Gå til innhold

Flishoggar og bruksområde


gmail_1

Anbefalte innlegg

Ser at det tilfeldigvis er ein annan tråd her om flishogging. Sidan min innfallsvinkel ikkje er den same stiller eg spørsmåla mine her. 

Og det er: får ein brukt flis frå ein rimelig flishoggar til noko fornuftig? 

Det blir fort mykje biomasse, men kan ein, utan å investere i anna utstyr, bruke flisa til brenne i vedomn? Strø under kyr og kalvar? Jordforbetring/fyllmasse/stabilisering av våte eller kuperte areal?

Eg føler det kan bli snakk om mykje ekstragreier med tanke på tørking og lagring? 

Eller går det bra å la det stå i ein hengar eller tippe ein dunge og evt. legge over presenning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å brenne flisa uten aktiv lufttilførsel

For å lage strø med en flishugger må man ha nye/sylskarpe kniver, på den smaleste mulige åpningen og den laveste matehastigheten. Så lenge det er i orden går det kjempefint. Det største bryderiet er å justere knivene mellom grov flis og strøflis.

Treflis kan benyttes på bakken der hvor man ikke ønsker ugress, eller noe som helst. Treflis binder nitrogen i forråtnelsen og struper da jorden for all næring. Ingenting vokser der hvor du har et lag med treflis.

Det er fint å bruke rundt drikkekar, porter, o.l. ved dyrehold. Der gror det skjelden noe uansett og man reduserer opptråkking.

Hugget flis er mindre langringsstabil enn tømmer. Det bør derfor lagres som tømmer og hugges ved behov om det ikke er garantert tørt.
Lauvvirke har en tendens til å suge fuktighet tilbake igjen etter hugging så det må være ekstra tørt eller skjermes/luftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje for meg å bruke flisa verken til fyring eller strø i "monokultur". Har tenkt at det sikkert er best å kobinere det med vanleg ved i omnen og med anna strø i fjøset. Men det kunne jo drøye begge deler noko?

Det er mest dette med å lagre og hente fram igjen som byr på problem. Har ingen tom hall som ligg og ventar... Sjølvsagt er det å få flisa tørr nok ei bekymring og. Det kan vel fort vise seg å bli største problemet :-D

Det, og det faktumet at eg jo enno ikkje har maskin til å lage flisa :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hos oss ofte blitt brukt i grindåpning og steder med myye dyretråkk, slik at det ikkje blir så gjørmete.

er det enkleste bruksområdet har vi funnet ut.

kan seff brukes som bark i bed og hager også, litt lys men gjør nytten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...