Gå til innhold

Valtra-N serien?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1
For engangs skyld er jeg enig med po. Helt meningsløst dumt å trekke inn zetor her.. Vi er voksne folk..Er vi ikke??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Altså.....

til dere som har prøvekjørt disse valtraene, disse var demotraktorer, ikke sant? de er jo ikke innkjørt! du kan ikke regne med at en traktor som er så å si rett fra fabrikk skal være helt optimal....

 

Han jeg jobber til kjøpte demotraktoren til lmb senteret. Valtra N141 Hitech. Den hadde gått 80 timer når han sa at han skulle ha den, han var person nr 2 som hadde den på demo. vi tok den i bruk, dette var ca midt i 1. slåtten. ingen var egentlig helt fornøyd. vi syntes ikke den leverte helt power osv. skal jo tross lat være 160 hest i 3 øverste gir! vendinga var heller ikke grei. måtte ha den i første gir ved vending, ellers ble den kvalt osv. men nå, har traktoren gått nermere 1000 timer. å steike kor deinn går!!!! blir forundret over kreftene hver gang jeg er ute å kjører. vendinga er også noe helt annet nå. vender i 2,3 uten problem.

 

Traktorene er ikke i nærheten av slik de skal være når de er ny. ingenting er innkjørt, alt av deler må tilpasses hverandre, å den eneste måten du kan gjøre dette på er å bruke det.

 

nå er ikke jeg en ihuga valtra mann heller, har prøvd endel andre sorter, å det er mye bra ute på markedet nå...

 

dieselforbruken er et kapittel for seg selv...

JA, de bruker endel diesel, ihvertfall gjorde 141\'in det i våronna, hadde et forbruk på et par og tredve liter i timen med stor slodd bak, i svært kupert terreng. ble faktisk overrasket over hvor mye den brukte.

 

så synes ingen traktorer skal bli dømt etter hvordan demotraktorer er. er rart at forretningene egentlig vil vise de når de har gått så lite, siden de ikke er innkjørt osv... menmen, når det er nytt er det om å få det ut på markedet fortest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

her lest igjennom debatten her, å det står mange plasser at de ikke er fornøyd med motoren osv. de er svake, dårlig moment fra bunn av osv. Dette med innkjøring gjelder jo ikke bare for valtra, men alle merker. men på valtran merket jeg enorm forskjell altså! den går fryktelig godt nå! nå er det bare å kjøpe større utstyr!

 

å det med clutch osv, det er også innkjøring, men ogå at dere ikke er fintfølende nok, har ikke noe problem med å slure med clutchen jeg. husk dette er en elektrohydraulisk clutch. området på pedalen clutchen slipper flytter seg når du gir gass. altså hvor den tar avhenger på hvilket turtall du har!

 

det med utstyr osv kan jeg være enig i. girkassa (hitech) er jo utgammel, men også skuddsikker. synes ikke det er noe problem å kjøre når man har knappeclutch. er nesten ikke borti clutchpedalen i løpet av dagen....

alt avhenger av hvordan man kjører/ legger opp kjøringa si... det er en erfaring jeg ihvertfall har......

 

men bremsene er en svakhet på disse, de synes jeg er noe \&quot\;dritt\&quot\; går fort varme osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Max mekker:

Hvorfor i all verden all denne kjattingen om demotraktorer? En gammel regel på f.eks Ford sier at de er innkjørt etter 600 timer. Det er på de gml Fordene. Nå er det vel ikke vanlig at de må kjøres så lenge før de er \&quot\;kjørt inn\&quot\;? Noen som har greie på dette?

Ser ikke helt at du kan ha lest igjennom hele debatten her. Det er ikke snakk om demotraktorer, nå jeg pratet om at jeg hadde kjørt en N121 ett helt år? For å si det slik\; den ble IKKE bedre å kjøre. Eneste er at girene gikk litt lettere, men ikke noe å snakke om.

 

Du skriver også at folk her har lagt vekt på kritikk av motoren. Dette er vel stikk i strid med sannheten. Motoren er som TG sier vel noe av det beste Valtra har å tilby. Sisu er blant toppen når det gjelder motorene dems. Men på Valtra x120 er det ekstremt lite power. Men her diskuterer vi N og T.

Du skriver og at du nesten ikke clutcher med \&quot\;av og på\&quot\; clutchen til Valtra, det gjelder bare å planlegge kjøringa sier du. Er ikke helt enig. Det er forskjell å slodde på ett stort jorde, enn å lesse slam. Hva om du er i en hektisk periode med slamlessing( fler og fler bruker vel kanskje hjullaster da:-) ) Og når du skal helt inntil tallevogna så har du ikke tid til å gire ned-du filer på clutchen- traktoren \&quot\;hogger\&quot\; til og vips så var det bulk i vogna eller punktert dekk.

