Gå til innhold

Valtra-N serien?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1

INGVE

Takk for flotte opplysninger.

Jeg kjørte kanskje rundt 8-9000km med powerboksen, etter jeg tok den av har jeg lagt merke til en lys i motorrommet som ikke har vært der før. Ligner litt på lyden da turboen slår inn, men det er en litt forsterket lyd, nesten som en svak sirene. Hva kommer dette av tro? Og hva mener du med fare for å kokse ned motoren?

Bilen min går som bare det, håper ikke motoren har tatt skade av det. Disse boksene burde jo strengt tatt vært forbudt å selge. Selgeren sa forøvrig at dette var en tuningsboks, men dette er altså helt feil. Værste var at boksen kosta 5000kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Bedre gardsdrift testet valtra 121 hitech, de var veldig fornøyd med traktoren. De sa den dro bra, hydruilikken mente de var enkel å bruke og var go og kjøre. Det eneste negative var at: For lite kraftuttakhastigheter og girsystemet. Ny girsystem skal det komme en ny en, ganske snart.

Hytta er fin den syns jeg, JD sin syns jeg er mye styggere. Dere skal abbsolutt kommentere Valtra ned fordi dere liker JD eller MF. Tror ikke det er så mye forskjell på disse traktormerkene jeg. Onkelen min har valtra 6550 og naboen hans har JD 6510, JD dro jo som en tråtraktor. De måtte sette inn turbo på den. Men nå holder JD på å knekke sammen, kanskje fordi han ikke tålte turboen. En traktor som ikke tåler turbo, det sier jo litt om JD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

jk:

Du har mange års erfaringer som landbruksmekaniker. Jeg trodde da at du mekket i ett verksted/lager og prøvekjører traktoren etterpå. Med andre ord så får du ingen kjøreerfaring med traktor og redskap ute i felten. Derfor blir det rart å lese at du ikke kjenner deg igjen ved at det ikke går ann å file med clutchen. Clutchene til Valtra med clutchfritt hydraulisk vendegir er av og på. Og dette burde jo ihvertfall du som erfaren landbruksmekaniker vite. Og vond og kjøre: Når du har \&quot\;reparert\&quot\; en Valtra N121, og er ute å prøvekjører entur, da er du vel bare stolt av at den går som den skal, og da kommer godfølelsen. Og i \&quot\;dine øyer\&quot\; er det en knakende god traktor. Synes det blir rart om trådstarter skal høre på deg som skrur på traktoren-er uansett som regel ikke så mye feil på Valtra:-)- isteden for å høre på folk som meg som tross alt har sitti over tusen timer i en N121 i år 2007.

 

 

Er enig med trådstarter: \&quot\;Høres jo ganske bra ut\&quot\;.

Ja Valtra har vært flinke til å profilere traktorene sine, spesielt T og N-serien.

Men hør mitt råd: Ikke kjøp denne traktoren! Kjøp heller f.eks JD 6420. Skal du f.eks bruke traktoren til hardkjøring som f.eks dumperkjøring, så ville jeg ikke valgt trinnløs girkasse da det fort går varmgang i disse, ellers til vanlig landbruksarbeid er de fine gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

TS:

Siterer: \&quot\;Hytta er fin synes jeg, JD er mye styggere\&quot\;.

Du tar opp jd 6510, alle som har kjørt den vet at den er dau. 6610 derimot går det fint å stille opp litt. 6550 er da ingen trekkmaskin uansett, er en grønnsakstraktor i mine øyne.

Det med at du synes hytta på N er fin er jo en smakssak. Jeg begynner imidlertidig å gå lei av disse hyttene, mye likt.

Du sier du tror mye er likt på JD og Valtra. Der tar du GRUNDIG feil. Orker ikke gå inn på detaljer. Men jeg har kjørt MYE Valtra, og MYE JD.

Sett deg inn i en Valtra N121 og less 3000 tonn med slam på 5 dager. Er du fortsatt like Valtra fanatiker. Prøv deretter å sett deg i en tilsvarende ny JD 6420. Og less ca 3000 tonn med slam på ei lita uke. Da tror jeg ikke valget er vanskelig for mange.

Disse testene er forsåvidt greit lesestoff, men det er så mye som spiller inn ute i felten i den normale arbeidsdag, at jeg synes det er mer interessant å høre på andres erfaringer, enn å lese tester, og kjøpe traktor utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
k.p. Det er du som skyter i luften her. Jeg har kjørt Hitech 2 transmisjonen siden 2001 og det er ikke som du sier av og på på vendegir og clutch. Kan være du har kjørt med en traktor som ikke er justert som den skal, men ikke kom å si det er slik som du sier for det har du ikke greie på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Har ikke turbin, får ikke det på T-serien. Har hatt to valmet med turbin, men savner det ikke. Har og prøvd traktorer som ikke er justert rett og da får du av og på, siste var en 161 Advance. Er litt synd traktorer bli sendt ut til kunder uten å ha blitt satt opp slik de skal være. Prøvde en 121 50 km som hadde vært ute hos kunder, da den kom opp i 48 km hoppet jeg ut av setet, var bare å tappe ut litt luft så gikk den heilt stabilt. Selgeren hadde ringt til en mekanikker og sagt fra om problemet, men mkanikkeren sa bare det var dekka som var feil. Er ikke mekanikerene brukende er det håpløst samme hva slags merke du kjører.

 

Har dere problemer med brå clutch og gir på valtra forlang at mekanikkeren skal justere den. Da vil dere ikke kjenne igjen traktoren etterpå.

Kan starte på fullt turtall og den drar mykt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra:

Jeg og har prøvd mange valtraer, hvor mange vet jeg ikke. Men du har nok rett. Ikke alle er av og på, men VELDIG mange er det. Og dette kan være veldig farlig, har selv kommet opp i situasjoner som kunne endt katastrofalt, fordi traktoren \&quot\;skaper\&quot\; farlige situasjer, da den ikke konstant reagerer på det du vil den skal gjøre. Eneste Valtra jeg har opplevd at man kan file på clutchen er 6850 og 8950. På 8950 fungerte til og med hurtiggirene \&quot\;riktig\&quot\;. De slo inn nesten på sekundet, slik powershift \&quot\;skal\&quot\; gjøre.

En annen ting jeg må nevne med valtra er å skifte fra høy-serien til mellom serien og til lavgirserien. Veldig farlig i bratte bakker med 15 tonn subus på dumperhengeren. Den er så trang å legge i gir at det er på grensa til å bli farlig.

Valtra: Hvorfor har det alltid vært slik? Hvorfor kan de ikke lage ei god girkasse, der giringa går konstant og mykt og lett. Hvorfor kan de ikke lage gode bremser? Hvorfor kan de ikke stille inn clutchen og dødtid på hurtiggir og vendegir gratis for kunden, etter kundens ønske i det traktoren triller inn på gården for første gang? Hadde kundene til Valtra kommet med sine oppriktige meninger til Valtra, kunne jo Valtra fått muligheten til å forbedre seg. Valtra mener jo at kunden skal få traktoren skreddersydd.

Men isteden virker det som om alle valtra fanatikere synes valtra er bra uansett. Derfor vil Valtra aldri bli så bra som jeg virkelig trur den kunne blitt.

Valtra: skyter jeg virkelig hull i luften her? Les andre innlegg og gjør deg opp en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.p: Nå synes jeg du slår deg vrang. Valtra var en gang bra. De er fortsatt bra. Men de har ikke klart å fulgt med i utviklingen. Jeg har prøvekjørt valtra T190 med dumper. Gikk som smurt. Valtra har luft fjøring! Toppers! Luftbremser på henger også på den da. Den tid hadde jeg en 6810, men kjører når 6920S. Hadde valtra hatt bedre bakende og et alt med trinnløs, hadde jeg kjøpt valtra tror jeg. Valtra har mye finnesser som trekker kunder, men skal de få tilbake de tapte, må det komme en med powershift og en med trinnløs. Bedre bakende og fornyet noe her å der:) Den jeg kjørte hadde ikke dårlig bremser. Jævli gode. Vedegiret og rattet til valtra er markedes beste. Ikke tro jeg er en valtra mann, men de har mye bra. Men ikke nokk. Selv kjører jeg 2 John Deerer og er fornøyd. Men ser ikke vekk fra å byttet til claas eller valtra om de kommer med gode trinnløse kasser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
k.p. Forskjelen på 8950 og T 190 er 20 cm lenger hjulavstand og hydraulikken ellers er de samme driverk på de. Skal du fortsette å kjøre 121? Få justert den rett så vil du ikke laste med JD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

kv:

Virker jo som vi nesten har de samme synspunktene, skjønner ikke hvorfor jeg er vrang, men samme det.

