shakalakka Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Hei,Vurderer å gå over til korncontainere, og har sett litt på muligheten for å bygge en slags plantørke/tørkegulv i containeren - noen som har erfaringer med dette? Med 3 containere på 16 m3 burde man jo ha kapasitet til 60-70 mål litt avhengig av avling. Forholdsvis billig måte å bygge seg et buffer man kan levere på regntunge dager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakalakka Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Oi, suverent!Primært litt tørking jeg ser for meg, litt sen tresking før regn f.eks, og kunne ha kapasitet til å ta unna en del mål og samtidig få ned prosenten uten å investere i et stort anlegg inne.Så for meg å kjøpe vanlige containere å bygge et slikt gulv selv, for så å koble på ei mobiltørke. Hva er prisen for slike ferdige løsninger? Krokhengeren tar ikke 22 kubikkhengere, så maks 4,5 meter / 16 m3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansA_1 Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Først av alt så er jeg innhabil da jeg er forhandler av slike ting. Når det er sagt.Skal du TØRKE korn eller vedlikeholdskjøle rått korn?Det finnes gode løsninger for begge deler.Her er et eksempel på krokcontainer med perforert dobbel bunn.http://containerprofi.at/abrollcontainer/trocknungscontainer/index.phpMed møner e.l. kan man sikkert lage tilsvarende prinsipp.Alternativt er vedlikehold av rått korn/kjøling.Da kan man benytte kjølespyd.http://martinlishman.com/trouble-dry-aeration-spears-and-fans/Slike kan man jo skru rett ned i en tilhenger med rått korn. Så kan den stå betydelig lenger før den må tippes/tørkes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansA_1 Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 En ferdig tørkecontainer på 4,5m vil nok havne rundt ca 70~80.000,-Prisforskjellen fra 4,5m til 6m er marginal da det er omtrent samme jobben som går inn i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakalakka Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Takk for svar! Blir såpass ja - men er dette noe man kunne lagd selv? Litt keitete å spørre deg som forhandler av dette kanskje :P Ser noen har lekta opp med 2x3 i bunn i et slags fiskebenmønster, hvor de har lagt perforerte plater oppå, og borra hull i enden av containeren for inntak til luft. Da er det jo i så fall prisen på tørka i seg selv som blir den store kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansA_1 Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Du får perforerte stålplater hos f.eks burmeister.Ei lita fordelerkasse forran og langsgående 2x4 burde gjøre susen.Kan jo forborre og skru fra undersiden, så blir det smekkert.Det trenger ikke å være komplisert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakalakka Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Har du noe tørke å anbefale til å koble på dette? Vet du kapasiteten på noe sånt? Si hvete 20%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jgård Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 Hei HansA_1, kunne du kontaktet meg for et tilbud på conteiner-plantørke? Hva er din/deres nettsider? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts