Gå til innhold

Dumperhenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei ! Er ute etter tips og erfaringer innen det mye omdiskuterte temaet; kjøp av dumperhenger. Det er mange lenker til diskusjoner som ligger ute, men de aller fleste er mange år gamle, og etter all formodning skulle det vel ha skjedd noe på hengerfronten på noen år? 

Vi er ute etter en dumperhenger i 12 t klassen (ikke lettdumper) . Hengeren vil på sikt bli brukt til transport av 8-tonner og det meste av masser på kvelder og i helger. Sprengstein blir det lite av , men ønsker fortsatt ikke å kjøpe lettdumper. Vi ønsker også å kjøpe kornkarmer til hengeren så vi kan kvitte oss med en av de tre andre boggihengerne. Har titta mye på bailey og western , men er selvsagt åpne for innspill. Blir i hovedsak kjøring på vei (og tørt jorde under tresking), men et singellass til drenering i ny og ne vil forekomme. 

Takker på forhånd  for alle gode innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Takk for svar ! Vi har vurdert krokhenger, men de er gjerne veldig dyre, og hvis en skal holde seg innenfor loven må vi ned på nyttelast da vi ikke har allverdens å dra med. 12 tonn dumperhenger er liksom ikke så stort i utgangspunktet heller . Tenker heller å investere i krokbil om en god del år hvis det fortsetter i ønsket retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjortebonden

Pose og sekk ikke mulig. Ikke farlig å ha en kornhenger stående. De har praktisk talt ikke verditap. Om det du skal dra med er i minste laget må du gå et hakk opp. Det meste er lett å dra, problemet oppstår når du skal stoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Ferrel dumper fra i sommer og er veldig fornøyd med den. Flyter fint ute på åkern og oppfører seg fint etter traktorn etter veien. Kornkarmene har trima feste så du kan bruke lastern til montering. Slipper mange tunge løft. Veldig fint med sidehengslet baklem når du skal ha med gravemaskin så slipper du og lette av baklemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -steinar-

Hei TheHys

Det jeg kommer til å si medfører sikkert at du må opp et hakk i pris i forhold til planen.

Kjøp dumper med 22 toms hjul som standard i stedet for 17 toms, som er mest vanlig i 12 tonns klassen.

Dyrere i innkjøp, men har mye større bremser, og dekkene er mer motstandsdyktige mot punktering, og en helt annen fremkommelighet.

Skal du kjøre over 50 km etter vei bør du ha bladfjærer, fjæret drag og katastrofebrems. Gir en helt annen komfort enn pendelboggi og stiv ramme.

Spørsmålet blir hvor mange timer det kjøres årlig, om redusert vedlikeholdskost kan forsvare økt investering.

Har erfart at om hengeren spesifiseres likt, er ikke prisen så ulik enten den heter det ene eller andre.

Håper dette hjelper deg litt på veg, og om du lander på en "billig" dumper med små hjul og pendelboggi, er verditapet lik null etter avskrivningene, så ingen krise det heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kjøper kornkarmer trenger vi jo ikke den gamle velsaen . Hvis vi selger den slipper noe annet å åke ut. Gå opp på hva? Traktorstørrelse? Det blir uaktuelt foreløpig i så fall . Om du mener henger; 12 tonner er virkelig i gråsona fra før og vil ikke strekke strikken lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ! Høres ut som du har fått deg en fin henger, men blir nok ikke helt den bruken i vårt eie. Ønsker noe med skikkelig fjæring og hjulutrustning, blant annet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har western hengar å brukar den til 7,5 tonnar maskin. Har bladfjæring å fjæring på draget. Har med hardox, som er et must meinar eg når du transporterar maskin på. Uten trykker du berre småstein ned i stålet, og etter ei stund er dar hol. Ang 22" hjul må du tenke på ka du kjøyre mest. Dei er goe på vei, men ubrukelige på jordet, då dei riv graset å drar med seg masse mellom hjula om dei er dubble som en del har. Enkle hjul graver mykje meir en feks 520 hjul som flyter godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir absolutt mest veikjøring men skal tenke litt på det . Hardox og fjøring blir det såklart ! Er du fornøyd med hengeren ellers ? Hva slags hjulutrustning har du, og hvordan er forholdet mellom vei og dyrka mark? Har du hatt noe annet før som du kan sammenligne med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig mange muligheter.
Jeg vil også slå et slag for å ha litt fokus på dekk.

Breiest mulig men høyt dekktrykk om du kjører mest på vei. Om du har langsgående mønster stopper det i det øyeblikket du forlater veien. "glatte" hjul vil brøyte istedet for å trille om det er fuktig jord.

Men du må ikke opp i 22.5" for å få gode hjul.

445/45R19.5 er en veldig kurrant dimmensjon. Den dekker for mange 17" ballongsdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...