Gå til innhold

Minigraver og stabilitet


Per-Egil

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av minigraver for småprosjekter hjemme og på hytta. Vi snakker om mindre masseflyttinger, litt enkel steinløing osv. Har leid maskiner i klassen 1 - 1.5t ved flere anledninger så har noe praktisk erfaring. Rent teknisk har jeg også litt kunnskap som relativt ivrig hobbymekaniker samt utdanning som maskiningeniør. MEN så kommer det til dette med stabilitet og risiko for velt på en slik liten tass. Hyttetomta er ikke veldig ulendt, men heller ikke flat.  

Er det stor individuell forskjell på maskiner i samme vektklasse mhp stabilitet? (For meg ser f.eks. Kubota U-10 mye mer stabil ut enn andre)

Er prinsippet slik at en 2 tonns maskin er "dobbelt så stabil" som en 1 tonner osv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabilitet har vel ikke bare med størrelsen på maskin å gjøre, men vel så mye hva den brukes til, samt den som bruker den.

En 1 tonner som brukes riktig kan være mye mer stabil en enn 8 tonner som brukes uvørent.

Det som har å si på størelse, er hvor mye maskinen kan løfte, samt rekkevidden med graveredskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er ny her og har derfor ikke sett innlegget ditt før nå...  har leid en del forskjellige maskiner og kjøpt 2 små gårdsgravere og erfaringen fra det vil jeg gjerne dele med deg.

Det er forskjell på beltelengde (da mener jeg den lengden som beltene er i kontakt med bakken) dette målet varierer ca 30%

Det er forskjell på hvor midtpunktet på bakkekontakten er i forhold til vektsenteret på graveren. 

Den største å viktigste forskjellen ligg i om maskinen har teleskopisk understell eller ikke. Om den er 100cm brei så blir den med teleskopisk understell ca 140cm brei. Den forskjellen er ENORM !!!

Ønsker ikke å henge ut enkelte merker, men her er det relativt store forskjeller... det er bare å ta fram bandmålet og måle.

Når det gjelder hvor høyt vektsenteret ligger over bakken så er det små forskjeller.

Ved praktisk bruk i skrått/kupert terreng vil du også merke at om bom og stikke er "tung" bygget eller "lett" bygget får betydning for stabiliteten.

Å skru fast en 3m brei bjelke i skjæret er effektivt ved slike gravesituasjoner.

Å velge små og lette skuffer er også lurt om det er kupert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...