger på den, så da får den prøvd seg ja... Men stiller opp jeg..

Hadde vøri artig ja, så drekk vi skikkelig etterpå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg skal komme med mf n å banke dere alle sammen i hvertfall i oppoverbakker- mulig småfeite overvektige valtrar ,jd, cnh, og slikt ruller fortere nedat da., host host!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Me andre tar deg nok igjen når du må stoppa midt i bakken for å fylla olja på perkins skrellet ditt.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå fløyt det virkelig ut, vi er tilbake til det en hver traktordebatt ender som her inne.

 

Men på grunn av dette kom jeg til å tenke på en ting - det som hadde vært litt arti å sett er jo hvordan resultatet mellom en ny og gammel stortraktor hadde blitt. F.eks en 180 hk stor Fendt, Deere eller NH mot en klassiker som Fendt 615 (var det ikke 180 i den?) eller Fiat 180-90. Veier redusert vekt opp for en transmisjon som i teorien ikke skal være så bra? Og en eldre motor er jo ikke så fleksibel som de nye, har et mindre register med topp effekt... Noen som veit om noe slikt er testa, med PÅLITELIG resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Hei!

 

Hatten av for AK maskiner på Møre, de tar utfordringa, og vil være med på et uhøytidelig bakkepull, med en case cvx 190 ( er ikke det det samme som new holland t7550 ?) Kommer tilbake med mere når ting skjer. Bra det var en orntlig utfordrer. Jeg var på nett en kveld og leste litt om disse traktorene. De virket slett ikke dumme !

Kan hende Deeren må bite i gresset for en av disse, men det skal bli morro ! Jeg er ikke fanatisk !

Men jeg understreker at en traktor tross alt kan ha andre kvaliteter, enn å vinne et bakkepull !

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Kåre: du får si i fra når det finner sted : ) Visste ikke at AK møre hadde solgt en CVX 190 jeg, men har vel tatt feil der jeg da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: med transmisjon som ikke er så bra, meiner du vel komfort/ brukervenlighet? Det er ingen tvil om at ein \&quot\;gammel\&quot\; transmisjon gir meir effekt til hjula. Det blei utført ein test for mange år siden. Det var en 6640/7740 mot Fiat 80/90 eller nåke i den retningen. Fiaten drog best. Men det er klart at med ein gammel kasse er det vanskelig å alltid finne rette giret opp ein bakke.Og nye motorar har en mye bedre kurve en gamle. Er sjøl innehavar av ein JD 6100 med ettermontert turbo. Denne har syncroplus kasse, dvs kasse uten vendegir og hurtiggir.Går mye bedre en nyere 63/64 PQ etter veien.... Men er glad for at det er traktor nr 2. Ikke den beste kassen å arbeide med :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Heisann..

Bakkepulling høres artig ut.

Har testet diverse traktorer i forskjellige bakker her hjemme.

Fendt 412, Fendt 309Ci, Fendt 718, MF 6480, MF 7480, MF 6470, MF 6265, MF 6455, JD 6420, JD 6310

 

MF 6480 og Fendt 718 var veldig like når det gjaldt hastighet i bakker!!

Etter der kom MF 7480. Resten skiller det veldig lite på: Fendt 309Ci, MF 6470, JD6420, Fendt 412, MF6265.

 

Etter mine tester klarer ikke de trinnløse å holde like god fart i bakkene.. Feks 718 og 6480. Enda fendten har 20hk mer greide den ikke noe mer opp bakken!

 

En nabo av meg har en JD 6920 med trinnløs kasse og den går dårligere en den gamle valtraen med 140hk(6\'er)

Hadde trinnløst hatt mindre effekt tap så hadde de brukt det i biler, racerbiler, lastebiler!!!

 

Leste i et tidligere inlegg her at en eik selger hadde sagt at perkins var bedre en deutz, Det er bare tull!! Deutz motorene er langt bedre konstruert. I de siste 10åra er det CAT og deutz som har laget de beste motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Mente brukervennlighet ja - er fullstendig klar over dette med effekt ut på hjula. Men i en bakke er det jo bedre å ha fire clutchfrie hurtiggir \&quot\;å gå på\&quot\;, enn å måtte clutche for hvert girskift - i alle fall om man ikke er veldig flink. Var egentlig dette som var poenget med tankeeksprimentet mitt :)

 

Men to like kornhengere (max 200 kg vektforskjell) holdt oppskrudd Valmet 805 (ca 120 hk) holdt følge med JD 6920S AutoPowr i bakken den, helt til Valmeten måtte skifte hovedgir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

TG

Dette mener jeg er feil!! Alle traktorer jeg har testet så taper de trinnløse traktorene. Det sier seg selv at en mekanisk kasse har mindre effekttap enn de med trinnløs.. Powershift kassene er kanskje ikke noe bedre enn de trinnløse.

 

En arbeidskolega testet en 6920 med trinnløs og en uten. Mye mere sprut i den med mekanisk kasse! Holdt en god del bedre fart i bakkene.

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny traktor nå, det står imellom en JD 7530 med mekanisk kasse eller en Fendt 820. Her skiller det sikkert 300000 i pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...