Gå til innhold

Råd om traktor under 250.000,-


lamats

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et gammelt gårdsbruk for noen år siden, og nå som huset er ferdig står resten sv gården for tur. 

I den forbindelse har jeg behov for å investere i en traktor. Det er ikke drift på gården, så de 250.000,- jeg ser for meg å kunne bruke er inkl mva.

Traktoren skal hovedsakelig brukes til det som kalles «rundt huset»-arbeid samt i skogen. Jeg har mye skog på gården og det vokser igjen noe voldsomt, så det blir mye skogsrydding. 

Terrenget er ikke så voldsomt kupert, men det er noen trange passasjer så en alt for stor traktor blir vanskelig å komme frem med.

Har fått tilbud om å kjøpe en Valtra 900 av en kjenning, og jeg har skjønt at disse er rimelig enkle, sterke og holdbare maskiner. Jeg synes den er litt trang, da jeg gjerne vil ha plass til å ha med en unge eller to når vi skal ut og jobbe. Samtidig har traktoren stått mest i ro de siste årene og trenger nok full service samt nye dekk hele veien rundt. Det er også gjort noen «hjemmeekoblinger» av dieselpumpe, punkterte AC, lekkasje på laster, turteller viser feil turtall pga uoriginal dynamo angivelig samt punkterte sete, ødelagt håndbrekkjåndtak og flere andre småting, inkludert skraping i gir både opp og ned. Med skuffe, gafler, kjettinger og HMVramme vil han ha 130.000 + mva for denne. Den har gått ca 4500 timer forresten.

Aller helst vil jeg ha en forholdvis enkel traktor, men med vendegir og plass til en unge eller to. Helst også med utstyr som skuff, pallegafler, hydraulisk toppstag og kjettinger med på kjøpet.

Tar gjerne mot råd og tips, og om noen har en traktor til salgs som møter ønskene så si gjerne i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...traktoren du har tilbud om å kjøpe er i allefall ingen dårlig traktor. Ulempen er trang hytte som du sier. Har hatt en 900 selv, men måtte la den gå ifb med oppgradering til større, nyere, tyngre... Lett, smidig, holdbar, solid, allroundtraktor som også egner seg til lettere skogsdrift. Min hadde gått noe mindre og ser ut til å være i bedre teknisk stand enn den du har fått tilbud om, og jeg solgte den til 115+mva som jeg og kjøper ble enig om var en rett pris. Riktignok uten laster. Det er i grunn ikke en traktor som egner seg spesielt til laster pga tyngdepunktet, blir litt lettvelta. Men den er kanon uten. Pruter du den ned noe og bruker prutningsmonnet på en skikkelig service har du sannsynligvis traktor i mange år. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den, og selv om den ser bra ut og har lite timer så måtte jeg ha byttet dekk på den og det er ikke billig.. Og jeg må kjøpe en del utstyr i tillegg, og da synes jeg totalprisen blir for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for er godt svar! 

Denne har en Quicke 640 laster, som kanskje er litt stor for traktoren. Jeg er litt bekymra for girkassen som tydelig har dårlige synkroniseringsringer, ikke et ukjent problem på disse har jeg skjønt. Å bytte dem koste fort en god del. Har du noen formening om hvor mye en full service vil koste på en 900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at jeg også har fått tilbud på en MF5455 fra 2004 komplett med laster, skuffe, gafler, toppstag, triangel og skjær til 225’ inkl mva. 

Den har riktignok ganske mange timer (husker Ikke nøyaktig tallet men i overkant av 8000) på telleren, men har en del mer moderne løsninger jeg liker (betjeningsmessig likte jeg den veldig godt) samt bedre plass i hytta. En helt annen traktor enn 900en, men den var veldig godt holdt og så tilnærmet ny ut både ut og innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten høre med et landbruksverksted om, det vil variere alt etter hvor mye som må byttes/gjøres. Jeg tok en storserie på en N101 i fjor og det passerte vel 50' men da hadde jeg hatt den i 5 år uten å gjøre annet enn generelt vedlikehold/oljeskift osv. En utfordring på traktorer som har gått mye med laster er at framakslingene slites, og det er gjerne der smellen kommer når timetallet begynner å tikke på. Kjøpte nytraktor i fjor, da valgte jeg å droppe laster for å slippe den slitasjen, samt for å ha et "trekkdyr" som ikke ble brukt til alle drittjobbene. Får gammeltraktoren gå med laster. Min 900 ble en helt annen traktor når jeg tok av lasteren, stod også en 640 på denne. Fikk skrudd opp svingradiusen mye, og traktoren ble mye lettere og hendigere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mf 5445 fra 2004. Vår mf har hatt mange merkelige problemer, og den er relativt dieseltørst. Problemene har variert fra at dynamoen har hoppet av under bruk p.g.a et sviktende feste, til at bare noen dager etter vi kjøpte mf'en kjørte den kun i revers, og det lokale verkstedet hadde ikke nok kompetanse om denne typen teknologi enno. Sammenlignet med vår valmet 505, er valmeten den beste skogstraktoren, og den er satt sammen av sterkere deler, noe som gjør at den er en god del mer pålitelig. De fleste delene som blir erstattet på denne er vanlige slitedeler, og traktoren går som ei klokke tross sin alder og sine 11000 arbeidstimer. Jeg anbefaler en valmet/valtra, men en 900 kan bli forholdsvis liten, så en 6000/8000 serie har iallefall vært litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver 150 mål med jord og har en MF382 med laster som har tjent meg trofast i 11år nå. Den har passasjersete, men en voksen har det særdeles trangt der. Ellers en skuddsikker traktor (nesten) på høyde med Valtra/Valmet 665S (som har enda trangere hytte). Jeg drømmer stadig om "ny" traktor med clutchfritt vendegir, AC, litt mer hk osv. Men når det kommer til stykket kan ikke de 100-150 timene i året forsvare det. Mottoet mitt er keep it simple stupid, og bonus er mer penger på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...