Gå til innhold

Valg av traktor til en med ett bein og en arm.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Roy_I._1

Heisan.

Var utsatt for en sprengningsulykke for 20 år siden, og har plastikkbein og plastikkarm på høyre side.

Plastikken funker greit, men det er litt skralt med finmotorikken.

Beinet er ikke brukans til noen ting, men på høyre arm har jeg albueleddet intakt, og jeg har grep med plastikkhånda.

Jeg kjører det meste av gravere, hjullastere og dumpere.

 

Nå har jeg en 5 tonns graver jeg skal frakte litt rundt på, samt at jeg bor slik til at traktor er \&quot\;kjekt å ha\&quot\;.

Hva kan jeg kjøre i min \&quot\;tilstand\&quot\;.

Ny traktor er ikke aktuelt, men noe brukt med laster og noe automatgear-aktig hadde vært kjekt.

De ulike produsentene av traktorer har jo så mye rare betegnelser på såkalt trinnløs transmisjon at jeg blir helt svimmel.

Noe som kan opplyse meg litt her, om de ulike typene transmisjoner jeg kan bruke?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Roy_I._1

Heisan.

Var utsatt for en sprengningsulykke for 20 år siden, og har plastikkbein og plastikkarm på høyre side.

Plastikken funker greit, men det er litt skralt med finmotorikken.

Beinet er ikke brukans til noen ting, men på høyre arm har jeg albueleddet intakt, og jeg har grep med plastikkhånda.

Jeg kjører det meste av gravere, hjullastere og dumpere.

 

Nå har jeg en 5 tonns graver jeg skal frakte litt rundt på, samt at jeg bor slik til at traktor er \&quot\;kjekt å ha\&quot\;.

Hva kan jeg kjøre i min \&quot\;tilstand\&quot\;.

Ny traktor er ikke aktuelt, men noe brukt med laster og noe automatgear-aktig hadde vært kjekt.

De ulike produsentene av traktorer har jo så mye rare betegnelser på såkalt trinnløs transmisjon at jeg blir helt svimmel.

Noe som kan opplyse meg litt her, om de ulike typene transmisjoner jeg kan bruke?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Var utsatt for en sprengningsulykke for 20 år siden, og har plastikkbein og plastikkarm på høyre side.

Plastikken funker greit, men det er litt skralt med finmotorikken.

Beinet er ikke brukans til noen ting, men på høyre arm har jeg albueleddet intakt, og jeg har grep med plastikkhånda.

Jeg kjører det meste av gravere, hjullastere og dumpere.

 

Nå har jeg en 5 tonns graver jeg skal frakte litt rundt på, samt at jeg bor slik til at traktor er "kjekt å ha".

Hva kan jeg kjøre i min "tilstand".

Ny traktor er ikke aktuelt, men noe brukt med laster og noe automatgear-aktig hadde vært kjekt.

De ulike produsentene av traktorer har jo så mye rare betegnelser på såkalt trinnløs transmisjon at jeg blir helt svimmel.

Noe som kan opplyse meg litt her, om de ulike typene transmisjoner jeg kan bruke?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aggu_1
MF 7400 serien er nok et kjempealternativ til deg. Der er det trinnløs transmisjon, Dyna VT. MF 7400 serien er den eneste traktoren hvor du kan justere kjørehastighet og retning med venstrehånda. Ligger noen slike brukte på finn nå, 7480 f.eks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Ville prøvd ein Valtra med turbin-kløtsj.

I samman med Hi-shift (knappe-kløtsj),

er dette kjempeflott.

Selvsagt ikkje det samme som trinnløst, men eit mye rimelegere alternativ.

Stikk innom ein valtra-forhandler og prøv ein.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Takker for kjappe svar!

 

MF 74XX blir for dyrt. Hadde håpet å ikke overstige 300\'\'\'\', om det skal bli noen vettug totaløkonomi i dette.

 

Valtra kjenner jeg ingenting til, så det burde jeg kanskje sjekke litt nærmere.

 

Jeg kan bruke høyrehånda til betjening av spaker og hendler. Det er vribevegelser jeg ikke fikser med høyre armprotese.

 

Flere med input på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1
Powershift, er det det samme som trinnløs transmisjon, eller er det bare at man slipper å bruke kløtsj. I siste fall hadde jo det vært et alternativ....?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

tenkt på MF 62 serie? ligg någre rundt 300 000.- disse har da 4 hurtigir på rattet og clutch når du løfter den opp, samtidig som vanlig clutchfritt vendegir, spakplasseringen skal vere grei for høyrehanda tur e å.

 

MF 6265 om det er en 4er du skal ha så hadde nok denne vert luggum. gått ca 4500timer.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=14586374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Denne har oså hurtiggear står det. Er det samme type hurtiggear som du tenker på MFgutn?? Hvis det da er den store spaken, nest øverst, på bildet der du ser alle spaker og hendler, og det står en med et rødt merke med H-figur på toppen, så er den grei for meg å betjene med høyra.

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=16732886

 

Veldig grei pris synes jeg... Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1
Alle spakene på høyre siden på ovennevnte traktor vil jeg tro jeg greit kan betjene med armprotesen. Genialt! Hvis det er hurtiggear da, vel og merke....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
spaken til høyre er vanlig girspak, men knapp som en veksler mellom høy og lav. men ved rattet er hurtigirene, du bare dytter vendegirspaken oppover når den står i framover å motsett i revers. ambefaler å prøvekjøre en 6200-serie, er en joystick i armlenet som protesen kan betjene til lastern. hvordan har du planer om å gasse? fungere protesen til det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei de mf i 62xx serien trur jeg passer deg utifra beskrivelsen din.

kan jo nesten si at det var rette armen som gikk til ..... når uhellet først var ute.(frem bak clutch hurtiggir brukes med venstr hånd)

en 62 av nyere årgang er veldig driftsikre,får mye traktor for pengene her kontra overprise hjort og valtra med spett.

hvordan skjedde ulykka di ble litt nyskjerig jeg godt at du har maskin interessen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Antar den lille gule pedalen er gassen, MFgutn, så den flytter jeg bare over på venstre siden. Det har jeg gjort på alt annet jeg kjører.

