Gå til innhold

Bruktimport Arvid Gimre. Seriøst...?


Gjest

Anbefalte innlegg

Ening at det er himmelvid prisforskjell på bruktimport og nytt fra merkeforhandler. Likevel ser det ut som at det ligger ca 70.000-100.000 kr i differanse England-Norge.

 

De aktørene jeg ser på som seriøse har gjerne dette påslaget, mens de ukjente ofte ligger lavere. Seriøse og useriøse aktører finnes i alle markeder. Ingen som skaper mer uro enn de som er useriøse. Hadde heller kjøpt av Arvid Gimre enn en aktør jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arvid_Gimre_1

Del 1

 

Senest i dag hadde eg besøk av en kunde som hadde kjøpt 11 stykk Valtra traktorer opp gjennom åra . Noen meget bra og noen mindre bra , Kunden hadde nå i senere tid kjøpt Fendt og mente den var den beste for hans virksomhet og total økonomi .

 

Tilbake til Valtra T190 som han hadde hatt stort plunder med fra dag en . Mye småting i begynnelsen som garantien dekket vel å bra . Men da traktoren hadde passert 4500 timer var det ikke mer hjelp i den 5 års garantien . Store kostbare reparasjoner nå i etter tid . Men det som var verst var at traktoren hadde stått på verksted i over 2 mnd bar den ene gangen og på det grunnlaget hadde fått nok av hele Valtra systemet .

Eg har selv drevet Maskin stasjon og jord i flærne år hadde flærne traktorer . Min egenerfaringer hvis du følger service intervall på det fleste traktorer merker så er det lite plunder de første 4 - 5 000 timer . Først etter denne tid er de fare for at det kommer de store slitasje reparasjoner. ( min første traktor var helt Ny MF 3050 Turbo 32x32 gir 1988 mod , fikk den levert til min 18 Års dag , Ved overrekkelsen var også Direktør fra Eik Maskin der og en notis i Eik bladet .

 

Så mye plunder som vi hadde med den i etter tid at du kunne skrevet en bok . Men det var likke mye Eik Maskin som var skyld i dette . de solgte en traktor og etter monterte Turbo . Motoren røk etter ca 750 timer , For at ikke traktoren skulle gå for varm under hard belastning , kjørte vi med varme apparat få fult om sommeren med slåmaskin .

 

Det ble skiftet utallige skifte gafler , ringer og diverse i girkassen , først når den ble om byget til 16 x16 ble den noe mer stabil , men det var fremdeles plunder med den . Da traktoren passerte 7000 timer kom det virkelig store reparasjoner Bremser , Olje pumpe , styre pretol , Motor , Turbo , +++ Siste året ble den påkostet mer en 50 % av det en ny tilsvarende kostet .

Hadde Eik Maskin lansert heller MF 3070 med original turbo og 16x16 gir i Norge hadde mye vert annleis i dag . Vi importerte noen brukte MF 3070 16x16 fra UK det var en helt annen kvalitet på de større radiator og mye mindre plunder med girkassen , den var dimensjonert for 90 .100 hk . Eik maskin importerte heller 70 hk traktor og bygget de om til 90 100 hk med å ettermontere turbo .

Det var nok et økonomisk fordel artig for Eik da . Men i ettertid så har flere MF kunder hatt flere kostbare reparasjoner og irritasjoner på grunnlag av den feilen som ble gjort , Eik mistet som kjent markeds posisjonen på salg av nye MF traktorer etter dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid_Gimre_1

Del 2

 

Eg respekterer alle som ønsker 5 års utvidet garanti når det kjøper ny traktor for det har vert mye mindre bra kvalitet på flærne traktor produsenter sine enkel modeller som ble solgt i Norge fra markeds forhandlere ,

Men hvis du undersøker lit i utladet og ikke kjøper den nyeste modellen , men venter med de til første etter den har vert 1,5 år full produksjon og ute i markede , da er du temmelig sikker at det er mye mindre problemer og du har ikke behov for en kostbar garanti ordning .

Norge er antallet solgte enkel modeller så lite at du klarer ikke å finne ett mønster før det har gått noen år dessverre .

