Jump to content

100 hk traktor rundt 150.000,- tips?


OS_1

Recommended Posts

Begynner å få litt vel mange traktorer her på gården nå synes jeg og vurderer å bytte ut flere av de i en traktor på rundt 100 hk til ca 150.000. Denne traktoren bør være med laster. Har kikket på MF 390T, Fendt 309/311, Fiat 80-90 m Turbo/110-90, Ford 7610/7740. Noen som har noen tips? Traktoren bør være lett å kjøre og lett i vekt. Skal gå på gård med storfe og kommer til å gå i mye rundball kjøring + en del jordarbeiding og div. Bør være minimum 90 hk helst rundt 100.. Er også interessert i andre merker og modeller bare det er en driftsikker og grei traktor, bør ikke være altfor mye pjus.. (elektronikk) :)
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

7740 er en fin og populær traktor, som bør være aktuell men de andre du listet opp er jo enklere traktorer. Strekk deg litt ca 30 000 og skaff en JD 6100-6400. Da øker da går du opp en klasse i komfort, og får traktor med clutchfritt vendegear og 4 hurtiggear. den er litt mer avansert, men det har også vært lite tull med disse. dersom du er fra en av de andre menighetene, så la det være

Kjøp uansett et merke du kan få hjelp på i ditt område

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

7740 er en fin og populær traktor, som bør være aktuell men de andre du listet opp er jo enklere traktorer. Strekk deg litt ca 30 000 og skaff en JD 6100-6400. Da øker da går du opp en klasse i komfort, og får traktor med clutchfritt vendegear og 4 hurtiggear. den er litt mer avansert, men det har også vært lite tull med disse. dersom du er fra en av de andre menighetene, så la det være

Kjøp uansett et merke du kan få hjelp på i ditt område

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Det er da kløtsjfritt vendegear og 4 hurtiggear på 7740 også!!!!! (Selv om du må holde inne en knapp på vendegearstanga når du bruker den)
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Det er da kløtsjfritt vendegear og 4 hurtiggear på 7740 også!!!!! (Selv om du må holde inne en knapp på vendegearstanga når du bruker den)
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Formulerte meg nok litt klønete og legger meg flat for det. Jeg sa at 7740 bør være aktuell. For den må en vel kanskje også over 150 000 for å få en som er fin. men den kan også være med bare to hurtiggear.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Formulerte meg nok litt klønete og legger meg flat for det. Jeg sa at 7740 bør være aktuell. For den må en vel kanskje også over 150 000 for å få en som er fin. men den kan også være med bare to hurtiggear.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Se på Landini 95. Perkinsen motor på 95 hk, Mekanisk vendegir, lite mikk-makk, kompakt traktor (lav), kraftig konstruksjon for lasteapparat. fart 40km/t, skivebremser på forhjul. For 150 000,- får du nok en 96-97mod. med lite timer. Se linker under for en \&quot\;test\&quot\; gjort i Skotland. http://www.farmersjournal.ie/2004/0207/farmmanagement/machinery/tractor.shtml.

(Landini 9880 er modellen før Landini Blizzard 95)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Se på Landini 95. Perkinsen motor på 95 hk, Mekanisk vendegir, lite mikk-makk, kompakt traktor (lav), kraftig konstruksjon for lasteapparat. fart 40km/t, skivebremser på forhjul. For 150 000,- får du nok en 96-97mod. med lite timer. Se linker under for en \&quot\;test\&quot\; gjort i Skotland. http://www.farmersjournal.ie/2004/0207/farmmanagement/machinery/tractor.shtml.

(Landini 9880 er modellen før Landini Blizzard 95)

Link to comment
Share on other sites

Guest Åge_1
HAr selv både F/NH 7740SLE og 6200S. Ikke mye å skille i forhold til komfor etc, Kluchfrie vendegearet på 7740 er helt ok, litt bedre på 6200. MEN, 7740 har et helt annet potensiale i motoren. Min går på 125-130 hk. Godt drag!
Link to comment
Share on other sites

Guest Åge_1
HAr selv både F/NH 7740SLE og 6200S. Ikke mye å skille i forhold til komfor etc, Kluchfrie vendegearet på 7740 er helt ok, litt bedre på 6200. MEN, 7740 har et helt annet potensiale i motoren. Min går på 125-130 hk. Godt drag!
Link to comment
Share on other sites

Guest JonW.

