Gå til innhold

Hvorfor er ikke kubota traktorer mer populære?


E_beitebruk

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter traktor - spesielt en som er sterk ift vekt. Her kommer f.eks. Kubota 5111 meget bra ut med 113 hk 3420kg og 4100 kg løft bak. Dvs ca like stor som Valtra A94, men litt lettere, sterkere og billigere. Me hvorfor selges det så få Kubota traktorer i denne størrelsen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...at i sammenligning med f.eks Valtra A94 er Kubotaen betydelig mindre driftssikker og holder seg betydelig dårligere i pris enn Valtraen? Jeg ser jo at den Valtraen jeg kjøpte for snart 10 år siden fortsatt selges (eller annonseres) på Finn for nesten samme pris som jeg gav for den... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett flere youtubevideoer av kubota-eiere, virker det som at kubota mangler den samme kvaliteten og påliteligheten som valtra har. Jeg så blant annet at noen hadde kjøpt seg ny kubota, og hatt flere underlige problemer med den. Jeg mener at når du først skal kjøpe traktor, lønner det seg helst å bruke litt mer penger, slik at du får med noe høyere kvalitet og lavere verditap, da tenker jeg en valtra a-serie eller n-serie. A-serien er en valtra som er bygget på massey ferguson sin «global» platform. Dette vil si at den har en del likheter med mf global-serien. Dette vil og si at valtra a-serien inneholder både komponenter frå massey ferguson og valtra (og jeg mener at disse blir bygget i Suolahti og?), noe som ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Valtra n-serien er en traktor som valtra har laget fra grunnen av selv, derfor mener jeg at den kanskje kan vere aktuell og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dette spørsmålet stilte jeg meg også og spurte en forhandler om saken. Det korte svaret er at de har slitt med distributøren. Når det gjelder kvaliteten på Kubota er denne veldig bra. Japanerne er kjent for kvalitet og Kubota er et kjempestort merke i det store utland. Kubota 5111 virker til å være et meget bra kompromiss til små og mellomstore bruk om enn noe konservative løsninger (ikke EHR på 5111).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er japanske traktorer av høy kvalitet. Bare se på japanske anleggsmakiner også. Iseki og Kubota er pålitlige og driftsikre.  Det er min erfaring. Man finner det meste på youtube og mye er oppkonstruert. Så denslags bør en være kritisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valgt traktormerke ut fra tilgjengelighet på lokalt verksted og servicetilbud. For plutselig står man der med driftsstans på minst mulig passende tidspunkt. Mistenker at det er veldig mange i denne kategorien. Et stort merke representerer også et større marked når man en dag skal skilles av med den.

Ikke enkelt å bygge merkevare for de små/nye på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "vinner takes all"-effekt med kanskje de 4-5 største som vinnere. Resten blir gjerne for spesielt interesserte. Har søkt litt rundt og sett at Kubota kan være vanskelig å få deler til og sikkert sårbart serviceapparat. Har også vurdert Claas Atos, men den virker det av en eller annen grunn heller ikke å være så stort salg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...