Det vi importerer av traktorer er nyere brukte som regel og er store volum modeller fra de forsjelige produsenter og har vert i produksjon en stud og da unngår du mye problemer i ettertid .

 

Eg har ikke tal på hvor mange New Holland TSA kunder i Norge som kontaktet meg for noen år siden da den ble lansert og ønsket at eg skulle selge traktoren deres for de fikk ikke den servicen og oppfølging de mente de hadde krav på og hadde betalt for tros alt , Kunden hadde gitt helt opp . Eg opplevde flærne ganger at bare timer og dager etter NH traktoren sto annonser på min nettside ble eg kontaktet og kunden hadde fått komme til en ordning i svært mange tilfeller ble den bytte in i en ny hos forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid_Gimre_1

Del 3

 

Det er så flere sider av dette med brukt import som også kan slå positivt ut for alle som også kjøper av markeds forhandler , så en skal være lit forsiktig med påstander at alt er bare negativt. Pris nivået er også en side som er positivt for helle traktor markede i høy kost land som Norge er .

Min påstand er at det er mindre forskjell på kvaliteten til de anerkjente traktor produsenter i Europa en det er på traktor eiere / sjøfører og ikke minst lokale forhandlere rund om i landet . Det opplever vi og ser å hører en mye forsjelig historier som foregår .

 

Hadde en kunde i helga som prøvet 3 stykk traktorer som eg hadde på lager av samme fabrikat, da han kom for å kjøpe en Bailey tilhenger, kunden hadde klaget til sin markeds forhandler at bremsenne på hans traktor var dårlige fra dag en da den var NY . Forhandler mente de var som de skulle og ønsket ikke å utbedre dette . Denne kunden vil nok heller kjøpe en brukt traktor fra uk neste gang , for de det er så mye bedre bremser på det som eg hadde på lager. Selvfølgelig er bremsene de samme på traktorene enten de kommer fra samme produksjons linje , det er nok heller markeds forhandleren som ikke ønsker å bruke tid å resurser på å finne ut hav som er problemet .

 

Eg har så mange opplevelse fra virkeligheten at du tror det ikke før opplever det selv . Hvis du som kunde er misfornøyd med et produkt eller forhandler du har kjøpt noe av sørg for å få klagen din levert in skriftlig signert på at klagen er mottatt til din leverandør enten det er markeds forhandler eller privat importør du handler med . De største forhandlerne er som oftest verst de har en stor organisasjon til å gjemme seg bak .

 

Bil bransjen er det ettermarkede som er høyeste prioritert , traktor bransjen er det store bonuser til selgeren som ferer run og forteler allslags røverhistorier neste gang spør om du kan om du kan får historien skriftlig også fra han .

Normalt har eg ett meget bra og profesjonelt forhold til de fleste markeds verksteder som eg er i kontakt med og har ikke opplevd noen form for diskriminering av kunder heller . Det er ofte selgeren som har en livlig fantasi , En gang fortalte en selger at Gimre var nesten konkurs og da ville kunden få problemer med garanti på traktoren i etter tid , da kunden sjekket undersøkte lit så kom han og opplyste til meg det var jo ikke noe fare å handle med Gimre , han var mer solid en Markeds forhandleren og handel ble det . Det gjekk vel ca ett år så var markeds forhandleren selv konkurs snakk om å drite i eget reir .

 

De er sunt med flærne aktører for alle parter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Halvor_1

Jeg kjøpe en John Deere 6610 av Arvid Gimre i 2003, og har ikke noe galt å si hverken om handelen, forhandleren, eller traktoren.

Alt var ryddig og greit, og som avtalt. Når traktoren kom tl meg viste det seg at den hadde noen småmangler, dette konfronterte jeg AG med, og han ryddet opp i dette på en helt grei måte. Han ringte omgående nærmeste felleskjøp, og bestilte deler for meg.

 

Etterpå er denne traktoren byttet ut men en Valtra kjøpt av merkeforhandler. Dette var fordi jeg ønsket garanti, og lokal service og oppfølging. Men dette er et helhetlig valg man må ta. Garantien koster selvsagt en del, men for meg en den gull verdt. Det har også mye å si meg god service hvis traktoren stopper midt i onna.