Du er den første jeg har hørt om som skryter av bremsene til Valtra, til og med når du er litt JD mann, JD som har de desidert beste bremsene på markedet. Valtra er jo bannlyst foran dumperhengeren pga bremser, og hvis du kveler motoren får du verken styrt eller bremset, og du får heller ikke startet den, hva om du har 12-13 tonn med kult på dumperhengeren. Jeg har hørt om tilfeller i europa hvor folk har mistet livet pga valtras dårlige bremser.

Jeg må gjenta meg selv, jeg mener også at valtra har bra finesser, men det holder ikke akkurat at de har markedets beste ratt. Blir litt spe argumentasjon. Som du sier og som jeg har sagt de må komme med trinnløs luftfjæring ++

Når det er sagt så tror jeg på Valtra i fremtiden, og det kommer jo mye snacks fremover nå.

Men jeg liker å leve i nåtiden, og sier derfor meningene mine om dagens traktorer som er på markedet. Sier igjen: Valtra var engang bra, det har stått stille nå, men ser ut som om de snart er på den høyden de var på, men de er nok ikke frempå med så mye \&quot\;nytt\&quot\; i forhold til konkurrentene etter det jeg skjønner, men kanskje på linje med de.

 

Valtra:

Motoren er vel kanskje en annen? Common Railen suger jo. Den kan jo stoppe rett som det er. Tåler ikke en dråpe vann, men slik er det litt med JD og. Er hydraulikken alt i alt bedre? Mer avansert, men også tåpelig mye knapper, og veldig \&quot\;stygt\&quot\; satt opp. Hvis man ser i hytta på en Valmet 8100 og på en T190, synes jeg å se i grå og kjedelig forandring, jeg liker liv og farger og logiske løsninger og artige ideer. Dette er det lite av tatt dagens årstall i betrakning.

Om jeg vil kjøre N121 igjen?! Svaret er ALDRI. \&quot\;Få justert den riktig\&quot\;. Altså: Det er ikke bra nok originalt,og det er jo ett alvorlig problem..

Kjører mye heller JD slik situasjonen med Valtra er idag. Må få lov til å skryte av JD rent kjøremessig: Den responderer med engang du styrer den, kvikk og seige motorer. Friskt interiør i hytta, og ekstremt kraftig bygd opp, de nye John Deerene tåler virkelig juling. Også synes jeg at de er tiltalende og se til. Frisker opp landsbygda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hva skjer når du kveler motoren på valtra? Da går bremsene på! Har kjørt med de nye bremsene til valtra, og de er det bare JCB som er i samme klasse.

k.p. du har gjort deg opp en mening, og det er greit for meg, liker du JD så greit nok. Å beskrive den brune plasten i JD som fantastisk virker sært på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra: høres ut som du sier att Valtra N121 er en stabil traktor med laster på, men er den stabil i forhold til HK den har? er vell 144 hk i den, vår JD 6220 på 90 hk er like stabil, om ikke mere med lasting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Valtra:

Ok, gir meg på de nye bremsene på valtra, har ikke erfaring med de aller nyeste og har ikke grunnlag for å uttale meg om de.

Ble kanskje litt mye JD skryt. Liker å nevne pluss og minus. Liker ikke og klage og klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
SJ. N-serien har lengre hjulavstand en JD sine 4 sylindrede og T-serien har lengre en JD sin 6 sylindrede. Prøvde og gikk på trynet med JD 7530, den veier ca 600 kg mer en valtra T. Hadde gått på trynet med valtra-en og men der har jeg 600 kg mindre å dra på. N- serien er bygd opp som de fleste andre traktorer når det gjelder vektfordeling. Det er ikke om du har 90 eller 144 HK som betyr noe når du laster rundballer, men greiere å kjøre med last når det er litt krefter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Kp har gjort seg opp en mening om at han ikke liker Valtra, og det må få være han sin mening. Er ikke enig i alt det han mener, selvsagt er det rom for forbedringer på Valtra, på lik linje med de andre merkene! Jeg trives veldig godt i Valtra, har 6600, 6850 og M150, og synes de traktorene fyller våre behov veldig godt!=)