Har hatt en Ford 6640 Turbo siden -93. Hadde gått 7600 timer når jeg bytta den i en New H. Ts115 -02mod i vinter. Beste traktoren jeg har hatt. Angrer som en hund på at jeg bytta\'\'\'\'n. Vurderer å kjøpe\'\'\'\'n tilbake. Makan til lettkjørt og god traktor skal man lete lenge etter.

Har prøvd den nye New H. 6000 serie, ikke bra, ser ut til at det blir en annen farge ved neste handel. Litt synd når det har vært blå traktor på garden siden 1925.

Ford / New H. -40 serie er noe av det beste som er laget, de mangler kun clutchfritt vendegear ved rattet. Enkle, solide og oversiktlige. De fleste nye har jo så voldsomt panser med kun luft under.

-40 serie anbefales ja.....

Link to comment
Share on other sites

Guest JonW.

Har hatt en Ford 6640 Turbo siden -93. Hadde gått 7600 timer når jeg bytta den i en New H. Ts115 -02mod i vinter. Beste traktoren jeg har hatt. Angrer som en hund på at jeg bytta\'\'\'\'n. Vurderer å kjøpe\'\'\'\'n tilbake. Makan til lettkjørt og god traktor skal man lete lenge etter.

Har prøvd den nye New H. 6000 serie, ikke bra, ser ut til at det blir en annen farge ved neste handel. Litt synd når det har vært blå traktor på garden siden 1925.

Ford / New H. -40 serie er noe av det beste som er laget, de mangler kun clutchfritt vendegear ved rattet. Enkle, solide og oversiktlige. De fleste nye har jo så voldsomt panser med kun luft under.

-40 serie anbefales ja.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Jon. Hva er du misfornøyd med på 6000 serien ? Har du hatt problemer med TS eller er det at den er større i størrelse som du ikke liker ?
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Jon. Hva er du misfornøyd med på 6000 serien ? Har du hatt problemer med TS eller er det at den er større i størrelse som du ikke liker ?
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Helt enig Jon. Og vet du hvorfor 40-serien er bra? Fordi det er en ordentlig Ford! Den første Ford med god motor, til og med.Jeg jobbet hos en som hadde 7740, 7840 og 8340.

Bra maskiner i mange mange timer. Men så kom de CNH-baserte TSA og problemene raste på. Motorene er knallbra, men resten er så som så. Bremseskiver, framaksler, powershifter ryker etter tur. I vinter vurderte han å reise til Danmark etter en gammel 8340, for å ha noe som holder onna ut. Lenge leve ford 40-serie!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Helt enig Jon. Og vet du hvorfor 40-serien er bra? Fordi det er en ordentlig Ford! Den første Ford med god motor, til og med.Jeg jobbet hos en som hadde 7740, 7840 og 8340.

Bra maskiner i mange mange timer. Men så kom de CNH-baserte TSA og problemene raste på. Motorene er knallbra, men resten er så som så. Bremseskiver, framaksler, powershifter ryker etter tur. I vinter vurderte han å reise til Danmark etter en gammel 8340, for å ha noe som holder onna ut. Lenge leve ford 40-serie!!!

Link to comment
Share on other sites

John diare: Litt rart med powershiftene når det samme gearkasse i TSA som det var i 40-serien???

Bakaksel/bremser var muligens bedre på 40-serien, men TSA har iallefall ikke utette bremsebelger som må skiftes annenhvert år......

Link to comment
Share on other sites

John diare: Litt rart med powershiftene når det samme gearkasse i TSA som det var i 40-serien???

Bakaksel/bremser var muligens bedre på 40-serien, men TSA har iallefall ikke utette bremsebelger som må skiftes annenhvert år......