 

Så mine erfaringer om Gimre er ikke på noen måte negative, men jeg valgte likevel å handle hos forhandler sist, etter en helhetlig vurdering.

 

Kjenner en som kjøpre brukimport via Semmen, og følte seg rundlurt etterpå. Så det er nok ting som kan oppleves alle steder. Noen har jo også meget dårlige erfaringer med merkeforhandlerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Alt her kan vel for øvrig være røverhistorier. \&quot\;Sola\&quot\; og andre kan gjerne være konkurrenter til Gimre som vil sverte han for alt det er verdt. Lykke til Gimre, og takk for at du og andre importører presser prisene så vi får noen gode tilbud hos forhandlerne også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uten grunn at bruktimport av traktorer blir mer og mer populært.

For en vanlig gårdbruker har inntekta ikke fulgt med på kostnadskarusellen.Det er naturlig at man velger billigere løsninger når man skifter ut noe av maskinparken.

Slik som jeg har oppfatta situasjonen rundt bruktimport , så er vel situasjonen der ikke så mye ulikt bruktkjøp innenlands.

Du får ikke særlig med garanti uansett, og må nok beregne med i traktorkjøpet en hensiktsmessig forsikringsordning.

Jeg kommer til å vurdere kjøp av brukt importert traktor i nærmeste framtid , og har allerede en Valtra T-serie på gården som er kjøpt av Semmen.

Handelen med Semmen var en positiv erfaring, for din feil og mangler ble utbedra og kostet på av Semmen ved at han betalte for reperasjonene og delene.Bor i Nord-Troms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Enda en ting, forsikringsagenten påpekte også at det er dyrere å ha fem års garanti og service avtale enn å bare holde vanlig maskinskadeforsikring. Det er et regnestykke og/eller et sjansespill i begge tilfellene hva som lønner seg på kort og på lang sikt. Jeg har tenkt å bruke servicemann inntil fem år eller 2400 timer inntreffer, men jeg regner nok med at jeg kunne spart noen tusenlapper på å heller ha maskinskade forsikring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid_Gimre_1

Svar til Sola

Har ikke noen hensikt med å synke til ett så lavmål at eg må ty til løyn for å selge . Hvis du kommer å møte meg på Tjelta personlig skal du få dokumentasjon på historiene ++ mange flere , eg ønsker ikke å henge ut noen personlig for det slår barre tilbake på en selv .

De som bekymrer meg er systemet og utviklingen i bransjen i sin helhet som uroer meg sterkt . det er så mange proffe reklame kampanjer som påvirker kundens oppfatning . Traktor bransjen har egne forening som legger de store linjene for bransjen . Landbruket kunde siden har dessverre ikke en oppegående orginasjon som tar ett oppgjør med bransjen og setter krav . enkelt kunder har ikke noe å stile opp med derfor har vi den uoversiktlige bransje som får dure frem nesten som dem vil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

Til Sola.

 

alle historiene om kunder som føler seg lurt har kommet omveier hit. noe som noen har hørt av noen som var på fest i helga og slik.

så det kan like gjerne være røverhistorier som at AG har ryddet opp.

 

 

for å komme noen vei må kansje noen som selv har en dårlig erfaring med han fortelle det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell eit moralsk ansvar her.

Viss vi som bønder skal fortsette å snakke dritt om alle som reiser til Sverige for å ta julehandelen,må vi muligens tenke litt på ka vi selv gjør. Kjøtt fra Botsvana o.l har blitt forsøkt stoppet.

Viss ikkje vi støtter merkeforhandlere,er det vi selv som lager eit dårligere service-apparat rundt det merket vi handler.

 

