Gå til innhold

Valg av traktor til en med ett bein og en arm.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

hei,

 

vi har bygd om en CLAAS ARES 577 ATZ, til venstrehånsbetjening, flyttet gass/girhendel til høyre.

 

Dennne kjører du fint med en hånd/fot

 

mvh

 

AS LANDMASKIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Støtter forslaget om new holland m/60 eller tm..

Du finner ingen traktor som er mere lettkjørt i den prisklassen en dem. Men se opp for traktorer som har vært hart kjørt. (anleggsdrift o.l)

Modeller med power command(full powershift) transmisjon er mest driftsikre, men den transmisjonen tar litt mer effekt. Det er i tillegg få traktorer med power command ute på markedet, så de er vanskelige å få tak i.

De har råsterke 7,5 l motorer,stor oljekapasitet,romslig hytte med topp ergonomi og veldig høyt utstyrsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

MFgutn og Vegard: Det er riktig som dere antar. En gearspak på høyresiden betjener jeg greit med protesehånda. Kjørte litt dragracing i gamledager, med automat med manuet ventilhus, der jeg måtte flytte spaken manuelt ved gearing.

 

Sier dere at med det nye armlenet (med \&quot\;bøy\&quot\; ned og noen blå brytere??) så kom det en del autofunksjoner? Eller gjelder dette kun noen typer igjen?

Er jo en skog av ulike typer og kombinasjoner, jo....

Hva må jeg se etter i teksten på en annonse for å få den automatikken jeg trenger?

 

 

AS LANDMASKIN:

Skulle gjerne flesket til med en Claas Ares, men den blir nok i dyreste laget er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

Her ser du bilde fra et sånt armlene

bare at her er det en mekanisk i stedet for elektrisk spak:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=18180900&amp\;reference=0/181/809/00_-142940362.jpg

 

knappen frempå der er til automat av hurtigirene. denne like forran lasterspaken er til hydralikken.

Om du har villet flyttet dette til venstre så går sikkert det greit. du kan også styre 2 dobble spoleventiler bak med joysticken (vist du finner en med joystick) ved å slå over en bryter. om du flytter over armlenet så har du alt du trenger i venstre side bortsett fra girspak å knapp tip 4wd å sperre, sikkert enkle å flytte disse og. å tilhengerlås låsen sitter å høyre siden.

 

her er et armlene fra den gamle typen, som sikkert også er enkelt å flytte, her har du 2wd å diff på armlenet. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=16732886&amp\;reference=6/167/328/86_-806620879.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja vill si att JD 6310 er egeentli et godt valg. Har kjørt det i mange timer og har vert storfornygd. Men det er jo litt med bruken da om du skal velge 4 eller 6 sylindre. Har du tenkt og bruke trepunkten? grunen til att eg lurer var att eg så att det var vanskeligt og med vribevegelser. Da kann det bli et problem med MF og med JD 6000 serien dei første modellan + mange andre som har hjul til og vri på får trepuunktsløft. Om du ikke buker andre handa Jd 6010 serien kom med en anna type http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=18387743&amp\;reference=3/183/877/43_632019384.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
Jib, både på JD og MF så han man jo automatikkk så knapp for opp å knapp for ned. dette er kurant å bruke. På MF så han man knapp for opp og ned ved tilhengerlåsen og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

MFgutn: Ser på MF6265\'\'\'\'en du la ut bilde av. Det \&quot\;hjulet\&quot\; til å vri/skyve fremover/bakover og som det står 8 og 9 på, på bildet, kan jeg betjene med protesehånda, da denne delvis er av gummi, og har god friksjon. Den lille bryteren på andre siden av armlenet kan jeg også betjene. Den store enkeltstående spaken/stikka foran armlenet, er den til lasteren?

 

Den på MF6270\'\'\'\'en så jo bedre ut. Hva er den store \&quot\;joysticken\&quot\; på armlenet til på denne? Du sier at \&quot\;kappen frempå der er til hurtiggearene\&quot\;. Er det det skyve/vrihjulet rett bak joysticken på armlenet du mener?

Likte motorstyrken på denne. 6 sylindret??

 

jlb: den JD6910\'\'\'\'en så jo helt genial ut. Spakene der likte jeg. Jeg trenger 3-punkten, ja, eller ihvertfall hengerkroken om jeg skal trekke henger med graver på. En stykk vribryter flytter jeg evt. uten problemer.

Motorstyrken på JD likte jeg også.:)

Hva vil det koste å få på en laster på en slik JD??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

på 6270n: \&quot\;joysticken\&quot\; er til lastern ja. denn som sitter fremst på armlenet 3 stillinger, av- eco-girer opp ved 1700 omdreininger å power ved 2100. vrihjulet på siden justerer du hydralikken med(opp-ned) justerer sjelden dette.

6255-6265 er 4er å 6270-6290 er 6sylindret.

 

kom inn en fin i kveld, 6290 med alt av utstyr, bra med dekk og, men er bare lasterbraketter da å frondthydralikk, kan du betjene joysticken nedi armlenet med protesen da? vet om folk som har chippa sånne til 170 hk. her er vertfall et eksemplar som ser ut som det har vert velikeholdt godt: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=18498051&amp\;sid=xz2bacPmlGg561518&amp\;pos=null&amp\;tot=null

 

vil ambefale det å besøke noen som har en sånn å se å prøve og sånn å se hva du synst, det samme med JD osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Kikka litt på den 6290\'\'\'\'en, ja. Snadder. Jeg kan ikke bruke den blå lille stikka som erder, nei,men den kan jeg vel bare lage en forlenger på, slik at jeg får den lenger/høyere?

 

Er en laster til denne fryktelig dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

etter å ha lest i denne tråden vill jeg komme med følgende tips, en mf 6470 med dyna6 kasse, den kan du kjøre på \&quot\;automat\&quot\; å vill du geare selv så er det kun snakk om å flytte stikke rett fram å bak, ikke noe problem å piffe opp motoren te 155hk, å ser heller ikke noe problem i å flytte komandoarmen over på venstre side, å få programert om sms stikka til bruk av laster å elspoleventiler, så de blir \&quot\;rett\&quot\; samt at man bekjener trepunkt bak i komandoarmen, når det kommer te gass så tror jeg i mitt stille sinn at det er bare å fytte pedal å ledninger, da denne er el-styrt?.. er det på min 6480. eneste probleme er vell at disse ligger fra 350tusen å oppover, men uansett lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interssant tråd, og ros til deg som heller vil sitte i setet på en maskin enn i sofaen.

Kor stor effekt er du ute etter? Det har mykje å bety.

MF-modellane som er nemt er alle gode tips. Vil likevel slå eit slag for Valtra HiTech. Rett nok har Valtra fått mye pes her inne pga gammel konstruksjon, men for din del kan det vere ein fordel: Å gire med spett i golvet har eg forstått at du klarer fint, og å få til kløtsjknappen så du handterer den fint, skulle gå bra. Der er brukbar plass i hytta, og alt elles av spakar er av gamletypen, lite mikk-makk der.

Pluss at HiTech har automatisk kløtsjing om du kjem under gitte turtal (som når du bremsar for å stoppe) osv. Dette trur eg er viktig når du skal køyre med ein fot. Lett å justere rattet er det også: Trakk på ein pedal og bruk handa til å tilpasse rattet.

ValtraHiTech finst i mange årgangar og størrelsar, og skulle vere ganske grei å få sjekka ut.

 

Når du les på Finn, skal du vere klar over at der er mykje rare begrep som ikkje akkurat er kvalitetssikra: Folk skriv trinnlaus og powershift og alt mulig om einannan, så stol heller på kva folk skriv inne på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Hei igjen, og takk for mange gode og utfyllende svar!

Nå har jeg vært å prøvet litt ulike, og vil dele mine erfaringer for å få kommentarer på disse.

Jeg prøvde traktorer med over 100HK, da de jeg snakket med underveis mente at noe mindre var lite hensiktsmessig når jeg skal taue rundt på en 5 og/eller 8 tonns gravemaskin.

Høres det vettugt ut?

Jeg fikk ikke prøvekjørt dem i særlig grad, bare på små grusplasser med selger ved siden av meg. Det vil si, jeg gikk direkte på verkstedet å spurte etter verksmester, og fikk med meg han begge steder. Jeg synes dette ofte gir de ærligste svarene \;)

 

Jeg har prøvet en New Holland TM 135 2002 mod med 3000 timer på telleren. Dette var en fin traktor, meeeget velholdt.

Den hadde et vertikalt håndtak med skifteknapper på toppen, og vridning til høyre og venstre for høy/lav-serie (er dette riktig forstått),plassert på høyre side.

Funket i og for seg greit, med det omtalte håndtaket måtte jeg flyttet over til høyreside, og det er ikke bare-bare. Ellers var betjeningene greie, men veldig lite ombyggingsvennlige.

Lasterbetjeningen var mekanisk, og det virket litt gammeldags, men helt ok å betjene.

Jeg synes også at plassen i hytta var i snaueste laget for meg med plastikkbeinet mitt.

Den jeg prøvde lå på Kr. 335.000.- + mva med en Trima 4+ laster med hydr. Redskapslås (?).

Tror ikke jeg går videre med NH på det nåværende tidspunkt.

 

Videre prøvesatt jeg en MF 6470 (uten Dyna-6) 2005 mod med 2900 timer på telleren. Denne virket også meget bra og godt vedlikeholdt, nærmest selvfølgelig sett utifra årsmodellen.

Jeg fikk ikke prøvet denne, som sagt, da den ikke hadde Dyna-6 oppsettet.

Virket meget bra, også med tank på betjening av laster osv, da armlenet dette satt på, relativt enkelt lar seg flytte over til venstre side.

Generellt var denne mye mer betjeningsvennlig enn NH\'\'\'\'en, da spaker og knapper m.v. var holdt på et minimum, og heller med flere funksjoner pr. betjeningsinnretning.

Så vidt jeg forstod på han jeg hadde dratt ut av verkstedet, så var Dyna-6-utgaven faktisk enda enklere å betjene. Stort PLUSS til betjeninger m.v.

Gasspedalen var her en elektrohydraulisk sak, som det er litt mer pes å flytte enn rundt-jerns-pedalene på NH\'\'\'\'en og mange andre.

Hytta på MF\'\'\'\'en virket større, men plass mellom sete og ratt med betjeninger var litt trangere enn jeg hadde trodd. Med armlenet flyttet over på venstre side, ser jeg for meg at det kan bli litt trangt å komme ut og inn.

Dette løser seg sannsynligvis dersom jeg går inn på høyre side av traktoren, i stedet for venstre.

Konklusjonen ble at jeg ser meg om etter en Dyna-6-utgave jeg kan prøve, selv om prisen her blir høy. Den jeg prøvesatt lå på Kr. 380.000.- .mva inkl. Trima 7.65+ Pro laster med hydr. redskapslås.

 

Den siste jeg har rukket å prøve så langt var en Case MXU135 fra 2004 med 3900 timer på telleren.

Denne var litt rufsete innvendig, men ikke ille. Lett å shine opp. Utvendig var den meget bra.

Denne hadde en genial håndgass-spak, med gir-knapp på. Girvelgerbryteren var en vanlig trykk-vippebryter. M.a.o. MEGET enkelt å flytte girvelger-bryteren nær sagt hvor som helst!

De øvrige bryterne, spakene og vrihjul var meeeeget protesevennlige, og noe jeg helt greit kan betjene med gummihånda på høyre armprotese.

Dette var den helt klart mest betjeningsvennlige av de jeg har rukket å prøve.

Enkelt å flytte gasspedal, elektronisk joystick til lasteren og girvelgeren over til venstre side! Genialt!

Hytta var den desidert største av de tre jeg har rukket å prøve, med meget god plass.

Dette var også den rimeligste av de tre jeg har prøvd. Kr. 320.000.- + mva inkl Stoll F51 laster, med hydr. Redskapslås og 2 hydr.uttak på lasteren.

Konklusjonen ble vel her at CASE ligger øverst på lista så langt, ombyggingsvennlighet, funksjon og pris tatt i betraktning.

 

Høres mine erfaringer og betraktninger korrekte ut?

Kommentarer mottas med takk!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med Casen. Hadde ikke tenkt over den, men du har jo rett: Den er temmelig enkel å betjene.

Sjekk også finn-kode 18659194, og løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp bruken av traktoren, i hovedsak maskinforflyning så har du jo her en traktor som har nok effekt hvis MXU`n skulle være aktuell.

Det du også kan være klar over på denne traktoren, er at du også kan velge at den girer hurtiggirene automatisk. Da kan du velge om den skal gire innen de 4 hurtiggiren i hver gruppe eller alle 8 i henholdsvis høy og lavserie. Dette er behagelig under transport, noe det virker som det kan bli noe av for deg. Men får du til en løsning med hurtiggirknapper på venstre side, så får du jo fint til å betjene de også.

Har selv en Mxu 135, og er meget godt fornøyd. Har kun kjørt 1200 timer på den enda. Har foreløpig ikke vært noe tull, men det er litt lite timeantall å uttale seg om driftssikkerheten på enda for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Er det noen som kan forklare meg hvordan Dynashift\'\'\'\'en til MF funker?? Hva er forskjellen på Dyna 4 og Dyna 6??

Når kom dette på markedet?

Jeg er som sagt på jakt etter noe som er så \&quot\;automat-aktig\&quot\; som mulig når det gjelder giring.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten_H_1

Hei!

 

Jeg har MF 5475 med dyna 4.

På denne rører jeg aldri kløtsjen, når jeg er ute å kjører selv om det er en fordel i f.eks køkjøring.

Forskjell på dyna 4 og dyna 6 er gira.

På min har jeg 4 hoved gir og 4 mellomgir på hvert hovedgir. Er usikker på om det er 6 hovedgir på dyna 6 men det er vertfall 6 mellomgir.

 

Lykke til med valg av traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Takker for mange fine innlegg folkens.

Driver fortsatt å famler rundt i jungelen av traktorer med allverdens transmisjoner, og finner stadig nye utgaver jeg tror jeg kan bruke.

 

Morten: Fant ut via ditt innlegg, og mye lesing om MF, endelig forskjellen på Dyna 4 og Dyna 6. Det er jo helt riktig som du sier, MEN..... Må man bruke kløtsjen ved igangsetting og helt stopp, eller funker det som på en automatgira bil her?

 

Idefox: Har i grunnen sett litt mer på NH sin TM-serie.

Tror ikke jeg helt fikk riktig input der jeg var å kikket og prøvde litt.

Har sett litt på andre eldre, både større og mindre NH, og de virker romsligere enn den jeg prøvde.

Jeg må ta meg en runde til på dette.

 

Har kikket på en JD med PQ, og det virker jo også som et greit alternativ da dette kom ganske tidlig. Men hytta på JD er tragisk trang.

De har en genial løsning med å tilte ratt med rattstamme og hele pakka framover, men allikevel.... trangt om plassen...

 

Heller fremdeles sterkt til Case sin 135 MXU. Snadder-traktor! :)

 

Er det store forskjeller på service og vedlikeholdskostnader på de ulike merkene?

 

Har sendt inn reg-papirer på eget AS nå ihvertfall, og head-huntet en regnskapsfører og en revisor, så nå er det bare å finne den rike onkelen borte i Amerika for å få litt cash i kassa til en sped begynnelse. \;)

Tenker å lease utstyr via SG Finans e.l. nå i starten, og da er jo ikke kapitalbehovet så gruelig stort. Noen som har erfaring med ulike leasing-selskaper?

Er SG Finans greit?

 

Takker på forhånd for alle gode råd!!

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på Dyna4 å Dyna6 er at Dyna6 har 6 hurtiggir + mugleheit til automatisk giring viss det er autodrive (extrautstyr) på Dyna6`n.

Trenger ikkje klutsje med pedalen ved igangsetting/stopping,men bruker ein finger på venstre handa til å dra vendegirspaken (powerkontrollspaken) mot rattet,det er det samme som å trakke ned klutsjpedalen.

Håper du skjønte forklaringa mi...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for input folkens!! Fint å høre at SG Finans er et ryddig selskap.

Har også kikket litt på sidene til Landkreditt AS. Noen med erfaringer derfra?

 

Hvilke krav stiller disse finansinstitusjonene til kapital osv?

Jeg er ikke stinn av gryn, men har jo snart et AS oppe og går, med vanlig aksjekapital osv. Er dette nok for å få en leasingfinansiering, eller krever de mye tilleggssikkerhet?

Har bare en egen kåk, som er belånt sånn ca til pipehatten...

 

Hva skjer om jeg vil ut av en leasingavtale etter bare et par år (worst case scenario, osv)?

 

På forhånd takk igjen!!!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ringe leasingselskapet å be om en utkjøpsavtale. Du kjøper utstyret og selger dette

Du må sikkert regne med en egenandel på 10-20% av kjøpesummen i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roy_I._1

Da har jeg kommet et laaaangt skritt videre i prosessen rundt traktorvalg.

Har nå reist rundt å prøvd mer traktorer enn jeg noen gang hadde trodd jeg skulle, men jeg fant tidlig ut, mye via forumet her (TAKKER!!), at her må det mye research til.

For å gjøre en lang historie kort.

 

Skulle jeg ha kjøpt ny 50km/t traktor med trinnløs transmisjon: Ingen tvil, Valtra Direct. Terningkast 6!

 

Men jeg skal ha brukt 50km/t traktor, og da faller mest sannsynlig valget på en John Deere 6920 S Premium med trinnløs kasse. Terningkast 6 i bruktavdelingen! Rundt 400-tusen, noe over budsjett riktignok, kommer en grei slik maskin, uten laster, på.

 

Så har jeg i tillegg kommet over en laster, type bred Trima 1690, noe mellom +3.0P og +4.0P, som visstnok skal kunne passe greit på en JD6920, til en meeeget hyggelig pris, og fres får jeg låne av en kompis!

 

Dette ser meget lovende ut!! Nå mangler jeg \&quot\;bare\&quot\; 25.000.- til AS\'\'\'\'et mitt, så er jeg så og si i mål!

 

Brøytekontrakt har jeg allerede skrevet også, selv om jeg enda ikke har verken selskap eller traktor, men litt må man jo gamble *gulp*...

 

Jeg tar gjerne imot synspunkter på traktorvalg og lastervalg!!

 

På forhånd takk igjen!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...