Dette er ett lite eksempel. All sunn fornuft tilsier at av og på clutch i litt høye gir kan ende opp i svært ubehagelige situasjoner.

Så hvi du så og si ikke bruker clutchen i løpet av dagen er jo clutchen til Valtra ett ypperlig alternativ til deg, men lurer litt på ossen arbeid du utfører uten bruk av clutch..

 

Helt enig med deg\; bremsene er farlig dårlige. Det har faktisk lett for å gå varmgang i de, særlig med dumperkjøring. Og i disse tider synes jeg nesten \&quot\;alle\&quot\; som har traktor har en dumperhenger..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har hørt fleire som har sagt at traktoren \&quot\;våknet\&quot\; etter ca600 timar. Eksempelvis ein JD6220Se med cr-motor, og ein MF64(55?) uten cr-motor.

Veit ikkje sjølv ettersom at min hadde 800timar då den vart kjøpt. Men finn det ikkje utenkelig at traktor/motor blir noko bedre etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

k.p:

beklager, misforto det du mente om den n121, med den demokjøringa!

 

å slure på clutchen er helt feil kjøring av traktoren, dette forminsker levetiden på clutch/transmisjon betraktelig.

 

Når jeg kjører inntil tallvogna når jeg lesser på våren, bruker jeg sjelden clutch, kun vendegiret og bremsen. jeg kjører meg framover mot vogna, hekter vendegiret i fri, triller fram til vogna, bremser ned, holder inn bremsen, rister av talla, hekter vendegiret bakover, gir gass, og kjører.

likeledes når man skal inn i talledungen, kjører inn i dungen, setter den i fri i det jeg treffer dungen, bruker bremsen hvis det går for fort. får lasset opp i tallegaffelen, setter vendegirsspaken bakover, og gir gass. værre er det ikke\;)

har ikke laget en eneste bulk i vogna...

 

når jeg må slure på clutchen, slepper jeg ut clutchen littegrann, å justerer litt opp og ned på turtall, da slurer den rolig fram/bak!

 

alt er tilvenningssak, men jeg skal være enig i at clutchen ikke er noe god, den får aldeles ikke toppkarakter:)

men man må huske at dette er en elektrohydraulisk clutch, altså når du tramper ned clutchen trykker du på en bryter, det er ikke pedalen som løser ut det/de hydrauliske stemplene, det er elektronisk styring av disse\;)

 

Mr.T.:

ja, på den jeg kjører på jobb er det en slik bryter, når traktoren kjører i under 10 km/t og jeg trykker inn bremsen når jeg har aktivert dette programmet, clutcher traktoren selv. også når turtallet faller under 1200 rpm (tror jeg det er) clutcher traktoren selv. når man tarløst igjen slipper man bremsen, og gir gass, og når turtall kommer over 1200 rpm går traktoren fram/bak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Dette er så langt ved siden som det overhodet går an å komme i dette forumet, men må si at jeg måtte flire da vi igår fikk et reklameskriv for Charolais. De hadde klart å finne en Charolaisbonde, vel å bra det:), men det interessante var jakka hans hvor han

reklamerte for \&quot\;Belarus Team.\&quot\;

Og den gikk han med frivillig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne:

Det kan vel hende en som driver med ammeku ikke har så dimensjonert slange som står å suger av statskassa at han kanskje må prioritere litt annerledes enn f.eks medlemmer av \&quot\;melkemafian\&quot\;?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 år senere...
Gjest Anonym

Hei! Har selv veldig god erfaring med Valtra. Har ikke prøvd N-serien i arbeid selv enda, bare prøvekjørt til forhandler, så jeg kan ikke si mye om den.

Selv har jeg en 6850 hitech som jeg kjøpte ny i 07, en av de siste produserte 6850 som ble solgt. gått 2700timer nå.

Er veldig enig i at de blir fort lett bak med noe fram, og at de støyer litt mer enn tilsvarende, men motoren er det ikke noe å si på, driftsikker!.

Bruker den til jordbruk, og skogbruk. Om sommeren går den med Orkel 1260 agronic.

Vendegiret på min er silkemykt, aldri kjørt en traktor med bedre vendegir(fra tilsvarende mod.), men det ble justert nøye ett par ganger av service personell.

Så etter min erfaring med valtra/valmet, så er det en bra traktor til sitt bruk. Og ofte er det mer &quot\;feil&quot\; med føreren enn med traktoren/utstyret. Det gjelder å sette seg inn i den/det.

 

Men mitt beste råd er uansett at du får prøvd den N-serien, og å prøve tilsvarende modeller fra andre merker.

 

deutz fahr/ lamborghini er jo ikke noe dårlig traktor heller....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Valtra - Valtra, jeg har en Ford County 1164 på 250 HK med Turbo som jeg bruker i skogen, Tror jeg skal kjøre fra de fleste i 1 meter snø uten kjettinger Det er synd de ikke produserer disse lenger.

 

FK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...