Gå til innhold

Flisfyring og priser


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som selger eller kjøper treflis til fyringsanlegg her?

Lurer på investering i anlegg og utstyr, men vet ikke hva en kubikkmeter, kW eller mW koster nå tildags, levert på kai, lastebil eller heim på trappa.

Noen gode kilder til info? Vet endel om flistyper og treverk, men lite om business´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg produserer fyringsflis.
Tar ca 150,- +mva per lm³ og ca 20,- per lm³ for levering. Avhengig av ønsket kvalitet.
Legger på litt for høyenergi tørt rundtvirke, også slå jeg av en del for raskavirke. Kunden bestemmer.

Kjører traktor med krokhenger så begrenser seg noe hvor langt jeg er villig til å kjøre for levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette, skogbruket trenger jo god avsetning av "skrotvirke" som kanskje er det som er mest aktuelt til denne typen brennstoff. Kunne sikkert ha googlet dette, men morsomt å høre fra noen med praktisk erfaring - har du regnet på brennverdi (evt vekt pr lm3)? Og gir det såpass til verdiøkning at det er lønt å flise opp f.eks slipvirke? Eller er det lauv, grot og energivirke som er aktuelt?
Er i prosessen med å bygge en brukelig skogsvei der det skal ut granske mye tømmer etterhvert, og også mye blandingsskog - og det er aktuelt med dyrking i etterkant, så alt som kan fjernes for regnskapssvarende salg er et pluss...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raringen

Jeg har forstått at det kan oppstå skader på forbrenningsovnen hvis ikke den er dimensjonert for fyringsvirke.

feks grot kan være problematisk fordi massene ikke er homogen nok.

Ellers er jo effektiviteten svært avhengig av tørt virke, men det vet du vel gjerne fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av nysgjerrighet dyttet mye rart i fyringsanlegget.
Det er viktig å huske på at skruematingen måler i volum og ikke i KG.

Grot: Helt ok, middels forbruk og mye aske.
Plantørket rundt lauvvirke: Skyhøy brennverdi. veldig lavt forbruk. svært høy opptenningstemperatur. "koksing" ved strømbrudd/nødstopp.
Kornrester. Farlig høy opptenningstemperatur, mye effekt. (men gir sur røyk og økt slitasje på brennkammer.)
Halvråtten furu/gran: Høyt forbruk, mye aske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvem er det som kjøper flis, hvordan finner du kjøpere? m det er lov å spørre :)

Spekulerer på å starte opp litt leveranse av overskuddsflis i Trøndelag, lurer på hva som er gangen i det, hvordan business´n fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...