Gå til innhold

Valtra-N serien?


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Jan_Eirik_1
Har ikke prøvd Advance utgaven i praktisk arbeid, men Valtra har jeg gode erfaringer! Få prøvd en demo traktor, å finn deretter ut om det er maskinen for deg!! Tror nok du vil bli fornøyd=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Det er en stabil og god traktor.Tranger du avansert hydraulikk er Advance bra, men hadde ikke brukt penger på det om traktoren ikke brukes mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei,

Ser at kun mr VALTRA har svart her.. Mange er vel lei av Valtra diskusjonene her. Mine erfaringer med Valtra er generellt dårlige. Jeg harvet, pakket 3000 rundballer/halmballer med en Valtra N121. Jeg greide ikke å bli \&quot\;i ett med traktoren\&quot\;, som jeg pleier og si. Den levde sitt eget liv. Dødtid mellom hurtiggis, humpete og stumpete, clutc som det ikke går ann å file med, og tilslutt ingen power i motor. Det er en så vond traktor å kjøre tatt alder i betrakning, at jeg synes det er veldig interessant at den er blitt skrytt opp i skyene. Hva er argumentene for det? Prisen!??

Jeg holdt på å bli \&quot\;gal\&quot\; da jeg pakket rundballer , da hadde jeg 7-8 lange dager i strekk a` 15-21 timer. Jeg hadde mest lyst til å kjøre den på dynga. For å si det slik, denne traktoren blir man ikke glad i. Har kjørt endel 6850, dette er en mye mjukere, mer praktisk og hendig traktor tør jeg påstå. Samme mener jeg gjelder valtras T-serie kontra gml 8000 hitech serien. Hvis Valtra hadde tilbudt en ny forbedret 8950, med luftfjæret hytte og fremaksel, commonrail motor med en 220-230 hk, og litt bedre lydisolert hytte, og kanskje med trinnløs girkasse, så mener jeg denne hadde \&quot\;satt på plass\&quot\; f.eks fendt 820.

VALTRA: Er du enig? Eller er vi veldig uenige?

 

Ps: Hvorfor i all verden er det dårligere førersete i en splitter ny Valtra n121, enn det er i en valtra 8550?? Eller 6850 for den saks skyld?

Hvis det er noen saklige Valtra førere her, så setter jeg pris på saklige tilbakemeldinger. Jeg mener Valtra kunne vært så mye mye bedre med små forandringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei Kp

 

Moro og se at andre \&quot\;føler\&quot\; noe av det samme som meg. Har vært en lykkelig eier av en valtra 8950 i 5 år. Ikke vært ett eneste problem. Brukt den til møkkjøring, pressing transport av baller. Timetelleren hadde rundet 6000 timer da jeg solgte den. Den hadde da 260 hk å tilby. Denne sisu-motoren tåler opptil 350hk ifølge spesialister(jeg stoler på de..)

Denne traktoren gikk og gikk helt uten problemer. En tøff traktor å kjøre, og veldig komfortabel(kunne vært mer lyddemping..:-)

Nok av krefter å ta av.. Monterte hjulvekter bak, den var litt lett i bakstussen..

 

Nå har jeg kjøpt meg ny Valtra t190. Og føler at jeg er svært skuffet. Det virker som en \&quot\;billig\&quot\; maskin. Jeg føler faktisk at den er \&quot\;vondere\&quot\; å kjøre, enn 8950`en. Og mye svakere. Common railen er veldig kresen på drivstoffet-noe den forøvrig sluker- Ellers er den veldig stumpete og stautete, kan være fordi jeg har 42 tommers bakhjul, men det var det på 8950`en og.

Har forøvrig prøvd en valtra n121, med litt av det samme intrykket, billig og vond og kjøre..

Nå kan man selvfølgelig ikke sammenligne fire sylindra med sekssylindra..

Enden på visa er at jeg har byttet ut t`en med en Fendt 820. Er tross alt de som har det \&quot\;beste\&quot\; nå for tiden, med NH pesende etterhvert.. Er ihvvertfall min mening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt N serien så mye men jeg syntes det var en kjempegod traktor, har selv 6850 og er veldig fornøyd med den. Kommer helt sikkert til å kjøpe N neste gang. Vil anbefale å kjøpe med Hi trol, det er helt supert synes jeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

HITECH:

Du sier du ikke har kjørt n-serien så mye, hvorfor sier du da at du er \&quot\;kjempefornøyd\&quot\; med den. Før du sier noe sånt må du jo nesten ha kjørt litt og blitt kjent med traktoren. Jeg venter fortsatt på svar fra mitt tidligere innlegg her fra seriøse Valtra entusiaster.. Akkurat som om dere ignorerer de ulemper Valtra har, bare for det dere har tiltro til Valtra fra \&quot\;før\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg var kjempefornøyd med 6850en

og jeg fant meg til rette med en gang i N serien.

Er galt av meg å si det da K.P? Alle må få like de traktorene de vil, Det finnes ingen \&quot\;perfekte\&quot\; traktorer etter min mening

Vet at Valtra kunne forbedret litt her og der jeg også. Er ikke blind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

HITECH:

SITERER: Har ikke kjørt n så mye, men synes det var en kjempegod traktor.

OK jeg skjønner nå hva du mente. Førsteinntrykk er viktig, men det er også lov å høre på andres erfaringer.. Sett på 600 og 520 dekk, og less på med bakhjulsvekter bak så er det nok en grei lastertraktor. Men andre arbeidsoppgaver har i allefall jeg dårlig erfaring med.

Og jeg er helt enig med deg \; Valtra 6850 er en godtraktor, særlig hvis du har intercooler på den.

Har på følelsen at du også innerst inne blir skuffet den dagen du bytter ut 6850`en med en tilsv. ny nemlig N-121.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt valmet 6300, valtra n101, valtra n141 og valtra t190 og er ikke imponert av noen. 6300 er sterk (oppjustert) men veldig dårleg comfort (99 modell).n101 og n141 synes jeg var veldig veldig late!!!ikke så go å kjøre heller(06 og 07 modell) t190 fikk jeg inntrykk av var sterkmen fikk egentlig ikke testet den skikkelig.Førerhuset på valtra generelt synes jeg ikke er så bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1
Helt enig med mange her. Valtra blir fem hakk etter de andre toppmerkene selv om de er i samme prisklassen. Jeg har ikke forståelsen for de som kjøper ny valtra nå. Jo færre som kjøper valtra, desto større er sjansen for at de blir bedre, for da blir finnene igjen nødt til å utvikle traktorene sine. Og da tror jeg det kan bli bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg blande meg mye inn i denne debatten her, men K.p var det en advance eller en hitech du pakket med? Fordi hitech er så å si fra 90-tallet. Advance er jo av det \&quot\;nyere\&quot\; slaget. Men du får vel noe i armlene også på hitech, men ikke elektriske spoleventiler. Så det er jo en hvis forskjell der da.

 

Har en slaks \&quot\;kompis\&quot\; som driver med leiekjøring. Han hadde en n141 advance på prøve. Utrolig god traktor sa han. Da kjører han forøvrig en 6420 AQ och en 6620 Ap til vanlig. Han slo med den, og den j.stikken i armlene var suvuren sa han.

 

Jaja, har stor tiltro til valmet jeg. Bare de fornyere noe. Jeg hadde nokk ikke kjøpt valtra den dag i dag. Holder meg til Jd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

KV:

Det var Advance jeg kjørte. Og ja jeg også var VELDIG fornøyd med joysticken. Men det er også det eneste jeg var fornøyd med på den. Syntes den ble for lett foran en slepemontert slåmaskin. Enig med deg: Valmet var VELDIG bra, nå vil også jeg mye heller kjøre JD enn valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Er mange gode poeng her. Når det gjelder hurtigir vendegir og clutch er det en justeringssak, er desverre få mekanikere som kan justere den optimalt. Valtra burde kansje sende de på kurs. De timene jeg har kjørt med de nye CR motorene har ikke imponert meg , forbruket er omtrent som i JD og startmomentet er dårlig. Uten å ha prøvd det tror jeg det vil være gunstig å chippe en 121 framfor å kjøpe en 141, tror forbruket blir mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

KONRAD:

Jeg liker Fendt, JD, NH og Valtra, men kun 8000 hitech og 6850.

\&quot\;Mine topp 5\&quot\;

1: Fendt

2: John Deere

3: New Holland

4: Valtra

5: Massey Ferguson

De modellene jeg har kjøreerfaring med:

 

Fendt:

818,824,926

 

John Deere: 2040,2650,6400,6420,6620,6820,6920,6610

 

New Holland/Ford: TS115, TS110, TL100,TM155,Ford 4600,4610,3000..

 

Valtra/Valmet: 8550hitech,8950(grom)8150hitech,6850,N121,

 

Massey Ferguson:

6455

 

Har kjørt litt med merker som Zetor, Landini og Belarus, men ser ingen hensikt med å ta med de her.

Hva liker du da \&quot\;Konrad\&quot\;?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra:

Hadde designet på 8550 og t-serien vært likt, og du hadde kjørt begge utenom å vite hva som hva hva, så er min antagelse at du hadde falt for den gml 8550.

En proff kar her som har sverget til Valtra(mye pga god service) sier at han savner å kjøre 8550`en han hadde. Den var mjukere å kjøre sa han, samtidig som den er sterk og smidig. Jeg sitter igjen med den samme følelsen. Virker faktisk som om alt nytt fra Valtra i disse tider er ett par hakk \&quot\;billigere\&quot\; enn de forrige modeller, og 8550`en er jo ikke på langt nær så stor som T-serien.

Om T- serien er mer \&quot\;stabil\&quot\; enn gml 8000 vet jeg ikke. Har inntrykk av at det er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra

Det er mulig forbruket blir mindre ved bruk av chipping.

Mine erfaringer med trimchip er på bil. Vet ikke om det kan sammenlignes, men bilen min går ihvertfall på diesel, er en Hilux -07.

Jeg satte på chippen og stilte den inn. Bilen gikk noe j..... Og jeg var veldig fornøyd en stund. Forbruket så heller ikke ut til å øke.

Men da jeg hadde kjørt opp noen tanker med diesel merket jeg at motoren fikk en hardere gange og effekten gikk ned. Jeg tok opp dette med en kollega av meg og fikk greie på at det eneste en chip gjør er å øke mengden med drivstoff slik at dreiemomentet øker, og man får flere hester ut av motoren.

Det chippen ikke gjør er å justere ladetrykket på dieselpumpa, og det blir \&quot\;litt feil\&quot\; med giringa. Pga at det er stort veivehjul på dieselbiler, slik at turtallet \&quot\;holder seg\&quot\; høyt oppe når man girer og hele kjøreopplevelsen blir litt rar, men man får litt høyere effekt, og det er moro.

Men det som skjedde med bilen min etterhvert var at sensorene i motoren \&quot\;merket\&quot\; at noe ikke var som det skulle, derfor \&quot\;sendte\&quot\; den dieselen tilbake igjen, og chippen fungerte på en måte ikke lenger. Motoren fikk da også ett høyere støynivå samtidig som effekten ble dårligere enn originalt..

Det som visstnok er lurt, er å sette på en styreboks som justerer ladetrykket også, og ikke bare dieselmengden.

 

Men hvordan fungerer trimchipper på traktorer? Har som sagt ingen erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

K.p: vanskelig å si, men alt til sitt bruk. drømmetraktoren over noen er NH T7500-serien. den har alt, spør du meg, trinnløs drift, 4pto-hast.,MultiController, og topp komfort. kunne aldri kjøpt en grønn traktor, eller en fra Finland.

 

I tillegg kan jeg nevne at jeg har en MF 148, som er noe av det beste på vår jord, etter min mening.

 

menjeg må nevne at jeg ikke deler ditt syn på ZZetorn da. den er et skikkelig trekkmonster, og eer som alle traktormerker preget av stedet den eer produsert på. tenk litt, hvorfor bruker ikke AGCO Sisu-motor i Fendt når de eier Sisu?

 

Zetorn er fra Tsjeekkia og bærer preg av det, men for mange bønder greit nok, og samtidig billigere. mange av dem som kjøper ny traktor med kløtsjfritt vendegir bruker kløtsjen hver gang de bruker vendegiret, så hvorfor ikke heller bruke noe slanter på det som betyr mest, det som skal på bak traktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad: litt ved siden av, men det kan jo hende at Dexta/35 pakker jorda mer enn en

ny traktor på 5-6 tonn påmontert XeoBiB.

Prøvde vår 4610 med tvilling mot TS135A XeoBiB, og hjulsporene var minst etter TS`en.

Ble kjørt på nypløyd jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare trådstarter,så mener jeg at det er en meget bra traktor.Har vært landbruksmekaniker i mange år.Har da høstet en god del erfaringer fra forskjellige merker.Vonde og kjøre,går ikke ann å file på clutchen osv osv..kan ikke si jeg kjenner meg igjen der.Men Det er helt klart ikke den mest moderne traktoren på markedet.Men så er det da ikke alle som trenger å ha det heller.Men smaken er vel som b.....osv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Magne: vet ikke om jeg kjøper den, men du sikter vel til mine skriverier i en annen tråd? i så fall mener jeg at slåtten skal skje når jorda er tør sommerstid, og da vil det ikke få samme konsekvensene som du sikter til her. prøv heller ditt \&quot\;eksperiment\&quot\; etter at du har tromlet, og se hvordan det blir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad: Må bare komme med en kommentar her: Vet ikke helt hva du mener med at \&quot\;zetor kommer fra tsjekkia og bærer preg av det\&quot\;??? sikkert ikke vondt ment,men å tro at tsjekkia ligger bak i moderne landbruk og målestokk er feil altså!!!!

Var som tidligere nevnt på zetorfabrikken i høst,og var samtidig på gardsbesøk også .Ble litt imponert jeg av størrelse og hvor intensivt de dreiv der. På den gården vi besøkte,(som var et gammelt kollektivbruk som nå var omgjort til A/S) manglet det ikke på utstyr!! Det var pøttinger slåmaskiner på 9 meter,lessevogner på godt over 50 kubikk osv.osv. De hadde 22 tusen mål dyrket mark,hvorav ca 10 tusen med korn.350 melkekyr, ca 1000 foringsokser og et slaktegrisfjøs med ca 2000 gris pr innsett.

Er avsporing av debatten dette da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...