\&quot\;God Hjul\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en diskusjon. Alle som kjøper traktor her i landet har bruk for et merkeverksted, enten traktoren er kjøpt i utlandet eller her i Norge. Det som er helt sikkert er at mekanikere skal skoleres hele tiden og kurs holdes flere ganger i året både innen og utenlands. Nye kostbare instrumenter må kjøpes inn når nye traktormodeller kommer osv. Hvem er det som bidrar til at en traktoreier kan finne kompetanse,deler og nødvendig bistand når tiden er inne for en service eller reperasjon? I all hovedsak de som kjøper traktor hos sin merkefohandler. Tror nok mange blir lange i maska hvis et lokalt verksted ikke finnes lenger. Uten salg av nye traktorer og redskaper vil det ikke være økonomisk grunnlag for å holde på. Verkstedene klarer seg ikke uten at det er et stort nok maskinsalg i tillegg. Kanskje noe å tenke på for alle gårdbrukere som importerer nesten nye traktorer og forventer at serviceapparatet står klart for dem på samme måte som en kunde som har kjøpt på et merkeverksted. Tenk på en situasjon i en travel våronn. To traktorer har behov for hjelp i en viss fart, en har importert fra England, den andre har kjøpt av et merkeverksted. Hvem prioriteres? Kanskje kan kunden som har vært lojal få tilbud om en lånetraktor også?

Håper at det blir litt flere nyanser om dette temaet og at det ikke er litt billigere brukttraktor som vil redde norsk landbruk. Det er i grunnen samme holdning vi ser hos forbrukere som kjører over grensa til Sverige. Der er jo maten mye billigere. Vi liker det ikke, gjør vi vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjessimaskin.no_1

Jeg har lest gjennom denne lenken, med stor interesse. De tankene jeg gjør meg er følgende:

 

1. Jeg ser at noen blir kritisert for skrivefeil og dårlig norsk. Det er en useriøs bemerkning (traktorsalg er ingen norskprøve). For øvrig har jeg ikke lest ett eneste svar i denne lenken som har feilfri norsk. Ei heller mitt, antagelig.

 

2. Når man kjøper en ny eller brukt traktor kan det alltid oppstå problemer som ikke er ønskelige. Alt som virker kan \&quot\;gå sonnt\&quot\;. Det er ikke noen traktorfabrikk i verden som har greid å produsere en feilfri traktor som aldri går av moten. Det er også helt usannsynlig å klare det. Spesielt med den avanserte teknologien en moderne traktor har.

 

3. Jeg synes han er ganske god han som skriver: \&quot\;Kjøper man nytt av merkeforhandler i Norge, betaler man for liten risiko\&quot\;. \&quot\;Kjøper man bruktimport (ELLER \&quot\;NORSKE\&quot\; BRUKTTRAKTORER red.) får man en fin rabatt, men også noe større risiko.

De som sier: \&quot\;Kjøp nyere brukttraktorer\&quot\; - kommer også med et godt råd. Det største verdifallet er rundet av, og det er tusenvis av timer før de store problemene kommer. Mest sannsynlig.

 

 

4. Jeg har MEGET liten erfaring som traktorselger (har bare solgt noen få det siste halvåret) og ikke er kunnskapen om teknikken i traktorene stor heller. Men når jeg har solgt en bruktimportert traktor har jeg allid sagt: \&quot\;Tegn maskinskadeforsikring!!\&quot\;. Det er en billig forsikring i forhold til den summen man kan møte ved større reparasjoner.

 

5. Som traktorimportør ( veldig liten skala) har jeg den dypeste respekt for merkeforhandlere. Jeg skjønner at det koster å drive et så stort service apparat. Men jeg skjønner også at de tjener gode penger - med de timesatsene de bruker. Hvis ikke hadde ikke superkapitalistene bak Bertel O. Steen kjøpt AK Maskiner. Der i gården lever man etter regelen: Kjøp for en krone og selg for tre kroner. De 3 prosentene lever man godt av. JEG VIL OGSÅ MINNE OM AT BERTEL O. STEEN - I EGEN PERSON - BEGYNTE SIN VIRKSOMHET MED BRUKTIMPORT AV MERCEDES. De Gutta smiler hele veien til banken når enkelte slår et slag for merkeforhandlere.

 

6. Jeg blir overrasket over hvor mange som tror at f.eks. en John Deere fra England er så mye annerledes enn en John Deere solgt av Felleskjøpet. Ja - det kan finnes nasjonale/regionale tilpasninger - men det er nettopp derfor mange traktorer kommer fra England. De er stort sett identiske med \&quot\;norske\&quot\; John Deere\'\'\'\'er. Installer en større dynamo, et større batteri og en motorvarmer. Da kan man ha en \&quot\;engelsk\&quot\; John Deere på finmarksvidda.

