Guest Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 HeiFinnes det tilhenger som Orkel, Weikmann osv med tømmerkran?Jeg har for liten skog til å ha en ren tømmervogn, men hadde jeg hatt en kombinasjon så hadde dette vært perfekt.Jeg ser at Palmse har en dumperhenger med kran, men den koster sikkert veeldig mye..Noen som ahr laget en slik henger med kran?Om en har en f.eks Orkel henger så kan en lage et fundament til å ha en kran på?Noen andre som har vurdert dette og sjekket opp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansA_1 Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Hei.Det er vel ikke så uvanlig å ha små tømmerkraner montert rett i 3-punkten?Jeg så på det til flishuggeren i allefall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kåre Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 HeiHar sett på det også, men jeg mener det kanskje er bedre å ha den på tilhengeren enn traktoren for min del.Har en traktor på 3 t + frontlaster, vet ikke hvilken størrelse på kran som blir anbefalt til en så liten traktor om den skal monteres i trepunkten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OS_1 Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Det billigste må vel bli hvis en har en dugende henger som en kan sveise på kranhylser i bakkant på også få tak i ei brukt kran (som har stått på lastebil).Hengeren må selvfølgelig være ganske solid da rammeverket der bak får litt påkjenning.. Da kan en også ta av krana når en ikke trenger den og få full nyttelast. Ulempen er vel at krana må av for å tippe hengeren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptur_1 Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 Uten at eg kan alle regler, så er det krav til stabilitet på tilhenger, og ved å montere kran er det vanskelig å oppfylle dei.Vanskelig å få register tillhenger med kran.Har vert nokre artikler i BG om nokre biltilsyn som har stilt krav om å registere tømmerhenger men det er vanskelig å oppfylle krava til registering.Derfor er tømmerhenger ikkje tilhenger og er stortsett ikkje registert.Så det beste er nok å bruke trepunkt montert kran. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.