Har personlig aldri funnet meg skikkelig til rette i JD... Alle har en mening om det meste, og må gjøre seg opp sin mening også angående hvilket merke som passer for sitt bruk!=) Jeg anbefaler Valtra til andre og vil fortsette å gjøre det!=) Synes det er bedre å skryte av det jeg mener er bra på Valtra, enn å rakke ned på de andre merkene, det blir for dumt!! Så til debatt-starter vil jeg anbefale å høre med selger for å få mer info om traktoren, og evt ekstra utstyr, og få en traktor på demo for å prøve den selv, å gjøre seg opp en egen mening om den!! LYKKE TIL!!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper valtra tar til vett og kommer med en leddstyrt traktor igjen. Har en xm 150 city og er kjempefornøyd, litt uvant til å begynne med, men fort å bli avhengig av, er som å sammenligne en rundtomsvingende graver med en traktorgraver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har sittet og lest gjennom denne debatten nå, og ser meg ganske enig med begge sider. Har kjørt valmet 6400 95 mod i 8 år og JD 6420S 2004mod, 6620 2005 mod og 6810 2001 mod de siste tre/fire åra.

Hvis jeg skal si +/- med de merkene så vil jeg si følgende:

 

Valmet 6400 synes jeg var en god traktor, stabil med veldig få problemer. Turbinclutchen er en suveren ting å kjøre med under lasterarbeid. Hadde Hi-Lock framaksel, suveren til å ta seg frem overalt. Bremsene var ikke de beste ved kraftig nedbremsing fra 50km/h, men fungerte godt ellers. Motoren er seig, lettstartet, men bråkte litt mye på topp turtall(2450o/min) og tapte seg fort ned til 2000o/min. Girkassa vår var lett som smør, bortsett fra 2 giret. Hytta er god og romslig, lett inn og utstigning, og ikke minst et veldig bra varmeapparat. Hydraulikken var god, ingen problemer der. Det eneste vi slet med var sig på laster, var slik fra vi kjøpte den og skulle bli fiksa av FK, men skjedde aldri. Fikk et havari på hurtiggearet, uforståelig fra vår side, siden det var oljeskift på gear/bakende 400t før, ca 4,5 mnd. Ellers stabil og god traktor. Har kjørt en 900 og 6850Hitech i demokjøring.

900 råsterk liten tass, smidig men litt liten for min del. Litt gammeldags noe av funksjonene i den.

6850Hitech likte jeg med en gang det elektriske vendegearet, fingerlett og godt, inkludert p-funkjsonen. Sterk og god motor som dro godt hele tiden. Var trimalaster på den så fikk ikke brukt, siden vi bare har ålø her på gården.

 

JD er gode traktorer med sterke motorer, er ikke skuffet der. Drar godt, men man merker ingen markant overgang når man gir på hvor motoren krefter. Hytta er veldig godt støydempet, som gjør at det å kjøre er behagelig. Det samme er fjæret framaksel og hytte. Girkassene er gode, synes den i 6810 er lettere i betjeninga enn i -20 serien. Veldig godt hurtiggear som ikke nøler. Litt hardt vendegear som må \&quot\;i lås\&quot\; når man endrer retning. Synd ikke -20serien har den automatiske returen på vendegearet.

P-funksjonen er snedig, men må være strammet for ikke plutselig se traktoren rulle. Har vært ut for det i en svak nedoverbakke.

God hydraulikk som reagerer momentant, også med laster. Veldig god org. JD joystick, fått

innlagt styring på hurtiggearet foran på spaken, veldig kjekt. Kan ikke skryte så mye av varmeapparatet i JD, duger ikke for å holde rutene isfrie/duggfrie i snøfokk og lave temperaturer. Snedig med utskytbar krok,

men hydraulikken tar for stor plass bak hytta

til å kunne se godt synes jeg. Fått den 10cm lengre forover hadde det vært bra.

Bremsene er gode, men fikk skrekken da

motoren ble kvalt i motbakke en gang, var nesten

ingen bremser på den jo!!

 

Designmessig er jeg ikke så nøye, hvert sitt merke, hver sin sjarm.

 

Interiørmessig så er det småpirk på begge merkene.

F.eks kraftuttaksvelgerne står ikke ergonomisk til(begge) starten på JD står litt langt bak, og kunne vært løst med en knapp som på valmet.

Krokutløseren kunne vært flytta(begge).

 

Som sagt, jeg har + og - på begge merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det meste av både det nødvendige, og det heller unødvendige, er vel sagt i denne debatten. Men stikkordet til prisdiskusjonen ligger jo helt i slutten av siste innlegget til Rune - at Valtra er en liten produsent.

 

Personlig tror jeg Valtra kunne tjent på å være litt mindre \&quot\;sære\&quot\;, men fremdeles beholdt særpreget sitt (for det er jo tross alt det de selger på), bruke girkasser og bakstusser som finnes i Agco-familien. Forsåvidt er vel den kombinasjonstraktoren kanskje allerede laga, i de store MF 7400-traktorene med Sisu motor, Fendt girkasse (og bakstuss??) og MF hytte og betjening.

 

Jeg veit det er benekta opp, ned og i mente - men ejeg har en mistanke om at Agco kjøpte Valtra for å få kloa i Sisu, og at traktormerket i seg selv fort blir nødt til å seile sin egen sjø... Stemmer forresten ryktene jeg har hørt om at det blir store Massey\'er som blir den nye Valtra S-serien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Så vidt jeg veit så er Valtra den 4. største produsenten av traktorer. Har ikke fått noen tilbud på traktor i det siste, men Valtra har ligget 100 til 140 tusen under JD tidligere. JD hadde da tinnløs, som er den eneste kassa som jeg ville hatt fra JD.

Har og hørt at nye S-serien blir 8000 serie MF. Vil påstå at S hytta til Valtra er av det beste en får og håper den blir brukt på nye S.

Rune er nok JD frelst, har ikke hørt noe negativt om JD fra han. Jeg er ikke fornøyd med alt på Valtra , men har ikke problemer med å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Rune:

Jeg kunne ikke vært mer enig. Du får frem mange gode argumenter som faktisk er saklig fakta. Dette handler ikke om hvem som \&quot\;holder\&quot\; til det og det merket, det handler om hva som er konkurransedyktig i forhold til pris og utstyr. Her \&quot\;bør\&quot\; det jo ikke være noen tvil. Valtra er IKKE konkurransedyktig på pris i forhold til alt det \&quot\;gammeldagse\&quot\; utstyret du får. Til og med økonomimodellen til JD er bedre å kjøre, og den er jo \&quot\;spekket\&quot\; med utstyr i forhold til Valtra. (a95 og jd 5020 serien)

 

Valtra:

Tror det er på tide du finner på noen gode argumenter, eller \&quot\;slå\&quot\; deg over på vår side når det gjelder denne Valtra debatten. Du sier den eneste girkassa du ville hatt fra JD er trinnløs. Det stusser jeg over da den manuelle girkassa til JD er bedre en Valtra sin.

Denne S-serien var det en her som hadde. Var 280hk i den. Rå motor sa han. Men det var bare plunder med elektronikken omtrent hele tiden. Mekanikeren var så lei av den traktoren at han anbefalte han jeg kjenner å selge den. Mekanikeren sa at det var den værste traktoren han hadde skrudd på. I hytta var det \&quot\;haugevis\&quot\; med knapper og brytere. Men det var bra støynivå.

Det er ikke så enkelt for meg at jeg liker \&quot\;kun\&quot\; Valtra, eller kun JD. Jeg tror man må åpne horisonten litt mer og ta til seg saklig kritikk, og gi kritikk. Holde seg opdatert.

Men som sluttord vil jeg si at det er mistenkelig rart at Valtra har så stor markedsandel som de har nå. Valtra er heldig som har så mange trauste og naive kunder som de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er mange her som er fornøyd med Valtra, ingen som er fornøyd med JD 5020 og 6020 SE. Så hvorfor har der rett da?

Når det gjelder S-serien har valtra et problem, de fikk ikke elektronikken til å virke. Mye av den grunn har det tatt lenger tid å kommme med de andre seriene, de vil ikke slippe ut traktorer på markedet som det er så alvorlige feil på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Valtra:

Bruker dere traktoren mye i skogen? Da skjønner jeg at Valtra selger hos dere. Men det er jo mindre og mindre folk som driver litt i skogen. Desto færre som lever av den. Derfor mener jeg at argumentet for at Valtra er en suveren skogstraktor ikke holder, da den går mest på veier og på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Vi har aldri brukt en traktor i skogen, setter det bort til maskiner som er til det. Har kjørt valmet i over 30 år, de første årene var det bare 2WD. Har vært så heldig å prøvd de fleste merker fordi selgere har villet få inn sine merker hos oss, som oftest er det motoren som har stoppet de. Prøvde JD 7530 i sommer og det var mye jeg likte der, men det er en del ting som ikke er bra der som jeg har sagt i andre forum her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...