Link to comment
Share on other sites

Guest Bache_G_1

Har både Ford 7740 og MF 390T, og kan anbefale begge to.Begge disse går med laster, Trima 1490 begge to, men ingen tvil om at Forden tåler mere belastning foran, men 390 har på annen side bedre plassert vendegir da. Hadde også en John Deere 6410 før, men kan ikke måle seg på kvalitet imot disse, så denne ble bytta mot en Hew Holland TS 110, og ifjor vår mot en NH TSA 110, som også funker godt.

 

Vil ikke gå med på at TSA er så dårlig, gearkassa er jo bygd på 40-serie, har lik foraksel som 40-serie fra 95og utover, og har langt bedre bremser. Prøv full stopp i 40km/t med TSA og 40-serie og dere vil finne det selv.

 

Den TSA som jeg har nå, har kjøpt fra min bror som bare har brukt den til transportkjøring med dumperhenger, brøyting, strøing , kantklipping osv, men har fungert godt til tross for det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bache_G_1

Har både Ford 7740 og MF 390T, og kan anbefale begge to.Begge disse går med laster, Trima 1490 begge to, men ingen tvil om at Forden tåler mere belastning foran, men 390 har på annen side bedre plassert vendegir da. Hadde også en John Deere 6410 før, men kan ikke måle seg på kvalitet imot disse, så denne ble bytta mot en Hew Holland TS 110, og ifjor vår mot en NH TSA 110, som også funker godt.

 

Vil ikke gå med på at TSA er så dårlig, gearkassa er jo bygd på 40-serie, har lik foraksel som 40-serie fra 95og utover, og har langt bedre bremser. Prøv full stopp i 40km/t med TSA og 40-serie og dere vil finne det selv.

 

Den TSA som jeg har nå, har kjøpt fra min bror som bare har brukt den til transportkjøring med dumperhenger, brøyting, strøing , kantklipping osv, men har fungert godt til tross for det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bache_G_1

Det skulle da også bare mangle at Ford 7740 er mer solid enn MF 390, den veier da over ett tonn mere! Har skifta en del styrekuler på min 390 og, så dette kan vel være en svakhet. Men det er bedre at noe slikt skjer enn at indre organer går istykker, slik som det var med JD´n jeg hadde.

 

Du må absolutt gå for SLE-versjonen ja, sjekk at parkbremsen går ned lett når du tar den av og kjenn at bremsene ikke henger på. Se også til at lampa for transmisjonstrykket lyser konstant i noen av girene. Hvis girspakene er fryktelig treige, holder vajerne antakelig på å ta kvelden. Generelt nøye prøvekjøring.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bache_G_1

Det skulle da også bare mangle at Ford 7740 er mer solid enn MF 390, den veier da over ett tonn mere! Har skifta en del styrekuler på min 390 og, så dette kan vel være en svakhet. Men det er bedre at noe slikt skjer enn at indre organer går istykker, slik som det var med JD´n jeg hadde.

 

Du må absolutt gå for SLE-versjonen ja, sjekk at parkbremsen går ned lett når du tar den av og kjenn at bremsene ikke henger på. Se også til at lampa for transmisjonstrykket lyser konstant i noen av girene. Hvis girspakene er fryktelig treige, holder vajerne antakelig på å ta kvelden. Generelt nøye prøvekjøring.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Kan ikke skjønne at TSA har samme girkassa som SLE 40-serien hadde. Betjeningen er da forskjellig? Dessuten ser du tydelig på traktorkroppen på TSA at konstruksjonen stammer fra FIAT mens 40-serien er den siste Ford.

Fiat har alltid hatt bra framaksler, men på de nyere seriene virker det som de har gått ned et trinn på akselstørrelsen. Akslene tåler i hvertfall ikke å gå med tvillinghjul foran. (Det med framakslene har jeg hørt på AK på hedemarken.)

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Kan ikke skjønne at TSA har samme girkassa som SLE 40-serien hadde. Betjeningen er da forskjellig? Dessuten ser du tydelig på traktorkroppen på TSA at konstruksjonen stammer fra FIAT mens 40-serien er den siste Ford.

Fiat har alltid hatt bra framaksler, men på de nyere seriene virker det som de har gått ned et trinn på akselstørrelsen. Akslene tåler i hvertfall ikke å gå med tvillinghjul foran. (Det med framakslene har jeg hørt på AK på hedemarken.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...