 

7. Bruktimportører og merkeforhandlere vil alltid kunne (og måtte) leve side om side. Merkeforhandlere vil ta de kundene som må skreddersy sine traktorer ned til minste detalj - og de som synes det er tryggest med tanke på møte med servicefolk i ettermarkedet.

 

De som ser på kronene, de som skjønner at merkeforhandlere tjener penger på service og deler når de møter der til time (de tar mot deg med åpne armer) og kjøper maskinskadeforsikring - de sover godt om natten etter kjøp av bruktimport. Spesielt når forholdet mellom GBP/NOK er så godt som nå - med tanke på import til Norge.

 

God handel!

 

Vennlig hilsen

 

Eirik Emil Kjøpmann Tjessheim

tjessimaskin.no

tlf. 477 60 477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjessimaskin.no_1

Jeg vil også gratulere Arvid Gimre AS med god PR. Denne debatten blir lagt merke til. Om noen har sleivspark til AG, så tror jeg ikke han liker det, men slike diskusjoner som dette vil stort sett skape mersalg.

 

Jeg snakket med Tommy Sharif i forrige måned. Da spurte jeg litt hvordan dekksalget gikk de dagene i høst, da han ble kritisert for å leie arbeidsfolk fra useriøst bemanningsbyrå. Han svarte meg: \&quot\;Vi betaler alltid våre folk det de har krav på - derfor er ikke en slik debatt i VG ønskelig. Men vi har aldri, i noen periode, solgt så mye dekk som akkurat da\&quot\;.

 

Markedet er underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjessi: Hvis man lever etter regelen om å kjøpe for en krone og selge for 3 kroner, er det vel ikke 3 prosent man lever godt av, men 33,3 prosent \;) Når det gjelder det med service/delesalg og verksted i norge, så er det på en måte en \&quot\;isolert\&quot\; bransje fra salgsdelen. Verkstedet skal tjene penger på kun det dei driver med. Hvis selgeren på fk selger en brukt traktor med 3mnd garanti, og denne får en dyr reperasjon etter 2 mnd, er det salgsavdelingen som må ta denne regningen. Verkstedet tjener bare mere penger på det. Dette viser egentlig bedre sjå valtra der dem har selvstendige verksteds enheter rundt om......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjessimaskin.no_1

Idefox!!

 

Man skal kjøpe for 1 krone og selge for 3. De 3 % lever man godt av!

 

Hehe, den er jeg ikke sikker på om du tok, Idefox! Les den en gang til.

 

Om man kjøper for 1 krone og selger for 3 kroner - da er kalkylen 3.gangen. Eller 300 % påslag. 3 % av dette er ett godt levebrød om man omsetter for millioner. Resterende pløyer man tilbake i driften.

 

Er du med? \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjessimaskin.no_1

Ja:

 

Jeg tror ikke du heller var med på den setningen som Bertel O. Steen lever etter? \;-)

 

For øvrig: Ja, visst er salg og versted to forskjellige avdelinger. Det er derfor det aldri er noe problem å komme med en bruktimportert traktor til merkeverksted. De tjener penger!!

 

Jeg skulle for øvrig like å se ansiktet til John Deere presidenten - om FK ikke tok mot en bruktimport.

 

Er det problemer med ny traktor er det vel strengt tatt fabrikk, og ikke salgsavdeling som tar regningen? Er det ikke det fabrikkgarantien er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjessimaskin.no_1

Jeg vil også slenge fram følgende påstand:

 

La oss si at en meget pengesterk mann (eller kvinnne) vil utfordre John Deere på nysalget av JD i Norge. Jeg er helt sikker på at vedkommende vil få det til.

 

John Deere vil stille krav til verksted og service kunnskap. Etterpå er det bare ordrestørrelsen som avgjør. Bestiller man 20 John Deere - ja så får man de rett ut av fabrikk.

 

Vi lever i en verden der mat, traktorer, biler, tannbørster og binderser flyter over grensene mer og mer. Det er fri flyt av varer og tjenester. Den tendensen vil fortsette. Og det er denne handelen som skaper vekst og velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Hehe, her er det nok en del som trenger å repetere prosentregninga fra grunnskolen.

 

Om all pr er god pr, gjenstår å se da, AG?

 

Det er tydelig at denne debatten engasjerer mange. Jeg ser (anntar) at til og med selgere fra merkeforhandlere er aktivt med i tråden, så dette temaet er interessant for alle parter i landbruksmaskinbransjern.

 

Jeg har selv vurdert ny traktor vs bruktimport flere ganger, men har endt opp med norsk traktor så langt.

Rent økonomisk er det marginalt å handle bruktimport etter mitt syn. Er du seriøs, får du god pris hos merkeforhandleren og prisen i forhold til bruktimport bli for liten.

 

I de fleste tilfeller er ikke prisforskjellen mellom ny og importert traktor større enn 10-12-15%. Da er det i tillegg snakk om at importtraktoren er 0,5-1 år gammel (Noen ganger elder) og har som regel 400-1000 timer på telleren. Etter 0,5-1 år har det største prisfallet gitt utslag på prisen, dette gjelder og norske brukttraktorer. For meg virker det nesten litt naivt og ukritisk å gjøre direkte sammenligning mellom ny- og importtraktor og etterpa konkludere med at importtraktoren er 100-150tusen rimeligere. I tillegg må man ta hensyn til service og garanti i prisen, men det er vel nevnt nok om tidligere i debatten.

 

Jeg har kommet frem til at totaltsett er det beste alternativet for meg å handle ny traktor hos merkeforhandleren. Intrykket mitt er at man får et nærmere kunde-selger forhold hos merkeforhandleren, det har og noe å si for enkelte.

 

Jeg merker og at enkelte import-selgere jeg har snakket med på telefon har blitt påvirket av \&quot\;bussjåførkomplekset\&quot\; (Her er jeg sjefen og har alltid rett). Mitt råd er å bli litt mer ydmyk overfor kundene, kundene har vel som regel rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der.... de selgerene som er store i kjeften, skryte om egne og rakker ned på andre sine produkt får jeg langt opp i halsen. Har flere ganger spasert ut av kontoret til div selgere, der jeg er fast bestemt på ikke å kjøpe noe. Hvis en selger er så desperat, eller har et så dårligt produkt at han må rakke ned på sine konkurenter for å få solgt sitt eget produkt...... da går jeg :) Har opplevd å bli ringt opp av en selger som fortalte meg hvor dum jeg var som kjøpte konkurenten sitt produkt i stedet for hans. Kommer ikke til å høre pris på noe av han mer....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi tilbake til den røde tråden i debatten.

Bruktimport på traktor er kommet for å bli, slik som bruktimporter av biler har vært i mange år.

Men uansett om det er en merkeforhandleren eller bruktomportør så er det lavmål å rakke ned på andre produkter for å selge sine egne.

Har selv opplevd det samme som \&quot\;Ja\&quot\; og det var fra en merkeforhandler.

Den store feilen Arvid Gimre gjorde oppi dette var å annonsere det så kommersielt.

Meget bra gjort av AG å slette sine useriøse og til dels usanne kommentarer på finn.no. Dette viser at han prøver å være litt seriøs, men at bare ikke alltid får det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid_Gimre_1

Til Olli pekka

Det høres mistenkelikt ut som du er en Valtra selger . Du er en Uregistrert bruker her på forumet , hvorfor tør ikke du stå offentlig frem her ? .

Det mest useriøse er da du selv har flere private uttalelser om andre her på forumet . og du starten debatten . med du står ikke frem .

 

En bra Valtra selger hos forhandler har en anstendig lønn og store bonuser , på hver traktor han selger. Da er det klart at det kjernes ekstra ubehagelig økonomisk for han når han taper en handel eller 5 .

For de stadig flere kunder kjøper brukt traktor fra andre aktører til en langt rimeligere pris . propaganda fra markeds føringen til Valtra har flere og flere gjennomskuet.

 

Hvis du ser på annonser fra LMB på Finn noen eksempel med laster

 

Valtra T190 2004mod 4750 timer Kr 530 000 Valtra T160 2005 mod 1841 timer kr 549 000 Valtra M 150 2004mod 6000 timer kr 459 000 Valtra M150 2005 mod 5000 timer kr 485 000

De har ikke denne 5 års garantien lenger .

 

Annonse fra Arvid Gimre AS med ny laster

Valtra T150 2009 mod 780 timer kr 519 000 Valtra T191A ADV 2009 mod 200 timer kr 595 000 Uten laster Valtra N141 ADV 2009 mod 510 timer kr 519 000 Valtra N121 ADV 2009 mod 310 timer kr 499 000

 

Pris sammenlikningen trenger ikke noen videre kometer den taler for seg selv .

 

De fleste traktorer vi selger er nyere brukte gjerne opp til 1000 timer .og da sammen like de med helt nye er ikke helt riktig utgangs punkt . Derimot å sammenlikne med brukte traktorer da er det du får en stor aha opplevelse som ikke kan bortforklares på noen måtte fra bransjen i Norge .

Nå i høst har det vert lit spesielt da Britiske pund har vert meget lavt som resultat at traktorer er betydelig rimeligere i denne perioden .

 

Arvid Gime AS har nesten tilgang til å selge alle typer traktor, Minne kommentarer på finn.no. er minne private oppfatninger og synspunkter bygger på kontakter med kunder/ aktører over hele landet . Får informasjon historier fra flærne kilder.

 

Minne anbefalinger og råd til kunder er som oftest

Nr 1 .Kjøp ett anerkjent merke .

Nr 2 kjøp ett merke som det er service for i nærheten .

Nr 3 kjøp en type modell som er populær i brukt markede i etter tid .

Nr 4 hold deg borte fra nye modeller de første 15 mnd den er lansert .

Nr 5 brukt traktor med 4000 til 5000 timer skal en betale under 50% av det en kan kjøpe en nyere tilsvarende brukt gjerne imp traktor for med ca 500 timer . Den beste halvdel er oppbrukt , da det er stor sannsynlighet for kostbare reparasjoner kan komme .

 

Alle markeds forhandlere har en økonomisk interesse i og holde brukt priser på et høyest mulig nivå , holde liv lengst mulig i eldre traktorer og selge deler å reparasjoner til de. Kjempe god butikk for forhandler. Meget kostbart for kunde .

 

Da låne renten er lave og rente utgifter på en nyere traktor er lavere en reparasjons kostnader , er det bra butikk i å bytte til en nyere brukt traktor for kunden ?

 

Hadde eldre brukt traktorer vert fornuftig priset , ville en stor del vert hugget tidligere når det kom store reparasjons utgifter . som kanskje er høyere en den virkelige verdien på den .

En eldre mye bruka traktor er noe av det verste du kan eie økonomisk . Du mår reparere den for å opprettholde bruks verdien . hvis ikke er den ikke noe verdi på den . Det er flærne av mine kunder som har opplevd at de skulle aldri påkostet så mye på den gamle traktoren, heller kjøpt en nyere tidligere for de ender opp å betale mer i rep og vedlikkehold på den eldre en ny hadde kostet til slutt .

 

Også selv erfart denne problematikken med en mye bruka traktor eg hadde selv en gang for flere år siden .

 

Bil bransjen har så høye ekstra avgifter på nye biler , derfor holdes de i live lengst mulig her i landet . Mens Tyskland skroter de eldre bruka mye kvikkere da de nyere er langt rimeligere og det er en hvis sammen likning med traktor og bil bransjen. Andre europeiske land eksporterer mye av de eldre maskinene til lavkost land , der det er mye rimeligere arbeids kraft som kan holde liv i eldre maskiner til en langt lavere kostnad.

 

Lastebil bransjen i Norge eksporterer også mye elder biler ut av landet for markede i Norge på eldre bruka biler er for kostbart å drifte økonomisk . Prisen på eldre bilene er også meget lave .

 

Og det er flere økonomiske interesser på dette forum som utaler seg for sin egen private økonomi og ikke har nettopp traktor eier som utgangs punkt for utalelser en kommer med.

 

 

 

Traktor bransjen i Norge har mye å lære om økonomi.

 

Arvid Gimre

Følg med på vår jule auksjon

www.gimre.no

 

Omsetningen for 6 mva periode for Arvid Gimre AS har en økning i år på ca 27 000 % forhold til 6 periode i 2008 . øskjer en egen debatt på hvorfor dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...