DuraAce Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg syns det kommer for mye torv opp ved harving og lurer på om jeg harver for dypt. Byttet spisser i vinter og tenkte ikke på å justere inn hjulene. Det er en Väderstad S-tind med mekanisk sloddeplank og fire hjul, en kjempefin harv. Pløyinga er utført med Kverneland kropp 3 med forploger og justert skikkelig inn og pløyedybde 23cm.Er det en "regel" om hvor dypt tindene skal gå?Tenkte harve over en gang ekstra i dag for å smuldre opp torvklumpene ytterligere før jeg kjører steinhenteren, men problemet er jo at man pulveriserer strukturen og lager et for kompakt såbed... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansA_1 Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 -Ta med deg en målestokk.-Tramp lett etter harva og stikk stokken i bakken.Hvor dypt du skal harve avhenger av kultur og preferanser.Min mening er at pløyinga og såmaskina bestemmer hvor kornet plasseres. Harvinga er kun for å få nok finstoff og jevne overflata.Harver selv skjelden dypere enn 3~6cm etter skisserte målemetode for korn i pløyd jord.Det viktigste er å ha et jevnt såbedd med nok finmasse for kornet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar