Jump to content

Trinnløs transmisjon


Guest

Recommended Posts

Var ute og prøvekjørte en ny Fendt 716 denne uka. Første gang jeg kjørte traktor med trinnløs transmisjon, det er lett å forelske seg i en sånn transmisjon ja, skjønner at de som kjører mye gjerne vil ha trinnløs. Har ikke kjørt John Deere eller Deutz Fahr Agrotron med den trinnløse ZF kassen, kan noen her inne si noe om den og fordeler/ulemper i forhold til Fendts trinnløse og hvordan den er kjøremessig i forhold til den Fendt benytter. Forøvrig oppfatter jeg alle disse tre merkene til å være helt i tet i forhold til det som finnes på markedet forøvrig.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Guest bjarne2_1
Var ute og prøvekjørte en ny Fendt 716 denne uka. Første gang jeg kjørte traktor med trinnløs transmisjon, det er lett å forelske seg i en sånn transmisjon ja, skjønner at de som kjører mye gjerne vil ha trinnløs. Har ikke kjørt John Deere eller Deutz Fahr Agrotron med den trinnløse ZF kassen, kan noen her inne si noe om den og fordeler/ulemper i forhold til Fendts trinnløse og hvordan den er kjøremessig i forhold til den Fendt benytter. Forøvrig oppfatter jeg alle disse tre merkene til å være helt i tet i forhold til det som finnes på markedet forøvrig.
Link to comment
Share on other sites

TG: Har bare såvidt prøvd ttv sjøl.Virket til å være ein grei traktor, men ville nok plasert den på samme plass på lista.Men han jeg prøvde den av som har kjørt den ein del sier den har kjørepedal og cruise control,osv. Men det er tungvint å bruke og vanskelig å forstå og sette seg inn i....
Link to comment
Share on other sites

TG: virket lite brukevennlig på meg også.Dessuten var den litt hard/ brå i bevegelsane inkludert bremsen. Men som sagt har den cruise control så du kan skal kunne velge ønsket hastighet å bare gi gass....
Link to comment
Share on other sites

Guest bjarne2_1
Det hadde vært fint om noen av Dere som kjører Agrotron TTV på Jæren kommer med uttalelser on dette, vet at Deutz Fahr har en betydelig markedsandel i det onrådet.
Link to comment
Share on other sites

Guest Svein_1
Hei, ville jo satsa på Fendt vis jeg først skulle kjøpt en traktor til så mye penger, da får du en traktor som går noen tusen timer uten at alt havarer. Etter min mening er Deutz TTV helt ubrukelig, går noen på hedmarken, JD og CHN er jo en mulighet, men betal heller litt ekstra også får du en skikkelig traktor som holder.
Link to comment
Share on other sites

Guest Svein_1
Har ingen konkrete eksempler, men du vet like godt som meg at det ingen slår Fendt på driftsikkerthet og jeg synes at servicen til Eik er god. Jeg antyder ikke at Cvt/Tvt er noen dårlige traktorer, men skal du først ha trinnløs traktor og kjører mye så kan like godt betale litt mer og få noe som går noen flere timer uten reprasjoner og konstnader, men dette er helt opptil den enkelte.
Link to comment
Share on other sites

Guest Ståle_1
Svein:Fendt er sikkert bra traktor,men hvordan kan du påstå at Deutz TTV er ubrukelige.Du kan sikkert ikke komme med noe konkret her eller!!Og ja,det er helt opp til den enkelte hva en vil kjøre og kjøpe.HELDIGVIS.
Link to comment
Share on other sites

Guest Svein_1

Jeg mener ikke at Fendt er best, jeg kjører både Fendt, JD og Mf. Men for å si det sånn så er det Fendt`en jeg er mest fornøyd med. At jeg kaller ttv ubrukelig er for de jeg ikke liker traktoren og det er mange grunner til det som jeg ikke trenger å gå inn på her, da blir det bare bråk.

 

Men TG, vis du er så godt fornøyd med CNH, hvorfor selger du Mxu`en da? er jo såvidt innkjørt jo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Stian_1
Stemmer det at MF har samme trinnløskasse som Fendt.? Leser her at MF også har \&quot\;kjørepedal\&quot\; Har prøvd traktorer med trinnløs, men ikke spesielt grundig. Så jeg lurer på hvordan dette med kjørepedal virker, eller er tenkt til å virke... Synes Mf virker rimelig sammenlignet med Fendt&amp\;JD Jeg personlig synes MF og JD er enkle og brukervennlige, og at Fendt blir litt for innviklet.
Link to comment
Share on other sites

Guest Ståle_1
Svein skrev:..\&quot\;mange grunner til det som jeg ikke trenger å gå inn på her,da blir det bare bråk\&quot\; Tror ikke du har noe spesielt å klage på jeg,da du skriver sånn. Er vi på nivå liker/liker ikke så er det ikke så mye mer å si her for min del.
Link to comment
Share on other sites

Guest Svein_1

Er vel ikke så mye vitsi vis du bare skal kritisere oss for alt vi sier her på formumet. Prøver og komme med gode anbefalinger, men det eneste jeg får ut av det er jo dritt. Men kanskje jeg gikk litt hardt ut da jeg sa at ttv var helt ubrukelig, men for å være mild så falt ikke ttv`en i smak hos meg.

 

Men til Bjarne, finn den traktoren du liker best og kjøpe den, det er absolutt det beste.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på \&quot\;SS\&quot\; her. Kan noen forklare (på en enkel måte) hva som menes med \&quot\;kjørepedal\&quot\;. Jeg har testet både JD AP og Fendt Vario, menjeg forsto aldri hva denne \&quot\;kjørepedalen\&quot\; var for noe. Selgeren var mer opptatt av å fortelle meg hvor god traktoren var enn å forklare hva det faktisk var :) Trinnløst er jo helt fantastisk å kjøre med, men det er leit at det fortsatt er såpass dyrt.
Link to comment
Share on other sites

Guest Bjarne_1

En liten oppklaring: MF 74- og 8400 har kjørepedal(TMS).

Hvis jeg skal velge traktor med trinnløs ut fra girkassen, (betjening, komfort, brukesvennlighet osv..) havner jeg på fendt. Mf på andesplass og JD på neste. det er de merkene jeg har mest erfaring med, med tanke på trinnlaus. TVT har jeg kun kjørt i 15min etter asfalt, så har ikke allverden med erfaring der. Men førsteinntrykket henviser den til 4. plass.

Link to comment
Share on other sites

Kjørepedal vil si at i stedet for å justere fart med \&quot\;kjørespaken\&quot\; bruker du gasspedalen til å justere fart med, så finner traktoren sjøl ut vilket turtal som er best.(eller konstant turtal ved kraftutak-arbeide) Dette har ikke JD. Den har en kjørespak som \&quot\;står\&quot\; i posisjonen du har satt den i,og du må justere farten ved å flytte den, eller bare slippe gassen da viss du ikke trenger konstant turtal. Med andre ord kjørepedaler kjekt å ha ved kraftutaksarbeide som feks slåing/pressing.
Link to comment
Share on other sites

JO : Etter det jeg vet er TMS et Fendt begrep, og betyr at motor og gir er koblet sammen. Når Fendt kom med TMS så kom også kjørepedal. Viss du mener MF 74/84 har kjørepedal men ikke \&quot\;TMS\&quot\; forstår jeg ikke helt poenget med den kjørepedalen, da det er vesentlig at traktoren selv justerer gassen når du bruker gassen til kjørepedal ?
Link to comment
Share on other sites

Svein: tydelig at du har vært heldig med din Fendt.Og skal være enig i at Fendt er noe av det beste på traktorfronten.Men at du bør satse på Fendt fordi du da liksom er garantert ein traktor som går mange tusen timer uten problemer? JD og CNH er en mulighet men betal heller litt ekstra, så får du en traktor som holder? Du har da ikke noe garanti for problemfritt traktorhold om du kjører Fendt. Heller ikke JD og CNH , men siden du tydligvis mener det motsatte kan jeg legge til at det her går en Fendt med 1000 timer på telleren som har bytta girkasse en gang, ventil på girkasse, og fått nye ejektorer til common railen to ganger(mandagsutgave som det finnes av alle merker). Det går an å ta av \&quot\;skylappene\&quot\; av og til.....selv om du har betalt alt for mye for traktoren din Svein.
Link to comment
Share on other sites

Guest bjarne2_1
Takker for mange svar og innlegg. Det er tydelig at New Holland konsernet har en bra trinnløs traktor, da er det litt rart den ikke blir markedsført i Norge. Ellers er jeg litt forundret over at en John Deere trinnløs blir rost opp i skyene mens en Agrotron trinnløs blir benevnt som ubrukbar når man vet at disse kjører ned samme girboks levert av ZF og som er anerkjent for kvalitet over hele verden.
Link to comment
Share on other sites

Kjørte en Case CVX for noen år siden. Er temmelig sikker på at gasspedalen på den fungerte som hastighetspedal og ikke turtallspedal. Motoren prøvde å gå så sakte som mulig hele tida. Det var litt uvant når du pløyde, at motorturtallet øka nåe det gikk tyngre!! Hvis du ikke hadde valgt en bryter for PTO turtall, da var den annerledes. Eller husker jeg feil?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...