 

Ruben. En kompis uten sprengningssertifikat skulle \&quot\;ordne en salutt på en 17. Mai\&quot\;. Det funket ikke, og jeg, med litt mer snøring på sprengning, skulle desarmere ei pakke med gubber da det smalt.

Sein tenning. 1.6 kilo TNT smeller fælt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

stemmer det var denne jeg mente. ser den JD 61n det er gasspedalen, der tror jeg at det er bare og snu den speilvendt.

vet ikkje kordan du er til beins med protesa men MF har betydeleg større hytte en JDne, om 6110\; da min onkel skulle hande ny traktor å spurte FK`s servicemann så fikk han råd om å styre unna 6110 å 6210. heller se etter 6410 eller 6505. men på han blei det deutz. men nok om det. tror det var noe med motoren slik jeg forsto, skal høre etter i morgen, litt utilgjengelig nå siden jeg er på fjellet. roy l. din mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei du kan ha et alternativ i New Holland TM, M eller 8160/8260/8360 der har du bare knapper på giringa hele veien uten og bruke clutchen men du må betjene to knapper samtidlig for og skifte serie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei ser at Mfgut skriver att du bør styre unna 6110-6210 Og heller velge 6410. Kan ikke stemme det han skriver da alle John Deere i 6010 med 4 sylindre bruker samme motoren 4.5l 6410 ha elektrisk pumpe dei andre mekanisk. Men eg ville nok valgt 6310 eller større da dei mindre har litt lite efekt iforhold til vekt. John Deere 6505 er egentli en 4 sylindret traktor er den samme bakakslingen og trnsmisjon som sitter i 6400 men har en 6 sylindret motor. den har heller ikke vendegir ved rattet og den har ikkje trykknaper til giring men en spak som på 6400. Du kan sikkert få en del støtte til ommbygging og til kjøp av en traktor om jeg ikke tar helt feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
jib\; ok, men vertfall ble han frarådet av FK mekanikern..å husket at han sa d var noe med motorn,, å hos han ble det for stort med 6506 å får låven å sånn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Bare pirking fra min side, men alle de firesylindra JD i 6010-serien bruker samme blokka, bare henta ut litt forskjellig effekt - og brukt forskjellige dieselpumper. Vil vel tro at de to minste og er noe \&quot\;slankere\&quot\; i konstruksjonen bakover i traktorkroppen. Finner av og til eksemplarer av 6110 som går på samme effekt som 6410 eller mer - de bør man nok styre unna.

 

Det stemmer heller ikke at man ikke kunne få 6506 med vendegir til venstre under rattet. Fra 96 ble dette tilgjengelig, og jeg har sett mange 6506 og noen få 6400 med vendegiret her. Men knapper på hutiggira kom ikke før PowrQuad+-transmisjonen på 6010-serien.

 

Jeg er nok mye enig i at en MF 6200-serie eller nyere kan være en fin traktor for trådstarter. Med den serien var MF tilbake der de skal være med tanke på driftssikkerhet og ergonomien er jo slik den alltid har vært i MF -god! Nå har vel ikke 6200-serien annen automatfunksjon i huriggira enn SpeedMatching ved skifte av hovedgir, eller kunne man få den med automatprogram i hurtiggira etter hvert? Er helt enig i at den kombinerte vendegir/hurtiggir/clutch-spaken til MF er noe av det bedre som finnes, og passer nok trådstarter midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

MFgutn: God plass i hytta er en STOR fordel, da bruker litt plass på å bakse meg på plass bak rattet. Proteser er ofte lite samarbeidsvillige.... Så hvis MF har større hytte enn JD, stiller nok MF lenger frempå lista.

 

RG: New Holland sjekkes ut. Naboen min har en New Holland, og han er veldig fornøyd. Må sjekke traktoren hans litt nærmere, men den er nesten ny da, og j....... dyr regner jeg med....

 

jlb: Så du mener JD 6310 er et godt valg?

Får ikke noe støtte til ombygging, da Trygdeetaten m.v. mener jeg bør være 100% uføretrygdet. Jeg får støtte til ombygging av bilen jeg bruker til daglig, men ikke til noe mer. De har tydeligvis funnet ut at \&quot\;det beste for meg\&quot\; er å sitte på akterspeilet å heve trygd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
vegard: vart ikke autofunksjon fra 2000 da? en jeg jobber får har en 2001 modell å på armlenet er det knapper for autofunksjon, eco- at den bytter ved 1700 omdreininger eller power- ved 2100 omdreininger. men girspaken må nå girest manuelt, men koster vel ikke så mye med knappclutch. tror trådstarter får lett flytta girspaken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Stemmer nok når du sier det at det er auto-funksjon på de siste 6200-serie. Da kom vel den sammen med det nye armlenet og litt annet småplukk på den facelift\'\'\'\'en som var midtveis i seriens levetid.

 

Men det med å flytte hovedgirspaken tror jeg kan være værre, er vel noen overføringer som kan være litt kranglete å få med seg. Men når trådstarter sier han har grep i protesa på høyrearmen tror jeg det går greit å gire og, er jo en rettskåren og grei kasse å gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...