Gå til innhold

Egenkapital


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bullseye_1

Briller bruker jeg enn så lenge ikke, Drengen, men takk for omtanken.

Gjest skriver \&quot\;får tilbake 2/3 av omsetning\&quot\;. Jeg valgte å kalle det en bonus, men du har dermed misforstått poenget. Poenget er ikke hva man velger å kalle tilbakebetalingen, men det trodde jeg var innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Til Rune

 

Både du og Bullseye viser at dere leser for fort.

 

Du skriver selv at melkeprisen har stått rolig, mens alle andre har fått tillegg. Og det er nettopp mitt poeng. Bøndene har hatt stillestående priser. Dette bekreftes også soleklart på side 3 i siste utgave ab Bondebladet...prisene har stått stille til bonden, grunnet effektivisering (les maskinering/automatisering) i produksjonsleddet.

 

Og bonden har bare godtatt dette som den leilending han fortsatt er i dag.

 

Prøver en gang til

 

Tine selger for kr 1000,- sender 2/3 = kr 666 tilbake til bonden

Tine selger for kr 1000,- sender 1/3 = kr 333 tilbake til bonden

 

Dette har ingen ting med bonuser å gjøre... det er rett og slett prisen til bonden

 

Årsaken til denne endringen skriver dere jo faktisk at dere skjønner... men dere skjønner det allikevel ikke.

 

Hvorfor det har gått fra 1/3 til 2/3 er at sluttprisen på produktet har økt grunnet endrede kostnader i alle ledd,,,BORTSETT fra bonden

 

som fortsatt får omtrent den samme kg prisen for grisen i dag som i 1980...

 

HVORFOR GODTAR BONDEN DETTE....

 

Det er DETTE som gjør dagens bønder dumme

 

DE EIER faktisk samvirken...allikevel har de siden 1980 BARE GODTATT at prisen på melka og kjøtt har stått stille dvs sin inntekt, mens DE I PRINSIPPQET har gått med på at melkesjåføren og slaktern har kraftig fårr øket sine lønninger.

 

PS Jeg har ingen ting imot at sjåføren og slaktern får øket lønnen sin i tråd med denm generelle lønnsutviklingen i samfunnet.

 

Men hvordan kan bonden være så dum. JO... bl a fordi samvirkeselskapene er altfor store...den enkelte bonde engasjerer seg derfor ikke.. de bønder som velges inn i styrene har ikke peiling...er bare veldig fornøyd med møtegodtgjørelsen og de høye smørbrødene, hotellopphold ved møter etc

 

DE HAR ALDRI hatt forutsetninger for å forstå ledelsens handlinger iom manglende økonomisk kunnskap, og har derfor i alle generasjoner kun vært marionetter.

 

Se bare på fallskjermen på 22 mill til forrige konsernsjef i TINE... er det i samvirkesånden at èn mann skal får så mye ut for ikke å gjøre jobben sin...

 

Tror du de daværende styremedlemmer ville at han skulle få så mye... helt sikkert ikke.... men de forstod ikke omfanget av avtalen hans...

 

Et annet godt eksempel på manglende kompetanse er vannverksaken på Romerike... politisk valgte styremedlemmer som har fått \&quot\;pensjon\&quot\; etter god og lang tjensete i form at styreverv i et vannverk, og så blir de rundlurt av vannverkssjefen fordi de ikke har peiling----

 

Dette ble mye... men sånn er det...

 

Ville noen av dere satte en snekker til å fly flyet deres til syden... ville noen av dere satt en jævla økonom uten peiling på landbruk til å så jorde eller melke kuene... hvordan ville da økonomien på garden deres bli....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre eksempel følger:

 

År 1980

 

Bonden får 1500,- for grisen, den koster 2250 til sluttbruker

 

2/3 til bonden

 

År 2010

 

Bonden får 1500,- for grisen, den koster 4500 til sluttbruker grunnet økte kostnader i alle ledd utenom bonden ...

 

1/3 til bonden GLEM BONUS, jeg snakker PRIS...

 

( Dette er forøvrig eksempler som kan kritiseres på kronebeløpene, med prøv og forstå hva jeg mener her, for dette er faktisk slik utviklingen har vært, om vi ser bort fra pinlig nøyaktighet)

 

HVORFOR GODTAR bonden at han ikke får øket sin godtgjørelse...

 

Svaret er samvirke de ikke kan påvirke og bønder som godtar å være leilendinger på statens nåde...

 

Forøvrig er det ikke noe mål fra min side å krangle... jeg bare konstaterer fakta .....

 

Og det er omtrent det samme opplegget som du skriver om melk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke nå Rune.. så må du sette deg ned og lære deg litt om økonomiske sammenhenger..

 

Prisen til bonden i bunn av produktet har inte å gjøre med pris fra Samvirke eller privat aktør...

 

Det dreier seg kun om at bonden godtar samme pris i mange tiår...

 

Argumentet om politisk satte priser underbygger kun at bønder ikke tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel målprisen som er prisgivende og den blir vel satt politisk?

At lønninger til ansatte også går opp ligger jo også utenfor bondens muligheter til å påvirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bønder dumme fordi politikerene ikke tar hensyn til oss ?

Eksempelet med andelen av omsetningen viser det som har skjedd i samfunnet de siste 40 år.Lønningene har økt jevnt og trutt.

Før gikk ca 40 % av lønna til gjennomsnitts nordmannen til mat - nå under 10.Skoene vi gikk i var lagd i Norge,klærne likeså.

Nå er det flagget ut,i likhet med den norske sjømann.

Det er snart bare bonden som klarer å klore seg fast her i landet av dem som produserer noe.Er det fordi vi er dumm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: det er ikke det at vi ikke forstår det du skriver.....alle vet at pris til bonde har stått i ro de siste ti åra. Men det er jo ingen ting å gjøre med det...ikke hvis vår bedrift skal få folk til å jobbe for oss og følge norsk lov og være gang på gang blandt top 3 for best likte konsern i norge.Det grunnen til at bonden får en mindre del av kaka er jo at det har vært en enorm kostnadsvekst i norge....og hva vil du gjøre for at Nortura skal unngå disse???????? Lønningsnivået i norge har også steget mye...... hva vil du gjøre med det? Tror du vi vil få folk til å jobbe for 60 kroner timen???? ( er forresten ikke lov å underbetale folk i norge) Samvirkebedriftene er store konsern med omsetninger på flere 10 tals milliard i året.......det er jo ikke for bønder flest å drive en sånn sjappe....men det betyr ikke at bønder er dumme.

---usakleg personangrep i innlegget fjerna av redaksjonen---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke så enkelt at bønder er dumme. Men alle(?) ser at bøndenes inntektsutvikling ikke har hatt samme utvikling som andre bransjer. (Og uten rentenedgangen utover 90-tallet hadde vel norsk landbruk opplevd tidenes konkursbølge.) Det har mye med manglende politisk vilje til oppfølging i jordbruksoppgjøret å gjøre der målprisene blir fastsatt. Og bønder mangler pressmidler for å gjøre noe med det. For det første, tollvernet. Uten det blir vi \&quot\;overflommet\&quot\; av subsidiert overskudd fra EU og USA som da presser ned prisene til under det vi har idag. For det andre så har bønder gjeld. Og kredittinstitusjonene vil ha sine renter og avdrag til avtalt tid. Derfor har ikke bonden råd til å aksjonere med å la være å selge sine produkter til den prisen han blir tilbudt. (Eller samvirket oppnår.) Og om samvirkebedriftene våre har drevet så dårlig som det hevdes i visse kretser, hvorfor greier ikke konkurentene å oppnå bedre resultater men må ha hjelp for i det heletatt å overleve?

Men en ting jeg kan være enig i er at administrativ ledelse i mange tilfeller har vært sterk i forhold til valgte styrer.

Og til saken: At Nortura nå vil øke andelsinnskuddet for å øke egenkapitalen kan være et riktig grep. Men en økning på 1200% er brutalt, men en andel på 1000 kr er vel med dagens pengeverdi \&quot\;latterlig lavt\&quot\; sett i forhold til selskapet og den nytten bonden har av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er dumm,dersom vi ikke nå ordner oss slik at vi får størst mulig andel av verdiskapningen i matvaresektoren inn på vår konto.

Derfor må vi nå stelle oss slik,at våre bedrifter har en stor nok egenkapitalbase.Det er det Nortura styrer med nå om dagen.

Dersom vi ikke ser lengre frem,enn til nesetippen,sier vi at nok er nok,vi vil ikke ha mer..

Dersom vi i fremtiden vil ha en større andel,må vi sørge for at vi har en solid bedrift.Da må vi øke egenkapitalen.Det er bare 2 måter å gjøre det på : 1 Øke andelsinskuddet slik som styret foreslår

2 trekk i oppgjør til fellesegenkapital

Jeg tror at ved at hver og en av oss får større andel,og avkastning av den,så oppnår vi 2 ting :Vi bryr oss kanskje litt mer om hva som skjer i bedriften,følger med,stiller krav.

Vi vil tjene mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste innlegg (håper jeg :-) )

 

Jeg håper de fleste som har lest mine innlegg ikke tolker de slik at jeg synes bønder skal hoppe i elva,,, jeg håper selv at matproduksjon i Norge økes betraktelig fremover..detr er nødvendig for den øvrige verdens befolkning..

 

Det er faktisk slik at vi i Norge har verdens sterkeste kjøpekraft pr innbygger.... hvilket enkelt betyr at slutter vi å produsere mat i Norge, betyr det at et antall mennesker lik Norges befolkning et annet sted i verden vil stå uten mat.. kort og godt fordi vi har mer penger å kjøpe for enn veldig mange andre...

 

Dog ser jeg det for meg slik:

 

Norge og andre land i verden bør faktisk bli mer proteksjonistiske enn de er i dag, på området matproduksjon... vi trenger mer enn vi produserer...

 

Men internt i Norge, bør produksjonen integreres mer vertikalt enn i dag. Kolosser som Nortura og Tine bør fjernes...store matvarekjeder som rema norgesgruppen etc bør splittes opp i mindre enheter grunnet at de har altfor stor makt pr i dag...

 

En større gård, med mye større produksjon i dag ( eller flere små sammen, samvirke kan ennå benyttes) går sammen om å bygge/drive et mindre slakteri og kanskje til og med eget utsalg)

 

På denne måten tjener samme aktør penger i flere ledd, og tilsammen mer penger, slik at man kan tjene det samme som øvrige arbeidere i Norge.

 

Dette forutsetter selvfølgelig et ENDA sterkere tollvern enn i dag, og folr innenlands må belage seg på dyrere mat, dvs de må bruke mer av sin disponible inntekt på mat, slik som de gjorde bare for 20 - 40 år siden...

 

Det er jo merkelig at det mennesket trenger mest av alt for å overleve, er det som har steget minst i pris de siste 165 årene...

 

Mine tanker her er nok ikke musikk i FRP eller høyres, heller ikke AP`s ører for den saks skyld... men av hensyn til at det er ca 1 milliard = ca 18 % av verdens befolkning som pr dd sulter eller er underernærte ( tusenvis dør DAGLIG av sult) bør noe snart gjøres i den rike vestlige verden...

 

PS Det er samme person som skriver som gjest :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Råvareprodusentens forbannelse\&quot\; er det vel noe som heter. Dette lider landbruket over hele verden av, det er industrien og handelen (storkapitalen) som stikker av med fortjenesten i matproduksjon som i de fleste andre produksjoner så lenge det er nok råvarer å få tak i. Blir det mangel på råvarer,ser vi at prisene stiger, f.eks. stålpriser påvirket av kinaforbruk, og verdensmarkedsprisene på korn slik de var for et par år siden.

Det norske landbruket har kunnet motstå denne forbannelsen til en viss grad på grunn av offentlig styring og et sterkt samvirke.

Derfor er det viktig at vi sutter opp om samvirkene våre, slik at de forblir sterke.Det er nok riktig at vi går inn med eierkapital i Nortura nå. Samtidig bør vi som bønder og eiere vokte våre bedrifter og dets ledelse mye sterkere enn før, slik at kapitalen blir disponert riktig.

Det betyr å møte opp på medlemsmøter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: du begynner dine innlegg med at bønder er dumme..... og kommer her med et svar som står fullt og helt utenom bøndene sin makt til å utføre.Klart vi kan produsere noe mer lokalprodusert mat...og tjene noe ekstra på det..... men løysninga di er jo basert på en politisk snuopperasjon som aldrig vil kunne bli gjennomført. Slutt å kall bøndene dumme og kall heller politikerene dumme da vel.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til hva denne debatten egentlig handler om. Har tenkt mye i helga og må vel innrømme at jeg er i ferd med å endre litt syn enn hva jeg hadde i mitt forrige innlegg. Føler dette mer og mer er en utfordring fra styret i Nortura til oss bønder\; Hvor mye er dere villig til å investere i egen bedrift? Forsåvidt på høy tid at utfordringen kommer, og må si jeg er villig til å ta den. Jeg ønsker å være med å ha innflytelse Nortura i framtida også, og da er 12 000 verdt det!

 

Men vi skal også stille krav til hva styret gjør, og antageligvis si i fra mer framover enn hva vi har gjort de siste åra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mulighet for at norsk landbruk skal overleve slik vi kjenner det i dag er nok at vi har et sterkest mulig samvirke.

Vi kan jo sammenligne vår bedrift (nortura) med andre bedrifter. Da tenker jeg i denne sammenheng matvarekjedene. Hva har skjedd med dem de siste 20 åra? Jo de har fått ei vanvittig stor makt i landet her. Klart vi hadde hatt sterke kort på handa dersom det i hovedsak enten var nortura eller import som var alternativene.

Mye av grunnen til at nortura er der de er i dag kommer nok av at de har måttet utbetale mer enn de burde for å holde på attraktive produsenter.Det er jo ingen hemmelighet at de private reiser rundt på sentrale strøk og betaler mye mer enn nortura for å kapre store rasjonelle produsenter.

Og en ting må alle være klar over uansett om man er liten eller stor, at uten et samvirke er det ingen selvfølge at vi får levert varene våre. Det er faktisk ikke mer enn 6-7 tiår tilbake i tid som min bestefar fortalte han reiste til byen og skulle selge dyr,og hadde dyra med hjem for det var ingen som ville kjøpe.

Dette kan godt skje igjen uten et samvirke med mottaksplikt og i en periode med overproduksjon. Ingen må tro at et privat slakteri kjøper dyra av deg fordi de synes \&quot\;synd\&quot\; på og skal \&quot\;hjelpe\&quot\; produsenten i en slik situasjon. Og med så mange år med overproduksjon som vi har hatt fra slutten av 70 åra og fram til i dag synes jeg det er rart at bøndene her i landet tørr å utsette samvirket for den situasjonen det nå er i bare på grunn av noen kroner mer fra et privat slakteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ofte blitt nevnt i denne tråden att samvirke må bestå for att alle som vil skal få levert sine råvarer.I og med att Tine og Norturas avdeling for mørkt kjøtt,Gilde,er markedsregulatorer stemmer dette per idag.Men hvilken garanti har norske bønder for att disse to ikke kvitter seg med markedsregulator tittelen slik Prior gjorde og dermed slapp henteplikten.

Jeg føler meg ganske sikker på att i ledelsen i både Tine og Nortura sitter personer som ønsker att i allefall deler av bedriftenes andeler skal over på private hender for og få en mer \&quot\;tidsriktig\&quot\; eierkultur.For slik jeg ser det er det desverre slik att samvirker er litt latterligjort av kapitaleliten,med Hegnar ogReitan i spissen,og dermed også media.

 

Dette er ikke en framtid jeg ønsker,men en framtid jeg frykter derfor vil ikke jeg spytte inn mer penger i ett firma der jeg forlengst føler vi har mistet kontrollen.Da vil jeg heller investere i det lokale slakteriet som også er produsenteid.Og om ikke så mange år fram i tid vil vi kanskje være tilbake der vi var med en mengde små samvirker som selger sine produkter gjennom ett felles merkenavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i det minste èn som begynner å forstå og se de økonomiske sammenhenger...

 

Innen Økonomiske sammenhenger er det slik at dynamikken råder. Noen ganger blir simpeltheten enheter for store... se GM se Chrysler... se de første oljebaronene i USA, se kommunismens fall i Sovjet og tildels Kina...

 

Tines og Norturas størrelser i Norge er formidable i forhold til antall innbyggere... de er et sinnsykt kostnadssluk...

 

Det er faktisk slik at politikken i Norge beskytter disse giganter....

 

Mine herrer: Uansett hva jeg mener, eller dere mener, det norske systemet med et snitt på 20 kuer fordelt rundt i hele Norge er dyrt transportmessig....kornområdene på Østlandet trenger møkk for ikke å utarmes...

 

 

Det blir store strukturendringer fremover.... for min del liker jeg ikke at en koloss som Nortura skal kunne sope inn flere hundre millioner fra små bønder for å bruke pengene nettopp til å kontrollere de samme små bøndene...

 

Jeg er spent vedrørende fremtiden...

 

Råvarer må både Nortura og de private ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6470: Dersom du er engstelig for miste styringa,så slipper du ikke rattet !!

Grunnen til at ting ikke har fungert helt optimalt - er hovedsakelig fordi vi ikke har fulgt godt nok med.Beste garanti for å få det som vi vil,er at vi deltar.Så også med Nortura og mottaksplikt.

Grunnen til at storkapitalen motarbeider samvirket,er at det gjør vondt,langt inn i sjela demmes å se all den verdiskapninga de ikke får skumme fløten av.La dem klage ! Det er et sunnhetstegn !

Vi kan ønske oss tilbake til \&quot\;gode gamle dager\&quot\; med et samvirkeslakteri i hver bygd - men da må vi vente lenge.

Slik som kostnadene har utviklet seg,er det helt urealistisk.Vi ville heller ikke fått folk til å jobe der.De vil heller sitte i byen og drikke caffelatte og se på finkultur og jobbe IT.

Det må eventuelt bli \&quot\;etter katastrofen\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

Noen spørsmål til dere Samvirkefanatikere.

 

Hva er grunnen til at Nortura kun turde å redusere prisen med 2%?

 

Når tid har dere vært på et medlemsmøte hvor noen av deres forslag har fått gjennomslag. Forslag som har vært motstridende enn hva ledelsen har foreslått (les bestemt på forhånd)?

 

Hvor mange ledere har det gått av i Nortura pga krisen?

 

Det er veldig bra at vi har de private for hvis ikke ville det vært bøndene som måtte dekket inn hele underskuddet med lavere råvareproser.Men dette turde ikke Nortura da de ville mistet et langt større antall leverandører.

 

Jeg har pr. dags dato ikke vært på et medlemsmøte i noen av våre samvirkeorganisasjoner hvor jeg føler at forslag som har blitt fremmet har blitt gjennomført- alt er bestemt på forhånd. Det trikses med tall for at ledelsen skal oppnå deres mål og vise at de vil tjene så og så mye på nedleggelse av fabrikker.

 

Til nå er vel ikke en eneste leder gått av mener jeg, det eneste som skjer er at de bytter stillinger seg i mellom og jeg har lite tru på at de er gått nevneverdig ned i lønn av den grunn.

 

Men dette gjelder ikke kun Norge, men også de aller fleste samvirkeforetak i utlandet. Og eneste grunnen til dette er at de har en ledelse som er vokst helt over styr. Ganske enkelt!!

 

Jeg tror at det er på tide at hvis Samvirket skal ha en fremtid, så er mann nødt å få inn proffesjonelle folk i styrene + noen representanter fra bøndene-en fra hver region vil i så fall være passende.

 

Noen gode navn som burde vurderes er både Trygve Hegnar, Røkke, Rimi Hagen, Petter stordalen, Rema Reitan etc.

 

Til sist vil jeg si at det er direkte feil å hevde at de private ikke henter fra små produsenter som ligger langt vekk fra slakteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne.Er ikke sikker på hvem du mener.Jeg er ikke fanatikker,men jeg kan prøve og svare :

2% trekk var nok i lag med mange andre tiltak,til å snu økonomien

Det viste seg å holde,så langt ser det ut til at resultatet blir positivt.

Jeg har aldri vært med på å fremme et forslag,så det kan jeg ikke uttale meg om.Jeg har bare vært med på å velge mellom flere alternativ,og da har jeg stolt på at de som har utarbeidet dem,har gjort en god jobb.

Vi har nå 25% ferre ledere,75% ferre direktører,administrasjon redusert med 30%.På dette sparer vi 250 000 000 pr år!

Dersom vi skal ansette noen av de du anbefaler,tror jeg du vi få en ny opplevelse ,når du hører lønnskravet !

De er flinke folk,men samvirkepolitikk,eller fellesskapsløsninger har de ikke kompetanse på !

 

De

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke ryddet opp tidligere...hvorfor måtte man vente til finanskrisa kom...

 

I og med at det var mulig å gjøre noe nå, og spare 250 mill...tenk om man hadde gjort det for noen år siden, og spart 250 mill hvert år... da hadde de hatt nødvendig kapital allerede.....

 

Hvorfor så ikke styret dette... jo fordi de er mer opptatt av høye smørbrød og prestisje.... det er ganske fantastisk at personer med 0 kompetanse innen økonomi tør å påta seg styreverv i en bedrift som omsetter for 16 milliarder i året....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De private slakteriene gjør det de må,for å være konkuransedyktige mot Nortura.Det er greit nok det.Problemet til Nortura,er at det er så mange som har gått til konkurenter,at det begynner å vises på bunnlinja.Det er dem som leverer til Nortura som må betale det staten ikke betaler av fellesskapsløsninger.

Jeg synest det er urettferdig aj jeg må betale ekstra for at andre velger en løsning hvor de slipper å betale for en tjeneste de får.

Akkurat som en LO organisert er sur på uorganiserte.

Jeg synest også at enkelte ganger blir konkuransen urettferdig fordi

private tar noen snarveier,som kan slå tilbake på oss alle.

Grunnen til at samvirke er så bunnsolid som det er , er bla at det ikke gjør slikt.Tillit tar tid å bygge opp,men er snar å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

hei

Jeg har svært liten tiltro til de tall du referer til Endre Østbø da dette er tall som kommer fra ledelsen. Nå får jeg ikke noen årsmedling men jeg tror at dere som kan lese den vil se at det er svært få av ledelsen som har sluttet. Eneste som har skjedd er enkelte omrokkeringer av titler og personer.

 

Jeg finner det også merkelig at det er ikke blitt stilt spørsmål om kompetansen og om ikke ledelsen av Nortura burde vært skifet ut.

For som Gjest skriver. så kommer ikke et underskudd på 1mrd over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke det sittende styret så veldig gammelt.For meg ser det ut som om de er godt igang.Å la hoder rulle bare for å ramle,har jeg liten tro på.Dersom vi ser i de tre- fire siste årsmeldingene,så har styret advart mot det som var iferd med å skje.Tiltak var også begynt,men alle har jo protestert mot enhver rasjonalisering uansett.

Finanskrisa sørget ihvertfall for at noen bråvåknet.

Det nytter ikke å gråte over spilt melk.

Dersom Nortura klarer å fullføre LØFT-prosjektet,tar vi inn bortimot 2,5 milliard.Det betyr en forbedring på 10-15 kr pr kg.

Nortura er ei stor skute,tung å snu,men når det snur,så snur den

De som er i styret ,har gått gradene oppover i systemet.Jeg tror og håper de har den rette blandingen av sunt bondevett og økonomisk innsikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: hvorfor har du så liten tiltro til det materiale Endre kommer med. Har du lest noen plass at det bare er litt omrokkering av lederstillingene? Du sier selv at du ikke leser årsmeldinga? Eller er det bare noe du tror....fordi du er imot samvirke ( av en eller aen merkelig grunn), så trenger du ikke skrive påstander her inne du ikke har grunnlag for å uttale deg om. Samvirke er meget viktigt for landbruket i norge i framtida. Stod en reportasje em melkebønder på de britiske øyer for ei stund siden. Der finnes det ikke noen samvirke meierier lenger. Bøndene som var intervjua angrer bittert på at de ikke støtta samvirke når de hadde sjangsen til det. Og til alle dere som klager på styre og stell i samvirke..... dere har ingen grunn til å klage når dere ikke engasjerer dere i deres egen bedrift! Er jo umulig å få folk inn i lokal og regionstyrer i både Tine og Nortura. Viss fleire hadde vært engasjert og sett press oppover er det muligt å påvirke hvordan bedriften vår skal utvikles. Men man må selvsagt ha økonomi utdanna folk i toppstillinger. Men vår jobb er å stille spørsmål ved alt, så det skal bli lettere å fatte rette beslutninger. Tror innbetaling av 12000 er det rette for folk som har tro på Nortura. Da blir kansje dei mest engasjert med videre, og får del av nortura sitt overskudd i framtida og være med å drive en av norges største bedrifter videre. Hvorfo blir Tine og Nortura gang på gang med på topp 10 lista over norges mest likte bedrifter???? Er det noen som har sett private slakteri/ meieri på denne lista? Dette er gull verdt for alle bønder i norge...ikke bare samvirkebøndene. Landbruket i norge er politisk ....og vi er avhengig av tiltro i folket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...