Gå til innhold

Fjerne stolper i 1920 talls låve


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt en gård med gammel låve. Den er ca. 15*50m, med mønehøyde på ca. 15m. Innvendig er det et stolpehav som gjør den ganske ubrukelig i moderne drift.

 

Stolperekkene står med 3 meters bredde med en underligger på punktfundamentering. Det er ca. 6m opp til låvebrua.

 

Noen som har erfaring med stolpefjerning i et sånt tilfellet. Da tenker jeg på både løsning og kostnader?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har nok gjort en hel del av det du tenker på her.

Jeg har blant annet laget kjølelager og driver nå på med plantørke i gammel låve her.

Jeg er avhengig av god høyde under taket og har derfor lagt H-bjelker oppå langsmed kjørebrua, for å kunne ta unna stolper under. Jeg har klammer rundt H-bjelken og under den langsgående trebjelken under brua og oppigjen. Dette må jo også støttes opp og det blir da ned i blåsekanal og i ytterkant av tørka. Kan sende deg bilde pr mail om du vil.

Ang kostnader: Det trengs en hel del arbeidslyst, en skikkelig god jekk og en traktor eller gravemaskin til å håndtere stolper på en trygg måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har drivi med dette en det før og har en prosjekt på gang nå. Som Paul sier så er det en grei måte å legge bjelkene oppå langs kjørebrua. dette har vi ikke gjort fordi vi ha øderlegger muligheten til bruken av 2 etg, og vi fikk grei takhøyde uansett.

som paul sier må du ha en del arbeidslyst og du bør også ha en del kunnskap. det er ikke for hvem som helst å stemple opp en låve på denne måten, det bør jo ikke dette ned. det er også viktig å bruke riktige dimensjoner på alt fra bjelker til fotplater.

hvis du har tenkt til å sette bort jobben er det vanvittig dyrt og mange tar ikke på seg slike jobber. det vil nok fort bli billigere med et nybygg en å hyre inn et stålfirma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Har fortsatt ikke fått gjort noe med dette prosjektet, men må komme i gang nå. Moelven ville ikke hjelpe meg med beregninger. Det er kun snakk om 1 rekke som skal fjernes av 13. Altså tverrgående i forhold til lengderetning på låve.

Det er nå 2 skyveporter som gjør at man kan kjøre inn mellom stålpene, men det er trangt. 3.3m bredt. Ved å fjerne stålperekken som deler disse vil rommet bli ca. 3,3+3,3+0,2(stålpen) = 6,8m bredt. Flere av stålpene som skal fjernes er allerede helt løse etter nærkontakt med redskap gjennom årene.

Utførelse:

- Ny portåpning på ca. 5,5m. Snekre opp vegg på hver side av åpningen med bredde ca. 0,6m. Legge an drager over port på disse veggene. Limtre eller stål. Vil tro limtre burde være ca. 70cm høy. Stål??

- Legge stål eller limtre oppe på låvebrua og forankre i underliggende bjelker. Vil f.eks. 20cm h-bjelke være nok?

Jeg bryr meg ikke så mye om bruken av låvebrua, men det er viktig med god takhøyde nede for evt. tipping av korn. Har lang henger..

Hvis noen har bilder hadde det vært topp. epost. jorgenbg alfakrøll gmail.com

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x6" cc60 er godkjent for 3,6 meter fritt spenn i etasjeskille.. Eneste jeg husker i hue.
Jeg er helt sikker på at du kan dekke dette spennet med limtredrager på 70cm. For det blir vel stort sett snø du bygger for?
Eventuelt sette inn en I-bjelke. På 7 meter med bare snølast ville jeg _GJETTE!_ at en I-300 er mer enn nok.

Har satt inn 2x HAB 380 på tvers i et rom på 17x8 meter. De støtter et betongdekke med totalt 45-50.000kg belastning. Måler 2cm dipp ved full belastning.

Hva jeg vil frem til er vel at om du spør en utdannet tømrer eller noen i den bransjen så vil de kunne slumpe hvor grove tre-bjelker du burde ha. Lettest å arbeide med tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en drager på 20 eller 22 cm, (litt over 5 meter lang)

Takhøyde lagde vi med å senke gulvet, på bekostning av den gamle møkkjelleren.

Brukte den orginale "grinda" oppunder kjørebru som et festepunkt for innvendig tak.

 

Kunne ha tatt takhøyde helt oppunder kjørebrua, men da måtte jeg hat satt inn dragere på tverrs gjennom låven.

Er veldig høy takhøyde viktig tror jeg du fort kommer i grenseland mellom å bygge et tilbygg, sånn rent kostnadsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kun snø- og vindlaster som skal med i beregningen. I dag er det stålplater, så taket er vesentlig lettere enn tidligere takstein.

Tror også et "gestimat" er nok. Det er jo tidligere også fjernet stolper her og der uten at det ser ut til å bety så mye.

Begynner man å overdimensjonere veldig, så blir det komplisert arbeid og veldig dyrt.

I-300 høres ut som vettu valg, og limtre over portåpningen.

Forankring har jeg sett man bruker tykke jernplater over og under, med 4 kraftige gjengestål som holder det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hei,

 

Her var det mye matnyttig!

Jeg tar og gjerne imot bilder, dimmensjoner og tips på e-post, hvis noen vil være behjelpelig.

Må selvfølgelig tilpasses hver enkelt låve, men noen tips er alltid bra.

henrikstenberg89@gmail.com

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...